Gå til innhold

Hvordan vanne en orkide?


Lillesøster

Anbefalte innlegg

Hurra! Både keikien og hovedplanten har fått bittesmå, lysgrønne, spisse skudd som peker oppover! Det må da være blomster som kommer!!? Dette har aldri skjedd meg før, og den aktuelle orkideen er sikkert fire år gammel. Men jeg har vannet mer enn noensinne (ca en gang i uken og latt den renne fra seg) og jeg har gjødslet i det siste. Den har også fått en nytt lite blad i midten av de gamle.

Bør jeg fortsette med samme lys, vannmengde og gjødsel, eller endre noe nå? Synes litt synd på den som både har Keiki og at begge får blomster, må være litt hard påkjenning for hovedplanten??

(Gud jeg er nerd som gleder meg så mye over en plante...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Etter min erfaring med orkideer er LYS alfaomega, faktisk ikke hvor mye vann man gir den. Min bestemor lar orkideene sine stå i vann og ha masse lys i karnappet- men ikke direkte sollys og hun har orkideer som blomstrer nesten hele tiden veldig lenge av gangen.

Jeg gir min orkide vann ett par ganger i uken, men litt mer enn et eggeglass altså. LYS først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad i reiser

Etter min erfaring med orkideer er LYS alfaomega, faktisk ikke hvor mye vann man gir den. Min bestemor lar orkideene sine stå i vann og ha masse lys i karnappet- men ikke direkte sollys og hun har orkideer som blomstrer nesten hele tiden veldig lenge av gangen.

Jeg gir min orkide vann ett par ganger i uken, men litt mer enn et eggeglass altså. LYS først og fremst.

Jeg har tre stk, den ene blomstret et år. Men har nå stått en stund uten å blomstre, men har kommet blader på stilken så jeg har også en keiki :) Den står i lystett potte i et rom med litt lite lys.

Den andre blomstret noen mnd, så var den uten blomster noen mnd, også blomster noen mnd. Nå har den stått ute blomster lenge. Den står i et vindu med mye lys og i en gjennomsiktig potte.

Den tredje blomstret i mange måneder, var så uten blomster en land periode, men som nå har mange fine lilla knopper på seg :) Den står i lystett potte i samme vindu som den andre :)

Jeg har aldri klippet av stilkene, de har fått stå på samme hvis hele tiden uten at jeg har rørt noe på dem. Ingen av dem har fått gjødsel og de får vann da jeg husker på det :) Og vannmengden kan nok variere :)

Kanskje jeg bør ha de i rennende vann og gjødsle de litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

De nederste bladene på min orkide begynner å bli gule og slappe.. hva gjør jeg feil?? Vil ikke drepe den nå som den har keiki og muligens blomsterstengler på vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nederste bladene på min orkide begynner å bli gule og slappe.. hva gjør jeg feil?? Vil ikke drepe den nå som den har keiki og muligens blomsterstengler på vei..

Kan det hende den står i for sterkt sollys/varme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Kan det hende den står i for sterkt sollys/varme? :)

Hvor mye lys skal den ha? Har samme problemet med min orkide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye lys skal den ha? Har samme problemet med min orkide

Jeg har funnet ut at mine orkideer ikke trives med å stå i direkte sollys nå om sommeren. Har derfor satt de ned på et bord litt skrått fra vinduet hvor de får dags-/sollys gjennom en tynn gardin, samt lys på kvelden fra en lampe.

Før jeg flyttet dem hang de med hodet, men det gjør dem ikke nå lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til meg så dør alt av blomster og planter, MEN til bursdagen min i oktober i fjor fikk jeg en orkide, og den lever fortsatt, og blomstrer som bare det. Telte antall knopper og blomstrer i går, og da var det 31 av de :)

Hvordan det er med vanning - vet jeg ikke hva som er anbefalt, men jeg vanner den når jeg kommer på det.. Noen ganger et par ganger i uka, andre ganger kan den stå der i 3 uker uten å få så mye som en dråpe. Men like fin er den uansett :)

Men har hørt at man ikke skal flytte på Orkideèr, altså at de skal stå på samme plass hele tiden. Min har sin faste plass i vinduskarmen, og ser ut til å trives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende den står i for sterkt sollys/varme? :)

Ja--- har flyttet den til et lysere vindu, men får kanskje flytte den tilbake i skyggen igjen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja--- har flyttet den til et lysere vindu, men får kanskje flytte den tilbake i skyggen igjen da..

Prøv det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den ene orkideen min har fått en helt ny stilk samt mange nye knopper, og jeg tror den kommer til å blomstre snart. :strix:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er stuevinduet fullt av orkideer som blomstrer fra hovedsaklig mai til oktober og en holder på året rundt. Slik har det holdt seg i årevis

På dette stuevinduet blir det aldri sollys på men det er rikelig med dagslys. Orkideene står i tette potter, og får 2 cm med vann en gang i uka, og står i vannet til det har tørket ut, det tar 1 uke. Sørger bare for at disse røttene er oppe av pottene så de får dagslys og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj nå står den i skyggen, og har stått der siden 10. juni, men fortsatt blir de nederste bladene rynkete og til slutt gule. Ser ut til at den får et nytt blad i toppen, da men. Alle stilkene på Keikien min ser ut til å være røtter, dessverre, og kanskje de på hovedplanten også? Den har fått fem skudd, fire av dem mellom bladene (peker oppover) og en nederst der de andre røttene kommer ut. Alle er lysegrønne og spisse i tuppen. Hvordan ser egentlig en blomsterstengel ut?? *dette er håpløst*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ser det hvis det er en ny stengel :) Da er den ikke helt spiss slik som røttene, men har en liten knoppsak på tuppen. Røttene er også mye lysere enn stilken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har tre stk, den ene blomstret et år. Men har nå stått en stund uten å blomstre, men har kommet blader på stilken så jeg har også en keiki :) Den står i lystett potte i et rom med litt lite lys.

Den andre blomstret noen mnd, så var den uten blomster noen mnd, også blomster noen mnd. Nå har den stått ute blomster lenge. Den står i et vindu med mye lys og i en gjennomsiktig potte.

Den tredje blomstret i mange måneder, var så uten blomster en land periode, men som nå har mange fine lilla knopper på seg :) Den står i lystett potte i samme vindu som den andre :)

Jeg har aldri klippet av stilkene, de har fått stå på samme hvis hele tiden uten at jeg har rørt noe på dem. Ingen av dem har fått gjødsel og de får vann da jeg husker på det :) Og vannmengden kan nok variere :)

Kanskje jeg bør ha de i rennende vann og gjødsle de litt :)

Kommer det blomster på de samme stilkene igjen, dersom du ikke klipper de?

Anonymous poster hash: 5d8b1...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...