Gå til innhold

sånn gammeldags rød anorakk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Samboern min begynte plutselig å ønske seg en sånn en, og da de går an å få tak i brukt til en god pris, er dette et mer overkommelig ønske enn alle mulige fancy allværsjakker og sånn. På den annen side har både han og jeg turjakker fra før... så det jeg lurer på er egentlig HVA som er fordelene til disse røde anorakkene? Er de helt vindtette - eller bare litt, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg hadde råd til gore-tex jakke brukte jeg mye anorakk. Mine erfaringer er at di er helt vindtette og fungerer utmerket i kaldt vær, faktisk bedre en membranjakker pga at anorakken puster mye bedre og man slipper kondens/ising på innsida. Bakdelene er at bomull fungerer dårlig i vått vær og tørker veldig sakte, men så lenge dere har andre jakker til slikt bruk er ikke det noe problem.

En brukt anorakk er jo billig og fungerer utmerket til sitt bruk, bare å løpe og kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En godt impregnert anorakk tåler ganske mye fuktighet, altså. Når jeg tenker meg om kan jeg i grunnen ikke huske at jeg noensinne har blitt våt når jeg har brukt anorakk. Fuktig snø takler den helt fint, men regn blir sikkert noe annet. (Jeg har bare brukt min på fjellet om vinteren, og da regner det som regel ikke. :icon_smile: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk går til nordpolen i helt alminnelige bomullsanorakker, så helt ubrukelige kan de ikke være.

Men jeg bruker bare min om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormberg har en rimelig og god fjellanorakk/anojakke, tror du får den til rundt 500-lappen på XXL. Signerer meldingene ovenfor. God impregnering er alfa og omega. Jeg brukte bomullsanorakk helt til jeg som den første i vennegjengen kjøpte gore-tex-jakke i 1987. Gjett om jeg ble mobba for goretexen av puristene, da... Men spøk til side, Zevs har bomullsanojakke fra Norrøna og den fungerer kjempebra, er vindtett og puster. Og krasler mindre enn goretex.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Jeg elsker bomullsanorakken min!

Den er super i kaldt vær, puster veldig godt og lager ikke like mye lyd som gore-texjakka. Dessuten er det topp med stropp du kan dra mellom beina når det virkelig blåser, eller når du kjører ski og ikke vil ha all snøen oppunder jakka når du går på trynet.

På Fretex får du jo sånne til en hundrings eller to, og kjøper du brukt, ser han jo litt kul ut også. :ler:

Jeg ønsket meg ny bomullsanorakk i fjor, selv om jeg hadde en gammel en. Det skyldtes bare to ting:

1) Den gamle hadde så utrolig dustete lukkemekanisme rundt håndleddet, helt umulig å få dem av og på med votter

2) Den gamle hadde en teit frontlomme med en konstruksjon som gjorde at nøkler og annet småting forsvant bort fra det området av lomma som det var mulig å nå tak i.

Sjekk litt rundt, finn en modell han liker, impregner den godt, og voila! Han har et turplagg han vil elske.

PS: Skal han ha pels på, sørg for at det er ekte pels. Fuskepels funker IKKE som turplagg. Når det er sagt, er ikke pels nødvendig for anorakkens del!

Den beste impregneringen til bomullstøy er forresten sånn som du gnir på og stryker inn, ikke sånn som du vasker inn. Jeg bruker en fra Fjällräven, den er super.

(Jeg har brukt anorakken min i regn også, og det fine er at den tørker så snart det slutter å regne, dersom det bare blåser litt. Men i skikkelig drittvær på plussiden velger jeg heller gore-tex.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...