Gå til innhold

Økonomisk rot og misforstått godhet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i et økonomisk uføre og har tvungen forvaltning. Hver torsdag får jeg 500 kroner, som skal dekke mat, bensin og sosiale kostnader. Det er bare andre uken jeg har fått "ukepenger", så det er veldig uvant og nytt for meg. Nå har en god venn av meg, gitt meg nøklene til hytta si, så jeg skal ha et sted som er helt mitt fristed. Han har ikke brukt det på 5 år.Tanken en utrolig god.Det er virkelig et helt nydelig sted!! Helt ved vannet, alt er tilrettelagt for bading , grilling og kos hele sommeren. Poenget er at jeg har jo ikke råd til å fylle bensin og dra dit.!! I tillegg kommer sønnen min, og svigerdatter og mitt nydelige barnebarn fra England og skal være her i 6 uker. Vennen min har fortalt sønnen min at vi kan låne hytta så mye vi vil. Han ble jo superglad for det.!!! Sønnen min vet ikke noe om min økonomiske situasjon. Jeg har ingen foreldre, og har klart meg selv fra jeg var 15 år, sånn vil jeg det skal fortsette å være. Jeg overkompenserer nok rollen som mamma, men jeg vil at han skal vite at han/de alltid kan komme hjem. Men hvordan skal jeg klare å ha de på besøk i nesten 2 måneder på 500 kroner i uka?? Jeg har solgt alt jeg har av verdi, og klarer ikke se noen løsning. Har dere noen gode forslag til hvordan jeg kan legge frem dette? Jeg får ikke sove om natta, og dette gnager meg skikkelig. 

Anonymkode: 65c10...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har havnet i et økonomisk uføre og har tvungen forvaltning. Hver torsdag får jeg 500 kroner, som skal dekke mat, bensin og sosiale kostnader. Det er bare andre uken jeg har fått "ukepenger", så det er veldig uvant og nytt for meg. Nå har en god venn av meg, gitt meg nøklene til hytta si, så jeg skal ha et sted som er helt mitt fristed. Han har ikke brukt det på 5 år.Tanken en utrolig god.Det er virkelig et helt nydelig sted!! Helt ved vannet, alt er tilrettelagt for bading , grilling og kos hele sommeren. Poenget er at jeg har jo ikke råd til å fylle bensin og dra dit.!! I tillegg kommer sønnen min, og svigerdatter og mitt nydelige barnebarn fra England og skal være her i 6 uker. Vennen min har fortalt sønnen min at vi kan låne hytta så mye vi vil. Han ble jo superglad for det.!!! Sønnen min vet ikke noe om min økonomiske situasjon. Jeg har ingen foreldre, og har klart meg selv fra jeg var 15 år, sånn vil jeg det skal fortsette å være. Jeg overkompenserer nok rollen som mamma, men jeg vil at han skal vite at han/de alltid kan komme hjem. Men hvordan skal jeg klare å ha de på besøk i nesten 2 måneder på 500 kroner i uka?? Jeg har solgt alt jeg har av verdi, og klarer ikke se noen løsning. Har dere noen gode forslag til hvordan jeg kan legge frem dette? Jeg får ikke sove om natta, og dette gnager meg skikkelig. 

Anonymkode: 65c10...b92

Har du barn og 500 kr uka og klare deg for, denne kabalen går ikke opp, hva sier NAV om dette? Trodde en hadde krav på en hvis anstendighet Var en annen tråd her inne hvor en dame fikk 30 000 utbetalt i mnd fra NAV, ett eller annet skurrer 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får være ærlig med de om situasjonen din, så synes de vel helt sikkert det er greit å betale for sine egne utgifter mens de er hos deg. Vil de på hytta så får de betale for reisen dit også?

Anonymkode: 3d803...ee1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at det ikke går an å være vertinne på 500 kr pr uke. Du må snakke med sønnen din om dette.

 

Anonymkode: aa04c...b0b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoH skrev:

Har du barn og 500 kr uka og klare deg for, denne kabalen går ikke opp, hva sier NAV om dette? Trodde en hadde krav på en hvis anstendighet Var en annen tråd her inne hvor en dame fikk 30 000 utbetalt i mnd fra NAV, ett eller annet skurrer 

Han er voksen, og har en datter. Jeg er enslig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv at det ikke går an å være vertinne på 500 kr pr uke. Du må snakke med sønnen din om dette.

 

Anonymkode: aa04c...b0b

Jeg vet det, men vil så gjerne holde ham uvitende om min økonomiske situasjon. Hvordan kan jeg legge det frem, uten at han ser på meg som et "offer".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nesten bare fortelle sønnen din. Det er jo ingen annen løsning da du umulig kan betale for annet enn ditt livsopphold. Syns 500 var veldig lite!! Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer med tvungen forvaltni g, men det er iallefall godt gjort å klare seg på det. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du må nesten bare fortelle sønnen din. Det er jo ingen annen løsning da du umulig kan betale for annet enn ditt livsopphold. Syns 500 var veldig lite!! Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer med tvungen forvaltni g, men det er iallefall godt gjort å klare seg på det. 

Jeg må nok fortelle ham det ja, men er usikker på om de kommer hit dersom jeg gjør det. Kommer de ikke, så får jeg ikke sett barnebarnet mitt heller. De har heller ikke så god råd, så jeg tror kanskje han hadde håpet på en billig "ferie" hos mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får være ærlig med de om situasjonen din, så synes de vel helt sikkert det er greit å betale for sine egne utgifter mens de er hos deg. Vil de på hytta så får de betale for reisen dit også?

Anonymkode: 3d803...ee1

Takk for råd.Jeg håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du må nesten bare fortelle sønnen din. Det er jo ingen annen løsning da du umulig kan betale for annet enn ditt livsopphold. Syns 500 var veldig lite!! Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer med tvungen forvaltni g, men det er iallefall godt gjort å klare seg på det. 

Man kan ha frivillig eller tvungen forvaltning gjennom NAV. All forvaltning betyr at det er en saksbehandler hos NAV som har kontroll på kontoen til TS. Saksbehandler sørger for at alle regninger og faste utgifter blir betalt og betaler ut en avtalt sum i måneden som "lommepenger". Dette er TS sine egne penger, kanskje supplert opp med sosialstønad, dersom h*n har behov for det.
Når noen får tvungen forvaltning er det som regel fordi de gang på gang har måttet be om nødhjelp eller supplerende sosialstønad på tross av at de egentlig skal ha nok egne midler til å greie seg.
Lommepengene skal altså kun dekke mat, da alle andre utgifter blir betalt for.
Summen som settes som lommepenger er beregnet ut av hva TS da har igjen etter at faste utgifter er betalt og hva det er mulig å klare seg på.
Som enslig uten barn er det ikke umulig å greie seg med 500,- i uka, men det er ikke rom for noen utskeielser.
Dersom det er rom for det i budsjettet så er det imidlertid mulig å be saksbehandler om et ekstra beløp en uke dersom det er noe spesielt som skjer.

For øvrig syns jeg du, TS, bør snakke med sønnen din om situasjonen du står i. Skjønner at det kan være vanskelig, men jeg er sikker på at han forstår og at han vil hjelpe deg. Det er i alle fall ingenting å hente på å holde dette skjult og dermed skulle prøve å varte opp familien når de kommer på besøk, med dine små midler.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror TS har voksne barn og derfor har de 500 for seg selv?

TS - det er jo ingen vei utenom å snakke med sønnen og kona hans. Og så får de være med og betale for seg.

Går det ikke an å be om å få litt mer utbetalt når det er ferie? 

 

Anonymkode: aa04c...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Man kan ha frivillig eller tvungen forvaltning gjennom NAV. All forvaltning betyr at det er en saksbehandler hos NAV som har kontroll på kontoen til TS. Saksbehandler sørger for at alle regninger og faste utgifter blir betalt og betaler ut en avtalt sum i måneden som "lommepenger". Dette er TS sine egne penger, kanskje supplert opp med sosialstønad, dersom h*n har behov for det.
Når noen får tvungen forvaltning er det som regel fordi de gang på gang har måttet be om nødhjelp eller supplerende sosialstønad på tross av at de egentlig skal ha nok egne midler til å greie seg.
Lommepengene skal altså kun dekke mat, da alle andre utgifter blir betalt for.
Summen som settes som lommepenger er beregnet ut av hva TS da har igjen etter at faste utgifter er betalt og hva det er mulig å klare seg på.
Som enslig uten barn er det ikke umulig å greie seg med 500,- i uka, men det er ikke rom for noen utskeielser.
Dersom det er rom for det i budsjettet så er det imidlertid mulig å be saksbehandler om et ekstra beløp en uke dersom det er noe spesielt som skjer.

For øvrig syns jeg du, TS, bør snakke med sønnen din om situasjonen du står i. Skjønner at det kan være vanskelig, men jeg er sikker på at han forstår og at han vil hjelpe deg. Det er i alle fall ingenting å hente på å holde dette skjult og dermed skulle prøve å varte opp familien når de kommer på besøk, med dine små midler.

Tusen takk for at du forklarte det så fint om tvungen forvaltning. Jeg skal snakke med ham om det, men jeg gruer meg skikkelig, og håper de velger å komme alikevel, så jeg får sett barnebarnet mitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror TS har voksne barn og derfor har de 500 for seg selv?

TS - det er jo ingen vei utenom å snakke med sønnen og kona hans. Og så får de være med og betale for seg.

Går det ikke an å be om å få litt mer utbetalt når det er ferie? 

 

Anonymkode: aa04c...b0b

Det er helt riktig. Han er voksen. De 500 gjelder bare meg. Jeg må snakke med ham. Det er mulig å be om litt ekstra, men ordningen er helt ny, så forvalteren bygger opp en buffer, som jeg senere kan be om penger fra. Jeg har ikke mulighet til å be om ekstra i 6 uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Man kan ha frivillig eller tvungen forvaltning gjennom NAV. All forvaltning betyr at det er en saksbehandler hos NAV som har kontroll på kontoen til TS. Saksbehandler sørger for at alle regninger og faste utgifter blir betalt og betaler ut en avtalt sum i måneden som "lommepenger". Dette er TS sine egne penger, kanskje supplert opp med sosialstønad, dersom h*n har behov for det.
Når noen får tvungen forvaltning er det som regel fordi de gang på gang har måttet be om nødhjelp eller supplerende sosialstønad på tross av at de egentlig skal ha nok egne midler til å greie seg.
Lommepengene skal altså kun dekke mat, da alle andre utgifter blir betalt for.
Summen som settes som lommepenger er beregnet ut av hva TS da har igjen etter at faste utgifter er betalt og hva det er mulig å klare seg på.
Som enslig uten barn er det ikke umulig å greie seg med 500,- i uka, men det er ikke rom for noen utskeielser.
Dersom det er rom for det i budsjettet så er det imidlertid mulig å be saksbehandler om et ekstra beløp en uke dersom det er noe spesielt som skjer.

For øvrig syns jeg du, TS, bør snakke med sønnen din om situasjonen du står i. Skjønner at det kan være vanskelig, men jeg er sikker på at han forstår og at han vil hjelpe deg. Det er i alle fall ingenting å hente på å holde dette skjult og dermed skulle prøve å varte opp familien når de kommer på besøk, med dine små midler.

Ok. Syns bare det var veldig lite, men da vet jeg hva det er ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å slutte å se på deg selv som et offer. Du har ikke "havnet" i et økonomisk uføre, du har satt deg selv i et økonomisk uføre.

Ta tak i livet ditt og ta ansvar. Og fortell sønnen din sannheten.

Anonymkode: d2d13...e0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Angelheart2 skrev:

Man kan ha frivillig eller tvungen forvaltning gjennom NAV. All forvaltning betyr at det er en saksbehandler hos NAV som har kontroll på kontoen til TS. Saksbehandler sørger for at alle regninger og faste utgifter blir betalt og betaler ut en avtalt sum i måneden som "lommepenger". Dette er TS sine egne penger, kanskje supplert opp med sosialstønad, dersom h*n har behov for det.
Når noen får tvungen forvaltning er det som regel fordi de gang på gang har måttet be om nødhjelp eller supplerende sosialstønad på tross av at de egentlig skal ha nok egne midler til å greie seg.
Lommepengene skal altså kun dekke mat, da alle andre utgifter blir betalt for.
Summen som settes som lommepenger er beregnet ut av hva TS da har igjen etter at faste utgifter er betalt og hva det er mulig å klare seg på.
Som enslig uten barn er det ikke umulig å greie seg med 500,- i uka, men det er ikke rom for noen utskeielser.
Dersom det er rom for det i budsjettet så er det imidlertid mulig å be saksbehandler om et ekstra beløp en uke dersom det er noe spesielt som skjer.

For øvrig syns jeg du, TS, bør snakke med sønnen din om situasjonen du står i. Skjønner at det kan være vanskelig, men jeg er sikker på at han forstår og at han vil hjelpe deg. Det er i alle fall ingenting å hente på å holde dette skjult og dermed skulle prøve å varte opp familien når de kommer på besøk, med dine små midler.

Bare mat? Hvordan dekkes transport/bensin da? 500kr høres uverdig og helt isolerende ut, som ikke er sunt for psykisk helse. 

Anonymkode: 59e89...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har tatt buss i dag til sykehus, kostet jo 60kr bare det, og det var ikke lange turen. Fatter ikke hvordan en person skal kunne leve på 500kr hvis det skal inkludere transport og være i stand til å være sosial i det hele tatt. 

Anonymkode: 59e89...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt buss i dag til sykehus, kostet jo 60kr bare det, og det var ikke lange turen. Fatter ikke hvordan en person skal kunne leve på 500kr hvis det skal inkludere transport og være i stand til å være sosial i det hele tatt. 

Anonymkode: 59e89...e24

Poenget er at det er den summen TS har igjen av inntekten sin når alle faste utgifter er betalt. Dvs hun har igjen noe mer, som forvalter sparer for henne, slik at hun skal ha litt ekstra ved spesielle anledninger som jul, bryllup, etc.

Anonymkode: 273e1...68f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at det er den summen TS har igjen av inntekten sin når alle faste utgifter er betalt. Dvs hun har igjen noe mer, som forvalter sparer for henne, slik at hun skal ha litt ekstra ved spesielle anledninger som jul, bryllup, etc.

Anonymkode: 273e1...68f

Et menneske skal ha såpass mye igjen at de faktisk kan leve et liv på minimum, uten at det går utover deres psykiske helse, som isolasjon medfører, derfor spør jeg hva hun har til dekning av transport.  

Anonymkode: 59e89...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare får ut 500 i uka er noe feil et sted. Du skal sitte igjen med nok til å overleve. 500 i uka er under det. Kontakt Nav.

Anonymkode: 38728...cb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...