Gå til innhold

FlyLady


Malama

Anbefalte innlegg

Jeg gjør jo dette litt på min egen måte, med smilefjes for  ha gjennomført kveldsrutinen min, og utvider den ukentlig, om jeg er flink og gjennomfører.

Fra og med i går er den derfor

*vaske ei maskin med klær

*legge sammen klær

*Fylle vaskemaskina til neste dag

*Fylle inn i oppvaskmaksina

*shine kjøkkenvasken

*Rense ansiktet

*rydde av hotspot rett innenfor døra, der posten alltid havner

*Finne frem klær til i morgen

Det nye er altså at du finner frem klær til dagen etter om jeg ikke husker feil? Jeg gjør det hver kveld nå, og tro meg du kan glede deg. Det er bare så deilig å kunne stå opp uten å måtte tenke på hva man skal ha på seg før man går i dusjen. Jeg er jo halvt i svime så tidlig, og da er det deilig å slippe grubling og leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, det nye er klær til i morgen.

Og jeg HATER det.

Jeg har gjort det før, og jeg har aldri likt det.

Joda, det er greit nok om morgenen, men jeg kan ikke fordra det om kvelden, for jeg har somregel aldri fått med meg værmeldinga, og vet derfor ikke hva slags vær det blir, og bommer lett. Fant frem to gensre til i dag jeg, en til mildt vær, og en til kaldt. Den milde ble brukt, men det visste jeg jo ikke før jeg så på gradestokken om den viste 3 eller 11, når jeg sto opp.

Nå dusjer ikke jeg om morgenen uansett da, og er ikke i svime, så jeg klarer utmerket å finne klær da, og bestemmer meg ikke før jeg har sett gradestokken på kjøkkenet. Det er nok derfor jeg ikke liker det. Men, det er jo på et vis greit også da, så vet jeg i det minste om jeg har rent tøy, og det re greit når jeg nesten glemmer juleavslutninger og sånn fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett samme genser om det er 3 eller 11 grader jeg tror jeg. Regulerer heller med forskjellige ytterjakker og tilbehør, og det tar jeg jo uansett på i det jeg går.

I kveld har jeg forresten vært flink. Har vaska en maskin klær, og fått gjort mine 15 minutter med papir-rot. Mannen har rydda etter middagen, så kjøkkenet er ryddig og oppvaskkummen skinner. Sammen har vi dessuten saga opp en hel masse ved, og stabla den i sirlige stabler. Halvparten er fortsatt igjen, men det skal nok bli gjort det også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flybabie sånn fra og til en del ganger nå, men klarer liksom aldri og holde helt på rutinene. Tror at jeg har prøvd å gape over for mye på en gang :smile: Men jeg gir ikke opp av den grunn, jeg prøver igjen. Er vel antageligvis verdens største rotehue og trenger litt struktur på livet. Bare denne gangen har jeg bestemt meg for å ta bare noen få ting av gangen. Jeg begynner med noen få kveldsrutiner, og for meg er de som følger:

- Rydde på badet (etter at tre unger har ordnet seg for kvelden skal jeg love at det er nødvendig, og det verste jeg vet er å stå opp til et uggent bad)

- Legge frem klær (spesielt med tanke på ungene, tenk å slippe å løpe rundt å lete etter klær en halvtime hver morgen!!)

- smøre matpakker (gjør alltid det om kvelden)

- Shine your sink !!

Synes foresten at den ideen med klistremerker eller smilefjes var kjempelur. Det skal jammen jeg også prøve. Hvis jeg har forstått det riktig så er det sånn at når jeg har gjort rutinene mine så får jeg et fjes, og når jeg får sju etter hverandre så er det på tide å legge til en ny? :icon_smile:

Vel, stå på folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tørket jeg støv i stua og kjøkkenet og sopte gulvet på kjøkken og vaskerom!

Men bør komme inn i de kveldsrutinene jeg også...

Punkter jeg vil ha med:

- Rydde stuebordet rent

- Kjøkkenet ryddig

- Legge fram klær

Når skal jeg begynne da...

I kveld kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerte meg hos FlyLady for noen uker siden, og har plukket med meg noen gode ideer. Jeg gidder ikke dette styret med "Control Journal" for morgen og ettermiddag, eller post-it-lapper i hytt og pine. Planen er å jobbe med å få til noen rutiner, dessuten begynne å følge "Kelly's Missions".

Det vi gjør så langt:

- "Shine the sink", og siden vi har kommet lenger enn dem på andre siden av dammen, så er det jo bare rett og rimelig at vi tar hver vår ;) ; sambo tar kjøkkenvasken og området rundt, jeg tar vasken på badet og benken rundt.

- Jobber med vår første HotSpot (flere kommer nok), nemlig salongbordet i stua.

- Enkelte Missions

I går hadde vi litt ekstrarydding på programmet. Vi venter gjester til helga, så sambo hadde storopprydding på gjesterommet (hele rommet er egentlig en HotSpot, der vi putter alt mulig, der må vi nok legge oss i selen for å få til gode rutiner etterhvert). Jeg tok en skikkelig opprydding på badet, kastet mer eller mindre tomme flasker, vasket skap og sorterte sminkesaker, juggelsmykker og diverse annet. Det føltes veldig godt etterpå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes foresten at den ideen med klistremerker eller smilefjes var kjempelur. Det skal jammen jeg også prøve. Hvis jeg har forstått det riktig så er det sånn at når jeg har gjort rutinene mine så får jeg et fjes, og når jeg får sju etter hverandre så er det på tide å legge til en ny?  :icon_smile:

Sånn gjør jeg det ja.

Da sikrer jeg at rutinene mine utvikler seg etterhvret som jeg er flink, samtidig som jeg ikke gaper over for mye på en gang.

Og siden jeg "belønner" meg selv for hvert 10. smilefjes (eller, i teorien skal det, jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skal belønne de første ti enda, så jeg har en belønning "på vent" ) å hinderer jeg at jeg gir opp den 7. dagen for å slippe å få lenger rutine...

I går var det så vidt jeg orka å gjennomføre, jeg var trøtt og sliten og ikke i form. Men jeg gjorde det med ett eneste argument for meg selv: Jeg gjorde det på mandag, og da følte jeg meg enda mindre opplagt!

Men tirsdagsjobben min ble i liten grad utført (det er da jeg har min weekly home blessing hour) Jeg gikk ut med søpla da jeg kom hjem, fordi den sto i gangen og sambo ba meg gå ut med den... Jeg vaksal speilene og støvsuga leiligheta. Der stoppa det. Jeg droppa mopping av gulv, støvsuging av sofa, å gå ut med papirinnsamling (NOEN (dvs de to som har påtatt seg ansvaret for det!) glemte å sette frem "blådunkene våre" (altså de for papirinnsamling) til tømming på fredag. De er overfulle og flyter litt over (lokket går ikke igjen altså) og nå er det 4 uker til neste gang det er tømming. Når de har påtatt seg det ansvaret, så må de da gjøre det også, jeg er lei av at det aldri tømmes. Samler opp masse inne da, og fyller den igjen strask den tømmes. Greit nok, jeg går til nærmeste innsamingsplass når det blir fullt nok inne hos meg (det er ikke mer enn 5 minutter å gå, men med store papirplass er det langt nok...) men det er helt sikkert at under ei uke etter tømming er det FULT i de papirdunkene igjen, når et ikke ble tømt. SELVSAGT kan jeg selv ta ansvar for at det settes frem, men det er ikke jeg som har avslag i husleia for å gjøre det, så derfor hender det at jeg glemmer å sjekke at de som Har ansvaret har gjort det da. (men somregel sjeker jeg, vanlig søppel og papir, og ikke helt uvanlig at vi drar dem frem selv fordi disse jentene har glemt det....)

Nei, det der ble syting, og det er vel ikke lov.

Ok, jeg utførte kveldsrutinen min, men bare ca halvparten av rengjøringstimen min.

Kanskje jeg kan gjøre noe av det i dag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en grunn til at jeg gleder meg til å flytte, og ha noe EGET. Sdien vi har felles søppel for hele bygget (5 leiligheter) og egentlig ingen som tar noe ansvar (synes veldig på trappevasken... som utføres omtrent to ganger i halvåret. Vi har prøvd å gjøre det våre uker, men når de fleste andre ikke gidder gjøre det sine uker så blir man jo litt lei da....

Men, jeg kan gjøre mer av listra fra i går i dag ja.

Også gjorde jeg en ting til i går da, når jeg holdte på med speilene. Jeg vasket veggen opp mot avtrekket på do. Der var det grått av støv som satt fast på veggen, jeg har bare aldri titta opp der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Jeg er "hjemmeværende" for tida, og har derfor laget meg en dagsrutine.

Dette har jeg hver dag:

- Planlegge middag

- Noe oppvask

- Vaske litt tøy for hånd

- Vedlikeholde kjøkkenets hot-spot

I dag skal jeg, siden det er onsdag.

-Kelly's mission som er 15 min på "dining room", som jeg tar på kjøkkenet, siden det er der vi spiser for tida.

- Bruke 15 min på dagens rom, som er kontoret mitt. (Gruer meg til denne...)

- Regningsdag, dvs organisere og utsette regninger ol.

Skal også prøve meg på smilefjes og en premie, dersom jeg fullfører 7 dager i strekk.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg besøk mye lenger enn planlagt slik at jeg ikke fikk vasket utgangsdøra slik jeg hadde planlagt. Jeg får ta det i morgen :)

Den positive siden er jo at jeg fikk ryddet masse i spisestuen i forkant av besøket i tillegg til støvsugd og vasket over alle gulvene :)

Ja, også var det koselig besøk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, det ble en smiley :) på kalenderen min i kveld også. :blomst: (hmm... lurer på hva jeg skal ha til belønning når jeg har fyllt opp kvoten min jeg...)

Ja, ja, nok om det. Mine morgen rutiner er ikke så lange enda:

- jeg står opp, går på badet, og tar på meg klær (slutt med å vase rundt i pysjen til langt på ettermiddagen)

- så er det å re alle sengene da....

- lfrokost

Og thats it!!! Enda, blir sikkert mer etter hvert... Men det er jo viktig å ikke gape over for mye på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops! Glemte å fortelle det viktigste jeg har gjort i dag. Noe som jeg er skikkelig stolt over. Jeg har handla julegaver !! Noe jeg normalt ikke begynner med før tre dager før jul eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går skrev jeg handleliste og meny for en uke, og dro ut for å handle inn alt vi trengte. Mannen fikk stabla litt mer ved. Det er bare stabling igjen, for pappa har vært snill og saget opp resten for oss. Ellers har vi fulgt de vanlige rutinene med å legge frem klær, dekke frokostbord om kvelden og rydde kjøkkenet etter middag, men det ble ikke tid til hverken papirarbeid (med mindre man regner handlelista og menyen) eller Kelly sitt oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dekke frokostbord om kvelden

Det var lurt! *notere*

I kveld skal vi gjøre litt mer forberedelser til besøket i helga, legge på sengetøy, legge frem håndklær osv.

Dessuten skal jeg ta en grundig vask-og-rydd i kjøleskapet, og evt. Kellys oppdrag. Hvis vi er riktig effektive blir det kanskje tid til litt papirrydding også (det kan trenges ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk da smilefjes i går igjen, men ikke så mye annet.

Jeg leker litt sykepleier da, siden min samboer er blitt syk, men det teller vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

Jeg kjente på panna hans i går, etter at han ga opp oppvasken og satte seg ned fordi han var svimmel... "Nei, du er ikke spesielt varm" sa jeg (klam derimot... jo, syk er han (men han er på jobb)) Han nekta, JOVISST er han det. (Ja, "hot" :) ) Joda, han er jo det, go'gutten min.

Jeg RYDDER ham jo ikke akkurat da. Jeg glemte til og med å lage kaffen han ba om i går, og han minnet meg ikke på det for å ikke mase... Så jeg er ingen god sykepleier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag skal vi rett fra jobb og på middag og i bursdagsselskap hos nevøen vår. Vet ikke når vi kommer hjem, så jeg er ikke sikker på hvor mye vi får gjort hjemme. Har stående en gryte med kraft som må siles og fryses, og skal i alle fall prøve å få bretta sammen de rene klærne som jeg ikke fikk tid til i går. Men i morra, DA skal det bli orden på sakene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Jeg fikk kanskje gjort halvparten av mine ting i går, siden jeg forsov meg. Utrolig hvor mye en dårlig start på dagen har å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var så inspirerende at jegnå har "meldt meg på" FlyLady :husarbeid: !

Har allerede shina oppvaskkummen og benken :rosasmil: , og siden jeg har hatt fri i dag så har jeg fått rydda unna masse. Og det før jeg i det hele tatt tenkte på å bli med på dette. Har pakka vekk gamle videofilmer som enten skal gis bort eller kastes, har fyllt en hel bærepose med gamle brukte, skjeve og skakke stearinlys +rydda unna gamle blad og kataloger.

Hot Spot ja. Spisebordet har fungert som det til alle tider, men er nå tømt. Verre er det med kommoden i gangen. Post, klær mm blir gjerne liggende der i evigheter! Må få en slutt på det.

Må lese mer inne på FlyLady-sidene, men å lese her inne på KG er mer enn nok inspirasjon :klappe: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått smilefjeset mitt hver eneste dag denne uka, så om jeg bare ordner det i dag og i morgen også, så er det nytt punkt til kveldsrutinen min. Jeg er ganske så fornøyd med meg selv, så lenge har jeg aldri holdt ut å gjøre rutinene mine før, for mg funker dette smilefjesopplegget fordi da... ja, jeg ser at jeg har vært flink, og det synes så godt om jeg ikke har vært det.

Og ettersom jeg gjør disse tingene hver dag, så føles det som så lite. Det er ikke krevende i det hele tatt. en ny ting i uka er fint, for innen uka er omme så har det forrige blitt "en naturlig del" Jeg vile ikke øke for fort, BABYSTEPS, men ikke for sakte heller, så dette passer meg utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...