Gå til innhold

Fet hud og porer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos en hudlege i dag for å sjekke føflekkene mine. Jeg spurte legen om hvilken hudtype jeg hadde og fikk beskjed om at jeg har fet hud. Spurte om tips til krem, og da flirte legen og sa det hadde ikke noe for seg, og det var genetisk osv. 

Jeg nekter å godta det svaret, så lurer på om noen har tips her. Jeg har store porer på nesen og rundt nesen, og sliter med fet hud rundt panne og over nesen. 

Er det noen som har noen tips til hvordan redusere porene, og en bra dagkrem? Jeg er en Mann i 30 årene btw om det har noe å si...

Anonymkode: 0180f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha! Klar tale fra legen.. Fastlege eller hudlege? De kan jo sikkert ikke anbefale noe uten vitenskapelig bevis. Bruker du noe hudpleie fra før av? Ville kanskje kjøpt en nøytral ansiktsskrubb, brukt den et par ganger i uka og bare se hva som skjer, jeg. Og kanskje en daglig ansiktsvask og fuktighetskrem, hvis jeg skulle slå skikkelig på stortromma. Kommer jo an på hva du bruker fra før av! Ser det hjelper på typen, i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Emalje skrev:

Haha! Klar tale fra legen.. Fastlege eller hudlege? De kan jo sikkert ikke anbefale noe uten vitenskapelig bevis. Bruker du noe hudpleie fra før av? Ville kanskje kjøpt en nøytral ansiktsskrubb, brukt den et par ganger i uka og bare se hva som skjer, jeg. Og kanskje en daglig ansiktsvask og fuktighetskrem, hvis jeg skulle slå skikkelig på stortromma. Kommer jo an på hva du bruker fra før av! Ser det hjelper på typen, i hvert fall :) 

TS her:
Det var en hudlege faktisk. Jeg bruker Thayers Witch Hazel Aleo Vera alcohol free toner. Dagkrem Spenol (lol), og om kvelden bruker jeg Decleor night balm 100% Natural.

Men porene blir ikke mindre :( er også plaget med å bli litt rødflammet rundt nesen når jeg spiser mat jeg ikke tåler. Hva anbefaler du/dere meg å kjøpe inn ? Har som sagt fet hud. 

Anonymkode: 0180f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BHA er knallbra for store porer. Jeg bruker Paula's choice 2% BHA liquid exfoliator, den er helt genial. Selges hos skincity.no. Smøres på som en toner, skal ikke vaskes av. Man kan nesten se at porene krymper når man smører den på. BHA gjør huden mer følsom for sol, så det er ekstra viktig å bruke solfaktor når du bruker det. Viktig uansett så klart, men ekstra viktig når du bruker syrer på huden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør menn bruke egne produkter? eller kan dem bruke samme som kvinner?
 

Endret av Ottar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Salka skrev:

BHA er knallbra for store porer. Jeg bruker Paula's choice 2% BHA liquid exfoliator, den er helt genial. Selges hos skincity.no. Smøres på som en toner, skal ikke vaskes av. Man kan nesten se at porene krymper når man smører den på. BHA gjør huden mer følsom for sol, så det er ekstra viktig å bruke solfaktor når du bruker det. Viktig uansett så klart, men ekstra viktig når du bruker syrer på huden. 

https://skincity.no/no/skin-balancing-pore-reducing-toner

Er det denne du bruker? Hvilken ansiktskrem bruker du?

Anonymkode: 0180f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har lik hud som du beskriver. denne funker veldig bra for meg, https://www.apotek1.no/produkter/avene-cleanance-soapless-rensegel-200ml-889831p. jeg må bruke den morgen og kveld pluss en ansiktskrem i samme merke. veldig fornøyd :)

Takker for tips :) Hvilken ansiktskrem bruker du i den serien?

Anonymkode: 0180f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Salka skrev:

BHA er knallbra for store porer. Jeg bruker Paula's choice 2% BHA liquid exfoliator, den er helt genial. Selges hos skincity.no. Smøres på som en toner, skal ikke vaskes av. Man kan nesten se at porene krymper når man smører den på. BHA gjør huden mer følsom for sol, så det er ekstra viktig å bruke solfaktor når du bruker det. Viktig uansett så klart, men ekstra viktig når du bruker syrer på huden. 

Om jeg skal kjøpe rens, toner og krem fra den siden, bør jeg da gå for 
Rens: https://skincity.no/no/skin-balancing-oil-reducing-cleanser
Toner: https://skincity.no/no/skin-balancing-pore-reducing-toner
Ansiktskrem: https://skincity.no/no/skin-balancing-invisible-finish-moisture-gel
 

Anonymkode: 0180f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://skincity.no/no/skin-balancing-pore-reducing-toner

Er det denne du bruker? Hvilken ansiktskrem bruker du?

Anonymkode: 0180f...c59

Nei, denne: https://skincity.no/no/skin-perfecting-2-bha-liquid

Dagkremen jeg for tiden bruker er Skyn Iceland pure Cloud cream. Den får du hos feelunique. Jeg har fuktfattig hud, så trenger masse fukt, men lite olje siden huden kan bli fet. Nattkremen min er fra estelle & thild, men husker ikke hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden din produserer mye sebum, det er det nok ikke så mange kremer som kan kontrollere.  Jeg har ikke sett stor forskjell når jeg har prøvd hudpleie spesilatipasset fet hud.  Jeg har mindre fet hud på vinteren.  Fordelen er at det holder huden smidig og de med fet hud har ofte finere hud og mindre rynker enn jevngamle med tørr hud. Jeg er en av de med veldig fet t-sone.  (kan bli blank etter 3-4 timer)  Jeg har få rynker ift. alder og tror dette er en av årsakene.  Det hjelper litt med en primer for fet hud/porer.  Også hjelper det med et mattende pudder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ottar skrev:

Bør menn bruke egne produkter? eller kan dem bruke samme som kvinner?
 

Samme som kvinner. Ingredienseneer de samme , men det er bare fargen på emballasjen som gjerne er sort eller blå eller lignende for "manneproduktene" , som er svært begrenset tilbud og utvalg forhold til "kvinneproduktene".

Anonymkode: 170fa...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Salka skrev:

BHA er knallbra for store porer. Jeg bruker Paula's choice 2% BHA liquid exfoliator, den er helt genial. Selges hos skincity.no. Smøres på som en toner, skal ikke vaskes av. Man kan nesten se at porene krymper når man smører den på. BHA gjør huden mer følsom for sol, så det er ekstra viktig å bruke solfaktor når du bruker det. Viktig uansett så klart, men ekstra viktig når du bruker syrer på huden. 


Fungerer den som en toner som kun minsker porene for et par timer etter påføring, eller hjelper den på huden mer langsiktig?

Jeg har fått tips om rens med salisylsyre/BHA men kanskje denne er noe å prøve. Gode review ser jeg :)


 

Anonymkode: 170fa...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:


Fungerer den som en toner som kun minsker porene for et par timer etter påføring, eller hjelper den på huden mer langsiktig?

Jeg har fått tips om rens med salisylsyre/BHA men kanskje denne er noe å prøve. Gode review ser jeg :)


 

Anonymkode: 170fa...97f

Jeg syns den hjelper veldig godt, men man må bruke den hele tiden, ellers blir nok porene like store som før. Men porene er mye mindre enn før, også uten primer og sminke. Jeg har ikke brukt rens med BHA, kun den 2% liquid exfoliatoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme som kvinner. Ingredienseneer de samme , men det er bare fargen på emballasjen som gjerne er sort eller blå eller lignende for "manneproduktene" , som er svært begrenset tilbud og utvalg forhold til "kvinneproduktene".

Anonymkode: 170fa...97f

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men har lest det motsatte flere steder. F.eks her: https://www.apotek1.no/ansiktspleie/ansiktspleie-for-menn "Sammenlignet med kvinner har menn som regel tykkere hud grunnet mer kollagen. Huden er også fetere siden menn ofte har høyere talgproduksjon."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Salka skrev:

Takk for linken:) Jeg skal kjøpe denne! Ps. Siden er norsk, så man må ikke betale moms etc på den siden?

På feelunique siden så er jo grensen på 350 kr inkl frakt, den kremen du anbefalte der koster jo 522 kr for 50 g!! Var en syk pris + man får moms. 

 

2 timer siden, Salka skrev:

Jeg syns den hjelper veldig godt, men man må bruke den hele tiden, ellers blir nok porene like store som før. Men porene er mye mindre enn før, også uten primer og sminke. Jeg har ikke brukt rens med BHA, kun den 2% liquid exfoliatoren. 

Smører du den rundt nesen, eller på selve nesen? Når jeg har pleid å hatt krem etc på nesen, får jeg røde kviseaktige prikker der

Anonymkode: 0180f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for linken:) Jeg skal kjøpe denne! Ps. Siden er norsk, så man må ikke betale moms etc på den siden?

På feelunique siden så er jo grensen på 350 kr inkl frakt, den kremen du anbefalte der koster jo 522 kr for 50 g!! Var en syk pris + man får moms. 

 

Smører du den rundt nesen, eller på selve nesen? Når jeg har pleid å hatt krem etc på nesen, får jeg røde kviseaktige prikker der

Anonymkode: 0180f...c59

Bare hyggelig! :) ingen moms, nei. :) 

Ja, rådyr krem, men verdt det. Den er virkelig fantastisk for fuktfattig hud. Hender det er salg på den så den kommer akkurat under 350 kr. Bare å følge med. Coverbrands har den også kom jeg på nå. Koster 550 der, men jeg boikotter dem siden de hyller Sofie Elise. Måtte avslutte nyhetsbrevet fra dem siden de har begynt å fôre kundene sine med Sofie Elise  

Jeg smører bhaen både på og rundt nesen samt i kinnene, pannen og haken. Porene er størst i kinnene ved nesen. 

Får du røde kviseaktige prikker bruker du nok feil krem i forhold til din hudtype. Huden min reagerer også sånn om jeg bruker noe som ikke passer hudtypen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salka skrev:

Bare hyggelig! :) ingen moms, nei. :) 

Ja, rådyr krem, men verdt det. Den er virkelig fantastisk for fuktfattig hud. Hender det er salg på den så den kommer akkurat under 350 kr. Bare å følge med. Coverbrands har den også kom jeg på nå. Koster 550 der, men jeg boikotter dem siden de hyller Sofie Elise. Måtte avslutte nyhetsbrevet fra dem siden de har begynt å fôre kundene sine med Sofie Elise  

Jeg smører bhaen både på og rundt nesen samt i kinnene, pannen og haken. Porene er størst i kinnene ved nesen. 

Får du røde kviseaktige prikker bruker du nok feil krem i forhold til din hudtype. Huden min reagerer også sånn om jeg bruker noe som ikke passer hudtypen min. 

Jeg tok kontakt med skincity siden på chat og sendte dem et bilde av problemene, der jeg spurte om hva dem rådet meg til å bruke og kjøpe. (Jeg lurer på hva du tenker om svaret jeg fikk. Var veldig mye jeg måtte bruke synes jeg. Og den eksfoleringskremen var jo svindyr for kun 30 ml.)  Fikk til svar:
"

Jeg vil anbefale deg PAULA´S CHOICE. De anbefalte produktene står i den rekkefølgen de skal brukes.

Rens:
https://skincity.no/no/calm-redness-relief-cleanser-normal-to-oily-skin

Fukt huden og påfør en liten mengde rengjøringscreme over ansiktet. Bland cremen i hendene og masser med milde, sirkulære bevegelser. Skyll grundig med vann :)

Toner:
https://skincity.no/no/calm-redness-relief-toner-normal-to-oily-skin

Fukt en bomullspad med dette produktet, og rens ansiktet som 2. steg for å få bort skitt og smuss som tetter til porene.

Eksfoliering som forbedrer hudteksturen:
https://skincity.se/sv/clear-regular-strength-anti-redness-exfoliating-solution-2-salycilic-acid
(dette er en såkalt Leave-on eksfoliering og skal ikke vaskes av)

Denne kan du anvende hver 3 dag, til å starte med. Mottar huden dette bra kan du starte å bruke produktet annenhver dag.

Serum:
https://skincity.no/no/resist-10-niacinamide-booster

Denne påfører du etter rens og etter eksfolieringsproduktet, de dagene du anvender det.

Fuktighetscreme med SPF på dagen og uten SPF på natten:

DAG - https://skincity.se/sv/calm-redness-relief-daytime-moisturizer-with-spf-30-normal-to-oily-skin

Denne er med solfaktor, og kan brukes daglig! :) Eksfolierende produkter med syre virker bra på huden, men også gjør at huden er litt mere utsatt for UV-stråler

NATT - https://skincity.no/no/calm-redness-relief-nighttime-moisturizer-normal-to-dry-skin

Tenker at du kan bruke denne før du legger deg for å tilføre ekstra fuktighet til huden, slik at vi får en fin balanse. Ofte hender det at huden produserer mere talg, når huden er tørr, dette vil vi gjerne forebygge :)"
 

Anonymkode: 0180f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg unik men ville komme med innspillet likevel (dame) 

Jeg fant ut at grunnen til at min hud produserte mer fett enn jeg ville, og så fet ut var fordi den ikke var fet nok. (pluss som legen sa: har man en hudtype, så har men det..) høres mulig rart ut. :) Jeg mener den overproduserte fett fordi den prøvde smøre en egentlig fettfattig hud. Eller slik viste det seg å være her.

Altså når jeg begynte å gi huden min i t-sonen mer fet krem sluttet den overprodusere selv og kom tilsynelatende i mer balanse. Porene er også mindre når de får nok fett (hos meg) og ikke står på vidt gap av for lite fett og i forsøk på å produsere fett (en tolkning fra min side)

Men begynn i tilfelle forsiktig med fett på porene og mulig i en ferie. For det kan jo bli kviser om dette ikke er hos deg som hos meg, og jeg brukte tid på å kjenne min hud så godt at jeg vet når den "ber" om fett for å funke bedre som det den skal være. Dette er ikke daglig.

Det som har hjalp her:

Noe form for å fjerne død hud Innimellom peeling (bare vinter. Er sykt følsom for sola) Mn lett skrubbing med en våt klut funker også.

Og hold deg fast:  vaselin på t-sonen der det er store porer. Må følge nøye med at jeg får til aaakurat riktig mengde på riktig sted. Og best å ha på når en er hjemme. Får jeg det rett produsere huden min mindre fett. Jeg er mindre blank og porene, som ikke blir vekk, blir mindre.

Mer vannete hudkrem der huden ikke er fet og porene er små (vaselin vil gi kviser her med det samme omtrent) etter behov. Ikke hver dag.

Dagtid her: stort sett en god og semi fet solkrem, faktor 50.

Mild hud-vask som ikke avfetter for mye og irriterer (funnet dette også er en svært individuell greie. Typ: har sensitiv hud men bruker Lano i dusjen, som andre igjen reagerer på.)

Blir sikkert nagla her. Vaselin. Har ikke lest side opp og ned om hudpleie og rare ingredienser, da jeg anser det som sikkert vi  blir lurt av grådige produsenter som har fått oss til å tro at om vi "mater" huden med ting med rare navn og betaler svinedyrt for det, så vil vi se ut som bl.a. 15 til vi er 60  Tanke eksperiment: sett en kvinne og mann i samme alder ved siden av hverandre. Ser kvinnen som har smurt seg med alt mulig rart, til flerfoldigene tusen, i årevis, yngre ut og er huden radikalt mye bedre ? Jeg syns ikke det.  Ikke de fleste andre jeg spør heller.(ikke her for å diskutere rundt dette og det er jo ikke tråden. Kun en meningsytring)

 

Anonymkode: be71a...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for linken:) Jeg skal kjøpe denne! Ps. Siden er norsk, så man må ikke betale moms etc på den siden?

På feelunique siden så er jo grensen på 350 kr inkl frakt, den kremen du anbefalte der koster jo 522 kr for 50 g!! Var en syk pris + man får moms. 

 

Smører du den rundt nesen, eller på selve nesen? Når jeg har pleid å hatt krem etc på nesen, får jeg røde kviseaktige prikker der

Anonymkode: 0180f...c59

Den koster under 200 kr på ebay :)

Anonymkode: 170fa...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...