Gå til innhold

Kjærringråd mot halsbetennelse


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop hatt halsbetennelse.

Jeg pøste innpå med paracet jeg. Og forsøkte å la være å svelge. Spiste bare suppe, og is var også godt og lindrende.

Jeg er vel den som heller mot å la kroppen ordne opp når det ikke er mer alvorlig enn litt feber og litt gode gammeldagse smerter jeg.... Bortsett fra smertestillende da. Men vondt er det forbannet uansett gitt...

Men kjære, det går da over om man tar tiden til hjelp.

Bedre å bruke et par ekstra dager enn å kødde med antibiotika når man ikke MÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har halsbetennelse nå (og er ganske så desperat)... og jeg må bare innrømme at halsen min greier ikke å skille en god varm kopp te fra ei motorsag. Bare det å røre på tunga, eller vri på hodet får deg til å krumme ryggen av smerte...

...utrolig kjedelige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Janne_*
Nå må dere slutte å tulle. Det er snakk om halsbetennelse og ikke en liten forkjølelse.

Har dere ikke geie på hva halsbetennelse er burde dere holde kjeft.

Kun antibiotika som duger.

Nei, dersom det er en bakteriell betennelse (hvilket er nokså sjelden) må man ha antibiotika, er det virus som ligger til grunn hjelper ikke antibiotika, men man må pent vente til det går over (3-7 dager). Ellers er paracet og varm drikke god lindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest sykingen
Nei, dersom det er en bakteriell betennelse (hvilket er nokså sjelden) må man ha antibiotika, er det virus som ligger til grunn hjelper ikke antibiotika, men man må pent vente til det går over (3-7 dager). Ellers er paracet og varm drikke god lindring.

jeg har det helt jævli i halsen nå, det er som å ha en kaktus voksende nedi der. Var til fastlegen min i går og hun sa at det var bakteriell infeksjon. For dette fikk jeg penicillin, men hvorfor sier alle at man skal få antibiotika?

" Hvordan behandles en halsbetennelse og hvilken medisin kan man få?

halsbetennelseer som er utløst av virus behandles ikke. De går over av seg selv og nesten alltid uten problemer.

halsbetennelseer som skyldes bakterier kan behandles med antibiotika, men også disse halsbetennelsene vil kroppen som regel greie å håndtere på egenhånd. Penicillin er virksomt overfor gruppe A streptokokker og foretrekkes som regel når det er nødvendig med behandling."

skal på polet nå og kjøpe meg en god whiskey som skal ta knekken på noen bakterier og ihvertfall smerter i kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_Mann_*

Jeg har streptokokkbetennelse/-infeksjon i halsen as I write, og jeg har kjent det har vært litt ømt et par dager, og har derfor drukket sitronkonsentrat for å dempe smertene. I går trodde jeg det skulle gå bra, og at det hadde gått over (tosk), så jeg stakk på byen. Bad mistake. Det begynte å brenne i halsen, og jeg måtte ta taxi hjem.

Da jeg kom hjem ble jeg presentert for følgende kjerringråd: 1 desiliter lunkent/varmt vann med 1 teskje karri oppi. Det virket SYKT ufristende å ta noe som lukter chicken tandoori når man har vondt i halsen, men det var ikke noen bønn, jeg SKULLE ta det. Merket ingen forskjell med en gang, så jeg gikk å la meg og fortsatte å drikke sitronkonsentrat. Når jeg våknet, var 70% av smertene borte, og jeg var SYKT snørrete med nærmest grønt slim. Dette betyr at mye bakterier har blitt drept og skilt ut.

Nå, mens jeg skriver, har jeg kun veldig milde smerter, og snørringa har gitt seg. Om det var pga karrien, sitronkonsentratet, eller om det har med å gjøre at jeg dusjet nærmest en time i 40 graders vann, vet jeg ikke, men kan iallefall konstantere at NOE må ha fungert.

Grunnen til at jeg fikk det tilbake var at når jeg først kjente meg øm, hadde jeg ikke appelsinjuice i huset, så jeg drakk kun melk, og det er ikke spesielt smart. Det er en grunn til at det er naturlig bakterieflora i melk, og det er fordi bakterier trives i melk.

Har forresten vært på penicillinkur 3 ganger før. Disse har fungert og fjernet det meste av smertene etter 4-5 dager, men før den tid har det alltid hjulpet å suge på sitroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjærringråd
Jeg har streptokokkbetennelse/-infeksjon i halsen as I write, og jeg har kjent det har vært litt ømt et par dager, og har derfor drukket sitronkonsentrat for å dempe smertene. I går trodde jeg det skulle gå bra, og at det hadde gått over (tosk), så jeg stakk på byen. Bad mistake. Det begynte å brenne i halsen, og jeg måtte ta taxi hjem.

Da jeg kom hjem ble jeg presentert for følgende kjerringråd: 1 desiliter lunkent/varmt vann med 1 teskje karri oppi. Det virket SYKT ufristende å ta noe som lukter chicken tandoori når man har vondt i halsen, men det var ikke noen bønn, jeg SKULLE ta det. Merket ingen forskjell med en gang, så jeg gikk å la meg og fortsatte å drikke sitronkonsentrat. Når jeg våknet, var 70% av smertene borte, og jeg var SYKT snørrete med nærmest grønt slim. Dette betyr at mye bakterier har blitt drept og skilt ut.

Nå, mens jeg skriver, har jeg kun veldig milde smerter, og snørringa har gitt seg. Om det var pga karrien, sitronkonsentratet, eller om det har med å gjøre at jeg dusjet nærmest en time i 40 graders vann, vet jeg ikke, men kan iallefall konstantere at NOE må ha fungert.

Grunnen til at jeg fikk det tilbake var at når jeg først kjente meg øm, hadde jeg ikke appelsinjuice i huset, så jeg drakk kun melk, og det er ikke spesielt smart. Det er en grunn til at det er naturlig bakterieflora i melk, og det er fordi bakterier trives i melk.

Har forresten vært på penicillinkur 3 ganger før. Disse har fungert og fjernet det meste av smertene etter 4-5 dager, men før den tid har det alltid hjulpet å suge på sitroner.

Kjærringråd fungerer utmerket mot både forkjølelse og halsbetennelse.

Søkte om dette her inne for en tid tilbake.da kom det opp mange fine opskrifer som jeg prøvde ut. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...;hl=kjærringråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søkte om dette her inne for en tid tilbake.da kom det opp mange fine opskrifer som jeg prøvde ut.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...;hl=kjærringråd

Næmmen nå ble jeg glad og lei meg på en gang :sukk:

Edit:den linken fra Pax til meg er jo skrevet for nesten presis 1 år siden

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen nå ble jeg glad og lei meg på en gang :sukk:

Edit:den linken fra Pax til meg er jo skrevet for nesten presis 1 år siden

Sikkert trist og litt fint på engang å lese en så koselig tråd mellom deg og Pax :klemmer:

Vemodig at den ble skrevet for nesten akkurat 1 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg sitter her med halsbetennelse og jeg vil si det beste er å slappe av, sove, holde seg varm og ungå trekk å kulte mot halsen. drikk en te uten sukker i ny og ne og for å si det sånn er du sulten nok spiser man uansett, så vis du sliter jævlig mye med å svelge venter man bare til man er skam sulten og da hiver i seg mat.. mitt råd er suppe, samme hva suppe men varm og god suppe, lett og svelge og gir god næring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbetennelsetråden til tutlo ja :) Koselig å se igjen slike tråder egentlig :) (men forbannet vemodig....)

Peppermynteolje og teatre hjelper faktisk (ennå ;)). Peppermynten mot hoste, og teatre for å ta knekken på bakterier. (og hvor jeg har gjordt av teatreen min aner jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest streptis

Et tips fra legen min, kjøp dispril og gurgle det i halsen, gir lokalbedøvelse i den vonde halsen og det er lettere å svelge.. funker fett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Legen min ba meg gurgle saltvann og det gjorde jeg, og det hjalp. Antibiotika er det eneste som faktisk fjerner halsbetennelsen, men det er heller ingen andre som har sagt noe annet. De snakker om lindring av smertene i de 70 prosent av tilfellene antibiotika ikke kan brukes. Det helt riktig at hyppigste forekommende bakterie er betahemolyttiske streptokokker gruppe A, men det er ikke hyppigste forekommende halsbetennelse. Bare 30 prosent av gangene. Haha, jeg tror vedkommende bare tuller med dere, ingen er så trang i toppen og påståelig når det er snakk om noe vedkommende helt tydelig ikke har peiling på. lol Han/hun vil bare provosere dereXD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis tomatsuppe med kraftten fra en hel, kokt hvitløk.

Drikk te laget av fersk ingefær: Del opp ingefæren i biter, hell over kokende vann, la trekke i 5 - 10 min.

Jeg skulle til å foreslå denne, men i tilegg til ingefæren har jeg oppi minst 2 teskjeèr honning og 1 sitron skive delt i to :)

Og så spiser jeg mat med enorme mengder hvitløk i :ler:

Gammel tråd ser jeg men det er alltid kjekt med sånne råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest hals gjest

Man man Jo ikke bruke antibiootika vist halsebetennelsen ikke er AV bakteriel type. Da er det nok solbærtoddy og Andre Gode kjærringråd som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er halsbetennelsen virus, får du ingenting, er det bakterie derimot, da får du antibiotika !!! 90% er bakterie, jeg er av di 10% som bare kan ta paracet og vente på at det går over..... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg har nå halsbetennelse, så i dag tidlig tok jeg en varm kopp urte-te med litt honning i, det hjalp i noen timer syntes jeg, så jeg kan ikke garantere at det funker, men er jo verdt å prøve om det virkelig funker. :)

Og til dere som sitter her og prøver å finne noe som kan hjelpe mot halsbetennelse, gå til legen, antibiotika hjelper veldig, jeg skulle gjerne fått det, men er dessverre på fjellet i helga..

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbetennelse kan gå bort uten antibiotika og som en annen sier er det ofte virus, noe som ikke lar seg behandle. Har blitt satt på antibiotika kur for mange ganger pga. sånt og fikk irritabel tarm takket være det. Det er noe jeg må leve med resten av livet. Så ville alltid prøvd å ri det tur noen dager selv før jeg tok turen til legen for å få resept.

Jeg kan sterkt anbefale ren ingefær og koke opp med litt honning. Har faktisk fjernet det verste på et til to døgn på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...