Gå til innhold

Utregning av sykepenger - feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier er jeg usikker på om utregningen er blitt gjort riktig av enten NAV eller arbeidsgiver.

jeg har 15t uka (27%?) pr kontrakt med timelønn 135.-, men dette er ikke det jeg har jobbet fast. Noen ganger har jeg jobber opp mot 90%. Så det er svært varierende lønn og arbeidsmengde - fordi det er en deltidsjobb. 

«Vanlig» lønning ligger på ca 7.000.- uten arbeidsmengde overskridende 15t uka. Da jeg fikk utbetalt sykepenger fikk jeg 3950.- og jeg fikk hakeslep.. da jeg regnet på snittet 2mnd tilbake i tid skulle jeg ligge på 10.000- 13.000.-.

Satt jo i timesvis med en venn og prøvde å bli klok på lovverket for de med deltidsjobb fordi jeg har jobbet så varierende. Det var svær utydelig og vanskelig å tolke. Men vår tanke var å regne 2mnd tilbake også ta snittet av det. Om ikke skulle det tilsvare en vanlig lønning, men 3950.- er jo langt ifra vanlig. 

Kan noen hjelpe meg å bli klok, for jeg skjønner ikke at økonomien skal bli så DÅRLIG (og dårligere!) av å gå på sykepenger. Man skal vel kunne forsørge seg selv på et forsvarlig vis til tross for frafall i arbeidslivet?!

Anonymkode: 5b25e...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, du har nettopp oppdaget hvorfor det å gå i deltidsstilling ikke er en god ting. Sykepenger betales hovedsaklig ut fra den arbeidskontrakten du har, altså 27%. Ved svært varierende inntekt kan du søke nav om å få beregnet gjennomsnittet av det du reelt har utbetalt, da kan det enten være siste tre mnd eller siste tre år, det bestemmer nav. Derfor er det å gå i lave stillingsprosenter noe tull. 

Anonymkode: b1a0b...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte NAV og be de regne om for de 3 siste mnd før sykemelding. Ble dubsykemeldt sent 1 mnd så er det mulig du kun har fått litt av sykepengene. Men er kun NAV som kan svare på dette.

Anonymkode: 7528b...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere 
Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet ut fra, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din før du ble arbeidsufør, som regel de siste 4 ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. 

Så dem har mest sannsynlig beregnet snittlønn for en kortere periode enn hva du selv har gjort. 
Ellers vil det også kunne være en mindre utbetaling nå, fordi du kun har fått for arbeidsgiverperioden. Alt etter når du har søkt om sykepenger, så kan utbetalingen fra NAV være for en kortere periode. 

Anonymkode: 30bae...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se hvilken periode du har fått ubetalt for. Sannsynligvis er det bare deler av en mnd, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere 
Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet ut fra, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din før du ble arbeidsufør, som regel de siste 4 ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. 

Så dem har mest sannsynlig beregnet snittlønn for en kortere periode enn hva du selv har gjort. 
Ellers vil det også kunne være en mindre utbetaling nå, fordi du kun har fått for arbeidsgiverperioden. Alt etter når du har søkt om sykepenger, så kan utbetalingen fra NAV være for en kortere periode. 

Anonymkode: 30bae...97a

Jeg søkte vel i slutten av mnd. Om jeg ikke husker feil. Men hvis det er en mindre utbetaling nå, vil den bli større ved neste da?

Anonymkode: 5b25e...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, du har nettopp oppdaget hvorfor det å gå i deltidsstilling ikke er en god ting. Sykepenger betales hovedsaklig ut fra den arbeidskontrakten du har, altså 27%. Ved svært varierende inntekt kan du søke nav om å få beregnet gjennomsnittet av det du reelt har utbetalt, da kan det enten være siste tre mnd eller siste tre år, det bestemmer nav. Derfor er det å gå i lave stillingsprosenter noe tull. 

Anonymkode: b1a0b...05e

Yess. Det er visst noe dritt mtp situasjonen jeg har vært i, men jeg kutter ut sykemeldinga i midten mai. Da vil jeg ha inntekt igjen. Heldigvis starter jeg i ny jobb 1 juni med 100% stilling og tariff, så ser frem til bedre forhold fremover.

Anonymkode: 5b25e...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...