Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Gummistøvler og regntøy blir fint etter en runde i vaskemaskinen. Da bruker jeg helt kaldt vann.

Det er jo beste antivirus-program det, oppvaskmaskinen. Hverken trojaner eller spyware overlever der. :Hehe:

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jasså..........

Så man blir kvitt all dritten på maskinen da?

*vente på at maskinen skal stoppe så jeg får putta inn harddisken*

Ja. Bokstavelig talt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten pause ved dataen i vaskemaratonet mitt .. :hoppe: Hva vasker dere skjermen på dataen med? en sånn flat sak altså. har brukt vanlig vinusspray og syns ikke det ble noe bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VINDUSSPRAY.....skulle det stå. Oh well... tilbake til maratonet. ( og nei jeg stapper den ikke i oppvaskmaskinen. Da blir bare tvn misunnelig og den er det virkelig ikke plass til!!! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VINDUSSPRAY.....skulle det stå. Oh well... tilbake til maratonet. ( og nei jeg stapper den ikke i oppvaskmaskinen. Da blir bare tvn misunnelig og den er det virkelig ikke plass til!!! :ler: )

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avising av kjøleskap og fryser går veldig fort og greit om man bruker hårføner.

Veldig ugreit med kniv man skal lirke løs isen med. Da må man kjøpe nytt kjøleskap etterpå. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skylle dusjveggane i kaldt vatn når eg er ferdig å dusje.

Då slepp ein at dei blir fulle i såpe og feitt- sidan det kalde vatnet gjer at såpa ikkje stivnar og festar seg.

Dusjveggane blir blanke og fine- hvertfall her hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal skrelle rå løk - stå ved vasken med kaldt vann rennende fra springen - da unngår du såre og rennende øyne.

I hvert fall hvis vi skal tro min mor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! For en bra tråd! :klappe:

Når jeg kjøper kjøttdeig (bor nærme sverige og kjøper ofte inn mye av gangen) pakker jeg inn ferdige porsjoner i fryseposer. Banker posen med kjøttdeigen flat, da tar den liten plass i fryseren og tines fortere når jeg tar den ut igjen. ;)

Ellers har jeg noen dråper lavendel-olje i støvsugerfilteret, så lukter det ekstra rent og godt i rommene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Soon Mrs S

Flott tråd :klappe:

Vet ikke om dette er relevant men, jeg har fått meg en kutte/skjæremaskin. Så nå når vi kjøper/baker brød så skjæres de opp i skiver for så deretter fryses. Så når vi skal spise frokost eller kvelds tar vi ut antall skiver vi vil ha og setter de i mikroen eller i ovnen. Brødet virker nystekte og vi kaster ikke lenger brød rett i søpla (vi er bare 2 og ikke alltid spiser brød)

Om du ikke har skjæremaskin så har jo butikkene begynt å få de til kundebruk.

Annet tips, setter aftersun i kjøleskap, dermed har jeg noe å smøre med som både virker berolignede på huden etter soling og kjølende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg drar opp igjen denne jeg. Egentlig bare for å ha den på innleggslista mi, men siden jeg er her kan jeg jo glimte til med et husmorråd selv :husarbeid:

Dette trikset kommer visstnok fra Kina, noen som burde vite hva de prater om. Har du ris som ble til overs etter middagen fra dagen før, putt den i en sil og la varmt vann renner over den. Vips så er den som nylaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente
Hvis du skal skrelle rå løk - stå ved vasken med kaldt vann rennende fra springen - da unngår du såre og rennende øyne.

I hvert fall hvis vi skal tro min mor ;)

Eller legg de i en skål med vann i 10-15 minutter først. Vet ikke om det virker, men en venninne som jobber på kjøkkenet på en resturang fortalte meg at det gjorde de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller legg de i en skål med vann i 10-15 minutter først. Vet ikke om det virker, men en venninne som jobber på kjøkkenet på en resturang fortalte meg at det gjorde de.

En onkel av meg påstod det skulle hjelpe å holde løken under lunkent rennende vann før den skrelles. Det fungerte ikke for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det på TV, og det fungerer ganske bra:

Vask baderomsspeilet med barberskum, bruk avispapir til å gni det utover. Da blir ikke vinduene fulle av dugg når du dusjer. Gjenta ved behov.

Ikke akkurat et husmortriks, men et godt tips hvis man er plaget med innsyn: Kjøp Amorf Frost til 39 kroner hos IKEA. Kan klippes i ønsket størrelse, og festes på vinduene med vindusspray! Supert når man bor i 1. etasje i by i alle fall. Slipper inn lyset, og ser ikke så verst ut. Jeg har mine en halv meter høye på den nederste delen av vinduene.

Det er flere løktips her, ser jeg. Jeg skjærer bare løken i to, og skyller den under kaldt vann. Bruker tommelen litt for å gni på innsiden, det fungerer veldig greit for meg.

I går malte jeg en bilderamme svart med tannbørste, i mangel av en liten malekost. Det vil jeg ikke anbefale. Haha. (Selv om det faktisk ble ganske fint.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trikset kommer visstnok fra Kina, noen som burde vite hva de prater om. Har du ris som ble til overs etter middagen fra dagen før, putt den i en sil og la varmt vann renner over den. Vips så er den som nylaget ;)

Har hørt at man ikke skal varme opp ris igjen. pga giftstoffer. Så ris skal visst helst hives med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppvaskkosten?!? det har jeg aldri tenkt på.

men et annet godt tips er potetkoking, som alltid tar "for lang tid".... særlig når en vet at hele familien vil være veldig sultne når de kommer hjem. jeg koker opp kjelen med poteter (m. lokk), og skrur av platen helt. så kan jeg dra i butikken, på møte, på lekeplassen med ungene eller what ever - og når jeg kommer hjem så er potetene ferdige!

på lørdager har vi grøt, men jeg vil jo ikke bruke frilørdager til å lage mat, så jeg koker opp grøten etter frokost, skrur av plata, og setter hele kjelen inn i komfyren. når vi da kommer inn etter skitur, bytur, strandtur eller hva det måtte være noen timer senere så er grøten så og si ferdig, må bare varmes litt.

fabelaktige tips som jeg har lært av min mor!

potetene er aldri problemet noe mere her.

orfor koker vi de hele? aller nødigst delt i to? vi kutter de jo opp da vi fordyner oss alikavel.

jeg deler middels poteter i minst fire deler. tar 10 min å koke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...