Gå til innhold

Konfirmasjonsgave fra tante


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Broren min kom med en gave på 50 prosent mindre enn det vanlig, jeg tenker det er fordi han skille seg med kona, men det er så feil, forhold til hvor mye jeg går ut i gaver til hans familie, før fikk jeg 2000 til jul og bursdag, mens hans familie på 5 fikk 3000 kr til sammen av meg, Han tjener 50 tusen etter skatt, råd til ny bil, flere ferier i året med familien, det blir bare feil.

 

Min andre bror gir meg 500 kr til jul og 500 til bursdag, han kunne ha råd til mer, men siden det matcherva hvor mye jeg gir han synes jeg det er helt innafor.

 

Bror som nå tydeligvis har gått ned til 1000 kr i året, mens jeg betaler 3000 kr til bursdagene og jul, og neste år er det konf til elsteman synes det er greit,

Jeg kommer ikke til å legge inn en dyr gave pga det, det blir for skjevt, 2019, 2021  blir det konf pluss atpåklatten i ca 2026.

Og i tilegg har jeg veldig dårlig råd, jeg har tiltakspenger som er ca 7 tusen i mnd.

Anonymkode: b1f06...23f

Og brøfødde kona og unga mens hun studerte, hun er ferdig nå eller snart ferdig, voskenoppræing i noen år, master og bachelor.

Anonymkode: b1f06...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min kom med en gave på 50 prosent mindre enn det vanlig, jeg tenker det er fordi han skille seg med kona, men det er så feil, forhold til hvor mye jeg går ut i gaver til hans familie, før fikk jeg 2000 til jul og bursdag, mens hans familie på 5 fikk 3000 kr til sammen av meg, Han tjener 50 tusen etter skatt, råd til ny bil, flere ferier i året med familien, det blir bare feil.

 

Min andre bror gir meg 500 kr til jul og 500 til bursdag, han kunne ha råd til mer, men siden det matcherva hvor mye jeg gir han synes jeg det er helt innafor.

 

Bror som nå tydeligvis har gått ned til 1000 kr i året, mens jeg betaler 3000 kr til bursdagene og jul, og neste år er det konf til elsteman synes det er greit,

Jeg kommer ikke til å legge inn en dyr gave pga det, det blir for skjevt, 2019, 2021  blir det konf pluss atpåklatten i ca 2026.

Og i tilegg har jeg veldig dårlig råd, jeg har tiltakspenger som er ca 7 tusen i mnd.

Anonymkode: b1f06...23f

Regner dere virkelig på hvor mye dere gir og får I året??

Jeg gir etter lyst og lommebok, ikke etter hva jeg fikk.

Anonymkode: af93d...d0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra tante? Nei.

Anonymkode: 29e8d...737

Av nysgjerrighet, hvorfor er ikke det en bra nok gave fra en tante? Hvis man hadde kjøpt disse mansjettknappene til 500 kroner, hadde heller ikke de vært bra nok? https://www.bjorklund.no/mansjettknapper-oyfc20004

Eller denne: https://www.juvelen.no/mann/slipspynt/staal/slipsnaal-i-staal-972179

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tante og fadder, og synes 1500kr er passe. Jeg er tante og fadder til flere, og de får litt her og der fra meg utenom også. Jeg driter ikke penger heller ... 

Anonymkode: 2dcc8...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo? Jeg var konfirmant for 7 år siden og da fikk alle i familien 500 kr fra tante m/familie. Mulig at vi bare ikke bryr oss spesielt mye om gaver og penger, men synes ærlig talt at 1000 kr også er drøyt med mindre man har et veldig nært bånd og få nieser/nevøer ellers. 

Anonymkode: 184ac...7cc

enig

Anonymkode: b1f06...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir 1000 til de en av oss er fadder på, og 500 til de andre, og da er vi de av tantene og onklene som gir mest.

Anonymkode: d47f8...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gitt 500kr. Konfirmasjon er en tullete tradisjon, og grådig pengesluk fra ungdommen

Anonymkode: 2b78b...5cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Regner dere virkelig på hvor mye dere gir og får I året??

Jeg gir etter lyst og lommebok, ikke etter hva jeg fikk.

Anonymkode: af93d...d0d

Det er veldig lett når man for gave kort til jul og bursdag, og prisen står på kortet, uansett kverulant det var ikke poenget.

Når jeg bruker så mye penger på han og unga i året, men en bror som har veldig bra økonomi, synes jeg er gniet

min andre bror som OGSÅ har råd til å gi mer enn dette, han gir meg en 500 lapp i en konvulutt til jul og en til bursdag, og det er helt ok fordi jeg kjøper gave kun til han, og vi bruker mer eller mindre det samme.

Anonymkode: b1f06...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig lett når man for gave kort til jul og bursdag, og prisen står på kortet, uansett kverulant det var ikke poenget.

Når jeg bruker så mye penger på han og unga i året, men en bror som har veldig bra økonomi, synes jeg er gniet

min andre bror som OGSÅ har råd til å gi mer enn dette, han gir meg en 500 lapp i en konvulutt til jul og en til bursdag, og det er helt ok fordi jeg kjøper gave kun til han, og vi bruker mer eller mindre det samme.

Anonymkode: b1f06...23f

Og nå fra neste år må jeg begynne å legge ut mer penger fordi det blir 3 konfimasjoner, er vel ikke så vanskelig å se at blir skjevt.

Med en som har 60 tusen ut etter skatt i mnd, råd til flere familieturer i året utlander, ski i franktrike med unga, dyre møbler, og ny bil mot en med lussen 7000 kr i mnd,

Anonymkode: b1f06...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en bra tråd, har selv nevø som er konfirmant i år og første på "vårt" kull med unger så jeg føler jeg setter lista for hva min søster da må gi tilbake til mine så er veldig usikker.....denne nevøen bor i Asker og det er helt vanlig at ungene får 20-50 000 totalt i konf gaver og jeg bekymrer meg da for hvor mye det blir fra en tante da hvis han ikke skal komme langt under de andre....synes jo selv slike beløp er helt ekstremt....så denne skal jeg følge godt med på :)

Anonymkode: b3f42...3fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var en bra tråd, har selv nevø som er konfirmant i år og første på "vårt" kull med unger så jeg føler jeg setter lista for hva min søster da må gi tilbake til mine så er veldig usikker.....denne nevøen bor i Asker og det er helt vanlig at ungene får 20-50 000 totalt i konf gaver og jeg bekymrer meg da for hvor mye det blir fra en tante da hvis han ikke skal komme langt under de andre....synes jo selv slike beløp er helt ekstremt....så denne skal jeg følge godt med på :)

Anonymkode: b3f42...3fd

Hvis man har et godt og nært  forhold til nevøen  sine så er det ikke noe problem med å go all out OM man har råd, noen ganger gjør man ting for folk å glede de. Min bror og hans familie og jeg er dessverre ikke noe nært og godt forhold, og da føler jeg ikke for å legge ut så penger for å så lite tilbake.

Anonymkode: b1f06...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Jeg var veldig usikker på hva som er normalen, og dette er eneste tantebarnet jeg har. Vi har ett veldig godt forhold også. 

Tror jeg kanskje holder meg til kun klokken, 2000kr vil ikke gå for mye utover økonomien. Mulig jeg legger til 500kr om jeg får mulighet...  

Var bare litt redd normalen lå på 3000+ 😅

Ts 

Anonymkode: b7926...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Takk for svar alle sammen!

Jeg var veldig usikker på hva som er normalen, og dette er eneste tantebarnet jeg har. Vi har ett veldig godt forhold også. 

Tror jeg kanskje holder meg til kun klokken, 2000kr vil ikke gå for mye utover økonomien. Mulig jeg legger til 500kr om jeg får mulighet...  

Var bare litt redd normalen lå på 3000+ 😅

Ts 

Anonymkode: b7926...0b0

Da skjønner jeg godt at du vil gjøre litt flid for henne da :)

Jeg synes det holder mer enn nok dmed en klokken (selvom jeg synes det er litt i det dyreste laget hvis da dere ikke er et par?)

Anonymkode: b1f06...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man har et godt og nært  forhold til nevøen  sine så er det ikke noe problem med å go all out OM man har råd, noen ganger gjør man ting for folk å glede de. Min bror og hans familie og jeg er dessverre ikke noe nært og godt forhold, og da føler jeg ikke for å legge ut så penger for å så lite tilbake.

Anonymkode: b1f06...23f

"få

Anonymkode: b1f06...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Regner dere virkelig på hvor mye dere gir og får I året??

Jeg gir etter lyst og lommebok, ikke etter hva jeg fikk.

Anonymkode: af93d...d0d

Gjør du det samme med regniingene  med samboer/kona/mannen din?

Eller gjør dere slik at dere  deler dere husleie og strøm ol på 50/50 uavhenig hvem som tjener mer, må den som ikke eier leiligheten/hus være med å betale lånet selv som ikke eier?

 

 

 

Anonymkode: 6b2af...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke kontakt med dem lenger så her droppes gaven  uten å nøle 

 

Ts 500 er mer enn nok.

 

Anonymkode: baf30...62e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr er vel mer enn nok?? Syns det var veldig mye. 

Anonymkode: 615da...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga sekk til 2000 og 800 i kontanter

500 er da altfor lite for de som svarer det

Anonymkode: 72863...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir 500 til nieser og nevøer både til dåp og konfirmasjon i min familie. Besteforeldre gir 1000. Vi er mange i familien, med konfirmasjon hvert eneste år nesten, og flere har fått barn i flere «kull». Bare i år har vi hatt tre barnedåper og skal ha to konfirmasjoner. Vi har avtalt at 500 er helt ok, og vi oppdrar barna våre til å bli glade for det de får. Totalpotten blir stor nok uansett med såpass stor familie. 

Anonymkode: 08b59...6da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...