Gå til innhold

I dag har jeg tatt tarmskylling!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min første gang.. uff, det var vondt.

Jeg fikk spasmer i magen, og det var så vondt at jeg vred meg av smerte! Fy søren, det er ikke noe godt.

Hva jeg lurer på nå er om det er normalt at man har vondt i magen etterpå?

Det føles som om noen har slått meg i magen med en knyttneve..

Jeg vil gjerne høre andres erfaringer på dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvis du har mye avfallstoffer i tarmen vil det gjøre vondt både under og etter behandlingen. Trøsten er at du vil føle deg mye bedre om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tarmskylling er noe man gjør for å fjerne avfallsstoffer som av en eller annen grunn blir liggende igjen i tarmen. Det kan være alt fra grønnsaker til ulike typer frø/korn og andre ting. Når dette ligger og samler seg opp kan man få problemer med magesmerter, irritert tarm og hard avføring.

Tarmskylling er rett og slett en innvendig rengjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan gjøres det da? det høres fryktelig ut.... :o

Jeg har mange ganger tenkt at jeg ville ha godt av det, men tør rett og slett ikke. Hvor gjør man det, og hva koster det?

Og hvor lang tid tar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er dette noen man gjør helt sånn på eget initiativ? Noe "alternativbehandling"? Lege-anbefalt, eller hva?

For jeg har aldri tenkt på å vaske tarmene mine, og det har ikke legen anbefalt meg heller, heller ikke sa jeg var til legen pga at avføringen var så hard at jeg sprakk opp og blødde (gikk til lege fordi man visstnok alltid skal til lege ved blod i avføring, selv om den altså bare kom fra sprekker i tamen da, og var ufarlig, forklarte legen meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har ikke hatt tarmskylling men hadde en legeundersokelse en gang der de forte en gummislange igjennom hele tykk tarmen, jeg fikk ingen bedovelse og det var sinnsykt vondt, jeg skrek skikkelig, lurte pa om det var fordi musklene presset ut og slangen ble stikk motsatt presset innover, pa skjerm kunne jeg se musklene arbeide i mot. Lurer pa om det er like vondt med tarmskylling for da skal jeg i hvertfall aldri gjore det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er trådstarter:

Jo, tarmskylling er bra for tarmene. Det kan ligge opp til 4-5 kg med dritt i tarmen som ikke går igjennom fordi det har stoppet opp. Dette er ikke bra, og man bør skylle tarmen sin en gang i året.

Jeg gjorde det fordi jeg har vært plaget med mye luft i magen, og innimellom forstoppelse. Dessuten har jeg candida allergi, som jeg også ville rense igjennom. Det ligger bakterier og mye sopp på innsiden av tarmene som bør skylles ut igjen..

Hva som skjer er at man får en slange opp i rompa. Det var litt halvpinlig (heldigvis en kvinnelig lege som gjorde det), for jeg følte meg som et barn der hun la meg på siden og løftet på rompeballen min for å komme til. Hun stakk forsiktig inn slangen. Det var guffent, det var så "abnormal" likssom!

Så skrur hun på kranen og temperert vann skylles igjennom tykktarmen. Det var en rar følelse. Også klemte hun på magen min imens.

Hun holdte på i 30 minutter! Etter 20 min ble jeg utålmodig og fikk dessuten vondt. Dette kom nok av at jeg hadde mye luft i magen og fikk spasmer..

Jeg følte meg lettere etterpå, men nå har jeg ganske vondt..

Jeg skal tilbake på onsdag igjen. Gruer meg, men de sa at det blir bedre da om jeg er flink til å spise riktig (ikke kål og rå grønnsaker osv)

Dette er noe alle bør gjøre, spesielt de som har allergier, og forstoppelse osv..

I morgen skal sambo dit og gjøre det. Jeg lurer på hvordan det går med han.. Syns synd på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sikkert godt å få renset ut avføringen, men den kommer jo ut av seg selv, gjør den ikke det da?

Det er ikke avføring som kommer ut, det er ufordøyde matrester og andre avfallsstoffer.

Jeg tror heller ikke noe på at ting blir liggende igjen der oppe, i folder og hulrom. Kommer det ikke ut nå, kommer det ut neste gang man er på wc.

Da får du bare tro det selv om både leger og andre mennesker vet at det ikke stemmer. Leve ignoransen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er trådstarter:

Jepp, jeg er enig!

lenge leve ignoransen!

Det er ikke tull at opp til 4-5 kg med matrester o.l blir liggende i tarmen opp til 10 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjøres tarmskylling på samme måte som klyster? jeg fikk klyster da jeg var 13 kvelden før jeg skulle opereres. fikk en slange opp i rumpen og de fylte opp med vann(tror jeg det var). kjente det fylte seg opp i magen men det var ikke noe vondt. så plasserte de meg på toalettet og alt rant ut. hvis dette er det samme som tarmskylling så var jo dette en ganske så overkommelig! slettes ikke vondt og knapt ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man går altså til legen for å gjøre dette? Ikke fastlegen da antar jeg?

Jeg har aldri gjort dette i løpet av de første 25 åra av min levetid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig at alle bør gjøre dette. Det kan være nyttig ved candidatilfeller fx, forstening av avføring etc. - men tarmskylling gjør også at endel naturlige stoffer og bakterier blir skylt ut. Dette er ting vi trenger, så det kan bli litt for rent.

Nyttig for noen - men ikke for alle sånn helt ukritisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Det er ikke helt riktig at alle bør gjøre dette. Det kan være nyttig ved candidatilfeller fx, forstening av avføring etc. - men tarmskylling gjør også at endel naturlige stoffer og bakterier blir skylt ut. Dette er ting vi trenger, så det kan bli litt for rent.

Nyttig for noen - men ikke for alle sånn helt ukritisk.

Tror ikke dette er noe jeg behøver å bekymre meg for at jeg aldri har gjort altså.

Magen min tømmer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden dette er noe dere anbefaler alle, kan dere vise til fagstoff (ikke alternativmedisin, men forskning etc) som forteller at dette bør gjøres en gang i året, spesiellt av de med allergi etc?

jeg har vært hos flere leger og tatt mye undersøkelser pga mage/tarm, jeg har også pratet med spesialister om mageproblemer, men har ALDRI fått beskjed om at tarmskylling er tingen.

har også hørt at det er uenighet om denne behandlingsformen blandt leger, så dersom dette er noe dere anbefaler som noe vi med mageplager bør gjøre en gang i året, så bør det følge med fakta.

dette er "inngrep" som ikke akkurat er naturlige!

finnes det forskning som viser at det er sunt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Tarmskylling er ikke det samme som klyster nei..

Jeg betalte ca 600 kr for det og gjorde det på en alternativ klinikk. Hun har lege som gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig at alle bør gjøre dette. Det kan være nyttig ved candidatilfeller fx, forstening av avføring etc. - men tarmskylling gjør også at endel naturlige stoffer og bakterier blir skylt ut. Dette er ting vi trenger, så det kan bli litt for rent.

Nyttig for noen - men ikke for alle sånn helt ukritisk.

mente også å ha fått med meg dette ja, at du faktisk også fjerner nyttige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

friske mennesker som ikke har problemer med tarmen trenger ikke tarmskylling.

vel, jeg har vært til leger nettopp pga mage/tarmproblemer og har aldri blitt anbefalt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...