Gå til innhold

Tips ang. hvor mye man bør kjøpe for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og jeg skal kjøpe leilighet sammen i 2019. Vi har rundt 1 million i EK, men vi ønsker ikke kjøpe absolutt maks av det vi kan. Vi ønsker også at vi ikke eier for ulik brøk. Han har mer EK enn meg, 700.000, jeg har 300.000. 

Det vi ønsker er 3-roms, helst med balkong. Her i Oslo kan man få det fra veldig ulike priser, alt ettersom hvor man bosetter seg. 

Jeg tenker vårt tak er 5 millioner, men vi ønsker som sagt ikke å kjøpe maks. Vi kan dermed kjøpe alt fra 3,5 til 4,9 millioner. 

Vi ønsker ikke å kjøpe maks både pga renteøking, men også fordi vi vil bruke en del penger på å reise. Jeg er opptatt av å kjøpe en leilighet hvor vi kan legge penger i å tilpasse løsninger med en møbelsnekker, og kan heller ofre noen kvm. 

Samtidig skal dette være en leilighet vi vil bo i minst 5 år, og kanskje få et barn i. Den delen er vi ikke sikre på enda, men greit å ta høyde for det. Vi er dermed ikke helt sikre på om vi kanskje heller bør kjøpe for litt under maks, enn å gå langt under maks, med tanke på prisstigningen. Jeg tenker at vi kommer ikke til å kunne kjøpe noe veldig mye større og dyrere om 5 år, for da vil jo prisene ha steget tilsvarende. 

Håper på noen gode innspill!

Anonymkode: 682c5...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli først enige om hvor mye dere ønsker å bruke på å bo hver måned, bruk deretter en lånekalkulator for å finne ut hvor mye det betyr i lån inkl. egenkapital, sjekk finn.no hva slags boliger dere da har råd til og om noen av de fyller behovene deres. Repeter etter behov.

Anonymkode: 6a3ae...b16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør hvor mye dere bør kjøpe for, men nevner ikke et ord om inntekten deres. Det er jo håpløst å svare deg på noe da.

Anonymkode: 6ecbf...62a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å regne på hvor mye dere må betale, og se hva dere er komfortable med. 

Skal dere ha en 3 roms med greit beliggenhet i Oslo, så får dere ikke mye for 3,5 mill. For meg så er beliggenhet det viktigste da jeg skal kjøpe bolig, og tenk og da ett sted det vil være praktisk å bo med barn.

Anonymkode: d3362...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å finne 3-roms til den prisen i oslo!

Anonymkode: 2bee0...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du spør hvor mye dere bør kjøpe for, men nevner ikke et ord om inntekten deres. Det er jo håpløst å svare deg på noe da.

Anonymkode: 6ecbf...62a

Vi tjener til sammen 980.000. 
 

Anonymkode: 682c5...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil jo bli overrasket om dere får 4 mill i lån med så lav inntekt.

Anonymkode: 8e097...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil jo bli overrasket om dere får 4 mill i lån med så lav inntekt.

Anonymkode: 8e097...21c

Om en hverken har bil, barn eller studielån, er det null stress.

Anonymkode: 726a6...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...