Gå til innhold

Sosialhjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på 2 voksne og 1 barn. Har veldig dårlig økonomi og ligger på 20k i mnd i samlet inntekt.

Noen som vet om vi har mulighet for å få sosialhjel frem til økonomien er mer på fote? 

Evt hvor mye vi kan få? 

Anonymkode: f945d...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre barn og søkte en gang men fikk avslag pga jeg lå noen kroner over grensen på 16000,- . Det varierer litt fra kommune til kommune hvor grensen går og hvordan de regner boutgifter osv. 

Anonymkode: 8456f...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel gjøre individuelle vurderinger mht bosted og inntekt. Har dere søkt om bostøtte? Men alt må dokumenteres, og eventuell BSU, aksjer, sparing og annen formue sees på som "midler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si om/ hvor mye dere kan få i sosialhjelp da det avhenger av hvilke utgifter dere har til barnehage, strøm og bolig. Om dere sitter på verdier, for eksempel eier egen bolig, bil, bsu o.s.v kan dette også være en faktor i utregningen, men om det er en kort kriseperiode vil det som regel foretas en skjønnvurdering i sak til sak. Generelt sett skal dere sitte igjen med 12-13000 til mat, klær, fritid og annet forbruk etter at faste utgifter er betalt, det avhenger litt av barnets alder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arth88 skrev:

Det er vanskelig å si om/ hvor mye dere kan få i sosialhjelp da det avhenger av hvilke utgifter dere har til barnehage, strøm og bolig. Om dere sitter på verdier, for eksempel eier egen bolig, bil, bsu o.s.v kan dette også være en faktor i utregningen, men om det er en kort kriseperiode vil det som regel foretas en skjønnvurdering i sak til sak. Generelt sett skal dere sitte igjen med 12-13000 til mat, klær, fritid og annet forbruk etter at faste utgifter er betalt, det avhenger litt av barnets alder. 

 

hvor har du fått den summen fra?

Anonymkode: 6635e...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arth88 skrev:

Det er vanskelig å si om/ hvor mye dere kan få i sosialhjelp da det avhenger av hvilke utgifter dere har til barnehage, strøm og bolig. Om dere sitter på verdier, for eksempel eier egen bolig, bil, bsu o.s.v kan dette også være en faktor i utregningen, men om det er en kort kriseperiode vil det som regel foretas en skjønnvurdering i sak til sak. Generelt sett skal dere sitte igjen med 12-13000 til mat, klær, fritid og annet forbruk etter at faste utgifter er betalt, det avhenger litt av barnets alder. 

 

Var ikke det en veldig høy sum? Samboeren min gikk på aap en periode, og vi satt igjen med langt mindre enn det. Trodde sosialen ga enda mindre 🙈

Anonymkode: 5edcc...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker said:

hvor har du fått den summen fra?

Anonymkode: 6635e...017

Veiledene satser for sosialhjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arth88 skrev:

Det er vanskelig å si om/ hvor mye dere kan få i sosialhjelp da det avhenger av hvilke utgifter dere har til barnehage, strøm og bolig. Om dere sitter på verdier, for eksempel eier egen bolig, bil, bsu o.s.v kan dette også være en faktor i utregningen, men om det er en kort kriseperiode vil det som regel foretas en skjønnvurdering i sak til sak. Generelt sett skal dere sitte igjen med 12-13000 til mat, klær, fritid og annet forbruk etter at faste utgifter er betalt, det avhenger litt av barnets alder. 

 

Du tar feil angående faste utgifter, men summen er riktig for 2 voksne og et barn under 5 år.

Det eneste som ikke inngår er utgifter til bolig, som boliglån, felleskostnader eller leiekonstnader. Alle andre utgifter skal dekkes av de 12-13000 kr.

Anonymkode: 58009...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Var ikke det en veldig høy sum? Samboeren min gikk på aap en periode, og vi satt igjen med langt mindre enn det. Trodde sosialen ga enda mindre 🙈

Anonymkode: 5edcc...ee6

Her er det i tillegg et barn, som vil få en egen sats på ca 2300,- og oppover beregnet ut ifra alder. Ett samboerpar/gifte skal etter veiledene satser sitte igjen med ca 10.000 i livsopphold. TS vil ikke få utbetalt denne summen av NAV, men differansen mellom denne summen og hva de sitter igjen med av sin egen inntekt.

Det er selvsagt flere faktorer en hva jeg tidligere har nevnt som spiller inn, for eksempel om en eller begge er studenter, som igjen som hovedregel ikke har rett på sosialhjelp. Det er heler ikke alle faste utgifter som regnes utenom livsoppholdssatsen, blant annet mobil, tv, internett o.s.v

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tar feil angående faste utgifter, men summen er riktig for 2 voksne og et barn under 5 år.

Det eneste som ikke inngår er utgifter til bolig, som boliglån, felleskostnader eller leiekonstnader. Alle andre utgifter skal dekkes av de 12-13000 kr.

Anonymkode: 58009...ebb

Korrekt, jeg forstår at jeg kan ha blitt misforstått på dette med faste utgifter i første innlegg. Men  tillegg til det du nevner vil man også få dekket utgifter til strøm utenom, samt barnehage og sfo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Arth88 skrev:

Veiledene satser for sosialhjelp

disse satsene er kun veiledende og kommunene kan ha andre satser. her jeg bor får et samboerpar 7400,- mnd

Anonymkode: 6635e...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

disse satsene er kun veiledende og kommunene kan ha andre satser. her jeg bor får et samboerpar 7400,- mnd

Anonymkode: 6635e...017

Det høres veldig  lavt ut. Er du sikker på at dette er vanlig sats og ikke nødhjelpssats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arth88 skrev:

Det høres veldig  lavt ut. Er du sikker på at dette er vanlig sats og ikke nødhjelpssats?

det er vanlig sats, nødhjelp er langt mindre

Anonymkode: 6635e...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

det er vanlig sats, nødhjelp er langt mindre

Anonymkode: 6635e...017

Jeg kan ikke skjønne hvordan denne kommunen kan argumentere for at en slik sum oppfyller forsvarlighetskravet i sosialtjenesteloven, men kommuner rundt om i landet kan fastsette sine egne satser ut i fra de veiledende satsene. Som regel vil de ikke avvike så mye som det de gjør i din kommune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Arth88 skrev:

Jeg kan ikke skjønne hvordan denne kommunen kan argumentere for at en slik sum oppfyller forsvarlighetskravet i sosialtjenesteloven, men kommuner rundt om i landet kan fastsette sine egne satser ut i fra de veiledende satsene. Som regel vil de ikke avvike så mye som det de gjør i din kommune.

Ja jeg er helt enig i at dette er lite, men når NAV har bestemt at det er hva man får kommer man ingen vei med det. Har også tatt opp dette med fylkesmannen som sier at det er opp til NAV i hver enkelt kommune å sette sine satser.

Det er ikke lett å leve på denne summen men håper vi får en jobb snart. Etter at vi har betalt regningene våre har vi igjen 550kr pr uke til mat, transport etc (2 personer) så bare det å reise på et jobbintervju gjør et stort innhugg i økonomien.

Anonymkode: 6635e...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er helt enig i at dette er lite, men når NAV har bestemt at det er hva man får kommer man ingen vei med det. Har også tatt opp dette med fylkesmannen som sier at det er opp til NAV i hver enkelt kommune å sette sine satser.

Det er ikke lett å leve på denne summen men håper vi får en jobb snart. Etter at vi har betalt regningene våre har vi igjen 550kr pr uke til mat, transport etc (2 personer) så bare det å reise på et jobbintervju gjør et stort innhugg i økonomien.

Anonymkode: 6635e...017

Hvis Fylkesmannen påstår det, bør du ta saken videre til sivilombudsmannen, for kommunene har ikke lov til å sette satsene uforsvarlig lavt. https://www.sivilombudsmannen.no

Anonymkode: 29bbd...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...