Gå til innhold

Hvordan er hverdagen til en LIS-lege på sykehus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har vært på noen dater og fått veldig god kjemi med en mann som da er lege i spesialisering, eller såkalt LIS 2 (?). Hvordan er denne arbeidshverdagen? Har alltid hatt oppfatning av at leger jobber hele tiden, og er veldig usikker på om jeg ønsker å satse på et forhold om legene jobber så mye som jeg alltid har trodd. Litt nervøs for å spørre han selv, da jeg ikke vil virke sånn ''gidder ikke være sammen med deg hvis du jobber for mye''... 

Hvordan er vaktordningene? Tror at de har 37,5 timers uke (+ overtid) når de ikke har vakt - men hvor lenge er vaktordningene og hvor mye overtid må beregnes? Dere som er leger/sammen med en lege/kjenner en lege - hvordan ser en typisk uke ut?

Anonymkode: c1827...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig mye jobb. Men varierer litt fra sykehus til sykehus? Er du i Osloområdet-der skal det visst være litt travelt :/ 

Anonymkode: cbde4...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel 42 timers uker tror jeg. De har også vaktordninger på kveld og helg. 

For en LIS blir det nok ekstra jobbing, da de skal spesialisere seg, sikkert mer press på å skulle prestere osv. 

Anonymkode: 3639d...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig mye jobb. Men varierer litt fra sykehus til sykehus? Er du i Osloområdet-der skal det visst være litt travelt :/ 

Anonymkode: cbde4...34b

Var det jeg fryktet. Er i Bergen, på Haukeland :) 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har vel 42 timers uker tror jeg. De har også vaktordninger på kveld og helg. 

For en LIS blir det nok ekstra jobbing, da de skal spesialisere seg, sikkert mer press på å skulle prestere osv. 

Anonymkode: 3639d...389

Er vaktordningene inkludert i, eller i tillegg til 42 timers uke? Altså, jobber de 42 timers uke, eller 42 timers uke + vakt på kveld/helg?

Anonymkode: c1827...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hvilken type LIS-lege, tror kirurgiske, ortopediske og anestesileger har typisk mest vakter. Ellers er det jo en del jobb hos andre og, men går ofte greit å kombinere med familieliv.

Anonymkode: 12d9a...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alminnelig arbeidstid er i utgangspunktet enten 35,5 eller 37,5 timer per uke avhengig av vaktordningen.
For overleger og legespesialister, som har aktiv eller passiv vakt på arbeidsstedet i perioden 20.00 til 06.00, er alminnelig arbeidstid ytterligere begrenset til 35,5 timer per uke. Overleger og legespesialister som har hjemmevakt i samme tidsperiode, har 37,5 timer etter den sentrale avtalen, men rett til 35,5 timers ukentlig arbeidstid kan følge av lokal avtale eller som en personlig eller kollektiv ordning etter tidligere sikringsbestemmelser. De lokale avtalene som gjelder for ditt sykehus finner du her.


Turnusleger og leger i spesialisering med oppsatt aktivt eller passivt arbeid i perioden 20-06 har en arbeidstid på 35, 5 timer per uke uavhengig av om vakten er organisert som hjemmevakt eller vakt på arbeidsstedet.


Arbeidsgiver kan i tillegg pålegge 2,5 timer pliktig utvidet arbeidstid PUA per uke. Arbeidstiden blir da 38 (35,5 + 2,5), eller 40 (37,5 + 2,5) timer per uke. PUA er hensyntatt i minimumslønnen.


I tillegg kan det inngås avtale om utvidet arbeidstid (UTA). UTA øker den ukentlige arbeidstiden ytterligere, og utvidelsen lønnes etter en sats som avtales lokalt.

 

https://beta.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/arbeidsforhold/arbeidstid/arbeidstid-for-sykehusleger/#19403

Anonymkode: 3639d...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig med UTA-tid, det forventes at man sier ja til det. Da er vel arbeidstiden 47 timer i uka, tror jeg. Noe i høyere lønn, noe i avspasering. Noen av de ekstra timene går i vakt, ikke jobbing på dagtid, så en vanlig arbeidsdag er altså dermed ikke nærmere 10 timer. 

Det er relativt mye jobbing, som kona til en ex-LIS (nå overlege) må jeg bare innrømme det. Du må innrette ditt liv og din jobb etter hans vaktplan, i alle fall hvis dere får barn .  Men hvis du elsker ham er det vel verdt det? Det er ikke bare leger som jobber mye. Men om du vil ha en mann som jobber 8-16 og henter like ofte i barnehagen som deg, så bør du finne deg en annen.

Anonymkode: 782e8...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig med UTA-tid, det forventes at man sier ja til det. Da er vel arbeidstiden 47 timer i uka, tror jeg. Noe i høyere lønn, noe i avspasering. Noen av de ekstra timene går i vakt, ikke jobbing på dagtid, så en vanlig arbeidsdag er altså dermed ikke nærmere 10 timer. 

Det er relativt mye jobbing, som kona til en ex-LIS (nå overlege) må jeg bare innrømme det. Du må innrette ditt liv og din jobb etter hans vaktplan, i alle fall hvis dere får barn .  Men hvis du elsker ham er det vel verdt det? Det er ikke bare leger som jobber mye. Men om du vil ha en mann som jobber 8-16 og henter like ofte i barnehagen som deg, så bør du finne deg en annen.

Anonymkode: 782e8...9aa

Det høres ganske heftig ut... 

Dette er som sagt helt ferskt, så felles samliv er langt frem i tid - barn er enda lenger frem, hvertfall 6-8 år for min del :P Elsker han heller ikke, er som sagt bare litt dating. Jeg tenker bare at jeg jobber 60-80 % helt frivillig fordi jeg elsker å bruke tiden min på andre ting som reise, både inn- og utland, hytteturer, teltturer, fjellturer, storbyweekender og sydenferier. Jeg reiser veldig mye, og elsker det. Vet ikke om jeg ønsker meg en fremtid med en mann som er fullstendig låst til Bergen by absolutt hele tiden.. Det er også totalt uaktuelt å få barn med en som gjør at alt ansvaret i hverdagen lander på meg. Men sistnevnte er som sagt langt frem i tid, er arbeidstidene bedre for overleger? 

Anonymkode: c1827...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ganske heftig ut... 

Dette er som sagt helt ferskt, så felles samliv er langt frem i tid - barn er enda lenger frem, hvertfall 6-8 år for min del :P Elsker han heller ikke, er som sagt bare litt dating. Jeg tenker bare at jeg jobber 60-80 % helt frivillig fordi jeg elsker å bruke tiden min på andre ting som reise, både inn- og utland, hytteturer, teltturer, fjellturer, storbyweekender og sydenferier. Jeg reiser veldig mye, og elsker det. Vet ikke om jeg ønsker meg en fremtid med en mann som er fullstendig låst til Bergen by absolutt hele tiden.. Det er også totalt uaktuelt å få barn med en som gjør at alt ansvaret i hverdagen lander på meg. Men sistnevnte er som sagt langt frem i tid, er arbeidstidene bedre for overleger? 

Anonymkode: c1827...ab9

Varierer nok fra spesialisering til spesialisering. F.eks så vil en overlege i psykiatri som jobber på et DPS (enten poliklinikk, eller vanlig døgn, ikke akutt) jobbe fra 08:00-16:00. Det gjør i hvert fall overlegene på DPSet jeg sogner til.

Anonymkode: 89726...1b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ganske heftig ut... 

Dette er som sagt helt ferskt, så felles samliv er langt frem i tid - barn er enda lenger frem, hvertfall 6-8 år for min del :P Elsker han heller ikke, er som sagt bare litt dating. Jeg tenker bare at jeg jobber 60-80 % helt frivillig fordi jeg elsker å bruke tiden min på andre ting som reise, både inn- og utland, hytteturer, teltturer, fjellturer, storbyweekender og sydenferier. Jeg reiser veldig mye, og elsker det. Vet ikke om jeg ønsker meg en fremtid med en mann som er fullstendig låst til Bergen by absolutt hele tiden.. Det er også totalt uaktuelt å få barn med en som gjør at alt ansvaret i hverdagen lander på meg. Men sistnevnte er som sagt langt frem i tid, er arbeidstidene bedre for overleger? 

Anonymkode: c1827...ab9

Nei, mannen min jobber minst like mye nå som han er overlege, dvs nå er det enda mer overtid. Men totalen er tross alt bedre nå, siden han nå har hvilende hjemmevakt på nettene. Før hadde han nattevakter hvor han løp i 19 timer fra seng til seng og var ødelagt i dagevis etterpå. Slik er det ikke lenger. Men klart, hvor slitsomme vaktene er, kommer an på spesialitet og hvor man jobber. Det er ingen automatikk i at de mest slitsomme vaktene er på universitetssykehus. 

Jeg synes det virker som om du overkompliserer dette på et veldig tidlig stadium av forholdet. Hvorfor ikke bare vente og se hva som skjer? Da ser du hvordan akkurat hans arbeidshverdag er også. Du ønsker en som ikke er låst til Bergen hele tiden - hvis du tenker på flytting, så er det lett for de fleste leger å finne ny jobb. Som LIS tok mannen min en telefon, og vips - hadde han jobb. Det skjedde to ganger av to mulige. Han ringte en fredag, på onsdag var arbeidskontrakten i postkassen. Og hvis du tenker ift reising, vil han sannsynligvis ha endel avspasering, og - igjen - det er mange yrker hvor man ikke bare kan ta fri når det passer en. Egentlig de fleste. Så ta det med i betraktningen. 

Anonymkode: 782e8...9aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mannen min jobber minst like mye nå som han er overlege, dvs nå er det enda mer overtid. Men totalen er tross alt bedre nå, siden han nå har hvilende hjemmevakt på nettene. Før hadde han nattevakter hvor han løp i 19 timer fra seng til seng og var ødelagt i dagevis etterpå. Slik er det ikke lenger. Men klart, hvor slitsomme vaktene er, kommer an på spesialitet og hvor man jobber. Det er ingen automatikk i at de mest slitsomme vaktene er på universitetssykehus. 

Jeg synes det virker som om du overkompliserer dette på et veldig tidlig stadium av forholdet. Hvorfor ikke bare vente og se hva som skjer? Da ser du hvordan akkurat hans arbeidshverdag er også. Du ønsker en som ikke er låst til Bergen hele tiden - hvis du tenker på flytting, så er det lett for de fleste leger å finne ny jobb. Som LIS tok mannen min en telefon, og vips - hadde han jobb. Det skjedde to ganger av to mulige. Han ringte en fredag, på onsdag var arbeidskontrakten i postkassen. Og hvis du tenker ift reising, vil han sannsynligvis ha endel avspasering, og - igjen - det er mange yrker hvor man ikke bare kan ta fri når det passer en. Egentlig de fleste. Så ta det med i betraktningen. 

Anonymkode: 782e8...9aa

Jeg vet jeg tenker litt for langt frem, men jeg nekter at en mann begrenser meg - det har jeg brent meg på før. Jeg skal ''vente og se hva som skjer'' og vipps er jeg skikkelig forelska og alt er blitt seriøst, og da er det ''for sent''. Er derfor jeg er veldig skeptisk til å innlede et forhold i utgangspunktet, fordi jeg vet det er veldig vanskelig å komme seg ut av så snart det er blitt seriøst. Jeg mener ikke å flytte, jeg har tenkt å bli boende i Bergen, men jeg vil reise - MASSE. Kan fint gjøre det alene som nå, men hvis jeg først skal finne meg en mann ønsker jeg en med de samme verdiene som meg. Og hvis det på sikt kommer barn, vil jeg jo (som du sa) bli 100 % låst pga hans arbeid. Det er nok verdt det hvis jeg elsker han, som du sier, men jeg vet ikke om jeg vil ta sjangsen.. Tror jeg bare får si til han at vi har forskjellige verdier :) Han vil ha en karriere, jeg vil ha fri, reise og ha det gøy. Det passer ikke. 

Anonymkode: c1827...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg tenker litt for langt frem, men jeg nekter at en mann begrenser meg - det har jeg brent meg på før. Jeg skal ''vente og se hva som skjer'' og vipps er jeg skikkelig forelska og alt er blitt seriøst, og da er det ''for sent''. Er derfor jeg er veldig skeptisk til å innlede et forhold i utgangspunktet, fordi jeg vet det er veldig vanskelig å komme seg ut av så snart det er blitt seriøst. Jeg mener ikke å flytte, jeg har tenkt å bli boende i Bergen, men jeg vil reise - MASSE. Kan fint gjøre det alene som nå, men hvis jeg først skal finne meg en mann ønsker jeg en med de samme verdiene som meg. Og hvis det på sikt kommer barn, vil jeg jo (som du sa) bli 100 % låst pga hans arbeid. Det er nok verdt det hvis jeg elsker han, som du sier, men jeg vet ikke om jeg vil ta sjangsen.. Tror jeg bare får si til han at vi har forskjellige verdier :) Han vil ha en karriere, jeg vil ha fri, reise og ha det gøy. Det passer ikke. 

Anonymkode: c1827...ab9

Jeg ser den. Men husk at man skal jo finansiere denne fritiden og reisingen også, da. Hvor realistisk er det å finne en fyr med masse penger OG masse fritid til reising?

Anonymkode: 782e8...9aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den. Men husk at man skal jo finansiere denne fritiden og reisingen også, da. Hvor realistisk er det å finne en fyr med masse penger OG masse fritid til reising?

Anonymkode: 782e8...9aa

Jeg finansierer reisingen min helt fint på 60-80 % helse-bachelor-lønn, så det bør ikke være problem for noen med en ''vanlig'' lønn :) Er ikke akkurat 70.000 kroners turer til Dubai det er snakk om 🙊

Anonymkode: c1827...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig med UTA-tid, det forventes at man sier ja til det. Da er vel arbeidstiden 47 timer i uka, tror jeg. Noe i høyere lønn, noe i avspasering. Noen av de ekstra timene går i vakt, ikke jobbing på dagtid, så en vanlig arbeidsdag er altså dermed ikke nærmere 10 timer. 

Det er relativt mye jobbing, som kona til en ex-LIS (nå overlege) må jeg bare innrømme det. Du må innrette ditt liv og din jobb etter hans vaktplan, i alle fall hvis dere får barn .  Men hvis du elsker ham er det vel verdt det? Det er ikke bare leger som jobber mye. Men om du vil ha en mann som jobber 8-16 og henter like ofte i barnehagen som deg, så bør du finne deg en annen.

Anonymkode: 782e8...9aa

Å være lege er ikke en jobb, det er en livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts du virker veldig umoden som tror hele livet skal bestå av å reise for penger tjent i 60%. Hvis du ikke er villig til å tilpasse deg en annens hverdag så bør du kanskje ikke satse på å ha kjæreste eller samboer i det hele tatt. Men for å snu litt på det, tror du han syns det er greit å ha en lat kjæreste som kun jobber 60% og bidrar lite på hjemmebane? Neppe.

Anonymkode: 379f0...595

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er LIS på sykehus. Det er vanlig å ha gj.snittlig arbeidstid på 42-44 timer per uke. Men noen uker kan man jobbe 60-70 timer, og så har man friuker for å kompensere. Det er fint forenlig med et liv utenom. Det blir en del overtid og ekstravakter, men det er i stor grad frivillig.

Jeg synes ikke dette burde være et stort tema så tidlig i datingen. Finn heller ut om han er din type, tenk om han ikke en gang liker å reise..?

Anonymkode: d93c5...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboeren min er LIS-lege og jeg synes det er helt ideelt at jeg jevnlig har alenekvelder fordi han har lang og sen vakt. Han bruker friperiodene sine til å reise, og selv om jeg er litt misunnelig unner jeg ham det når han kommer hjem som zombie etter nattevakt. Han har en god og stabil jobb og som nevnt over er ny jobb på et nytt sted en kjapp telefon unna.

Anonymkode: 4486a...425

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts du virker veldig umoden som tror hele livet skal bestå av å reise for penger tjent i 60%. Hvis du ikke er villig til å tilpasse deg en annens hverdag så bør du kanskje ikke satse på å ha kjæreste eller samboer i det hele tatt. Men for å snu litt på det, tror du han syns det er greit å ha en lat kjæreste som kun jobber 60% og bidrar lite på hjemmebane? Neppe.

Anonymkode: 379f0...595

Hvorfor er det umodent? Er slik jeg vil leve livet mitt, hvertfall mange år frem i tid. Ikke bidrar på hjemmebane? Hvor i all verden kom det i fra? :P 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er LIS på sykehus. Det er vanlig å ha gj.snittlig arbeidstid på 42-44 timer per uke. Men noen uker kan man jobbe 60-70 timer, og så har man friuker for å kompensere. Det er fint forenlig med et liv utenom. Det blir en del overtid og ekstravakter, men det er i stor grad frivillig.

Jeg synes ikke dette burde være et stort tema så tidlig i datingen. Finn heller ut om han er din type, tenk om han ikke en gang liker å reise..?

Anonymkode: d93c5...2f7

Jeg er bare redd for å bli sittende fast i et forhold jeg egentlig ikke trives med, selv om mannen er super. Det har jeg allerede brukt 3 år av livet mitt på tidligere!

Anonymkode: c1827...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er LIS på sykehus. Det er vanlig å ha gj.snittlig arbeidstid på 42-44 timer per uke. Men noen uker kan man jobbe 60-70 timer, og så har man friuker for å kompensere. Det er fint forenlig med et liv utenom. Det blir en del overtid og ekstravakter, men det er i stor grad frivillig.

Jeg synes ikke dette burde være et stort tema så tidlig i datingen. Finn heller ut om han er din type, tenk om han ikke en gang liker å reise..?

Anonymkode: d93c5...2f7

Takk for svar forresten, slik du beskriver det ser det jo ikke så ille ut. Varierer det mye, siden svarene er så annerledes?

Anonymkode: c1827...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og jeg har vært sammen, og gift, lenge. Møttes da han hadde turnus i byen jeg bodde i. 

Å være sykehuslege er en slags livsstil. Mye jobbing, ukurante arbeidstider. Men alt er en fase. Nå har han vært overlege i noen år og det er roligere. Når han har helgevakt så er han mere hjemme. Vaktene er fra fredag-mandag, men han kan sove hjemme og rykker ut når det er noe. Jeg har mange ganger vært lei, og følt at det meste av ansvar for barn, bikkje og hjem har falt på meg. Men igjen, alt er en fase. 

Det er mye bra også, f.eks så har vi reist mye. Han er ofte på kurs både her i Norge og i andre land. Da har vi enten tatt med barna og reist hele familien, eller vi har hatt barnevakt og reist alene. Han får reise og opphold dekket, og jeg betaler bare en liten ledsagerpris. 

Anonymkode: be04c...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...