Gå til innhold

-en endelse på hunkjønnsord


Gjest gjest 0

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0

Det forbauser meg at mange skriver jenten. Er det riktig i forhold til rettskivningsreglene? Jeg husker at jeg lærte at det skrives jenta og kua, og ikke jenten og kuen.

Er disse likestilt nå?

For meg høres det ut som om noen prøver å snakke ekstra pent når de bruker -en endelsen på hunkjønnsord...

edit: litt flaut med skrivefeil i et slikt innlegg :sjenert:

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest 0
I følge min bokmålsordliste fra 2001 er det fullt lovlig ja

jaja, det høres uansett grusomt ut i mine ører....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Tanums Rettskrivningsordbok er "jenten" tillatt, men om det er tillatt med -en-endelser for alle hunnkjønnsord vet jeg ikke. Så vidt jeg vet bruker de -en istedet for -a i Bergen i allefall (og de snakker ikke akkurat pent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Er jo endel som naturlig sier det da... Bergensere f.eks. Mine tanter sier "jenten" og de legger også til -en på endel navn; "Knuten" osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jo men dialekt blir litt annerledes... Alle dialekter har sine sære ting. Det bare overrasker meg at det er "lovlig" rettskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg er enig med Vampyra!!

La oss danne en forening. Foreningen for forbud av -en-endelser i hunkjønnsord. (FFEH)

Ingen regler uten unntak og dialekter som f.eks. Bergensk er unntatt regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Jeg er enig med Vampyra!!

La oss danne en forening. Foreningen for forbud av -en-endelser i hunkjønnsord. (FFEH)

Ingen regler uten unntak og dialekter som f.eks. Bergensk er unntatt regelen.

I'm in!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke slike former klammeformer på bokmål? Jeg må innrømme at jeg er usikker her. Hvis det er en klammeform, er det til nød godkjent, men ikke direkte anbefalt å skrive. Jeg synes uansett det høres rart ut, bortsett fra på bergensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg sier og skriver en jente - jenta. En ku - kua - alle kuene.

Jepp, jeg vet det er feil. I følge riktig rettskrivning må man enten velge hannkjønnsendelse eller hunnkjønnsendelse.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier og skriver en jente - jenta. En ku - kua - alle kuene.

Jepp, jeg vet det er feil. I følge riktig rettskrivning må man enten velge hannkjønnsendelse eller hunnkjønnsendelse.

Det samme gjør jeg. Det er faktisk ikke så ofte jeg bruker "ei" om noe egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg minnes at når jeg lærte norsk for en evighet siden, kunne man bruke en og ei i hunkjønsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Kunne aldri falle meg inn å bli med i den foreningen.

Hadde dere vært konsekvente, kjerringpakk, hadde dere i det minste kalt den "Foreninga..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest -eline-

Jenten er Riksmål, men etter de siste rettskrivningsforandringene i bokmål (1. juli 2005) så er forskjellen mellom moderat bokmål (ikke bruk av a-endinger) og riksmål ikke særlig stor. Har venner som er ihugga riksmålsfanatikere så jeg har fått med meg det...

...en av disse er også fra Bergen, og jeg må innrømme at jeg løftet øyenbrynene litt da han uttalte dette etter en fuktig natt på byen 'eg traff på en fin en'

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Som det blir påpekt brukes -en-ending på hunkjønnsord i Bergen. Faktisk lærer man ikke å skille mellom tre kjønn i norskundervisningen i Bergen, det kommer faktisk først med nynorskundervisningen.

I løpet av skolegangen i Bergen har denne diskusjonen kommet mange ganger, og forklaringen som har blitt presentert er at de to variantene er sidestilt i bokmål, og at i Bergen skiller vi ikke mellom hankjønn og hunkjønn fordi vi heller ikke gjør det i det talte språk.

For meg som bergenser ville det virke kunstig og skrive "ei jente", "jenta" og "ei ku" "kua" både fordi jeg aldri sier noe slik, og fordi jeg aldri har lært å skrive det med mindre jeg skriver nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

...en av disse er også fra Bergen, og jeg må innrømme at jeg løftet øyenbrynene litt da han uttalte dette etter en fuktig natt på byen 'eg traff på en fin en'

:ler:

Du burde reagert mer hvis en bergenser sa "eg traff på ei fin ei". I så fall ville det ikke vært en bergenser du traff på, men sannsynligvis en stril (som har en annen dialekt enn bergensk) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...