Gå til innhold

I dag har jeg tatt tarmskylling!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Iselin 28
Hva sier samboeren din til at han må dele dusjslange med noen som trykker den opp i analen?

Vel, han "trykker" jo tissen sin inn der med jevne mellomrom, såe.. det går sikkert bra ;)

Men, sånn til opplysning, så gjør jeg dette på en mest mulig hygienisk måte, ironisk nok,- går mye klor til rengjøringa her i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_lupus_*
Det virker fullstendig ulogisk på meg at vi gjennom evolusjonen skal ha utviklet et tarmsystem som trenger skylling.

Vi har nok utviklet noe av det samme gjennom evolusjonen også, men i dagens moderne verden har vi mistet helt kontakten med hva vi bør spise ol for at kroppen skal fungere best mulig. Å drikke klinisk saltvann er noe som flere pattedyr gjør i perioder for å rense. (Saltet i vannet er viktig) De fleste dyr vet hva de skal spise for å motvirke parasitter og helbrede visse plager som kan oppstå regelmessig. Det er derfor en gammel vitenskap som ligger bak de kurene som blir tilbudt av forskjellige yogaskoler.

Den metoden som blir brukt av enkelte klinikker er jeg litt skeptisk til for min mening er at alt som ikke er naturlig bør vi være skeptiske til.

Hilsen evolusjonsbiolog

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trådstarter:

Jo, tarmskylling er bra for tarmene. Det kan ligge opp til 4-5 kg med dritt i tarmen som ikke går igjennom fordi det har stoppet opp. Dette er ikke bra, og man bør skylle tarmen sin en gang i året.

Dette er noe alle bør gjøre, spesielt de som har allergier, og forstoppelse osv..

Det er vel mange som har godt av tarmskylling. Men at dette er noe alle bør gjøre en gang i året tror jeg ikke. Dersom man har sykdommer i tarmen skal man ikke ta tarmskylling. Hvis man har plager i mage/tarm bør man vel ta endoskopi for å utelukke sykdommer, før en tar tarmskylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Meg_*
Tarmskylling er ikke det samme som klyster nei..

Jeg betalte ca 600 kr for det og gjorde det på en alternativ klinikk. Hun har lege som gjorde det.

Kor var dette? Vondt? Anbefaler fu denne klinikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor mye koster det å ta tarmskylling? er dette noe alle kan ta uten henvisning fra lege?

Er det vondt, eller bare ubehagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ingrid Lunder

Jeg ønsker å tilføre at jeg er enig med legene. Og "tulle" med fordøyelsen på en "unaturlig" måte er å strø salt i såret. Du føler deg kanskje bedre med en gang. Tror nok at det er som å gi battery til en gutt/jente på 14 år og si at det er alkohol i. Vedkommende oppfører seg mer og mer som om personen blir full, men det er bare fordi personen "tror" at det er alkohol i. På samme måten blir man "lurt" til å tro at tarmskylling gir en effekt.

Hvor er vitenskapen og hvor er beviste resultater av dette?

Tarmskylling har blitt en trend, skapt i et land der det er store problemer med fedme og hvor folk har utrolige dårlige matvaner. Ikke rart at DE får forstoppelser. Og DA er det kanskje nødvendig å "blåse" ut all møkka, for å starte på nytt. (det hjelper jo litt på motivasjoen hvis man er feit, går på vekta etterpå, og bare : WOW gått ned 4 kilo kun ved å gå inn å fjerne alle burgerene.

Men du ser aldri leger som ambefaler dette, kun sånne såkalte "ernæringseksperter".

Jeg er ganske overbevist om at det som hjelper best er det gode gamle avføringmiddelet (klyster og drikke) har man forstoppelse burde det reses ut riktig veien og med "medisiner" som er ment for sånt og som har blitt brukt i generasjoner.

Og ha som en god vane og drikke masse vann, la kroppen styre sin egen selvrensing.

Sliter du med forstoppelse, spis masse nøtter, event lakris eller ting som setter i gang tarmen og smører den.

Og har du motsatt problem, spis fiber. For eks grønsaker, grovbrød for de som tåler det. Og for de som tenker på ufordøyd mat som ligger igjen og samler seg til 4 kilos unødig tarmfyll: Tygg alltid maten godt. Så kommer maten lettere igjennom.

Jeg ser for meg at etter 5 års årlig tarmskylling, vil tarmen min bli så følsom at alt bare renner ut kronisk til slutt. Eller et tarmens EGEN evne til selvrensing forsvinner helt, og man blir som mennske avhengig av å skylle tarmen for at tarmen i det hele tatt SKAL kunne fungere på et vis.

Nei la naturen fikse sånt så godt det lar seg gjøre, og prøv å unngå alle "rare" ideer om at vi kan "gå inn" og bare fikse ting på en enkel måte. :goodbye:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er gratis og enkelt å gjøre hjemme. Koble en rectumsonde(et bøyelig plastrør beregnet til å føre inn i tarmene) til dusjslangen. før inn sonden og skru forsiktigt på vannet.(temperer på forhånd. det skal selvsagt være lunkent). mens du gjør dette kan det være lurt å ligge på siden. når du føler du har fått inn nok vann(prøv deg frem, men vær forsiktig, ikke spreng tarmene) vent en stund, masser over magen. sett deg på do og la det stå til. kan gjentas til du er ren. Jeg gjør dette selv innimellom, og syns det "letter". Magen blir flat. Oppskriften er ikke ment som en anbefaling. For det er tvilsomt at prosedyren har særlig helsemessig gevinst. Men dritten kommer ut, og det er jo poenget. Dessuten slipper du at ukjente graver deg i rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker fullstendig ulogisk på meg at vi gjennom evolusjonen skal ha utviklet et tarmsystem som trenger skylling.

Selvfølgelig har vi ikke det, men vi er da heller ikke utviklet til å tåle all den drittmaten vi (de fleste) stapper i seg hver dag! De stakkars indre organene våre jobber livet av seg for å hanskes med sukker, e-stoffer, raffinert mat, gatekjøkkenmat, forurensning og næringstoff-mangler! Og pussig nok er ikke evolusjonen så effektiv at vi har klart å tilpasse tarmsystemet vårt til vår destruktive, moderne livsstil. :nei:

Og jeg har enda ikke møtt en eneste person som ikke kunne trenge hjelp på enten den ene eller den andre måten (kosttilskudd, sunnere mat, aktiv livsstil, eller tarmskylling for del saks skyld) for å bli så frisk og bra som vi er designet for å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingrid Lunder
Selvfølgelig har vi ikke det, men vi er da heller ikke utviklet til å tåle all den drittmaten vi (de fleste) stapper i seg hver dag! De stakkars indre organene våre jobber livet av seg for å hanskes med sukker, e-stoffer, raffinert mat, gatekjøkkenmat, forurensning og næringstoff-mangler! Og pussig nok er ikke evolusjonen så effektiv at vi har klart å tilpasse tarmsystemet vårt til vår destruktive, moderne livsstil. :nei:

Og jeg har enda ikke møtt en eneste person som ikke kunne trenge hjelp på enten den ene eller den andre måten (kosttilskudd, sunnere mat, aktiv livsstil, eller tarmskylling for del saks skyld) for å bli så frisk og bra som vi er designet for å være...

Da tror jeg det er bedre å forandre spisevaner fremfor tarmskyll. Og for øverig så mener jeg at å ligge på badegulvet, eller skræve over do med slange i rumpa hjemme, ikke akkurat er det smarteste jeg har hørt.

Hva om NOE mot formodning skulle gå gærnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hva faen er tarmskylling? Jeg vred meg av smerter i går også. Men det var fordi jeg spiste sterk mat. Sånn går det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Vi har nok utviklet noe av det samme gjennom evolusjonen også, men i dagens moderne verden har vi mistet helt kontakten med hva vi bør spise ol for at kroppen skal fungere best mulig. Å drikke klinisk saltvann er noe som flere pattedyr gjør i perioder for å rense. (Saltet i vannet er viktig) De fleste dyr vet hva de skal spise for å motvirke parasitter og helbrede visse plager som kan oppstå regelmessig. Det er derfor en gammel vitenskap som ligger bak de kurene som blir tilbudt av forskjellige yogaskoler.

Den metoden som blir brukt av enkelte klinikker er jeg litt skeptisk til for min mening er at alt som ikke er naturlig bør vi være skeptiske til.

Hilsen evolusjonsbiolog

Bare lurer på hvor disse pattedyrene skaffer seg "klinisk saltvann"????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig har vi ikke det, men vi er da heller ikke utviklet til å tåle all den drittmaten vi (de fleste) stapper i seg hver dag! De stakkars indre organene våre jobber livet av seg for å hanskes med sukker, e-stoffer, raffinert mat, gatekjøkkenmat, forurensning og næringstoff-mangler! Og pussig nok er ikke evolusjonen så effektiv at vi har klart å tilpasse tarmsystemet vårt til vår destruktive, moderne livsstil. :nei:

Og jeg har enda ikke møtt en eneste person som ikke kunne trenge hjelp på enten den ene eller den andre måten (kosttilskudd, sunnere mat, aktiv livsstil, eller tarmskylling for del saks skyld) for å bli så frisk og bra som vi er designet for å være...

Selvfølgelig har vi en helt annet matinntak enn tidligere, men hvordan vet vi at e-stoffer, forurensning/giftstoffer fra sprøyting ikke renses av kroppen og kommer ut på samme måte som annet kroppen også renser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Med det sagt: tarmskylling er noe som har foregått i århundrer! De gamle yogiene har bedrevet dette siden tidens morgen, om enn ved hjelp av en mer skånsom metode enn vannspyling gjennom en slange.

Skjønner ikke hvorfor det skal være et gyldig argument at det har foregått i århundrer. Det at en metode/behandling er gammel gjør den ikke automatisk bra. I så fall burde vi kanskje gå tilbake til årelating og eksorsisme som behandling. Gamle behandlingformer med lange tradisjoner det og. I vikingetiden pleide de å legge barna under et åpent hull i taket på vinteren for å få de til å herdes. Var visst sunt for babyer å ligge naken i snøen på den tiden. Kanskje vi skal gå tilbake til det og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det skal være et gyldig argument at det har foregått i århundrer. Det at en metode/behandling er gammel gjør den ikke automatisk bra. I så fall burde vi kanskje gå tilbake til årelating og eksorsisme som behandling. Gamle behandlingformer med lange tradisjoner det og. I vikingetiden pleide de å legge barna under et åpent hull i taket på vinteren for å få de til å herdes. Var visst sunt for babyer å ligge naken i snøen på den tiden. Kanskje vi skal gå tilbake til det og?

Årelating blir brukt i dag også, for jernoverskudd. Somregel via blodbanken ;) Igler: Mot infeksjon, og for å forebygge koldbrann.

Herding av spedbarn var for å sile ut de svakeste, noe som neppe hadde blitt sett på som heldig i dag. Men det var i utgangspunktet ikke for å helbrede noe, men for å sørge for at de svakeste døde før for mye krefter ble lagt ned i barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett
Årelating blir brukt i dag også, for jernoverskudd. Somregel via blodbanken ;) Igler: Mot infeksjon, og for å forebygge koldbrann.

Herding av spedbarn var for å sile ut de svakeste, noe som neppe hadde blitt sett på som heldig i dag. Men det var i utgangspunktet ikke for å helbrede noe, men for å sørge for at de svakeste døde før for mye krefter ble lagt ned i barna.

Årelatning som behandling mot infeksjoner og sykdom har en gått bort i fra da man fikk mer kunnskap. Blodgiving blir en annen sak.

Jeg mener ikke at alle metoder som man brukte for lenge siden er ubrukelige. Poenget mitt er bare at det at en metode er gammel er ikke ensbetydende med at den er bra. At en metode ble brukt for flere 100 år siden er ikke et argument for hvorfor den bør brukes i dag. Forskningsresultater derimoter et godt argument for hvorfor en behandling virker og derfor bør brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sofia_*

Før vi kommer helt på viddene her, så vil jeg gjerne svare dere som lurer på om det er vondt. Og det er det ikke.

Jeg har fått tarmskylling en gang på en alternativ klinikk, og jeg må si at jeg ble veldig overrasket over hvor lite jeg kjente. Ingenting, faktisk!

Og jeg syntes det var både en lukt- og smertefri opplevelse.

Effekten skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tok det i forkant av en slankekur for å få en "flying start".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årelatning som behandling mot infeksjoner og sykdom har en gått bort i fra da man fikk mer kunnskap. Blodgiving blir en annen sak.

Jeg mener ikke at alle metoder som man brukte for lenge siden er ubrukelige. Poenget mitt er bare at det at en metode er gammel er ikke ensbetydende med at den er bra. At en metode ble brukt for flere 100 år siden er ikke et argument for hvorfor den bør brukes i dag. Forskningsresultater derimoter et godt argument for hvorfor en behandling virker og derfor bør brukes.

"Årelating" eller annen mekanisk fjerning av blod blir fortsatt brukt som behandling mot jernoverskudd. Dette er spesielt utbredt blande hvite menn pga en arvelig tilstand. (For spesielt intresserte, google på primær hemokromatose)

Men jeg skal slutte kverulere, jeg er enig i hovedargumetentet ditt om å bruke kritisk sans selv om noe er gammelt, uavhengig av hvor det kommer fra. Det er forøvrig også gjeldene i dag, og om 50-100 år vil jeg tro mye av dagens medisin blir sett på som galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dette vært bra for de som går på diett for å teste ut mat-intoeranse? i begynnelsen, midten eller tilslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...