Gå til innhold

Hvordan vanne en orkide?


Lillesøster

Anbefalte innlegg

Jeg har dårlige erfaringer med orkideer fordi alle dør fra meg, men for 14 dager siden fikk jeg nytt mot og kjøpte meg en ny orkide. Nå er to blomster visne og det ene bladet gult?

:grine:

Noen eksperter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff - henger meg på tråden din. Dette lurer jeg også veldig på. Jeg klarer heller aldri å holde på en orkide særlig lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å holde potten under vannkranen og lot vannet renne, men jeg lot det også renne godt ut igjen. Dette gjorde jeg sjelden, maks hver tredje uke. Kjenn etter at det ikke er fuktig nedi jorden/barken før du gir den nytt vann. Orkideer liker å ha det skrint.

Jeg fikk igjen blomster flere ganger på samme planten, men det ble til slutt for rått i jorden da jeg pottet om til større potte.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp en orkide av mamma, og hun har endel som har levd lenge hjemme. Hun fortalte meg at jeg skulle vanne den en gang i uka. Da kunne jeg helle endel vann nedi, for så å helle ut alt ekstravann etter et minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det lå noe vann i potta. Jeg skal aldri la det gjenta seg igjen.

Endret av Lillesøster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått gode svar, men jeg vil også gi enda et tips.

Mine ene orkide - som har blomstret siden jeg kjøpte den i januar! - står i en stor glasspotte, med pyntesteiner i bunnen. Jeg vanner også bare ett eggeglass i uka, men en del av vannet blir liggende nede i pyntesteinene. Så røttene er aldri kontakt med fuktighetene samtidig som det er en jevn fuktighet nedenfra. Det tror jeg er bra.

I sommer fikk den også noen eggeglass med gjødsel.

Orkideer er også veldig glad i dusjing, så hvis du har tid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff samme problem har jeg hatt. Nå er det liksom ikke noe vits å kjøpe en ny orkide for den dør likevel. Men tror jeg skal gjøre det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg har mine orkideer i glasspotter slik at de får lys til røttene, skyller gjennom under springen en gang i uka og lar dem renne godt av i vasken før jeg setter dem tilbake i glasspotta. Mine stortrives og blomstrer om og om igjen.

En annen ting er at de ikke vil ha for sterk sol. Jeg har et stuevindu som hadde vært nydelig med orkideer i, men her er sola alt for sterk. På kjøkkenet stortrives de imidlertid.

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær i.i.

Husk at når orkideen blomstrer av, kan du sette den i et annet vindu i noen måneder, vanne den med jevne mellomrom på samme måte som før, og vente til Den skyter nye skudd. Da setter du den tilbake i vinduet den pleier å stå i.

Jeg kastet min første orkide med det samme blomstrene falt av, fordi jeg trodde den var død! Det var den altså ikke.

Du skal også skjære av stilkene ned til det tredje øyet nedenfra(eller noe sånt) før du setter den bort. Da kommer skuddene ut fra øynene under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde orkideene skulle stå litt mørkt mens de ventet på å blomstre på nytt? Jeg har ikke peiling altså, har bare hørt det. eller skal de stå i vindu da også?? Spør bare for å bli sikker!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde orkideene skulle stå litt mørkt mens de ventet på å blomstre på nytt? Jeg har ikke peiling altså, har bare hørt det. eller skal de stå i vindu da også?? Spør bare for å bli sikker!! :)

Mine blomstret av i mai/juni, og jeg lot dem stå ute i hagen i sommer. Da jeg tok dem inn i høst, sprutet det ut blomsterstilker nærmest over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir mine litt vann en gang i uken eller annenhver uke, og de blomstrer "hele tiden". Nye blomsterstengler kommer ofte før den forrige er tørket helt ut.

Jeg flytter dem ikke - og de står i et østvendt vindu - med masse lys/sol hele året (så om sommeren hender det de får vann litt oftere - om det har vært veldig mye sol .. for da blir de ekstremt tørre fort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg pleide å holde potten under vannkranen og lot vannet renne, men jeg lot det også renne godt ut igjen. Dette gjorde jeg sjelden, maks hver tredje uke. Kjenn etter at det ikke er fuktig nedi jorden/barken før du gir den nytt vann. Orkideer liker å ha det skrint.

Jeg fikk igjen blomster flere ganger på samme planten, men det ble til slutt for rått i jorden da jeg pottet om til større potte.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Skal jeg fortelle dere noe som jeg syntes er helt utrolig?

Min mor har 8-10 orchidéer, de blomstrer som en gal - er vannvittig kraftige, bladene er harde, store og blomsterstilkene er store og høye og blomstene er vakre.

Disse står alle i tette blomsterpotter... fulle av vann. Dvs orchidéene står i ca 2 cm vann - hele tiden!!!!!!

Hun vanner dem annenhver uke - de får lov å drikke seg tom - men det skjer sjelden.

Jeg har bare 2 orchideér selv, men har ikke turt å prøve enda.

Min mor maser på meg å sier jeg må fylle på med vann.. men jeg syntes det hørtes skummelt ut.

Noen andre som har prøvd dette?

Jeg er hvertfall utrolig imponert over de ekstremt fine store orchidèene hun har... :) :) :goodbye::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par stående. De blomster jevnlig. Vanner en gang i uken ved å sette de i vask eller badekar. Deretter heller jeg gjerne en halv liter vann over de, men setter dem aldri tilbake før vannet har rent helt vekk. Tar altså vekk skål/tett potte og beholder bare den potten som lar vannet renne igjennom før vannet helles over. Gjør gjerne dette om morgenen og lar dem stå en hel arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...