Gå til innhold

Historier fra den nye glattcella


Knurr

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
KG er stille i dag, den Letterman-episoden har jeg sett to ganger før, det er tomt for First Price-gulost og i morgen må jeg opp tiiidlig selv om jeg ikke skal på jobb før tre.

Klarte å lese Fisher Price-gulost. Trøtt, kanskje?

Lurte på noe lille venn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, Fisher Price er litt billigere enn Brio ;)

Det jeg lurte på var egentlig to ting: Ser du prater om resiproke pronomen. Hva er det? Jeg trodde jeg hadde dreis på gramatikk, men det har jeg aldri hørt om før.

Også en ting til. Grunnleggende og/å-regler. Følger vanligvis infinitivsmerkeregelen, men i visse tilfeller er det jo umulig! F.eks:

Jeg driver å leser - som blir feil fordi "leser" ikke står i infinitiv. Hvis jeg setter hele setningen i infinitiv, blir det jo riktig, men den må jo kunne bøyes uten å bytte.

Jeg driver og leser - som blir feil fordi jeg ikke både driver OG leser.

O store Lois, svar meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg driver og leser - som blir feil fordi jeg ikke både driver OG leser.

O store Lois, svar meg!

Joda, du både driver og leser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Ja, Fisher Price er litt billigere enn Brio  ;)

Det jeg lurte på var egentlig to ting: Ser du prater om resiproke pronomen. Hva er det? Jeg trodde jeg hadde dreis på gramatikk, men det har jeg aldri hørt om før.

Også en ting til. Grunnleggende og/å-regler. Følger vanligvis infinitivsmerkeregelen, men i visse tilfeller er det jo umulig! F.eks:

Jeg driver å leser - som blir feil fordi "leser" ikke står i infinitiv. Hvis jeg setter hele setningen i infinitiv, blir det jo riktig, men den må jo kunne bøyes uten å bytte.

Jeg driver og leser - som blir feil fordi jeg ikke både driver OG leser.

O store Lois, svar meg!

:overrasket: *tusler ut igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:  *tusler ut igjen*

Man er ikke nerd for ingenting! :sjarmor:

Joda, du både driver og leser!

Det høres sabla rart ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Det jeg lurte på var egentlig to ting: Ser du prater om resiproke pronomen. Hva er det? Jeg trodde jeg hadde dreis på gramatikk, men det har jeg aldri hørt om før.

Refleksivt pronomen= seg

Resiprokt pronomen = hverandre

Også en ting til. Grunnleggende og/å-regler. Følger vanligvis infinitivsmerkeregelen, men i visse tilfeller er det jo umulig! F.eks:

Jeg driver å leser - som blir feil fordi "leser" ikke står i infinitiv. Hvis jeg setter hele setningen i infinitiv, blir det jo riktig, men den må jo kunne bøyes uten å bytte.

Jeg driver og leser - som blir feil fordi jeg ikke både driver OG leser.

Å kan aldri står foran et verb som ikke er i infinitiv! "Og" blir riktig her.

Og/å-regler

Her står også fortidsprøven forklart. Prøver du den på setningen din, ser du at det må være "og".

Håper det hjalp litt? Jeg ble skikkelig redd for å få et spørsmål jeg ikke hadde peiling på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Greit. Jeg gir meg. Det bare høres så utrolig rart ut begge delene, så jeg prøver så godt jeg kan å unngå formuleringer hvor jeg må ta stilling til slikt.

Tror ikke det hadde kommet noen veldige hjernenøtter herfra, Lois. avansert er jeg ikke. Mitt (noe begrensede) forfatterskap er ikke akkurat faglig av seg, så det er stort sett enkelt språk. Men når man sender inn ting til forlag og slikt er det greit å få det så riktig som mulig uansett. Skal si ifra når jeg begynner med den nynorske biten jeg!

Takk skal du ha! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det høres sabla rart ut?

Grunnen til at det høres rart ut er at setningen er litt "smør på flesk", for å sei det banalt. Du leser - thats it. Hehe... Dersom du vil drive litt i tillegg må du bruke bindeordet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit da... :rodme: Merker at jeg blir litt flau her jeg sitter. Jeg burde sikkert ha funnet det ut selv. Kanskje jeg bare skal slutte å drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal man legge seg? Våken i 20 timer så langt... men så har jeg jo tre dager fri nå! :hoppe: Må bli ferdig med sjokolademuffinsen jeg fikk i stakkars-Knurr-er-premenstruell-men-har-ingenting-å-grine-for-gave av bestisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkna til den desidert mest rotetete versjonen av hybelen jeg noensinne har sett - og det uten fyll. Tror jeg må rydde litt. Og levere selvangivelsen. Og videresende ting. Og få det inn i hodet at jeg skal bruke fridagen min på en GU.

Først røyk, kaffe og Havre Quick&Easy. Nei, faen, da må jeg jo vaske en tallerken. Røyk og kaffe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvangivelsen er levert! Det tok nøyaktig 30 sekunder. Stoooor innsats. Nå skal jeg snart dra ned og fikse skolegreia, sånn at jeg kanskje muligens faktisk kommer inn på sykepleierskolen i Danmark sånn som jeg håper. Jeg kommer inn, ikke sant? Med 5 i snitt, folkehøgskole og 1,5 år med cirka 70% jobb på sykehjemmet etter fem år med deltidsjobb på butikk ved siden av skolen... det burde jo gå bra. Litt synd at ikke fagpoeng teller i Danmark, da. Jeg bekymrer meg litt. For i tillegg til skolen må jeg jo ha et sted å bo, og jeg er nummer 2000 eller noe på venteliste til studenthybel nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rydda hybelen også! *stolt* Sto opp to timer før vekkerklokka ringte, fordi naboen ville ha en kaffekopp med meg før hun dro på jobb, så da var det ryddig og rent da den ringte.

Men jeg har fortsatt ikke vasket opp. Å vaske opp i en håndvask er så utrolig kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Studiet er lagt opp litt annerledes der, blant annet er det lenger på grunn av mer integrert praksis.

Også er øl og røyk billigere i Danmark :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode grunner :Nikke:

Jeg vet :ler: Skal innrømme at jeg utelot øl og røyk fra begrunnelsen jeg sendte med søknaden min. Jeg lurer på hvordan de ville tatt det.

Akkurat nå er øl og røyk det siste jeg vil tenke på. Skulle ta en øl med en venninne i går, og altfor sent husket jeg at det ikke lar seg gjøre å ta en øl med denne venninnen. Det ble ikke bedre av at vi begge fikk lønning i går, sånn at vi utover kvelden bestemte oss for å feire med noen ekstravagante bestillinger. Etter åtte halvlitere, er kanskje ikke drinker og Jägermeister et man burde tenke mest på. På vei hjem i taxi rundt tre i natt sendte jeg noen skikkelig slemme tanker til fornuften min.

Lenge siden jeg har vært skikkelig fyllesjuk. Det måtte jo komme.

De tre fridagene mine krympet til to for et øyeblikk siden. Sjefen ringte. "Knurr, sykepleieren er syk hele helgen, kan du komme?" sa hun. Når man er trøtt og fyllesjuk så kobler man ikke så jeg lurte et øyeblikk på om det hadde rabla for henne. Jeg er jo ikke sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk opp for meg at hvis en av hjelpepleierene skulle dele ut medisiner, så måtte det være en ekstra i stell. Jesus. Hvor dum går det an å bli.

Har rydda og vaska hybelen. Plukket glasskår som jeg tydeligvis forårsaket i natt en gang. Det lønner seg ikke å sette oppvasken på gulvet. Da har jeg lært det. Er en smule friskere nå, selv om jeg ennå ikke har vært utenfor hybelen i dag. Skal gå ut og dusje snart. Håper jeg ikke skremmer noen på vei bort til dusjen - jeg ser fullstendig mishandlet ut.

Nydelig vårdag som jeg har kastet bort med å sitte inne og spise baconsnacks fra i går og se på Hotell Cæsar. Jeg kan virkelig ikke fordra Hotell Cæsar, men det ender med å stå på allikevel, fordi alternativene er fotball eller evangeliekanalen. Gugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...