Gå til innhold

Forrige huseier har låst seg inn, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et hus for et par måneder siden, og for noen uker siden var det overtakelse. 

Forrige eier har fremdeles noen ting stående her, og jeg sa at h*n kan hente dem når det passer h*n, jeg ga beskjed om at alt sto klart i garasjen. Dette syntes h*n var greit, jeg tenkte ikke mere på det. 

I går mens jeg var på jobb fikk jeg en sms fra ei bekjent som bor i samme nabolag, om at hun gikk forbi mitt hus og såg at noen var der inne, dette kunne hun bekrefte med et bilde. Veldig utydelig men det er ingen tvil på at noen var der inne. Jeg ser ikke at noe har blitt stjålet, men jeg ser at forrige eier sine ting er borte. 

Jeg har sendt forrige eier en sms hvor jeg spurte om h*n hadde hentet tingene sine, dette har jeg enda ikke fått svar på. Skal jeg spørre om det var h*n som var inne i huset? Det betyr at h*n må ha en til nøkkel som jeg ikke har fått. Uff :( Synes det hele virker skremmende, jeg føler meg rett og slett ikke hjemme her nå.

Har tenkt å ringe politiet for å snakke litt med dem, be om råd, osv. Samtidig har jeg jo ingen bevis på at det er h*n som var inne hos meg. 

Kan også legge til at dette ikke er spesielt stort nabolag, husene ligger et stykke fra hverandre, men og det var ren flaks at min bekjente gikk forbi, blir det likevel dumt å spørre de andre naboene om de har sett noe? Kan hende noen i det minste såg bilen, eller at h*n gikk inn/ut, slik at jeg får en vitne til. 

Vet ikke hva jeg ønsker med dette innlegget må bare lufte tankene, har noen opplevd noe lignende? Hvordan takle dette?

Anonymkode: a620f...625

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde satt i gang hele bøtteballetten med megler, politi og naboer. Men nå anbefales det å skifte lås siden man aldri vet hvor mange nøkler som er i omløp, så jeg vil tro at du bare får beskjed om å bytte låsesylinder.

Uansett er det ikke akseptabel adferd av tidligere eier å gå inn i et hus som er ferdig overdratt, så den samtaler får megler og evnt politi ta.

Endret av Ulven
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ekkelt ut... Jeg hadde spurt tidligere huseier om vedkommende hadde vært i huset fordi en bekjent av deg hadde sett noen i huset ... og oppfordret h*n til å levere nøklene tilbake til deg siden det er ditt hjem. Men aller først ville jeg ha ringt en låsesmed og bedt dem komme å bytte låsen! uten å si noe til noen👍🏻

Anonymkode: 300b0...17f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skrev jo at alt stod klart i garasjen, altså ikke inne i huset? Ble det hentet der også?

Hvis det kun er gjenstående eiendeler fra forrige eier som er borte, så peker det jo mot tidligere eier, men man kan jo ikke bevise noe. Og siden dere hadde en avtale om at h*n faktisk kunne komme å hente, så kan det hende dere snakket litt forbi hverandre med tanke på hva som er greit, så jeg hadde ikke satt i gang jord og himmel av dette alene. Selvsagt noe annet hvis man finner indikasjon på at det kunne vært noen andre enn tidligere eier, da hadde jeg ringt politi. 

Jeg ville for ordens skyld gått gjennom alle viktige eiendeler, og evt. penger osv. du har liggende hjemme, bare for å sjekke om noe er borte (og at det da *kan* ha vært noen andre). Hvis ingenting av ditt savnes ville jeg latt det ligge, men jeg ville byttet lås. 

Anonymkode: 51f6f...c6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også hørt med naboer og politi slik Ulven skriver. Da vil naboene sikkert være litt mer våkne om noen skulle gå inn i huset ditt som ikke er deg😊 De vil også kjenne igjen tidligere huseier og det er nok ok å vite hvem denne inntrengeren er 😊

Anonymkode: 300b0...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo bilde selv om det er utydelig. Når dere hadde en avtale på at h*n skulle hente tingene sine, så er det jo ganske åpenbart at det er tidligere huseier! 

Kan lett forstå at det er fryktelig ubehagelig! Bytt lås i det minste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til tidligere eier og fortell at en nabo så vedkommende inne i huset. Så får du høre om svaret henger på greip.

Siden eiendelene er borte og ikke noe annet er det mest nærliggende at vedkommende har vært der. 

Ta det deretter,

Hvis det viser seg at det er nøkler som ikke er levert så krev at tidligere eier bekoster bytte av lås. Har vedkommende holdt tilbake en nøkkel, kan det tenkes at det er flere nøkler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker litt vel hauset opp. Det er nok bare en misforståelse som gjør at gamle huseier har tatt seg litt mer til rette enn han burde ved å låse seg inn. Kanskje de tenkte det var OK/ikke så farlig og så etter noe de forventet at skulle være der som de hadde glemt. Det er lov å se det mellom fingrene. De fleste har ærlige hensikter.

Er vel bare å spørre, bytte lås, så skulle saken være grei. Ser ingen grunn til å trekke inn melger og politi og masse spetakkel bare pga. dette. Det er jo uansett en idé å holde en god tone og dialog med forrige eier i tilfelle det skulle være noen spørsmål eller andre detaljer i fremtiden. Dumt om det skulle bli dårlig stemning og null kommunikasjon, og man plutselig kunne trengt å kontakte tidligere eier for å avklare ting.

Anonymkode: fa97f...5b9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette virker litt vel hauset opp. Det er nok bare en misforståelse som gjør at gamle huseier har tatt seg litt mer til rette enn han burde ved å låse seg inn. Kanskje de tenkte det var OK/ikke så farlig og så etter noe de forventet at skulle være der som de hadde glemt. Det er lov å se det mellom fingrene. De fleste har ærlige hensikter.

Er vel bare å spørre, bytte lås, så skulle saken være grei. Ser ingen grunn til å trekke inn melger og politi og masse spetakkel bare pga. dette. Det er jo uansett en idé å holde en god tone og dialog med forrige eier i tilfelle det skulle være noen spørsmål eller andre detaljer i fremtiden. Dumt om det skulle bli dårlig stemning og null kommunikasjon, og man plutselig kunne trengt å kontakte tidligere eier for å avklare ting.

Anonymkode: fa97f...5b9

...og du syntes det er greit at tidligere eier har holdt tilbake nøkler til TS sin bolig ? 

Å bytte lås koster faktisk litt, så dersom det er tidligere eier som har låst seg inn i huset burde h*n bekoste bytte av lås. 

Anonymkode: 30537...681

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes dette virker litt vel hauset opp. Det er nok bare en misforståelse som gjør at gamle huseier har tatt seg litt mer til rette enn han burde ved å låse seg inn. Kanskje de tenkte det var OK/ikke så farlig og så etter noe de forventet at skulle være der som de hadde glemt. Det er lov å se det mellom fingrene. De fleste har ærlige hensikter.

Er vel bare å spørre, bytte lås, så skulle saken være grei. Ser ingen grunn til å trekke inn melger og politi og masse spetakkel bare pga. dette. Det er jo uansett en idé å holde en god tone og dialog med forrige eier i tilfelle det skulle være noen spørsmål eller andre detaljer i fremtiden. Dumt om det skulle bli dårlig stemning og null kommunikasjon, og man plutselig kunne trengt å kontakte tidligere eier for å avklare ting.

Anonymkode: fa97f...5b9

Jeg synes faktisk ikke det er hauset opp. Man vet aldri hva vedkommende har gjort inne i boligen. Hadde tidligere huseier vært ærlig hadde han levert nøkkel som han skulle ved overlevering, og heller tatt direkte kontakt med ny eier hvis han manglet noe.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å anmelde dette. Slikt er faktisk ikke tillatt.

Anonymkode: c50e7...b1a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

...og du syntes det er greit at tidligere eier har holdt tilbake nøkler til TS sin bolig ? 

Å bytte lås koster faktisk litt, så dersom det er tidligere eier som har låst seg inn i huset burde h*n bekoste bytte av lås. 

Anonymkode: 30537...681

Hvor sa jeg at det var greit da? Jeg sa jo ikke det. Jeg bare synes ikke det er noe å gå manngard over ved å involvere både politi, ambulanse, brannvesen, barnevern, kommune, namsmann, eiendomsmegler, advokat og rettsvesen. Det er unødvendig å lage masse styr for seg selv og andre ved å trykke på alle knapper og involvere flere parter når dette kan taes opp med tidligere eier og "løses i minnelighet" som det så fint heter. Det er det jeg sier.

Bytte av lås er noe ny eier må påkoste seg. Hvis dette er en uavhengig bolig og ikke en systemnøkkel i f.eks. et borettslag så kan man klare å skifte sylinderen selv ganske rimelig. Noe man egentlig uansett bør vurdere å gjøre når man flytter i by bolig.

Anonymkode: fa97f...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send en SMS til tidligere huseier om at du har bildebevis av at han har vært inne i huset ditt og at du er på vei til politistasjonen for å anmelde. Så drar du for å anmelde dette som et innbrudd. Er du heldig, innrømmer han det (direkte eller indirekte) dersom han svarer, så har du med deg en innrømmelse til politiet også.  

Anonymkode: c97ae...36d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde å skrive under på at alle nokler var overlevert av en del av overtakelsesprotokollen?

Å involvere politi ville jeg ikke gjort, men å ta det via megler tenker jeg er helt greit, gjerne etter du ahr fått en eller annen håndfast bekreftelse på at tidligere eier har vært inne (feks en innrømmelse, send en SMS og spør om han har fått tingene sine).

Deretter mener jeg det er betimelig at gammel huseier bekoster skifte av låsesylinder selv om han nå vil bedyre at siste nøkkel er overlevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sendte altså en melding til forige eier om at tingene sto i garasjen og at h*n kunne hente det når det passet h*n? Å du reagerer på at det var nettop det h*n gjorde? Var garasjen låst? 

Anonymkode: 5965b...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sa jeg at det var greit da? Jeg sa jo ikke det. Jeg bare synes ikke det er noe å gå manngard over ved å involvere både politi, ambulanse, brannvesen, barnevern, kommune, namsmann, eiendomsmegler, advokat og rettsvesen. Det er unødvendig å lage masse styr for seg selv og andre ved å trykke på alle knapper og involvere flere parter når dette kan taes opp med tidligere eier og "løses i minnelighet" som det så fint heter. Det er det jeg sier.

Bytte av lås er noe ny eier må påkoste seg. Hvis dette er en uavhengig bolig og ikke en systemnøkkel i f.eks. et borettslag så kan man klare å skifte sylinderen selv ganske rimelig. Noe man egentlig uansett bør vurdere å gjøre når man flytter i by bolig.

Anonymkode: fa97f...5b9

Tror det er du som hauser opp kritikken her... var da ikke måte på hva du har klart å lese ut av innleggene her! 

Ts, skift lås, spør tidligere eier og hør med politiet. 

Anonymkode: fc112...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sendte altså en melding til forige eier om at tingene sto i garasjen og at h*n kunne hente det når det passet h*n? Å du reagerer på at det var nettop det h*n gjorde? Var garasjen låst? 

Anonymkode: 5965b...a74

Han var jo inni huset! Tidligere eier har ingenting inni huset til Ts å gjør. Når man selger huset sitt så skal alle nøkler overleveres! Det at tidligere eier fortsatt har nøkkel og låste seg inn i huset til Ts er uakseptabelt! Tingene kunne hentes i grarasjen, han har ingenting han skulle gjort inni huset! Jeg hadde anmeldt 

Anonymkode: 34b19...b1e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han var jo inni huset! Tidligere eier har ingenting inni huset til Ts å gjør. Når man selger huset sitt så skal alle nøkler overleveres! Det at tidligere eier fortsatt har nøkkel og låste seg inn i huset til Ts er uakseptabelt! Tingene kunne hentes i grarasjen, han har ingenting han skulle gjort inni huset! Jeg hadde anmeldt 

Anonymkode: 34b19...b1e

Mente det bare var garasjen h*n var inne i jeg. Men så klart hadde jeg anmeldt om h*n var inne i huset. Hvorfor har h*n i det hele tatt nøkler dit enda 

Anonymkode: 5965b...a74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...