Gå til innhold

FlyLady


Malama

Anbefalte innlegg

Hvorfor ironiflagg?

Hmm.....mente nok bare å flagge litt for meg selv ja. Visste ikke at det var så nøye liksom, men skal aldri bruken den mer......

Er forøvrig ferdig med mine gjøremål for dagen nå. Godt gjort ettersom jeg har jobba fra i går ettermiddag, og til i kveld (bare avbrutt med litt nattasøvn) Jeg har også vært med å sortert masse klær som jobben har samla inn for å sende til Pakistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For all del,. du må bare bruke de smil du vil, men jeg ble bare rett og slett usikker på hva du mente... fordi det er et ironiflagg, og derved lurte jeg på om du ikke mente det du skrev.

Det skaper ofte usikerhet når ma bruker det flagget "feil"men du skal få lov for min de altså. Bare spørr jeg, fordi jeg rett og slett altså ble usikker.

Nå er det på tide å gjøre ferdig resten av mine oppgaver også, så har jeg fire ukerpå rad dersom jeg bare får unna i kveld. Jeg har aller mest lyst til å bare droppe det, dette er IKKE en god dag for meg, men det er jo surt å ikke få denne ene da, når jeg er så nær 4 uker...

Det er vel bare å ta seg sammen og gjøre det... Legge på sengetøy må jeg også gjøre, for det har jeg tatt av og vasket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derved har jeg fortjent mitt smilefjes for i dag også, og lagt på sengetøy, så nå er det bare å krabbe til sengs. Det skal bli godt det! Jeg har hatt en lang dag, og det har ikke egentlig vært en god en. Så nå skal jeg sove, og begynne på ny frisk i morgen, med atter et punkt på lista mi. Kveldsrutinen min utvikler seg, men jeg gjennomfører den ganske greit, så dette fungerer på et vis...

Vi roter fortsatt mer enn vi rydder, men vi rydder mer enn før, så det bedrer seg på et vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort første "Holiday Cruisin Mission". Det vil si at jeg har kastet 27 ting, lagt på plass 27 ting som var på feil plass og funnet 27 ting (bøker!) som skal gis bort. Fornøyd med den begynnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og har gjort sånn holliday cruising mission i dag. Sprang rundt her å kasta ting som en gærning, og opp å ned trappa for å få ting på riktig plass. Gubben trodde jeg hadde blitt helt gæærn :roll:

Men nå føles det bare godt ut.... selv om jeg ikke ser så mye til det, vet jeg at det ikke ligger fullt så mye duppedingser i hyllene og sånt. De forsvant i dag, irriterer meg bestandig over sånt når jeg tørker støv. Ellers så har jeg fått gjort unna all klesvasken i dag, helt ned til den minste lille ullsokk. Så jeg er rimelig fornøyd med innsatsen min.

Nå er det nok på tide å krype til køys... Natta alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der holloday mission med å lage til "notebook" for jula, DET har jeg gjort for en måned siden... Printa ut juleboka fra flylady, slettet en del sider, redigert, lagt til litt ekstra (der var jo ikke julekortliste jo, jeg må da ha kontroll på det også!) og putta inn i den blå FlyLadypermen min med merke for "jul". Putta inn info om ditt og datt i den, men ikke så mye enda. (vi reiser bort i jula da, så jeg trenger ikke planlegge noe mat i det hele tatt for selve jula, men jeg vet ikke hvor lenge vi blir borte enda) Jeg har blanke ark, både med og uten linjer, i permen min, og tomme plastlommer til papirer jeg måtte ville samle på (hvorfor lime inn en konvolutt til kvitteringer når jeg bare kan bruke en tom plastlomme i permen?)

Tirsdagsoppgavene mine ble ikke særlig utført i går, men jeg fikk da smilefjeset mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på hyttetur i helga, men nå er jeg hjemme og det er på tide å ta opp vingene igjen. Sonen denne uka er soverommet, og i dag skal det fjernes noe som ikke hører hjemme der. Begynner å få skikkelig god dreis på soverommet, så vi får se om jeg klarer å finne noe...

Også er det selvfølgelig juleforberedelsene da. I dag skal det planlegges julepynt. Kan jo være greit, så kanskje jeg omsider får et system på pynten. Tror jeg må sortere det på hva som skal gjøres og henges opp når. Jeg har litt som skal frem i begynnelsen av desember, men mesteparten venter til lille julaften. Også er det sviblene og amaryllisen da som må settes til spiring nå straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok raportere at jeg har "droppet ut" siste uka, men jeg begynnr på nytt i dag.

Soverommet, der har jeg masse å gjøre, så det skal ikke være noe problem å jobbe der.

Men julepyten? Organisere den? den ligger pent i en eske, ja EN eske, vi har ikke så mye julepynt. Er den ikke organisert godt nok da? Jeg har aldri pyntet til jul der vi bor enda, så jeg vet ikke helt hva jeg vil ha hvor, men det skal jeg kose meg med den dagne jeg pynter.... Det tar ikke lang tid, så jeg ser ikke for meg at det trengs noe sortering og organisering der...

Jeg skal derimot sette BORT plantene mine jeg da. Min amaryllis blomstrer ikke til jul, den blomstrer på våren/sommeren slik de naturlig gjør, og skal derfor settes inn på soverommet for hvileperiode nå som vinteren kommer. Har bare ikke gjort det enda, men planen er å gjøre det i dag, faktsik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte helt i det små, puttet tøy i vaskemaskina, pusset tenner og tusla til sengs. Sambo rydda faktsik litt, men jeg var ikke på topp i går, så det ble ikke mye. Men jeg gjorde litt. Og mer skal det bli. Sakte men sikkert. Det er slik vi skal klare dette. Babysteps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, Trille!

Jeg fikk begynt på en liste over julepynt i de ulike rommene, men den krever nok litt mer jobbing. Min tanke med den lista er som sagt at jeg kan få organisert det jeg har (men ikke enda, foreløpig gjør jeg bare tankearbeid), samt finne ut om det er noe jeg vil kjøpe inn. Har en tendens til å komme på for sent at jeg vil ha noe nytt, så da er det enkelte ting jeg tenker på hvert år at jeg vil kjøpe, men aldri får kjøpt.

På soverommet fikk jeg rydda litt, enda det er ganske OK fra før. Et par ting her, et par ting der.

I dag er det klær som skal ryddes, og jeg er allerede i gang. Har satt på en maskin som vaskes nå, og skal se over klestativet om det er noe som bør ryddes bort der.

På juleforberedelsene skal det gjøres 15 minutter i julesjornalen. Jeg har en folder på pc'en med juledokumenter, så jeg skal ta meg litt tid med dem. Fortsette på lista fra i går kanskje, og se om jeg kommer noen vei med budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vi har vært fryktelig sløve i det siste. :rodme: Både sambo og jeg har vært kraftig forkjøla i to uker, så husarbeidet har blitt begrenset til det absolutt nødvendige, som matlaging og klesvask.

Men nå er vi klare for ny frisk, skal fortsette med med å shine vasken/benken på bad og kjøkken hver dag og prøve å holde Hotspot'en på salonbordet ryddig.

I dag har jeg dessuten tenkt å gjøre to av Kelly's Missions på soverommet; rydde i kleshaugen og fjerne ting som ikke skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fortsatt ikke oppe på "smilefjesnivå" enda etter at jeg falt av forrige uke, men jeg bygger opp igjen rutinen litt etter litt. I går bare å fylle vaskemaskina, i dag hr jeg vasket klær, fylt oppvaskmaskina og skal fylle vaskemaskina også. Dessuten har jeg fortsatt kontroll på 2 av mine 3 hotspots, så det er sa ikke SÅÅÅ ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også FlyBaby, men skjønner ikke helt hva den overfokuseringen deres på klistremerker går på? Jeg gjør ofte det jeg skal hver dag, og er tilfreds inni meg. Jeg har også sko på når jeg jobber. *spark i rumpa til dere andre som ikke har det*

Ellers synes jeg FlyLady-konseptet er flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også FlyBaby, men skjønner ikke helt hva den overfokuseringen deres på klistremerker går på? Jeg gjør ofte det jeg skal hver dag, og er tilfreds inni meg.

Jeg gjør også stort sett det jeg skal, uten klistremerker eller noe som helst. Men da månedens vane for oktober kom (rydde papir) så visste jeg at dette var noe jeg trengte å gjøre, og bestemte meg for å prøve å følge opp. Samtidig er det en ting jeg vegrer meg for, og sliter med å få gjort. Som frykta ramla jeg fort av, men siden jeg visste at dette var viktig for meg (mye dårlig samvittighet i noen av de papirbunkene), tenkte jeg at jeg skulle prøve med klistremerker. Og det funka. For nå vises det så tydelig for meg selv om jeg har vært flink eller ikke. Og da synes jeg det er veldig greit å ha det som hjelp til å krysse en terskel jeg kanskje ellers ikke ville ha kryssa.

Jeg har også sko på når jeg jobber. *spark i rumpa til dere andre som ikke har det*

Jeg har også sko på inne. Egne innesko altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det med klistremerker eller smilefjes er vel ikke egentlig direkte flyladykonseptet, det er rett og slett noe jeg i alle fall begynte med for min egen del for å se min egne fremgang.

Det er slett ikke nødvendg for alle, men det ER det for meg, for meg var det rett og slett eneste måeten jeg noen gang har holdt på rutinene mine så lenge. Det handelr om å finne metoder som virker for deg selv. Og dette er altså nødvendig for meg. (jeg tenger smilefjeset, jeg har ikke klistremerker, men det er da samma det) Det er rett og slett min måte, jeg må gjøre det sånn.

Men sko inne, nei, det har jeg ikke og det vil jeg ikke ha. Jeg har tøfler. Gode, varme tøfler. Det er og blir naturlig for meg. Innesko passer meg bare ikke. Jeg kan ikke fordra sko, jeg går uten sko mye av dagen på jobb også jeg, og jobber ikke noe mer eller mindre av den grunn.

Jeg er ikke en slavisk flyBaby, jeg bare bruker tankegangen for å finne en måte som passer for meg. Og jeg kan altså ikke fordra å ha på meg sko, så den skulker jeg, enkelt og greit, uten dårlig samvittighet i det hele tatt. Det er unaturlig for meg, mine tøfler gjør nytten, selv om jeg ikke kan gå ut med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

OK.

Jeg begynner å få det ganske ryddig rundt om kring. badet var det første rommet som er blitt "decluttered" fullstendig. Gjett om jeg svinser innom ofte og bare titter! Det er stor fornøyelse og inspirasjon!

Når det gjelder papirer, så er nok det også mitt største problem. Å sørge for klesvask og daglig trim har ikke vært så vanskelig, for rutinene har jeg fått på plass før jeg oppdaget FlyLady. Men for hver liten del av en papirhaug jeg får sortert/kastet/arkivert, kjenner jeg at jeg blir mer tilfreds. Når jeg kikker på hotspots blir de mindre og mindre synlige, rett og slett fordi jeg fjerner litt og litt!

Noen papiere fyller meg med mer ubehag og rådvillhet enn andre. For å ikke stoppe opp i sorteringen, har jeg en liten pappeske til dem. Jeg legger dem oppi, og utsetter å ta stilling til dem (har nok litt "clutter" i hodet som må jobbes mer med!) Men uansett; de blir samlet ett sted, lett å finne om jeg må, og mulig å ta frem og gjennomgå på nytt når jeg er rede for det. Det er da et slags system det også!

Men utenom det: Jeg er helt forferdelig til å spare på aviser og reklame jeg ikke har hatt tid til å lese den dagen. Den delen er jeg blitt veldig flink til å få ut av døra og oppi papir-resirkuleringscontaineren hjemme.

Det er utrolig godt å se gulvet i mitt eget hjem igjen! Så enkelt å støvsuge nå at mandagsrengjøringen er en lek!

Husk bare at "You're never behind!"

til Trille (klistremerke): :)

til Malama (tegning): :)

til Fakse :)

til meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld Nilma, du burde selvsagt også få et smilefjes! :)

Jeg var kjempeflink første måneden, deretter ikke flink en hel mnd. Da jeg fikk tatt meg selv i nakken igjen var det deilig å komme på sporet igjen, uten skyldfølelse. Man må jo bare gjøre litt hver dag. Litt er faktisk bedre enn ingenting. Perfeksjonisten meg har begynt å få det inn under huden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferien er vel overstått, så da er det vel bare å kjøre videre med Flylady tenker jeg!

Har vært flink og pakket ut koffertene HELT kvelden vi kom hjem, og vasket masse tøy. Må bare sørge for at jeg legger tøyet vekk også (er flink på å sortere, vaske og tørke, men utrolig dårlig på å legge bort). Lover jeg skal gjøre det i kveld jenter (så får jeg også smil i morgen eller? :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...