Gå til innhold

Konfirmasjonsgave fra tante


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe gave til nevøen min, men siden det er første gang jeg skal i konfirmasjon i nær slekt, så er jeg usikker på prisen jeg skal legge meg på. 

Jeg tenkte å kjøpe en klokke til 2000kr og 500kr ved siden av. 

Men så blir jeg usikker på om dette er alt for lite?

Kan legge til at jeg ikke har så veldig god råd akkurat no. 

Anonymkode: b7926...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig, så syns jeg det høres ut som alt for mye. 

Anonymkode: b892f...896

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er alt for mye, og jeg synes på generelt grunnlag at konfirmasjonsgavene har nådd helt ekstreme summer om dagen.

Hvis dette skal være standarden som konfirmasjonsgave, får man et problem med å matche når vedkommende evnt skal gifte seg tenker jeg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mamma til en gutt som skal konfirmeres neste år og selv har tenkt på klokke (og andre ting) til han bør du kanskje ta en prat med foreldrene om du ikke allerede har gjort det :)

Endret av Trollmora
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trollmora skrev:

Som mamma til en gutt som skal konfirmeres neste år og selv har tenkt på klokke (og andre ting) til han bør du kanskje ta en prat med foreldrene om du ikke allerede har gjort det :)

Man bør snakke med den som er på vei inn i de voksenes rekker, ikke foreldrene? Foreldre kan ofte ha null peiling på hva ungdommen dems liker og ikke liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et voksent par som har ganske grei økonomi, og vi ville ikke gitt så dyr gave til nieser eller nevøer til konfirmasjonen. Hadde trolig lagt oss på en gave i størrelsesorden 1500 kr hvis vi skulle dratt i konfirmasjon i år. Det er omtrent det samme som de gavene vi har gitt til fadderbarn tidligere koster i dag. Hadde jeg vært alene og med litt dårlig råd for tiden, ville 1000 kroner vært det maksimale jeg hadde gitt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg leste ett eller annet sted at 800-1000kr til nevø/niese var "gjennomsnittet".

Da min sønn ble konfirmert for noen få år siden, mener jeg også at han fikk ca 1000kr fra sine tanter/onkler.
(Det kan ha vært mindre også - men noe mer var det definitivt ikke i alle fall.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe gave til nevøen min, men siden det er første gang jeg skal i konfirmasjon i nær slekt, så er jeg usikker på prisen jeg skal legge meg på. 

Jeg tenkte å kjøpe en klokke til 2000kr og 500kr ved siden av. 

Men så blir jeg usikker på om dette er alt for lite?

Kan legge til at jeg ikke har så veldig god råd akkurat no. 

Anonymkode: b7926...0b0

Spør du meg, er det mer enn nok. Selv la jeg meg på 1500 kr på mine nieser/nevøer og jeg har god råd. Egentlig synes jeg 1000 kr er helt greit også. Har du dårlig råd, gi etter hva du har råd til. Ta heller med deg nevøen din på en opplevelse senere hvis dere har et godt forhold og liker å være sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye. I konfirmasjonene jeg har vært i de siste par årene har rundt 1000 kr. vært standard fra tanter og onkler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til det og det er en klokke konfirmanten ønsker seg så er det en knallfin gave! Personlig hadde jeg neppe gitt så mye dersom jeg ikke var 100% overbevist om at dette var "drømmeklokka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

 Ta heller med deg nevøen din på en opplevelse senere hvis dere har et godt forhold og liker å være sammen :)

Jeg er også tilhenger av opplevelsesgaver, men hvis målet er å spare penger på gaven, er dette sjelden det beste valget. Som regel blir det kostnader både med å reise dit opplevelsen finner sted, man må ha noe å spise, og man skal betale billetter til opplevelsen, og alt dette for to personer, da man også deltar selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gitt så mye! Syns det er trist at det har blitt sånn at man faktisk føler press for å gi så dyre gaver!

Først og fremst, gi det du har råd til uten at det ødelegger for økonomien din ellers. Det er ikke summen som teller, det viktigste er at du er der og deler dagen hans. For det andre må du ta med i vurderinga om du har flere tantebarn. Man gir jo gjerne likt til alle sammen, så hvis man har en haug med tanteunger lønner det seg å legge seg litt lavere hvis man ikke skal gå personlig konkurs etterhvert 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg er også tilhenger av opplevelsesgaver, men hvis målet er å spare penger på gaven, er dette sjelden det beste valget. Som regel blir det kostnader både med å reise dit opplevelsen finner sted, man må ha noe å spise, og man skal betale billetter til opplevelsen, og alt dette for to personer, da man også deltar selv. 

Ser den. Samtidig synes jeg det er drøyt å gi mer penger enn man har råd til å gi, en gave til over 2000 kr når man har dårlig råd, er tullete (mener ikke at ts er en tulling altså) men man skal ikke gi over evne heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

500 kr holder 

Anonymkode: 184ac...7cc

Fra tante? Nei.

Anonymkode: 29e8d...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min kom med en gave på 50 prosent mindre enn det vanlig, jeg tenker det er fordi han skille seg med kona, men det er så feil, forhold til hvor mye jeg går ut i gaver til hans familie, før fikk jeg 2000 til jul og bursdag, mens hans familie på 5 fikk 3000 kr til sammen av meg, Han tjener 50 tusen etter skatt, råd til ny bil, flere ferier i året med familien, det blir bare feil.

 

Min andre bror gir meg 500 kr til jul og 500 til bursdag, han kunne ha råd til mer, men siden det matcherva hvor mye jeg gir han synes jeg det er helt innafor.

 

Bror som nå tydeligvis har gått ned til 1000 kr i året, mens jeg betaler 3000 kr til bursdagene og jul, og neste år er det konf til elsteman synes det er greit,

Jeg kommer ikke til å legge inn en dyr gave pga det, det blir for skjevt, 2019, 2021  blir det konf pluss atpåklatten i ca 2026.

Og i tilegg har jeg veldig dårlig råd, jeg har tiltakspenger som er ca 7 tusen i mnd.

Anonymkode: b1f06...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fra tante? Nei.

Anonymkode: 29e8d...737

Jo? Jeg var konfirmant for 7 år siden og da fikk alle i familien 500 kr fra tante m/familie. Mulig at vi bare ikke bryr oss spesielt mye om gaver og penger, men synes ærlig talt at 1000 kr også er drøyt med mindre man har et veldig nært bånd og få nieser/nevøer ellers. 

Anonymkode: 184ac...7cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fluffe skrev:

Man bør snakke med den som er på vei inn i de voksenes rekker, ikke foreldrene? Foreldre kan ofte ha null peiling på hva ungdommen dems liker og ikke liker.

Jeg tenkte mer på om foreldrene kanskje også hadde tenkt på klokke jeg da :) Ikke hvilken konfirmanten liker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...