Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg også begynne behandling. Først må jeg spare opp penger til dr. Ekgren og botox, tenker å forsøke dette selv. Jeg har hatt vestibulitt i 8 år og ga egentlig opp behandling for lenge siden, men nå er jeg motivert igjen. Jeg fikk vestibulitt mange år før jeg begynte å ha sex, kanskje allerede i 13-14 års-alderen. 

Tar nok et halvt år å spare opp til behandlingen, så tenker å bestille time til januar 2018. Jeg skal fjerne p-staven straks og slutte på prevensjon. Dette viste jeg ikke kunne ha en innvirkning på slimhinnene. Får håpe det hjelper litt. Eneste grunnen til at jeg har hatt prevensjon er pga. mensen, så dumt at jeg ikke har kuttet ut dette tidligere. 

Jeg skal legge om kostholdet totalt også. Kutte ut sukker og etterhvert gluten for å se om det hjelper. Skal begynne på yoga og drive med litt avslappingsøvelser hver kveld. Jeg skal også begynne med bekkenmuskulatur øvelser igjen. Går på antihistaminer hver dag hele året pga. allergi. Ser at andre her bruker det i behandling. Er det et spesielt merke dere bruker? Jeg bruker aerius. Det har aldri gjort en forskjell hos meg. 

Er det noen som kan komme med behandlingstips jeg kan gjøre imens jeg sparer opp til Ekgren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Åhhhh, vet dere hva folkens. haha. Jeg kuttet som sagt ut prevensjon og denne måneden møtte jeg en mann. Vi hadde sex i går fordi jeg ikke ville si noe om vestibulitten og angret egentlig sykt da jeg lå der. Men så var vestibulitten borte!! Jeg ble så sykt overrasket over at det ikke gjorde vondt. Var en ny opplevelse for å si det mildt. Etter 8 år! Eneste jeg har gjort er å slutte på prevensjon. 

Og det er så logisk når jeg tenker tilbake på det, fordi jeg begynte på prevensjon mange år før jeg hadde sex for første gang og skjønte at jeg hadde vestibulitt. Så etter 8 år var det altså de teite p-pillene og p-stavene.. Skal aldri gå tilbake til prevensjon! 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men lykkelig det er jeg!! :nordvesta:

Endret av Saftisen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Ville bare komme med en solskinnshistorie, vet det er få av dem og at det kan virke utrolig håpløst når man sitter med denne lidelsen i et hav av informasjon og feilinformasjon, tabu og svada. 

Jeg fikk diagnosen som 16-åring, et halvt år etter jeg fikk kjæreste, og et halvt år etter jeg hadde begynt på cerazette. Vestibulitten ble bare verre og verre i de tre årene jeg var med kjæresten. Jeg opplevde ham som grei og snill som holdt ut med meg, til tross for at jeg ikke kunne ligge med ham særlig mye. Jeg hadde ikke så mye å sammenlikne med, og var helt sikker på at han ikke hadde noe med problemet å gjøre - det måtte være meg og bare meg selv. 

Etter at jeg slo opp med ham grunnet at han var utro, og andre grunner begynte jeg å komme gradvis ut av en slags tåke av følelser. Uten følelsene for ham hadde jeg klarere perspektiv når jeg så på forholdet i retrospekt. Jeg husket hendelser som hadde fått meg til å føle meg dårlig og indirekte presset. Jeg kan liste opp noen, i fall noen skulle kjenne seg igjen:

- han ville ha konstant skryt over at han var snill og var med meg selv om jeg ikke kunne ha sex 

- han ble tydelig misfornøyd i tilfeller hvor jeg ikke hadde så lyst til å gjøre andre ting for å tilfredsstille ham, f eks oral eller hender.

- han kunne kommentere kroppen min mye, både positivt og negativt. 

- han snakket ofte veldig godt om andre jenters utseende, sikkert for å minne meg på at han kunne gå fra meg om jeg ikke tilfredsstilte ham

- han var utro ved flere anledninger, men innrømmet det ikke, jeg fant det ut selv 

- Hadde konstant en følelse av at jeg ikke var bra nok, og at jeg var heldig som hadde en så snill kjæreste. Dette viste seg å være manipulasjon 

 

Etter mye om og men i tre år, gikk jeg fra gutten som hadde gitt meg konstant dårlig samvittighet og hele tiden skulle få frem hvor snill han var - som oftest på de mest subtile måter. Etter en liten stund som singel hadde jeg mitt første one night stand. Dette var med en gutt jeg ikke brydde meg noe om, men som var veldig tålmodig og grei. Som understreket at om ikke det var digg for meg kunne han bare ta på meg i stedet, også kunne vi se film eller noe. Han nevnte ingenting om sin egen nytelse. Dette var helt nytt for meg. Ikke et snev av hinting en gang, og dette var en som egentlig ikke kjente meg en gang? Revolusjonerende for min del. Sameiet var ikke smertefritt, men for første gang deilig og ikke bare vondt.

Et halvt år senere var jeg i et nytt forhold. Gutten nå var snill, interessert i følelsene mine og krevde ikke konstant skryt av at han brydde seg om min velvære. Dette gjorde at jeg følte meg veldig akseptert, spesielt i sengen. Samleiene var stort sett gode, litt svie her og der. Jeg måtte lære meg at det var greit å avslutte og ta pause i så mange uker jeg ville. Dette bidro også til at det ikke tok lang tid før det sluttet å svi etter de gangene det sved. Jeg har nå ingen smerter nedentil. Nå er det 6 år siden jeg fikk diagnosen, og jeg ble gradvis bedre etter jeg ikke hadde sex med eksen. 

Vil også legge til at sexlysten økte etter jeg sluttet på cerazette! Var generelt mer tørr da jeg brukte det. Nå bruker jeg loette. Lysten er selvsagt ikke den samme som uten prevensjon, men er i det minste bedre. 

Håper dere alle blir friske ❤️

 

 

Anonymkode: 5fa90...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Er vestibulitt en konstant svie, eller kun ved berøring? Har det siste året vært mye plaget med sopp, men har kun behandlet med diflucan, aldri med lokale kremer osv.. Har nettopp behandlet med 1 pille dilfucan, og har blitt mye bedre, men har fortsatt litt tykk utflod og svie.. Kan det være at jeg har vestibulitt? Gjør ikke vondt å ta i underlivet, og har aldri hatt sex så vet ikke om jeg har vondt ved samleie..

Håper på svar hos noen, hilsen stresset og redd jente (19)

Anonymkode: 3642f...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om jeg har vestibulitt, men har ikke fått noe diagnose enda. Jeg har slitt med mye sårhet, tørrhet, svie spesielt etter sex(ihvertfall hvis det kommer sæd, da svir det som f***) og ofte når jeg sitter på harde kanter eller bruker en stram bukse så "dunker" det der nede, sånn har det vært mange år. Kan også gjøre utrolig vondt om kjæresten kun bruker en fing "der nede".

Det som jeg også slet veldig mye med var det å ha mensen. HVER gang jeg hadde mensen så svidde det uansett, det var som om underlivet mitt reagerte på blodet og ble sårt. Og etter at mensen gikk over fikk jeg sopp.. Så jeg måtte til legen og sa at jeg ikke kan ha det sånn og at jeg ikke kan ha mensen så jeg fikk resept på cerazette, og har ikke hatt det på 5 år så det er veldig herligt, men jeg sliter jo fortsatt med mange andre plager.

Hadde sex med kjæresten min sist helg.  Har vært sår hele sist uke, så har det begynt å klødd og svidd mye, en ond sirkel. Hadde sex igjen nå i helga, og etter at han kom så sved det som faen. Så fram til i dag har det vært så sårt og jeg har så lyst å klø for det holder på å gjøre meg gal, men om jeg gjør det blir det bare værre, har klødd meg til blods før..  Lurer på om det isåfall ikke er vestibulitt, så kan jeg kanskje være allergisk mot sæd? Har fått soppinfeksjon av det tidligere.

Jeg er også veldig rød der nede. Er det normalt med vestibulitt? 

 

Anonymkode: 1725e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei! Jeg meldte meg inn for å dele en historie som om ei som er helt frisk, og jeg ønsker dermed å hjelpe andre som kan være i den situasjonen jeg var i. 

Jeg fikk vestibulitt (bare smerte med samleie) ett år inn i forholdet med min forrige kjæreste. Det startet vel etter gjentatte soppkurer som mange skriver, men jeg er samtidig ikke sikker på at det var hovedårsaken til problemet. Han var en utrolig støttende kjæreste som respekterte meg og sykdommen hundre prosent. Etter fem år med sykdommen og nærmest ikke sex merket jeg at mine følelsene for han ikke var der lenger (og kanskje ikke hadde vært det på lenge heller) og jeg gjorde det slutt. Fra den dagen jeg gjorde det slutt var mitt vestibulittproblem helt borte. Er man kanskje i forhold man ikke burde være i, og kan det være årsaken? Han var verdens snilleste, men tydeligvis ikke den rette for meg. Jeg fant relativt fort en ny kjæreste og vi hadde i begynnelsen samleie opp til 6 ganger daglig uten noe problem annet enn vanlig sårhet. 

Jeg slet etter hvert med tilbakevendende urinveisinfeksjoner av all sexen (tror jeg), noe som ga meg tør skjede på grunn av mye antibiotika og samleie begynte igjen å gjøre litt vondt. Jeg trodde at det samme skjedde igjen, og tenkte at livet mitt var over. Jeg leste litt, og begynte dermed med lokal østrogenkrem. Etter 1,5 uke var problemet løst, og jeg var helt tilbake til normalen - altså ingen tilbakefall av vestibulitt. Og til dere som sliter med tilbakevendende urinveisinfeksjon. Anbefaler virkelig d-mannose bestilt fra USA. Ikke hatt en urinveisinfeksjon siden og sexlivet er virkelig på topp. 

Alt i alt: rydd opp i psyken og vurder om forholdet du er i er riktig for deg. Østrogenkrem hjelper virkelig for tør skjede. D mannose for urinveisinfeksjon. Dette vil jo selvfølgelig ikke hjelpe for alle, men håper det kanskje kan være til hjelp for noen :) 

Anonymkode: 890d5...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Sorry, dette ble langt...
Føler litt for å dele min vestibulitt-historie, da jeg aldri har snakket med noen om det, uten ved ett gynekologbesøk. Ikke pratet med samboer gjennom 15 år en gang... Er 38 år, vært seksuelt aktiv siden jeg var 16, og aldri hatt et smertefritt samleie, i varierende grad. Litt trist egentlig. Må ligge på ryggen for å sette inn tampong, ikke alltid det går, selv ikke mini ob. Har hatt gjentatte soppinfeksjoner siden 13års alderen, og overforbrukte Canesten, spesielt i tenårene, da jeg ikke visste at man ikke burde. Ble jo desperat.
Var flere ganger hos lege flere ganger som ung, som sa at jeg hadde litt mer sopp enn vanlig, men ikke skikkelig infeksjon. På alle gynekologiske undersøkelser jeg har vært på har lege/gynekolog kommentert at jeg har mye utflod. Har ikke giddet å gå til lege mer med dette, da problemstillingen virket ukjent for dem.
Fikk en aha opplevelse da jeg leste om vestibulitt på nett første gangen, for kanskje 7 på siden, alt stemte. Vaginisme følte jeg ikke stemte, da jeg føler det har mye med huden/slimhinnene å gjøre. (Det må jo være en slags betennelse??) Gikk til gynekolog, som bekreftet vestibulitt, uten at det var noe mer hjelp å få. Fikk tips om dialator sett, men ser ikke helt hvordan det skal hjelpe på sårhet, svi og ømhet. Nå har jeg uansett født, så er litt utvidet i skjedeinngangen. 
Penetrering er helt klart det vondeste, har sjelden samleie. Det merkelig er at jeg kan få orgasme under samleie (forutsatt at jeg nesten er der rett før penetrering), smerten avtar noe underveis. Men fem minutter samleie er nok, blir veldig for sår. Og samleie to dager på rad er utenkelig. Det som også er merkelig er at jeg blir nesten ikke våt under sex (alle typer), som regel kun litt etter orgasme. Men mye utfold har jeg. 
Etter noen gode år uten soppinfeksjoner trodde jeg jeg hadde «knekt koden», men siste året har det tatt seg opp. Bruker diflukan jeg kjøper reseptfritt, 1 tablett er ikke nok, må ta 2 eller 3. Dyrt er det og! 
Ønsker ikke å si til samboer at samleie er vondt, det er viktig for meg å ha det en gang i blandet, og tror det hadde ødelagt opplevelsen. Som en slags illusjon, også for meg selv. Mulig han har skjønt det likevel, eller så har han bare meget lav sexlyst. 
Skal prøve den østrogenkremen da. Er det vits å gå til lege igjen? Kanskje få en lengre diflukankur?

 

Anonymkode: 28094...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oi - jeg visste ikke at vi var så mange i samme båt 🙈

Jeg har opplevd sviende smerter i skjedeåpningen av-og-på siden første samleie som 17 åring. Det ble bedre ettersom jeg byttet til mildere prevensjonsmidler, i dag går jeg på p stav.

Har vært hos forskjellige gynekologer, og føler jeg bare bli avfeid. Det er ikke noe galt, ingen kjønnssykdommer osv, er alt jeg får beskjed om - og at det ikke er noe de kan gjøre. Siste gynekolog jeg var hos sa at jeg hadde stram muskulatur i skjeden, men fikk videre beskjed om at «mange damer opplever smerter under sex, det kan gå over etter noen år, vi kan ikke hjelpe deg». Huff!

Etter å ha lest meg opp en del på vaginisme, kjenner jeg meg veldig igjen i mange av symptomene, og er motivert til å ta tak i det igjen. Men er redd for å møte nok en gynekolog, som bare avfeier...

Ser at noen skriver at det gikk over når man slutter på prevensjon. Har noen opplevd dette, også med pstav? Noen andre tips til hva man kan gjøre hjemme?

Jeg kan ha sex, men stort sett er det litt ubehag og svie. Selve penetreringen er vond. Så kan det ikke være vondt en liten stund, før det igjen gjør vondt. Etterpå er jeg sår og vond i flere dager, og har helt ekstremt mye utflod. Kan dette være vaginisme? Har som sagt ingen kjønnssykdommer eller noe annet - har sjekket meg flere ganger... :(

Anonymkode: 09b41...943

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...