Gå til innhold

GI BLOD!


Arielle

Anbefalte innlegg

Gjest Pancake

Jeg har tenkt litt på det, blodtype null og greier, men jeg gidder ikke. Vil ikke tappes for en halv liter, for jeg trener en del. Så jeg gir faen. 50 kroner er ikke så mye at jeg synes det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pancake

Jeg lurte på en ting, er det en sjanse for at jeg kan få en sekk FØR jeg har donert blod? Hvordan er kontrollen på dette? Går det an å lure dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Vil ikke tappes for en halv liter, for jeg trener en del.

Sett deg litt inn i hvordan kroppen fungerer, du. :ler: En halvliter er ikke mye, det merkes knapt. Selve væskevolumet normaliseres i løpet av kort tid bare du drikker nok. Jeg trener normalt dagen etter tapping.

Og hvis du vil ha sekk uten å gi blod: Bli bioingeniør el. sykepleier og skaff deg jobb i blodbanken...? :erter:

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg sendte blodbanken spm online om akkurat dette, men jeg fikk ikkeno svar. Når de ikke gidder svare, så gidder ikke jeg sette meg inn i det. Jeg spurte dem helt konkrete, enkle greier om hvor lang tid det ville ta før Hkt var normal igjen, men de dreit i det. På en annen side har jeg lest at en ikke kan prestere maks før etter ca. 4 uker. Så sleng med leppa du, forandrer ikke min innstilling om du ikke har noe bedre å komme med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært blodgiver i mange år, men har ikke gitt på en stund nå fordi jeg er gravid...

Hos oss får man gave hver gang, eller man kan velge 50 kr eller et lodd i reiselotteriet. En kollega av meg vant reisegavekort på 5000 kr for litt siden, ganske stas!

I Oslo får man lunch ja, men det lønner seg nok å ha "tidlig lunch" da, for det er ikke alltid det er så mye igjen hvis man kommer rundt klokka tolv. Men noe å drikke + kjeks får man alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg sendte blodbanken spm online om akkurat dette, men jeg fikk ikkeno svar. Når de ikke gidder svare, så gidder ikke jeg sette meg inn i det. Jeg spurte dem helt konkrete, enkle greier om hvor lang tid det ville ta før Hkt var normal igjen, men de dreit i det. På en annen side har jeg lest at en ikke kan prestere maks før etter ca. 4 uker. Så sleng med leppa du, forandrer ikke min innstilling om du ikke har noe bedre å komme med...

Da bør du la være å gi blod - er ingen som tvinger deg.

Det er forresten ikke for Blodbanken sin skyld du gir blod, men for å hjelpe dine medmennesker. Hvis du noen gang skulle trenge blod, så vil du få det - fordi andre mennesker har vært villig til å bruke av sin tid på å sørge for at det er blod du kan motta.

Kan du ikke heller ta ut din irritasjon et annet sted - dette er en tråd med en veldig viktig anmodning. La oss slippe å få den ødelagt av din irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pancake

Det er da ikke jeg som rakker ned på kunnskapsnivået til andre debattanter? Og jeg er da heller ikke nevneverdig irritert? Jeg bare gir faen i å gi blod, driter en lang marsj i det. Tar tid, er råttent betalt, osv osv. Vil heller ikke skrive under på donasjonskort, for jeg er redd for at legene ikke bryr seg om å redde meg når de oppdager at jeg har perfekte organer å gi bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Protrainer

Jeg bare lurer på en ting, dere som gir en halvliter for en skarve 50 lapp, hva måtte jeg betalt for at dere skulle gi den halvliteren til meg i stedet? Ville dere gitt meg en halvliter blod for 500 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedikte

Kjempeflott at dere minner oss på noe så utrolig viktig! :klappe:

Jeg ville veldig gjerne ha gitt blod, har meldt meg på sykehuset og fylt ut masse skjemaer og tatt alle de nødvendige blodprøvene, men jeg blir ikke innkalt... Min blodtype er visst så sjelden her i området (AB, usikker på rhesius), at de tror aldri de kommer til å få bruk for mitt blod... :forvirret: Men men, jeg prøvde hvertfall... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så gjør jeg det ikke for hverken penger, t-shirt, lunsj eller ryggsekk. :) Jeg visste ikke engang om det da jeg meldte meg inn.

Jeg vil gi blod fordi det trengs. Kanskje kommer jeg til å trenge det selv en gang også.

Et kjempefint tiltak som viser at mennesker kan tenke på andre enn seg selv, kanskje til og med redde noens liv. Det er fint å tenke på. Samme med organdonasjon.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at legene skal neglisjere deg med baktanker om å ta organene dine. :)

Men det er jo helt frivillig, og vil man ikke, så er jo saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Jeg bare lurer på en ting, dere som gir en halvliter for en skarve 50 lapp, hva måtte jeg betalt for at dere skulle gi den halvliteren til meg i stedet? Ville dere gitt meg en halvliter blod for 500 kr?

Nei, ikke med den holdningen :roll:

Jeg gir det heller gratis til sykehuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Jeg er blodgiver men får sjelden gitt pga lavt jernlager og lav hb :forvirret: Mamma har gitt i mange år så jeg er oppvokst med håndkler og sekker fra blodbanken. Pappa går på medisiner slik at han ikke kan gi, dessuten har han sprøyteangst, søsteren min har tatt tatovering i utlandet så hun får ikke gi selv om hun vil. Det synes jeg er dumt, siden de sjekker blodet for alt mulig likevel, og hvis blodet er bra burde hun vel kunne gi?

Jeg har vervet sambo og han har mye blod! Selv har jeg meldt meg som beinmargsdonor og organdonor (har donorkort i lommeboka). legene kan bruke kroppen min til hva de vil for jeg skal brennes likevel....

Jeg tygger jerntabletter for harde livet nå (har veldig lavt jernlager akkurat nå) og hadde håpet å kunne melde meg som giver av blodplater og blodplasma. Det bruker de til å lage mer blod så jeg anbefaler dere som er blodgivere til å melde dere til det! :)

Hos oss får vi en gave hver gang vi gir, jeg samler på glasserien vi kan få så det er jo helt knall! :-D Men jeg ønsker å gi fordi jeg synes det er viktig! Tenk om jeg en gang trenger blod selv, da kan jeg ikke forvente å få noe hvis jeg selv ikke har gitt noe.

Og hvis jeg noen gang skal bli kalt inn til å være beinmargsdonor (som jeg håper) så gjør jeg det med den største glede! Ingenting er vel bedre enn å kunne gi et menneske livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å gi blod, har registrert meg og tatt prøver. Møtte opp til tapping, da de plutselig ombestemte seg. Jeg har hele tiden vært åpen om at jeg har piercing i nesa og navlen, men det hadde sikkert ikke gått opp for dem under registreringen. Jaja. Har hatt piercingene i 7 år, så det burde vel stabilisert seg nå, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søsteren min har tatt tatovering i utlandet så hun får ikke gi selv om hun vil. Det synes jeg er dumt, siden de sjekker blodet for alt mulig likevel, og hvis blodet er bra burde hun vel kunne gi?

Dette hørtes merkelig ut. For meg spurte de om jeg hadde og om hvor lenge siden det var jeg tokk den. For man må vente 1 år etter å ha tatt tattis.

Eller så kan det hende at hun har vært i malaria strøk?? for da tror jeg man måtte vente lengre på å kunne gi blod eller kunne ikke gi. Har glemt det :forvirret:

Men sikkert noen som husker det.

Jeg som og hadde tenkt å ta en ny tattis. Men jeg skal heller vente til etter å ha gitt blod hvertfall en gang og se om det er noe jeg tørr gjøre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ekstremt lavt jernlager, men får likevel lov å gi blod. Det med jern er visst mest for din egen del, og har ikke mye å si for den som mottar blodet. I alle fall det de sier der jeg gir. Jeg blir ganske slapp og sliten samme dagen som jeg gir, og det kan nok ha sammenheng med jernlageret. Neste dag kjenner jeg ingen ting til at jeg har gitt. Knasker jerntabletter i 2 måneder etter hver gang jeg har gitt for å få opp jernlageret til et absolutt minimum.

Vi kan velge en gave hver gang vi gir eller donere 25 kr til barneavdelingen på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er blodgiver, benmargsdonor og har donorkort. Synes det er det minste jeg kan gjøre for mine medmennesker.

Jeg får velge mellom en ting hver gang jeg gir blod: en sekk, et glass, en kopp, en t.shirt osv.

Også er de veldig koselige de som jobber der, så det er bare avslappende å ligge der en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier dessverre litt for lite til å gi blod.

Prøver å overbevise samboer om at det er noe han absolutt bør gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare stikke innom og  oppfordre dere til å bli blodgivere :) ! Synes nesten dette burde vært en samfunnsplikt ;) .

Flott at folk vil være blodgivere, men for oss som har sprøyteskrekk og gruer oss i dagevis før vi skal ta en vanlig blodprøve, er det nok greiest at det ikke er en plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...