Gå til innhold

Nekter å si at jeg er ufør så hva kan jeg si at jeg gjør hjemmefra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for langt svar fra deg om oversettelser. Jeg kan faktisk et par språk til fordi faren min er flerspråklig og har lært meg hans morsmål plus et til. Det vet alle som kjenner oss, jeg kan bruke den.

Anonymkode: 25af9...4a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for langt svar fra deg om oversettelser. Jeg kan faktisk et par språk til fordi faren min er flerspråklig og har lært meg hans morsmål plus et til. Det vet alle som kjenner oss, jeg kan bruke den.

Anonymkode: 25af9...4a1

Det er supert! Jeg har bare vært ufør et år, men jeg har brukt denne unnskyldningen (løgnen) i flere år mens jeg gikk på AAP også. Orker rett og slett ikke dømmingen. Å fortelle at man er ufør dreper jo enhver samtale med folk man blir kjent med. 

Anonymkode: 5977a...c7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp fag, fordi det har blitt vanskeligere å komme inn på skole. Er tilkallingsvikar gjennom sånt vikarfirma, vasker hos folk, passer dyr, skriver artikler for internettsider, kunstner, jobber med en illustrasjonsportfolio 

Anonymkode: fd285...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at du er selger for en av de mlm-selskapene, Forever Living eller Herbalife. Alle med et minimum av intelligens vil brått styre samtalen inn på noe annet. ;)

Anonymkode: e2a0a...3e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg husker selv hvordan det var under aap perioden, folk ble helt rare når jeg sa det. Hvorfor egentlig? Å bli ufør er nitt største mareritt, altså å bli så syk som det jeg er. Men det gjør meg ikke til en dårlig person eller verre enn andre, jeg bare har ikke en jobb. 

Anonymkode: 25af9...4a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, hvem vil vel oppmuntre en selger som vil selge deg masse ting, den er og bra

Anonymkode: 25af9...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær ærlig. Om noen ikke gidder å bli kjent fordi du er ufør, så får de ha det så godt. 

 

Anonymkode: 46d04...a95

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ms og blir snart ufør pga syn m.m. Er det ikke greit for meg å si jeg er ufør? Får jo helt angst....

Anonymkode: f189a...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver artikler for blader, aviser og lignende. Feks. nettsteder. Men dette er litt for lett å etterprøve, siden man kan google navnet ditt. 

Følger du forslaget mitt om at du driver med oversetting så er det lettere. Hvis du ikke er god i språk, kan du si du jobber frilans med transkribering. Dvs, du lytter til intervjuer og foredrag, og skriver disse ned som tekst. Det er tidkrevende arbeid, feks. en time intervju kan fort ta opptil 5-8 timer jobb om lydkvaliteten er dårlig. 

Driver du med teksting får du også frilansoppdrag. Da får du småprosjekter der du feks. skal tekste reklamefilmer eller tv-serier. Vanskelig å få jobb innen tv-serier, så det er bedre å si du driver innen reklamefilmer. 

Hvis noen spør om hvor du får oppdragene fra, så si at du er registrert på flere portaler på nett, der folk kan søke opp personer som passer til oppdraget. Feks. om du er interessert i hest, fotball, data, natur, fotografering e.l., så vil folk søke opp deg for oversetting innen disse feltene, siden du da kan fagstoff i tillegg.

Anonymkode: 5977a...c7a

På resett er det anonyme artikkelforfattere. Men å bli mistenkt for å skrive for dem er vel ikke akkurat noe en ønsker.

Syns det er bra for dere som faktisk jobber hjemmefra. Jeg skjønner bare ikke at en vil lyve så mye. Blir ikke det veldig stressende? Ikke nok med at en ikke er ærlig, for det føles jo ikke bra,men så er det også stresset med å vite/være redd for å bli avslørt.

Aller mest trist er det likevel at det er så mange fordommer mot uføre at en ikke tør å si det! Det skulle ikke vært sånn. Og den som skrev at telefonselgere har lav anseelse, de har ihvertfall en jobb og KAN jobbe. Det er ikke alle som kan, så de er sikkert glade for at de har noe å gjøre.

Fuck fordommer og stigmatisering!

Anonymkode: d3d40...7d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det endrer seg og jeg blir tryggere på  meg selv og kan tenke Fuck off til de som ikke tåler at jeg er ufør, men nå er jeg i en sårbar periode og føler at jeg trenger mer tid på å takle det. Du med ms, ikke vær redd bare fordi jeg er det. Ikke la min holdning smitte deg. Jeg burde ikke være redd selv, men jeg et bare ikke klar. 

Anonymkode: 25af9...4a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det endrer seg og jeg blir tryggere på  meg selv og kan tenke Fuck off til de som ikke tåler at jeg er ufør, men nå er jeg i en sårbar periode og føler at jeg trenger mer tid på å takle det. Du med ms, ikke vær redd bare fordi jeg er det. Ikke la min holdning smitte deg. Jeg burde ikke være redd selv, men jeg et bare ikke klar. 

Anonymkode: 25af9...4a1

Huff, det er utrolig belastende at det skal være så mange fordommer rundt det. Selv om jeg har ms, så synes det jo ikke (ennå). Jeg sliter med synet og verst av alt ,dager med total utmattelse. Men sånn ellers er jeg ganske bra, ja så lenge jeg ikke jobber da. Det er mange sykdommer,både fysisk og psykisk man ikke kan se på folk, allikevel sliter de maksimalt. De fleste ville gitt alt for å bli friske og ha et liv i jobb. Men det er veldig vanskelig hvis folk ikke forstår dette. Vi får jobbe mot å mote oss opp til å ta i mot fordommer (ble mye mot der:fnise:) Men man har jo bare ikke lyst til å si at man er ufør. Da må man jo snakke om årsaken som man gjerne ikke vil fortelle om sånn med en gang og da kommer vel fordommene. Ønsker deg uansett alt det beste og håper virkelig du kan finne en ro med det. Jeg skal forsøke på det samme.:troest:

Anonymkode: f189a...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke... burde ikke vi som er syke og uføre være med på å bryte tabuet rundt det å ikke kunne jobbe? Vi gjør det jo bare vanskeligere for oss selv om vi lyver 🙈

Anonymkode: a3157...3a8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dumme med å lyve er at du plutselig snakker med noen som kan endel om det du påstår du jobber med. Kanskje du heller skulle finne deg en liten deltidsjobb hjemmefra? Det er mange stillinger der man kan det. Bare google det. Kundeservice, regnskap, support,  research, møtebooker, grafisk designer, tekstforfatter, oversetter, telefonintervjuer/spørreundersøkelser, salgsstilling, virtuell asssistent osv. Sjekk også Freelance.com

Du kan også starte din egen lille nettbutikk  eller drive med aksjehandel eller valuta. 

Anonymkode: ca1ec...4f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er godt voksen og ufør og sier det som det er. At jeg er ufør grunnet kreft og at det er kjipt men dessverre ingenting jeg får gjort noe med. Om noen ser skjevt på meg så ser de rimelig fort etter noen uker at de faktisk ikke har noe å pirke på når det gjelder meg. Ettervirkningene av kreften har nemlig gjort at jeg blir synlig fort sliten. Jeg fant tidlig ut at jeg ikke ville bruke et falskt yrke som beskyttelse. Det ville kun slått tilbake på meg selv med baksnakking og rykter, endog anmeldelser til nav om at jeg jobbet. 

 

Anonymkode: c3bc3...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dumme med å lyve er at du plutselig snakker med noen som kan endel om det du påstår du jobber med. Kanskje du heller skulle finne deg en liten deltidsjobb hjemmefra? Det er mange stillinger der man kan det. Bare google det. Kundeservice, regnskap, support,  research, møtebooker, grafisk designer, tekstforfatter, oversetter, telefonintervjuer/spørreundersøkelser, salgsstilling, virtuell asssistent osv. Sjekk også Freelance.com

Du kan også starte din egen lille nettbutikk  eller drive med aksjehandel eller valuta. 

Anonymkode: ca1ec...4f1

Mange av disse yrkene er ikke jobber man uten videre kan gjøre. Tenkte du hun skulle ta utdannelse i tillegg, da? Det er riktignok ikke en beskyttet tittel, men man blir f.eks ikke en grafisk designer selv om man kan klusse med filtre i photoshop eller skrive brev med clip art og comic sans i word.

Det er et yrke som krever både kreativitet, talent, stadige oppdateringer på programvare og industrielle standarder ved f.eks levering av trykkfiler m.m.

Anonymkode: 4dcb1...e9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør en frilansskribent, kan dere komme med eksempler? 

Takker for alle svar.

Anonymkode: 25af9...4a1

Det er en person som skriver uten å være fast ansatt som forfatter journalist eller skribent og får betalt for produsert arbeid. (Om Nav betaler deg trygd eller om forumet betaler deg lønn spiller da vel ingen rolle?) Det er snakk om å tøye begreper og å være løsningsorientert.) :)

 

 

 

Anonymkode: 7b0a7...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Privatundervisning for skolebarn som henger etter på skolen 

Korrekturleser 

Oversetter 

Telefontolk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ms og blir snart ufør pga syn m.m. Er det ikke greit for meg å si jeg er ufør? Får jo helt angst....

Anonymkode: f189a...01a

Det er greit for deg hvis du selv er komfortabel med det :) Jeg og TS er tydeligvis ikke komfortable med det. Jeg har en relativt synlig sykdom, men jeg kvier meg likevel. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt historier om folk som har mistet bein og armer og fortsatt er i jobb, underforstått at jeg burde også klare det... 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På resett er det anonyme artikkelforfattere. Men å bli mistenkt for å skrive for dem er vel ikke akkurat noe en ønsker.

Syns det er bra for dere som faktisk jobber hjemmefra. Jeg skjønner bare ikke at en vil lyve så mye. Blir ikke det veldig stressende? Ikke nok med at en ikke er ærlig, for det føles jo ikke bra,men så er det også stresset med å vite/være redd for å bli avslørt.

Aller mest trist er det likevel at det er så mange fordommer mot uføre at en ikke tør å si det! Det skulle ikke vært sånn. Og den som skrev at telefonselgere har lav anseelse, de har ihvertfall en jobb og KAN jobbe. Det er ikke alle som kan, så de er sikkert glade for at de har noe å gjøre.

Fuck fordommer og stigmatisering!

Anonymkode: d3d40...7d6

Det er egentlig ikke stressende, alle mine nærmeste vet om løgnen, og at den kommer hvis noen spør hva jeg driver med. De som vet sannheten er barnet mitt, samboeren, moren min og søskene mine. 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare en liten tanke... burde ikke vi som er syke og uføre være med på å bryte tabuet rundt det å ikke kunne jobbe? Vi gjør det jo bare vanskeligere for oss selv om vi lyver 🙈

Anonymkode: a3157...3a8

Mulig det, men ikke alle orker å ta den støyten. Jeg har opplevd at min da fem år gamle datter fikk høre i barnehagen at jeg burde jobbe for pengene mine, og ikke bare ta de fra andre. 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er godt voksen og ufør og sier det som det er. At jeg er ufør grunnet kreft og at det er kjipt men dessverre ingenting jeg får gjort noe med. Om noen ser skjevt på meg så ser de rimelig fort etter noen uker at de faktisk ikke har noe å pirke på når det gjelder meg. Ettervirkningene av kreften har nemlig gjort at jeg blir synlig fort sliten. Jeg fant tidlig ut at jeg ikke ville bruke et falskt yrke som beskyttelse. Det ville kun slått tilbake på meg selv med baksnakking og rykter, endog anmeldelser til nav om at jeg jobbet. 

 

Anonymkode: c3bc3...102

Anmeldelser er jo ikke noe problem når man vet at man ikke har jobbet, Nav må gjerne sjekke meg opp om de ønsker det. Baksnakking er det uansett for min del.

Anonymkode: 5977a...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at du tar nettstudie. Kan være vanlige vgs fag. Men kan også være noe som grafisk design eller lignende. Om noen spør om hjelp til noe grafisk sier du bare blankt nei, du har nok jobb fra før. 

Eller at du selger ting du har laget på ebay eller andre nettsteder. Da må du kanskje kjøpe inn noe småting i tilfelle de vil kjøpe fra deg. Kan være luer og votter. Eller babyklær. At du syr/lager babyklær og selger på nett. 

Anonymkode: 42a4e...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rådet folk får når de spør om hva de kan tjene penger på hjemmefra, via nettet, er salg av truser. Så du kan jo si at det er det du driver med. Spesielt virkningsfullt vil det være om du er av den litt pripne typen. Kanskje du kan skaffe deg en ekstrainntekt på den måten.

Anonymkode: ffe83...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...