Gå til innhold

Bruker barn hjelm når de sitter i sykkelvogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sykkelvogn kan også velte dersom man tar en for krapp sving eller det ene hjulet havner utenfor vegen. Bruk hjelm.

Anonymkode: 34b1b...960

Spørs hvor bred og tung vognen er,samt hvilken fart vi holder. 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer vel det samme som om vi gikk som fotgjengere på veien og ble påkjørt tenker jeg. 

Sykkelvognen er bygget for barn fra de kan sitte og oppover. 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Igjen, det virker som om du har bestemt deg. Kjør på, sett ungen din i sykkelvogna di uten hjelm, men i mine og veldig mange andres øyne blir du sett på som en uansvarlig forelder som ikke tenker noe særlig på sikkerheten til barnet ditt.

Anonymkode: b76a1...e45

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du samme logikk angående sikring i bil også? 

Anonymkode: 4e390...76d

Nei, bil har jo en mye høyere fart! Der vi sykler er en sykkelsti med fortau ved siden av, bilveien er adskilt med stort gjerde. Vi kan risikere å velte om vi har veldig stor fart ( dette kontrollerer vi selv), men ellers er det vel få risikoer som vi ikke får som fotgjengere også? 

Hadde jeg hatt barnet  i sykkelsete bakpå sykkelen ville jeg tenkt helt anderledes. 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gillians

For en merkelig tråd, sjelden jeg hører om mødre som absolutt helst IKKE vil sikre barna så godt som mulig! Hvorfor denne motviljen mot en så innarbeidet ting som hjelm? Hva er det å tape på å bruke det, liksom? Og barn er så vant til å bruke hjelm nå at de sikkert etterhvert vil spørre hvorfor de plutselig ikke skal bruke det i sykkelvogn. For øvrig er det en smule mer fart inni bildet på en sykkel enn når du går på fortauet. Altså høyere risiko. Men for all del, hvis du vil spare deg for hjelmutgiften og heller la det gå ut over barna så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, det virker som om du har bestemt deg. Kjør på, sett ungen din i sykkelvogna di uten hjelm, men i mine og veldig mange andres øyne blir du sett på som en uansvarlig forelder som ikke tenker noe særlig på sikkerheten til barnet ditt.

Anonymkode: b76a1...e45

Hvorfor lar du barna dine gå på fortauet uten hjelm? Du vet at biler kan komne ut av kontroll og kjøre bed barnet?

ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gillians skrev:

For en merkelig tråd, sjelden jeg hører om mødre som absolutt helst IKKE vil sikre barna så godt som mulig! Hvorfor denne motviljen mot en så innarbeidet ting som hjelm? Hva er det å tape på å bruke det, liksom? Og barn er så vant til å bruke hjelm nå at de sikkert etterhvert vil spørre hvorfor de plutselig ikke skal bruke det i sykkelvogn. For øvrig er det en smule mer fart inni bildet på en sykkel enn når du går på fortauet. Altså høyere risiko. Men for all del, hvis du vil spare deg for hjelmutgiften og heller la det gå ut over barna så kjør på!

Nei, absolutt ikke mer fart enn om vi går. Det styrer vi helt selv. Hvorfor skulle det være det? 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lar du barna dine gå på fortauet uten hjelm? Du vet at biler kan komne ut av kontroll og kjøre bed barnet?

ts

Anonymkode: d9b60...f96

Nok en gang, du har jo bestemt deg for å ikke sikre barnet ditt, så hvorfor inni all verden lagde du denne tråden? Bare av kjedsomhet en mandags kveld?

Så OM du bruker sykkelhjelm så er det fordi en bil kanskje kjører deg ned mens du sykler? Kan ikke skje andre uhell med en sykkel, altså? Om en hundeeier ikke har kontroll på den vimsete hunden sin og den kommer i veien for deg, har du fullstendig kontroll da når du må svinge unna? Om sykkelen din sklir på is eller grus, er du 100% sikker på at det ikke vil påvirke vognen du har festet til sykkelen din? 

Anonymkode: b76a1...e45

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gillians
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, absolutt ikke mer fart enn om vi går. Det styrer vi helt selv. Hvorfor skulle det være det? 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Du sykler ikke fortere enn det du går med en ettåring? Det må være tidenes sakteste sykling. Og hvorfor i alle dager sykle da, hvis dere sykler i snegletempo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nok en gang, du har jo bestemt deg for å ikke sikre barnet ditt, så hvorfor inni all verden lagde du denne tråden? Bare av kjedsomhet en mandags kveld?

Så OM du bruker sykkelhjelm så er det fordi en bil kanskje kjører deg ned mens du sykler? Kan ikke skje andre uhell med en sykkel, altså? Om en hundeeier ikke har kontroll på den vimsete hunden sin og den kommer i veien for deg, har du fullstendig kontroll da når du må svinge unna? Om sykkelen din sklir på is eller grus, er du 100% sikker på at det ikke vil påvirke vognen du har festet til sykkelen din? 

Anonymkode: b76a1...e45

Da kan jeg like gjerne stille spørsmålet tilbake. Hvorfor har du bestemt deg for at hjelm i sykkelvogn er nødvendig, men man kan gå på fortauet uten?

Dette er en sykkelvei som er helt adskilt fra bilvei, hvorfor tror du det er tryggere å gå på fortau der bilde kan skjene opp og kjøre på dere? 

Man er ALDRI 109% sikker, hvorfor vurderer du dette som mer usikkert? Eller går barnet ditt alltid med hjelm hele dagen? 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være et troll, for ingen mor kan være så blåst i hodet som deg; når du spør om råd her inne og får GODE begrunnelser for hvorfor man skal bruke hjelm i sykkelvogn og likevel kverulerer. 

 

Hodeskader på små barn kan skade den kognitive utviklingen, så om dere en gang er uheldige i sykkelvogna er det pga. Ditt valg om å ikke bruke hjelm.

Anonymkode: 422c1...b1e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gillians skrev:

Du sykler ikke fortere enn det du går med en ettåring? Det må være tidenes sakteste sykling. Og hvorfor i alle dager sykle da, hvis dere sykler i snegletempo?

Nei , sykler ikke fortere enn gangfart, alternativet er jo å trille barnet i gangfart i vognen, bruker du hjelm i vognen?  Veien er adskilt fra bilvei, så de vi møter er kun syklister og fotgjengere, de ville vi jo møtt uansett. 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må være et troll, for ingen mor kan være så blåst i hodet som deg; når du spør om råd her inne og får GODE begrunnelser for hvorfor man skal bruke hjelm i sykkelvogn og likevel kverulerer. 

 

Hodeskader på små barn kan skade den kognitive utviklingen, så om dere en gang er uheldige i sykkelvogna er det pga. Ditt valg om å ikke bruke hjelm.

Anonymkode: 422c1...b1e

Kan ikke se å ha fått en eneste god begrunnelse. Det ville jeg absolutt tatt til meg, men hittil er det jo bare ‘det gjør nan bare’ og ‘situasjoner man komer opp i som fotgjengere’.

man skal absolutt ta hodeskader på alvor, men igjen greit å presentere en farligere situasjon enn det å gå...

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg like gjerne stille spørsmålet tilbake. Hvorfor har du bestemt deg for at hjelm i sykkelvogn er nødvendig, men man kan gå på fortauet uten?

Dette er en sykkelvei som er helt adskilt fra bilvei, hvorfor tror du det er tryggere å gå på fortau der bilde kan skjene opp og kjøre på dere? 

Man er ALDRI 109% sikker, hvorfor vurderer du dette som mer usikkert? Eller går barnet ditt alltid med hjelm hele dagen? 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Fordi du på sykkel med barnet ditt i sykkelvogn regnes som kjørende. Er du virkelig så dum at du ikke forstår forskjellen mellom å gå og sykle? Jeg spør deg igjen, hvorfor lagde du denne tråden? Du er jo overhodet ikke interessert i å høre andres meninger. 

Anonymkode: b76a1...e45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke se å ha fått en eneste god begrunnelse. Det ville jeg absolutt tatt til meg, men hittil er det jo bare ‘det gjør nan bare’ og ‘situasjoner man komer opp i som fotgjengere’.

man skal absolutt ta hodeskader på alvor, men igjen greit å presentere en farligere situasjon enn det å gå...

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Folk går sikkert utifra at du skal sykle i normalt tempo. Høyere fart = høyere risiko. 

Du burde opplyst med en gang at du KUN skal sykle i gangfart. Sannsynligheten for krasj/velting er laver da siden du har lav fart. 

Du sier du skal sykle på en sykkelsti, kanskje det er andre syklister som sykler fort? Da er det jo litt høyere risiko for å bli syklet ned/på. Man sykler vel gjerne fortere på stier kun beregnet for sykler enn om man sykler på gangvei med mange fotgjengere. 

Men la være å bruke hjelm. Du finner jo ut om det er nødvendig med hjelm før eller siden. Bare kjipt om det skulle vise seg å være nødvendig. 

Anonymkode: 4e390...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser sikkerhetsinstruksjonen som følger sykkelvognen, er anbefalingen at barnet alltid skal ha hjelm på i vognen. 

Vi bruker alltid hjelm når vogna er koblet til sykkel, men ikke ellers. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler ikke fortere  en gangfart? Hvordan får du i det hele tatt til det? Og hvorfor ikke bare gå da?

Sjølom om du sykler sagte sykler du over gangfart. Barn i sykkelvogn bør ha på seg sykkelhjelm. Der er tryggere og det bygger gode vaner senere. Og, du slipper at folk dømmer deg for å være en dårlig forelder. For det kommer de til å gjøre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS; Kva som er minuset med å bruke hjelm, eigentleg? Kvifor ikkje lære barnet først som sist at hjelm er bra, og viktig? Sjølv om ungen "berre" sit i sykkelvogn? 

Vanleg gangtempo er på ca 3-5 km/t, og det skal VELDIG mykje til å klare å sykle så sakte utan å miste balansen (med mindre du har trehjulsykkel). Kvifor er du så negativ til å sikre barnet ditt skikkelig på sykkel? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke se å ha fått en eneste god begrunnelse. Det ville jeg absolutt tatt til meg, men hittil er det jo bare ‘det gjør nan bare’ og ‘situasjoner man komer opp i som fotgjengere’.

man skal absolutt ta hodeskader på alvor, men igjen greit å presentere en farligere situasjon enn det å gå...

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Bryr du deg heller ikke om at Trygg trafikk mener barn bør og skal ha sykkelhjelm på ? Også i sykkeltilhenger/sykkelvogn?

2 hours ago, AnonymBruker said:

 

Anonymkode: e5a5c...8ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker, men fikk beskjed av forhandler steder ikke var nødvendig. 

Anonymkode: cc252...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du hjelm på deg når dere er ute og sykler?

Anonymkode: cdb76...60d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...