Gå til innhold

Komme inn på juss studie med realkompetanse og ikke studiekompetanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke studiekompetanse, men vil gjerne bli advokat. Det er det eneste jeg brenner for , og jeg leser mye juss på fritiden. Har vært syk siden VGS og derfor ikke fått studiekompetanse, men er frisk nok til å begynne å studere nå. Jeg er 28 år og leser at man kan søke om inntak på realkompetanse om man ikke har studiekompetanse.

Hvor mange år og type realkompetanse tror dere kan øke sjansene mine?
Hva går realkompetanse ut på?Assistent på advokatkontor for eksempel?

Og tror dere, eller har noen her i det hele tatt kommet inn på juss studie med kun realkompetanse? Det er jo over 1000 søkere og bare noen få hundre plasser.....

 

Anonymkode: 0fe92...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mange som tar opp fag for å komme inn på jussen. Selv om de allerede har studiekompetanse. Det kommer nok veldig an på hva som er grunnen til at du ikke kan fullføre VGS eller hvorfor du evt. skulle greie jussen fremfor vgs-fagene. Ta kontakt med fakultetet der du vil begynne og sjekk om det er mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett på den lenken.
Der står det at eksempler på realkompetanse til et studium kan være lønnet eller ulønnet arbeid, utdanning eller organisasjonserfaring - så jeg lurer på om noen vet hvordan type realkompetanse som kan øke sjansene mine for å komme inn på studiet i fremtiden, og hvor mange års lønnet eller ulønnet arbeid relevant for studieretningen (som for eksempel assistent på advokat kontor) jeg bør ha?

Om noen har forslag til andre relevante typer lønnet eller ulønnet arbeidsplasser eller organisasjoner, for juss studie realkompetanse?

Og om noen i det hele tatt vet om det nytter som opptakskrav i realiteten, i og med at det er så mange søkere med faktisk studiekompetanse til juss studiene, at jeg er redd realkompetanse ikke vil gå, selvom det i teorien er en mulighet som inntakskrav på forskjellige skoler med juss...


Jeg har også sett på muligheten for å ta juss studiet som privatist, men nye regler fra flere år tilbake har gjort det sånn at man kun kan ta 1 året på juss studiet som privatist, og må søke seg inn på de fem neste ved offentlig skole. Og skolene fraråder folk å gjøre det på den måten, siden det ikke er plasser til nye elever på 2 året da 1 året alltid blir fullt, da må andre elever fra juss studiet ved skolen ha trukket seg for å fortsette studiet, og det skjer sjeldent... I følge noen artikler jeg har lest, om spesifikt juss studiet

Noen med erfaring?

Anonymkode: 0fe92...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mistymya skrev:

Det er veldig mange som tar opp fag for å komme inn på jussen. Selv om de allerede har studiekompetanse. Det kommer nok veldig an på hva som er grunnen til at du ikke kan fullføre VGS eller hvorfor du evt. skulle greie jussen fremfor vgs-fagene. Ta kontakt med fakultetet der du vil begynne og sjekk om det er mulig. 

Jeg fullførte ikke VGS pga alvorlig sykdom.
Jeg kan såklart ta VGS fagene i voksenopplæring nå, men tror ikke jeg noen sinne vil få gode nok karakterer, og vil heller bruke de årene på selve juss studiet siden jeg allerede ligger så mange år bak. (28 år)
Jeg tror inntak på realkompetanse er min eneste mulighet.

Anonymkode: 0fe92...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet på juss er veldig høyt, og det er vanskelig å komme inn. I 2017 var poenggrensene ved UiO 54,2 ved førstegangsvitnemål og 61,3 ved ordinært vitnemål. 

Om du kvalifiserer med realkompetanse vil du bli rangert mot de andre søkerne. 

Det er egne utdanninger som advokatassistent og advokatsekretær, og ut i fra det jeg har lest er det vanskelig å få jobb selv med denne utdanningen, antagelig enda vanskeligere uten. 

Anonymkode: 00736...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra NTNU sin hjemmeside:

"Hvordan blir jeg rangert / vurdert?

Søkere som er kvalifisert etter en realkompetansevurdering kan ikke rangeres. Om du kvalifiserer, vil du bli innplassert i søkermassen ut i fra en samlet vurdering av dokumentert kunnskap.

Du vurderes ut fra tre elementer som samlet utgjør innholdet i din realkompetanse: 

Formell kompetanse, som enkelt forklart vil si vitnemål / kompetansebevis fra videregående opplæring som ikke gir generell studiekompetanse). Vitnemål, karakterutskrifter blir vurdert ut i fra omfang og karakteruttrykk.

Uformell kompetanse, som er vitnemål / kursbevis fra utdanninger og opplæringsorganer som ikke er en del av det formelle utdanningsløpet, eksempelvis Microsoft University, bedriftsintern opplæring mv.

Ikke formell kompetanse, som er summen av den praksis du har, i arbeid, i frivillig arbeid, fritid med mere.

Du kan oppleve å få din realkompetanse godkjent for opptak og likevel ikke få studieplass. Det er vanlig om det er konkurranse om studieplassene på det studiet du ønsker deg inn på. Enkelte studier har svært mange realkompetansesøkere og må skjønnsmessig vurderes opp mot hverandre.

I og med at en godkjent realkompetansesøker skal rangeres skjønnsmessig forhold til poengberegna søkere, vil et tilbud kun være mulig om du har likeverdige ferdigheter og kunnskaper med søkere som får tilbud om opptak etter rangering på grunnlag av poengberegning"

Det vil si at hvis du har tatt kurs/vært med i organisasjoner etc som omhandler lover, juss etc så er det større sannsynlighet for å komme inn. Det vil muligens hjelpe å ha rettslære på vgs, da dette handler om dette, men jeg er ikke sikker. Praksis, arbeid, frivillig arbeid etc på et advokatkontor, eller rett og slett praksis på ein plass som jobber med noe som er relatert til utdanningen du søker på. Hvis ikke du har noe slikt, så kommer du nok ikke inn, dessverre. Dog er det vanskelig å få jobb på et advokatkontor, men ikke umulig. Ei jeg kjenner jobbet på et advokatkontor etter videregående, som assistent/sekretær. Men siden du blir satt opp mot elever med videregående utdanning som har nærmere 6 i snitt, så vil det være ganske vanskelig å komme inn på studiet med realkompetanse. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha fortsatt på voksenopplæringen, og studert juss om 2-3 år. Da vil du være ferdig når du er 35, og ha mesteparten av arbeidslivet igjen. Men det skader jo ikke å søke på juss med realkompetanse. 

 

Endret av aell
Kilde: https://www.ntnu.no/studier/opptak/realkompetanse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du kanskje ikke har arbeidserfaring som tilsvarer 23/5 regelen, så kan du sjekke ut om du bare kan ta de fagene og søke med realkompetanse ut i fra det. Da kan du klare VGS på et år. Sjekk sonans eller Bjørknes, evt. voksenopplæringen om de har noe som passer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro eneste muligheten din er å ta generell studiekompetanse, og komme inn på den måten.

Jeg tok bachelor i jus, da gikk vi med de som tok årsenhet jus og, veldig mange ønsket å komme inn på profesjonsstudiet, men ingen av de kom inn. Det hjelper ikke om de har A i alle fag.

Og hvis du selv mener at du ikke klarer å få bra nok karakterer, til å komme inn på jus, så klarer du ikke A i alle jus fagene.

Jeg tok selv generell studiekompetanse i voksen alder, jeg tok det ved sonans, så jeg skulle få hjelp, og jeg som så vidt hadde klart å få 2 i matte tidligere, fikk 6 i matte. 

Anonymkode: c858b...614

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil vel tro eneste muligheten din er å ta generell studiekompetanse, og komme inn på den måten.

Jeg tok bachelor i jus, da gikk vi med de som tok årsenhet jus og, veldig mange ønsket å komme inn på profesjonsstudiet, men ingen av de kom inn. Det hjelper ikke om de har A i alle fag.

Og hvis du selv mener at du ikke klarer å få bra nok karakterer, til å komme inn på jus, så klarer du ikke A i alle jus fagene.

Jeg tok selv generell studiekompetanse i voksen alder, jeg tok det ved sonans, så jeg skulle få hjelp, og jeg som så vidt hadde klart å få 2 i matte tidligere, fikk 6 i matte. 

Anonymkode: c858b...614

Det er da ikke noe krav om å få A i alle fagene på jussen, hvor har du det fra? 

Anonymkode: 525f5...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aell skrev:

Men siden du blir satt opp mot elever med videregående utdanning som har nærmere 6 i snitt, så vil det være ganske vanskelig å komme inn på studiet med realkompetanse. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha fortsatt på voksenopplæringen, og studert juss om 2-3 år. Da vil du være ferdig når du er 35, og ha mesteparten av arbeidslivet igjen. Men det skader jo ikke å søke på juss med realkompetanse. 

 

Er det jeg er redd for, at de pga så mange søkere uansett vil velge de med ekte karakterer  , og ikke de med realkompetanse i såfall. Og vet ikke om jeg skal prøve å gå for noen år med realkompetanse og muligens ikke komme inn uansett, eller noen år med å ta opp VGS fag for å få studiekompetanse, og sannsynligvis ikke uansett få gode nok karakterer :(
Vet ikke hva som er lurest å gå for...?
 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil vel tro eneste muligheten din er å ta generell studiekompetanse, og komme inn på den måten.

Jeg tok bachelor i jus, da gikk vi med de som tok årsenhet jus og, veldig mange ønsket å komme inn på profesjonsstudiet, men ingen av de kom inn. Det hjelper ikke om de har A i alle fag.

Og hvis du selv mener at du ikke klarer å få bra nok karakterer, til å komme inn på jus, så klarer du ikke A i alle jus fagene.

Jeg tok selv generell studiekompetanse i voksen alder, jeg tok det ved sonans, så jeg skulle få hjelp, og jeg som så vidt hadde klart å få 2 i matte tidligere, fikk 6 i matte. 

Anonymkode: c858b...614


Jeg kommer aldri til å få bare 5 ere og 6ere tror jeg. Sitter med 2ere fra de fagene jeg tok på VGS... Men ja hører om mange som går opp mange karakterer på Sonans! Men tror at hvis det blir VGS fag så må jeg gå voksenopplæringen som er gratis og der er de strengere på karaktersettinga igjen føler jeg...

Ja det er dette med at de som tar 1 års fagene (bachelor) i juss som ikke kommer inn på master studiet som du forteller om, og at de derfor også fraråder folk å ta 1året juss som privatist(som ikke krever studiekompetanse for å komme inn på, perfekt for meg) , men det hadde jeg gjort om jeg hadde kunnet komme inn på master. men dumt å bruke så mye penger på det om jeg uansett ikke kommer inn!

Jeg vil bare virkelig bli advokat, har det som et kall! Kan veldig mye og vært gjennom flere rettsprosesser selv innenfor vidt forskjellige områder og syns det er kjempe gøy å gå gjennom alt av paragrafer og dokumenter i saken osv og er veldig god på å legge frem ting konkret og ordentlig og argumentere for rettigheter osv

Anonymkode: 0fe92...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe krav om å få A i alle fagene på jussen, hvor har du det fra? 

Anonymkode: 525f5...c3e


Grunnen til at bachelorstudentene ikke kommer inn på masterstudiet er fordi det er så mange søkere på masterstudiet, og nesten ingen dropper ut etter bare ett år, og kun det gir plass til nye søkere (fra bachelor) så det hjelper ikke uansett hvor god man har vært i bachelor når det ikke er plass på masterstudiet, man må ha gått master fra 1 året for å få plass...
Samme sier de ang å ta juss 1 året som privatist også, som ville vært beste løsning for meg siden da trenger man ikke studie kompetanse, men hjelper jo ikke om man ikke vil komme inn på videre juss studier uansett :(

Anonymkode: 0fe92...af0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe krav om å få A i alle fagene på jussen, hvor har du det fra? 

Anonymkode: 525f5...c3e

Ønsker man å komme inn på 2 året på profesjonsstudiet jus, så må du ha A i alle fag, skal du ha en liten mulighet til å komme inn. 

Anonymkode: c858b...614

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg er redd for, at de pga så mange søkere uansett vil velge de med ekte karakterer  , og ikke de med realkompetanse i såfall. Og vet ikke om jeg skal prøve å gå for noen år med realkompetanse og muligens ikke komme inn uansett, eller noen år med å ta opp VGS fag for å få studiekompetanse, og sannsynligvis ikke uansett få gode nok karakterer :(
Vet ikke hva som er lurest å gå for...?
 


Jeg kommer aldri til å få bare 5 ere og 6ere tror jeg. Sitter med 2ere fra de fagene jeg tok på VGS... Men ja hører om mange som går opp mange karakterer på Sonans! Men tror at hvis det blir VGS fag så må jeg gå voksenopplæringen som er gratis og der er de strengere på karaktersettinga igjen føler jeg...

Ja det er dette med at de som tar 1 års fagene (bachelor) i juss som ikke kommer inn på master studiet som du forteller om, og at de derfor også fraråder folk å ta 1året juss som privatist(som ikke krever studiekompetanse for å komme inn på, perfekt for meg) , men det hadde jeg gjort om jeg hadde kunnet komme inn på master. men dumt å bruke så mye penger på det om jeg uansett ikke kommer inn!

Jeg vil bare virkelig bli advokat, har det som et kall! Kan veldig mye og vært gjennom flere rettsprosesser selv innenfor vidt forskjellige områder og syns det er kjempe gøy å gå gjennom alt av paragrafer og dokumenter i saken osv og er veldig god på å legge frem ting konkret og ordentlig og argumentere for rettigheter osv

Anonymkode: 0fe92...af0

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt opp fag, og jobbet skikkelig hardt. Realkompetanse er vanskelig å satse på. Hvis du jobber hardt nok, så skal du nok klare å få godt nok snitt. Eventuelt kan du ta opp fag på sonans, de skal være flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realkompetanse er vel strengt tatt unntaket og det vil nok være enklere å komme inn med studiekompetanse. Jeg har selv studert jus og syntes vgs var ganske basic i forhold... det man bør huske på er at kravene om studiekompetanse er der av en grunn, det du lærer der legger grunnlaget for videre utdanning på universitetsnivå. 

Du sier at du ikke tror du har mulighet til å få gode nok karakterer fra vgs til å komme inn på jussen. På bakgrunn av dette bør du tenke deg godt om angående studieplanene - en ting er å komme inn på studiet, noe helt annet er å fullføre. Det er et langt og «tørt» studie, masse lesing, ingen praksis underveis og relativt lite oppfølging. Det er et studie som krever en del av den enkelte, siden man i stor grad er overlatt til seg selv. Dessuten «heves» nivået fra vgs til universitet betraktelig, dette gjelder vel alle studier. Med dette mener jeg at hvis vgs blir for utfordrende, så vil universitetet være minst like utfordrende.

Dessverre tror jeg også det vil være bortimot umulig å få jobb på advokatkontor uten fullført vgs. Der jeg jobber har alle utdanning utover vgs.

Når det er sagt så er det ingen grunn til at du ikke skal kunne studere jus, men du bør være forberedt på å få studiekompetanse og legge inn den innsatsen som kreves for å få gode nok karakterer. Ta det som en utfordring du må gjennom for å få realisert advokatdrømmen! Hvis du har vilje og evne til å gjennomføre et jusstudie, så har du også evne til å få gode karakterer på vgs!

Anonymkode: f6b2c...131

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker man å komme inn på 2 året på profesjonsstudiet jus, så må du ha A i alle fag, skal du ha en liten mulighet til å komme inn. 

Anonymkode: c858b...614

Har man først kommet inn så har man jo kommet inn. 

Anonymkode: 525f5...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok studiekompetanse i voksen alder, og studerer jus. Å få gode resultater på Vgs-nivå var i allefall for meg peanuts i forhold til å håndtere og gjøre det godt på jus-studiene, som er mye mer krevende. Du vil bli advokat, sier du, da konkurrerer du med de beste, og ikke bare har de Vgs som grunnlag, men en god del har studert 2-3 år av andre studier, noe som betyr at de har fått på plass studieteknikk, som er kjempeviktig for å takle et stort pensum. 

Når det er 1861 søkere til jus ved UiO, som har studiekompetanse, hvorfor skulle fakultetet prioritere noen som ikke synes de har tid til slikt? 

Anonymkode: 80904...63a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du kommer ikke inn på et femårig studium i rettsvitenskap med realkompetanse. Man kan ikke ta slike lettvinte veier på så populære studier. 

Anonymkode: 70340...e7b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ta studiekompetanse. Skal man komme inn med realkompetanse så skal du ha solid erfaring innen det du skal studere. Innen juss er det svært vanskelig å få siden slike jobber sjelden gis til noen uten utdanning. 

Det er mye lettere å komme inn på realkompetanse hvis man f eks vil studere sykepleie, og har jobbet i mange år som hjelpepleier. Eller ingeniørfag hvis man har jobbet i mange år som elektriker. Men til og med da så er det ikke kjempelett. 

Du må nok gå for studiekompetanse etter 23/5-regelen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp drømmen. Ring opptakskontoret til lærestedet, studieveileder på studiet og få helt korrekte svar. Les om studieteknikk. på jusstudiet. Når du er så interessert i jus, burde det gå bra :) Ikke la misunnelige folk her inne ta fra deg motet. 

Anonymkode: 657e3...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...