Gå til innhold

Økonomisk rot og misforstått godhet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Tvist skrev:

70 kr for 20 kg. Kommer vel an på hva man handler. Til dels 70% rabatt. 

 

Spennende!! Jeg hadde aldri kommet på tanken uten dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se om det finnes en «hjelp oss å hjelpe» organisasjon der du bor. De annonserer på Facebook. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snøperle skrev:

Spennende!! Jeg hadde aldri kommet på tanken uten dere.

Vær obs på at dete r varer som er/nesten er utgått på dato, og dermed ikke egnet for langtidslagring. 

Og 20 kg. Med matvarer for 69 kroner i frakt? Av av de varene jeg så i den ene linken? Neitakk, tusen takk men nei. 

Anonymkode: c15f9...85c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duff skrev:

Se om det finnes en «hjelp oss å hjelpe» organisasjon der du bor. De annonserer på Facebook. 

Det gjør det, men jeg tør ikke kontakte de. Jeg vil ikke at noen skal vite om situasjonen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at dete r varer som er/nesten er utgått på dato, og dermed ikke egnet for langtidslagring. 

Og 20 kg. Med matvarer for 69 kroner i frakt? Av av de varene jeg så i den ene linken? Neitakk, tusen takk men nei. 

Anonymkode: c15f9...85c

Men det går kanskje an å lage noe av de, og så fryse ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kr i uka er ikke mye penger for en voksen person, nei. Skjønner godt at du ikke vil dele dette med sønn og svigerdatter.

Meld deg inn i "gis bort"-gruppa på Facebook i din by (dersom dere har en). Her er det i hvert fall mange som gir bort mat når de rydder i skap og skuffer :)

Bak også ting som kan være hyggelig å servere når du får besøk. Hva med å lage mange horn med ost og fryse ned? Så har dere digg frokost/lunsj hver morgen. Om du baker fra bunnen, så sparer du masse penger (jeg er litt lat og kjøper ferdigdeig, men det koster litt ekstra).

Det skal fint gå an å være vert på budsjett, spesielt om du forbereder deg i forveien, sånn at du ikke må ut med alle utgiftene på én gang.

Kan du forresten ta deg en ekstrajobb? Eller er det noe relevant til det du gjør nå, som du kan gjøre hjemmefra? Kan du kanskje være litt dagmamma/barnevakt i sommer? Tenk på alle mulige ekstra inntektsmåter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får legge det fram for sønnen din slik at du nå tar tak i det, rydder og ordner opp, det er derfor du ikke har penger i sommer. Det er et uføre du ordner opp i med skikkelige grep, ikke sitter fast i. Men har han selv så dårlig råd at han ikke kan betale for mat og bensin for sin familie OG deg i disse ukene, så kan han ikke komme. Da er det sånn det er.

Dette har ingen ting med misforstått godhet å gjøre (annet enn at du har invitert dem).

Anonymkode: dbeee...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snøperle skrev:

Det gjør det, men jeg tør ikke kontakte de. Jeg vil ikke at noen skal vite om situasjonen min.

Bor du i en liten by, siden du er redd for at de skal få vite om situasjonen din?

Du kan jo kontakte dem anonymt for å få vite navnet på den du prater med (sånn at du vet at det er en som ikke kjenner deg), eller høre om du kan være anonym hele veien. Men det blir jo litt vanskelig siden de da ikke vet hvor de skal sende pengene/matvarene :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tibbie skrev:

500 kr i uka er ikke mye penger for en voksen person, nei. Skjønner godt at du ikke vil dele dette med sønn og svigerdatter.

Meld deg inn i "gis bort"-gruppa på Facebook i din by (dersom dere har en). Her er det i hvert fall mange som gir bort mat når de rydder i skap og skuffer :)

Bak også ting som kan være hyggelig å servere når du får besøk. Hva med å lage mange horn med ost og fryse ned? Så har dere digg frokost/lunsj hver morgen. Om du baker fra bunnen, så sparer du masse penger (jeg er litt lat og kjøper ferdigdeig, men det koster litt ekstra).

Det skal fint gå an å være vert på budsjett, spesielt om du forbereder deg i forveien, sånn at du ikke må ut med alle utgiftene på én gang.

Kan du forresten ta deg en ekstrajobb? Eller er det noe relevant til det du gjør nå, som du kan gjøre hjemmefra? Kan du kanskje være litt dagmamma/barnevakt i sommer? Tenk på alle mulige ekstra inntektsmåter.

Jeg blir helt rørt jeg.!Tusen takk for at du forstår og gir meg troa på at det kan være mulig. Har bakt mye som ligger i fryseren. Pizzasnurrer, innbakte pølser, horn og rundstykker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker uansett at du må være ærlig med sønnen din og si at du for tiden har dårlig råd, og er i en fase der du må leve nøkternt. Du kan ikke lure han og familien på besøk under falske forutsetninger. 

Jeg tviler på at de som deltar i Hjelp oss og hjelpe er dømmende mennesker, de spør ikke hvorfor folk ikke har råd, ettersom jeg har sett. De poster anonymt om personen man kan hjelpe på nettsiden deres, så de gir jo ikke bort navn og er sensitive med slik info. 

Anonymkode: 59e89...e24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får legge det fram for sønnen din slik at du nå tar tak i det, rydder og ordner opp, det er derfor du ikke har penger i sommer. Det er et uføre du ordner opp i med skikkelige grep, ikke sitter fast i. Men har han selv så dårlig råd at han ikke kan betale for mat og bensin for sin familie OG deg i disse ukene, så kan han ikke komme. Da er det sånn det er.

Dette har ingen ting med misforstått godhet å gjøre (annet enn at du har invitert dem).

Anonymkode: dbeee...0cc

Jeg er klar over det at det er jeg som har satt meg i den situasjonen. Den misforståtte godheten er at jeg har fått låne en hytte, jeg ikke har råd til å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker uansett at du må være ærlig med sønnen din og si at du for tiden har dårlig råd, og er i en fase der du må leve nøkternt. Du kan ikke lure han og familien på besøk under falske forutsetninger. 

Jeg tviler på at de som deltar i Hjelp oss og hjelpe er dømmende mennesker, de spør ikke hvorfor folk ikke har råd, ettersom jeg har sett. De poster anonymt om personen man kan hjelpe på nettsiden deres, så de gir jo ikke bort navn og er sensitive med slik info. 

Anonymkode: 59e89...e24

Jeg vet at det er nydelige mennesker som er i hjelp oss å hjelpe, men det er så ENDELIG! Da er jeg fattig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snøperle skrev:

Jeg vet at det er nydelige mennesker som er i hjelp oss å hjelpe, men det er så ENDELIG! Da er jeg fattig..

Du er jo det, dessverre. Men det kan skje hvem som helst av ulike årsaker og da må man gjøre det beste ut av situasjonen.

Anonymkode: 48468...3a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Tibbie skrev:

Bor du i en liten by, siden du er redd for at de skal få vite om situasjonen din?

Du kan jo kontakte dem anonymt for å få vite navnet på den du prater med (sånn at du vet at det er en som ikke kjenner deg), eller høre om du kan være anonym hele veien. Men det blir jo litt vanskelig siden de da ikke vet hvor de skal sende pengene/matvarene :P

Jeg har et spesielt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snøperle skrev:

Jeg vet at det er nydelige mennesker som er i hjelp oss å hjelpe, men det er så ENDELIG! Da er jeg fattig..

Men du er jo ikke permanent fattig? :) Alle er innom dårlige øknomiske situasjoner i livet sitt en eller annen gang.

Nå har Nav (?) tatt over økonomistyringen din, sånn at du skal komme på riktig kjør igjen. Vil tro at du har en del gjeld siden du har så lite å leve for? Den vil jo etterhvert forsvinne : ) Du får jo verdifull hjelp av Nav!

Jeg er medlem i den Hjelp til å Hjelpe-gruppa her jeg bor, og folk ber om de utrooooligste ting. De har mensen, så de trenger sjokolade, de vil pynte til påske og you name it... Jeg ville heller gitt til en i din situasjon, enn en tulling som vil kaste bort andres penger etter at de har kastet bort sine egne på tull.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo det, dessverre. Men det kan skje hvem som helst av ulike årsaker og da må man gjøre det beste ut av situasjonen.

Anonymkode: 48468...3a9

Ja, og jeg må bruke litt mere tid på å innse det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Tibbie skrev:

Men du er jo ikke permanent fattig? :) Alle er innom dårlige øknomiske situasjoner i livet sitt en eller annen gang.

Nå har Nav (?) tatt over økonomistyringen din, sånn at du skal komme på riktig kjør igjen. Vil tro at du har en del gjeld siden du har så lite å leve for? Den vil jo etterhvert forsvinne : ) Du får jo verdifull hjelp av Nav!

Jeg er medlem i den Hjelp til å Hjelpe-gruppa her jeg bor, og folk ber om de utrooooligste ting. De har mensen, så de trenger sjokolade, de vil pynte til påske og you name it... Jeg ville heller gitt til en i din situasjon, enn en tulling som vil kaste bort andres penger etter at de har kastet bort sine egne på tull.

Tusen takk for påminnelsen om at det bare er en fase. Kanskje tør jeg å kontakte de, når jeg virkelig har gitt opp. Sånn det er nå, så vil jeg ikke innse hvor vanskelig det er å være fattig. Og det er mulig leve med det jeg har nå, men det er ikke mulig å gjøre alt jeg ønsker meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor du har havnet i øk. uføre, men hvis du fex har vært langtidssykemeldt/er på aap/arbledig/ufør så kan du bare si noe om det  til sønnen din uten å gå i dybden på at du har hjelp til å styre økonomien. Altså bare si 'siden jeg er alene har jeg trang økonomi med bare AAP å rutte med, så dere må regne med å bidra med maten'. 

Hadde de vært hjemme hos seg selv måtte de jo likevel kjøpt mat? Deres ekstrakostnad utover vanlig dagligliv blir selve reisen til Norge, ellers er fex overnatting i ferien gratis 😊

I min kommune kan man låne div gratis fra Fritidskontoret: kano, telt, fiskestenger, lavvo, soveposer. Kan det være noe for dere noe av ferien? 

Så har du jo bakt og puttet i fryseren, det hjelper på 😊

Kan låne bøker og filmer på biblioteket til barnebarnet ditt. 

Endret av Eneri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Eneri skrev:

Vet ikke hvorfor du har havnet i øk. uføre, men hvis du fex har vært langtidssykemeldt/er på aap/arbledig/ufør så kan du bare si noe om det  til sønnen din uten å gå i dybden på at du har hjelp til å styre økonomien. Altså bare si 'siden jeg er alene har jeg trang økonomi med bare AAP å rutte med, så dere må regne med å bidra med maten'. 

Hadde de vært hjemme hos seg selv måtte de jo likevel kjøpt mat? Deres ekstrakostnad utover vanlig dagligliv blir selve reisen til Norge, ellers er fex overnatting i ferien gratis 😊

I min kommune kan man låne div gratis fra Fritidskontoret: kano, telt, fiskestenger, lavvo, soveposer. Kan det være noe for dere noe av ferien? 

Så har du jo bakt og puttet i fryseren, det hjelper på 😊

Kan låne bøker og filmer på biblioteket til barnebarnet ditt. 

Tusen takk for gode og konkrete råd og løsninger. Jeg øver meg på å fortelle det. Det var supert med telt og fiskestang, det har jeg jo, og det koster ingenting. Uføret jeg havnet i skjedde etter samlivsbrudd, og med aap så klarte jeg ikke forpliktelsene alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snøperle skrev:

Jeg har til et liv på minimum. 500 kroner til mat. Det er mulig å leve på det. Men gruer meg til 17.mai. Da blir det så tydelig at jeg ikke har penger. Busskort holder forvalter penger til. 

Men hva går resten av livsoppholdet ditt til? Minstesats til livsopphold fra sosialen er mellom 6000 og 7000 pr måned.

Enten tilbakeholder du opplysninger, eller så kan du søke sosialstønad og problemene dine er løst.

Anonymkode: 7031e...4fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...