Gå til innhold

Sør Afrika - trygt å reise dit når barn brennes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble skrekkslagen da jeg så disse filmklippene fra Sør Afrika: http://knowledgeglue.com/totally-horrifying-children-burnt-alive-south-africa-extremely-nsfw/

og:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2239201/Necklace-lynchings-shocked-Africa-Agonising-deaths-students-mistaken-thieves-burned-alive-posted-online.html

 

Men det er vel trygt der så lenge en er fornuftig og forsiktig?

 

 

Anonymkode: 42d82...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså. Den første artikkelen er fra en veldig alternativ nyhetskilde. Vet ikke om jeg hadde stolt helt på den. Den andre er fra NIGERIA. Om du er i tvil om å reise til sør-Afrika pga det vil jeg anbefale deg å kjøpe ett kart. 

Turistområdene i Sør-Afrika er relativt trygge, og så lenge dere holder sammen som familie på kveldstid og ikke oppsøker de farligste områdene på egenhånd er det ingen grunn til å være bekymret. Ville vært mer urolig over å reise dit nå pga vannmangel i cape town (som er det typiske turiststedet) og sjekk værmeldingen om du tenker å dra på sommeren. Ville heller ikke dratt rundt jul med små barn...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser man til de typiske turiststedene i Cape Town-området, og du tar alle forhåndsregler så ja, da vil jeg si du er rimelig trygg. Men det man skal vite er at systemet i SA er ganske annerledes enn her, og er uhellet ute der, så kan man ikke regne med samme type hjelp og bistand som i Norge. Jeg oppholdt meg der et halvt års tid for mange år siden, men nå som jeg er voksen med barn, så har jeg ingen drøm om å reise tilbake dit. Det frister heller ikke å dra til et sted hvor slike grusom vold utøves mot folk. Jeg visste om dette da jeg reiste dit for mange år siden, men jeg hadde ikke samme frykt i meg på den tiden som jeg har nå.

Anonymkode: bb6c8...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har flere gode venner der. De er hvite sørafrikanere med gode utdannelser og gode jobber, typiske middelklassefolk som bor i eneboliger i Pretoria og Johannesburg. De har ingen intensjon om å "rømme landet" og lever ikke i konstant frykt. Jeg besøker dem en til to ganger i året og opplever for all del at jeg må ta flere forhåndsregler enn i Norge, siden kriminaliteten er høy, men har aldri følt meg utrygg. Siste gang jeg var der var i februar. 

Anonymkode: 43549...6cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble skrekkslagen da jeg så disse filmklippene fra Sør Afrika: http://knowledgeglue.com/totally-horrifying-children-burnt-alive-south-africa-extremely-nsfw/

og:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2239201/Necklace-lynchings-shocked-Africa-Agonising-deaths-students-mistaken-thieves-burned-alive-posted-online.html

 

Men det er vel trygt der så lenge en er fornuftig og forsiktig?

 

 

Anonymkode: 42d82...1f4

Det der var jo bare sykt. Det er bra vi blir oppmerksomme på hva som skjer i verden, men videoen burde blitt merket bedre, i alle fall her inne. Tror ikke alle hadde tålt å se det der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, jeg har flere gode venner der. De er hvite sørafrikanere med gode utdannelser og gode jobber, typiske middelklassefolk som bor i eneboliger i Pretoria og Johannesburg. De har ingen intensjon om å "rømme landet" og lever ikke i konstant frykt. Jeg besøker dem en til to ganger i året og opplever for all del at jeg må ta flere forhåndsregler enn i Norge, siden kriminaliteten er høy, men har aldri følt meg utrygg. Siste gang jeg var der var i februar. 

Anonymkode: 43549...6cc

Å føle at et sted er trygt betyr ikke at det er trygt.

Det er fortsatt en del rike hvite folk i Sør Afrika, men de begynner å bli gamle. Unge hvite folk har få muligheter, fordi firmaer og universiteter må kvotere inn svarte folk. Hvite bønder sliter også i Sør Afrika.

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden satt mine bein der, og ingen av mine hadde fått lov til å dra dit heller. Hvorfor utfordre skjebnen? 

Anonymkode: dfbb1...349

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri i verden satt mine bein der, og ingen av mine hadde fått lov til å dra dit heller. Hvorfor utfordre skjebnen? 

Anonymkode: dfbb1...349

For å lære noe nytt om verden, få nye perspektiver og skape minner?

Hadde skjebnen din vært å bli utsatt for noe i Sør Afrika, hadde det jo skjedd uansett.

Curiosity killed the cat, sant nok det :laugh:

Anonymkode: 79830...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svar nok for meg, på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: dfbb1...349

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter og ha sett youtube filmen over her, håper jeg ikke Europa glemmer sine søskenbarn i SørAfrika 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får la barna bli hjemme da. Så blir de ihvertfall ikke brent. :ironi:

Anonymkode: 6e091...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har flere gode venner der. De er hvite sørafrikanere med gode utdannelser og gode jobber, typiske middelklassefolk som bor i eneboliger i Pretoria og Johannesburg. De har ingen intensjon om å "rømme landet" og lever ikke i konstant frykt. Jeg besøker dem en til to ganger i året og opplever for all del at jeg må ta flere forhåndsregler enn i Norge, siden kriminaliteten er høy, men har aldri følt meg utrygg. Siste gang jeg var der var i februar. 

Anonymkode: 43549...6cc

Samme her. Kjenner mange hvite middelklassemennesker i Cape Town-området og var på besøk senest i mars. Det mange ikke ser ut til å begripe, er at Sør-Afrika er sammensatt. Langt mer sammensatt enn Norge. Er Sør-Afrika et trygt land? Ja og nei. Er Sør-Afrika et farlig land? Ja og nei. Skjer det mye forferdelig og rart i Sør-Afrika? Ja, det gjør det, men nå bor det også over 50 millioner mennesker der og landet har en utfordrende fortid, for å si det mildt, som har gitt grobunn for problemer av en helt annen art enn det vi er forskånet for i Norge.

Spør du mine venner hva som er det største problemet i Sør-Afrika, er de nok langt mer bekymret for høy arbeidsledighet og svak økonomi enn de er for å bli brent levende. Og blir du utsatt for noe som turist, er det nok langt mer nærliggende at du blir påkjørt eller trafikkskadet enn utsatt for hatkriminalitet. Men for all del, hvis du insisterer på å rave halvfull inn i ukjente townships midt på natten, så blir bildet et annet. Men det er mange, mange steder i Sør-Afrika der livet er... newsflash... ganske så normalt. Vanlige folk i vanlige jobber med helt vanlige problemer.

Anonymkode: e17fe...27a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apartheid forsvant jo, så da er jo alt bra.

Anonymkode: 84419...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har flere gode venner der. De er hvite sørafrikanere med gode utdannelser og gode jobber, typiske middelklassefolk som bor i eneboliger i Pretoria og Johannesburg. De har ingen intensjon om å "rømme landet" og lever ikke i konstant frykt. Jeg besøker dem en til to ganger i året og opplever for all del at jeg må ta flere forhåndsregler enn i Norge, siden kriminaliteten er høy, men har aldri følt meg utrygg. Siste gang jeg var der var i februar. 

Anonymkode: 43549...6cc

En venn av meg har familie i Johannesburg og han reiser nedover hvert år. Han sier akkurat det samme som deg. Ja det er mye kriminalitet, men tar man sine forhåndsregler så kan man være like trygg der som hvor som helst ellers. Ting kan skje hvor som helst..   (Det er også sånn at i områder med svært høy kriminalitet så skjer mye av forbrytelsene innad i det kriminelle miljøet).

Anonymkode: f4497...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men for all del, hvis du insisterer på å rave halvfull inn i ukjente townships midt på natten, så blir bildet et annet. Men det er mange, mange steder i Sør-Afrika der livet er... newsflash... ganske så normalt. Vanlige folk i vanlige jobber med helt vanlige problemer.

Anonymkode: e17fe...27a

Newsflash, de fleste områder i verden består av vanlige folk i vanlige jobber med helt vanlige problemer. Dette gjelder El Salvador som har verdens høyest mordrate, dette gjelder Syria som er i borgerkrig. Reiser du til dem, vil sannsynligvis ingenting skje. Det er ikke slik vi definerer om et land er trygt. 

Trygt betyr at man gå hjem om natten uten å risikere å bli overfalt. Trygt betyr at du ikke trenger å ha høye gjerder og sikkerhetssystmer for å holde kriminelle unna. Trygt betyr at majoriteten av kriminalitet er lommetyveri og ikke voldelig ran.

Grunnen til at Sør Afrika regnes som utrygt er ikke fordi folk ikke lever et normalt liv, men fordi de må ta forhåndsregler for å unngå kriminalitet, og selv det fungerer ikke alltid. Dette er et problem over hele Sør Afrika, at det bare påvirker townships midt på natten er ren propaganda.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat kom faktisk nettopp hjem fra Sør Afrika. Han fortalte at han fikk skikkelig kultursjokk pga sikkerheten. Det er væpna vakter "overalt" og mange plasser er det portforbud. Nå husker jeg ikke nøyaktig hvor han var, men han var både i en større by og på "landet". Han følte seg utrygg pga alle vaktene som hele tiden minte han på usikkerheten, men samtidig så følte han ikke at han var i umiddelbar fare noen gang. 

Når det er sagt så syntes han at opplevelsen var veldig fin og han drar gjerne tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...