Gå til innhold

Flytte med barn


Olaviuss

Anbefalte innlegg

For ca 2 år siden flyttet jeg, min samboer og sønn (på nå 5 år) fra Telemark og opp til hennes hjemmplass i Finnmark. Og ca et halvt år etter det, var hun utro og vi flyttet fra hverandre. Jeg ble fortsatt boende i Finnmark for å kunne være med sønnen min. Jeg har han litt over 60% og jeg har også hovedomsorgen. 

Nå ønsker jeg å flytte sørover igjen med sønnen våres. Jeg har lest meg litt opp, og det har jeg "rett" til. Og som reglene sier så må jeg også melde i fra til mor om flytting 12 uker før. Da vi har tid til mekling osv. Vi har hatt mekling, og det har nå gått 12 uker. 

Så da kommer spørsmålet: Kan jeg og sønnen min flytte sørover nå? Da hun ikke har gjort noe for å hindre det innen de 12 ukene? 

Sønnen våres har selvfølgelig sitt her oppe, som venner og litt familie osv. Men det har han også sørpå. Pluss at han starter på skolen til høsten, og har da et ønske om at vi kan flytte før den tid.

Jeg ønsker så absolutt at sønnen min skal være med og ha kontakt med mor, da hun ikke er en dårlig mor. Men da må hun også å flytte, noe hun ikke ønsker. Og det kan jeg forstå. Men igjen, jeg tok valget om å bli her nordpå for min sønn, så da kan vel hun også ta et sånt valg. 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kan du vel bare flytte :) barnet får nye venner og har familie sørpå. Det ordner seg 

Anonymkode: bf3e4...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du vel bare flytte :) barnet får nye venner og har familie sørpå. Det ordner seg 

Anonymkode: bf3e4...203

Ja, er det jeg å håper på. Han har jo fortsatt venner og min familie der, og han tilpasser seg jo fort :) Men hva skjer om hun tar det til retten etter de 12 ukene, og hva med samværsavtalen? 

Har jo aldri vært med på dette før så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun ikke har sagt noe på det i de 12 ukene, så har hun ikke noe hun skulle sagt. 

Har du fått underskrift? 

Anonymkode: bf3e4...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 måneder varsling, etter det så kan ikke mor gjøre noe. Dere må finne ut en samværsavtale som passer dere.

Anonymkode: bd86e...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er 3 måneder varsling, etter det så kan ikke mor gjøre noe. Dere må finne ut en samværsavtale som passer dere.

Anonymkode: bd86e...e8e

Ps. Du burde ha det skriftlig at mor vet dere skal flytte. Sms/mail som hun bekrefter at hun vet det el.

Anonymkode: bd86e...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Du burde ha det skriftlig at mor vet dere skal flytte. Sms/mail som hun bekrefter at hun vet det el.

Anonymkode: bd86e...e8e

Ja, for nå har det jo gått 3 måneder, og hun har ikke gjort noe. Og hva med om hun ikke går med på noe, mtp ny samværsavtale. Er snakk om å flytte 200 mil. Kan jeg fortsatt flytte om hun ikke skriver under på ny avtale? 

Hun har fått det skriftlig, ikke per sms/mail. Men jeg tok også opp samtalen vi hadde når hun mottok det, så det burde vel holde. Pluss at mekleren vi hadde er også klar over hviken datoer som gjelder. 

Og takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde ha ekstremt god grunn for å flytte barnet vekk fra den andre forelderen. Det er ikke et godt nok argument at hun bare kan flytte etter. Du valgte selv å flytte til hennes hjemsted, hun har ikke valgt at du skal flytte vekk igjen. Dette er så dårlig gjort mot din sønn at jeg har ikke ord. Jeg blir skikkelig sint bare ved tanken på at dette er lov og man burde miste omsorgsretten om man vil flytte langt unna. Ren og skjær egoisme.

Anonymkode: 77579...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man burde ha ekstremt god grunn for å flytte barnet vekk fra den andre forelderen. Det er ikke et godt nok argument at hun bare kan flytte etter. Du valgte selv å flytte til hennes hjemsted, hun har ikke valgt at du skal flytte vekk igjen. Dette er så dårlig gjort mot din sønn at jeg har ikke ord. Jeg blir skikkelig sint bare ved tanken på at dette er lov og man burde miste omsorgsretten om man vil flytte langt unna. Ren og skjær egoisme.

Anonymkode: 77579...3fc

Okei. Det er ditt syn på saken. Og nå vet heller ikke du hele saken. Han har jo venner og familie sørpå også, et nettverk. Og hvorfor er det ikke egoistisk av hun, om hun ikke velger å flytte sørover igjen for å være med han? Hvorfor er det egoistisk av meg å flytte til et sted han er oppvokst, kjent og har et nettverk? Er det bare fordi jeg er far, og ikke mor? Jeg ønsker og håper så virkelig at mor også flytter om det blir flytting, men det valget kan faktisk ikke jeg ta for henne..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...