Gå til innhold

Har lyst til å begynne å sminke meg og ønsker gjerne gode råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker aldri sminke, men har litt lyst til å begynne å sminke meg når jeg skal på fest. Men kunnskapen min om sminke er nærmest ikke eksisterende. Tenkte kanskje satse på litt pudder, mascara, eyeliner og øyenskygge. Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 0030a...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor bor du? Dra til en butikk der de kan sminke deg. Også ser du hva du likte og ikke likte.

Hvordan hud har du?

Jeg ville begynt med maskara og en lipbalm med farge. Også en blush :)

Anonymkode: b8303...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du? Dra til en butikk der de kan sminke deg. Også ser du hva du likte og ikke likte.

Hvordan hud har du?

Jeg ville begynt med maskara og en lipbalm med farge. Også en blush :)

Anonymkode: b8303...e76

Bor på Vestlandet, men i en liten by så tror ikke det finnes en slik butikk her, ikke som jeg vet om i alle fall. Jeg har ganske lys og tørr hud, men uten urenheter. Takk for tips! Du ville droppet pudder og eyeliner? 

Anonymkode: 0030a...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode youtubere du kan ta en titt på! Celina Karine, Eveline Karlsen, Agnes Louise og diverse. Disse er alle norske, men det finnes så klart også en rekke utenlandske. Hadde jeg vært deg ville jeg begynt forsiktig, og heller økt mengde når du føler du mestrer det mer. Det er lite fett å møte opp seende ut som gud vet hva, når det du egentlig vil er å se litt stelt ut. Mascara er vel et relativt trygt steg, samme med litt dekkende pudder og leppestift. Eyeliner kan være ganske tricky, i hvert fall hvis du skal gå for den kjente wingen - men det er kun øvelse det står på! Øyenskygge tror jeg ikke vil bli et stort problem, her snakker vi blending, blending og mer blending. Gjør du blendejobben godt, så tror jeg heller ikke du vil havne i noen knipe når det kommer til det. Hvis dere ikke har stort sminkebutikker (bla. kicks, fredrik & louisa, mac) der du bor, så har dere kanskje en Vita? Det er bedre enn ingenting, og noen av de ansatte har faktisk litt peiling av og til. Uansett, lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tørr hud, ville jeg droppet pudder og heller forsøkt en flytende foundation.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan begynne med en bb cream? Den er ikke like dekkende som foundation og gir huden fukt i tillegg. Men få hjelp til å finne riktig farge! ☺️ 

Mascara er jo en smal sak. Der må du bare prøve deg frem blant ulike modeller. Det er for det meste børsten det kommer an på. Vil du ha separerte vipper, gå for en stiv børste med tette tagger. Vil du ha "mye" og volum og mengde, går du for børstene som er større og mykere. 

Du kan også bruke eyeliner! I begynnelsen kan du øve deg hjemme med et speil og prøve å bare legge en tynn linje langs vippekanten oppe. Ser det for hardt ut, kan du gni den veldig forsiktig med for eksempel en q tip, så får du et mykere uttrykk. Prøv deg frem og ha det gøy med sminken! ☺️ Nå vet ikke jeg hvordan du ser ut eller hva slags form du har på øynene, men mange ser litt slitne ut og øynene ser ofte litt mindre ut når man bruker eyeliner under øynene. I så fall bør det være duset ut og ikke en hard strek, og kanskje også bare i ytterkanten. 

Kom gjerne med oppdatering når du har prøvd deg litt frem! Det er et litt forvirrende, men veldig gøyalt terreng! ☺️ 

Støtter også kommentaren om at du heller bør bruke flytende foundation eller bb cream enn pudder når du har tørr hud. Jeg har veldig tørr hud i kinnene og rundt nesa og pudder fremhever det. Bare husk å bruke en fuktighetskrem og en primer før du bruker foundation eller bb cream, en primer jevner ut huden og gjør at sminken legger seg penere. Det finnes egne primere for tørr hud som har fukt i seg. 

Angående øyenskygge kan du jo se om du finner noen litt ufarlige farger du liker, for eksempel på hm eller vita (du trenger virkelig ikke å gå på dyrt parfymeri for å finne god sminke!). Bruntoner pleier de fleste å kle. Så kjøper du en blending børste så du får duset skyggen ut sånn at det ikke blir hardt og skjoldete. Masse YouTube videoer om disse tingene. 

Lipgloss med farge kan jo også være en myk start? ☺️ 

Anonymkode: 52b55...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Youtube er veldig fint til å lære seg og hente inspirasjon fra. Søk f.eks etter natural makeup, natural party makeup, summer makeup eller lignende :) 

Hvis du har fin og jevn hud trenger du ikke noe hudsminke, bare en blush som kan gi deg litt roser i kinnene. Noen kler brunlig farge i kinnene, noen rød, noen rosa. Det kan være lurt å gå med en venninde på HM å teste så hun kan si hvilken fargetone som passer best til deg, eller google litt , ved å skrive din hårfarge , f eks "blush color tone to brown hair".
Man kan også bestille testere fra nett, mitt favorittmerke er Tikei, det er mineralsminke (ikke skadelig for huden) og man kan bestille testere av forskjellige fargetoner både av hudpudder, og blush for 10 kr pr stk.

Mascara er fint :)

Øyeskygge kan du også lære teknikker og farger på youtube, eller google "eyeshadow + øyefargen din" eller se på et fargekart.

Etterhvert kan du jo prøve å lære deg å legge eyeliner også, det fins gode instruksjonsvideor på youtube på det også.
Og en lipgloss eller leppestift setter virkelig en god piff på ansiktet :) men her må du også prøve deg frem med fargetoner, for noen blir helt kræsj. 

 

Anonymkode: 207ce...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...