Gå til innhold

Gutteklær er biler og jenteklær er sommerfugler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det alltid bilde av kjøretøy på gutteklær og kaniner/dyr på jenteklær? Akkurat som om en gutt ikke liker kaniner eller f.eks sommerfugler. Finner aldri det på gutteklær!

Anonymkode: e7854...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det alltid bilde av kjøretøy på gutteklær og kaniner/dyr på jenteklær? Akkurat som om en gutt ikke liker kaniner eller f.eks sommerfugler. Finner aldri det på gutteklær!

Anonymkode: e7854...851

Så kjøp den typen klær i jenteavdelinga da. Selvom de er inndelt i avdelinger sånn betyr ikke det at det ikke er lov å kjøpe klærne til begge skjønn.

Anonymkode: bde1d...2b1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så kjøp den typen klær i jenteavdelinga da. Selvom de er inndelt i avdelinger sånn betyr ikke det at det ikke er lov å kjøpe klærne til begge skjønn.

Anonymkode: bde1d...2b1

Kan godt kjøpe gult, men ikke rosa. Hvorfor finnes det ikke grønn med kanin da.

Anonymkode: e7854...851

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det lages "gutte" og "jente" klær i det hele tatt. Kjøp de du syntes er fine du. Hvis det blir gutt her skal han få masse klær med kaniner og sommerfugler i tillegg til alle traktorklærne, og blir det jente blir hun sikkert fin i .. biler. 

 

Det er egentlig ganske absurd at diverse transportmidler liksom skal være "guttete"...

Anonymkode: 334ed...d7e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da en del lyse klær med mønster som er kjønnsnøytralt. Sånn babyrosa og babyblått er uansett ikke noe fint, men stripete og fargerikt funker. 

Anonymkode: 334ed...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini Rodini har mye dyreprint til begge kjønn

Anonymkode: 5cefb...588

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrr, skal kjøpe sykkelhjelm til jenta på 1,5 år på G-Sport. Så irriterende at de har ALLE modeller i to farger; blå og rosa. Kan selvsagt kjøpe blå, men halvparten av tingene hun eier er allerede "protest-blå". Så teit at det må være så mye blått og rosa

Skjermbilde 2018-04-22 kl. 22.11.57.png

Anonymkode: 93da3...042

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har klær. Også har du tv-program. Jenter ser på prinsesser og lærer at alver skal være pene. Guttene lærer å telle og geometri.

Anonymkode: fcf6b...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da en del lyse klær med mønster som er kjønnsnøytralt. Sånn babyrosa og babyblått er uansett ikke noe fint, men stripete og fargerikt funker. 

Anonymkode: 334ed...d7e

Som sagt så kunne jeg godt tenke meg grønt med litt forskjellige andre mønstre enn fotball og kjøretøy. Blått er jeg ikke noe fan av heller.

Anonymkode: e7854...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min vokser opp med 3 kaniner i hus derfor ønsker jeg han kanintøy. Jeg syns sommerfugler er pene så har handlet grått og hvitt med sommerfugler på. Har handlet gule gensere, gul/grå antrekk med litt annet enn "gutteting" på.

Anonymkode: e7854...851

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det alltid bilde av kjøretøy på gutteklær og kaniner/dyr på jenteklær? Akkurat som om en gutt ikke liker kaniner eller f.eks sommerfugler. Finner aldri det på gutteklær!

Anonymkode: e7854...851

At de har ulike motiver og farger på jente- og gutteklær er vel ikke noe problem, da kan du gå å kjøpe klær til motsatt kjønn om du vil. Eneste som er et virkelig problem, er når barna blir litt eldre (5 år og oppover), så er klærne til jenter trangere, shortser og t-skjorter etc. er kortere. Dette er da et mye større problem; at små barn seksualiseres. Det er ekkelt, så jeg kjøper iblant klær til datteren min som egentlig er gutteklær, så hun skal slippe å ha trange, korte seksualiserte plagg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg også er veldig dumt, at ikke jenter også kan få klær med traktor og bil, og at gutter ikke kan få klær med blomster og dyr. Synes det med at alt skal være enten blått eller rosa har blitt verre de siste årene?

Anonymkode: c6f67...205

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Lothlorien- skrev:

At de har ulike motiver og farger på jente- og gutteklær er vel ikke noe problem, da kan du gå å kjøpe klær til motsatt kjønn om du vil. Eneste som er et virkelig problem, er når barna blir litt eldre (5 år og oppover), så er klærne til jenter trangere, shortser og t-skjorter etc. er kortere. Dette er da et mye større problem; at små barn seksualiseres. Det er ekkelt, så jeg kjøper iblant klær til datteren min som egentlig er gutteklær, så hun skal slippe å ha trange, korte seksualiserte plagg.

Enig. Ulike motiv og farger er det minste problemet. Jeg ser f.eks. veldig godt at jentebukser er trange, mens guttebukser er mer vide. Jeg har store problemer med å finne bukser som sitter godt til min lange og tynne gutt, mens datteren min ikke har det problemet overhodet. Og straks de er over str 98 så begynner klærne å se ut som krympede ungdomsklær. 

Jeg synes den utviklingen har gått veldig fort, for da min eldste som nå er 9 var yngre var fargeutvalget i barneavdelingene helt annerledes. Det var mye mer unisex og det var mye mer fargerikt, nå er det bare kjedelig og veldig stereotypisk jentete/guttete. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grrr, skal kjøpe sykkelhjelm til jenta på 1,5 år på G-Sport. Så irriterende at de har ALLE modeller i to farger; blå og rosa. Kan selvsagt kjøpe blå, men halvparten av tingene hun eier er allerede "protest-blå". Så teit at det må være så mye blått og rosa

Skjermbilde 2018-04-22 kl. 22.11.57.png

Anonymkode: 93da3...042

Jeg ble (utrolig nok) overrasket over at det bare fantes rosa og blå hjelm i butikken. Kjøpte derfor en flott rød hjelm på nett. Mye.bedre utvalg (skjønt, det skal jo nesten ingenting til).

Anonymkode: 93992...bfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mini Rodini har mye dyreprint til begge kjønn

Anonymkode: 5cefb...588

Svindyrt, da. 

Anonymkode: 81da6...eb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask

Alle klærne mine som liten var hvite, med unntak av en kjeledress som var oransje. Blått teppe hadde jeg og, og favorittleketøy var biler. Aldri skjønt hvorfor man «skal» holde seg til én farge for gutter og én farge for jenter. Ettersom de selges, så er det vel etterspørsel da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lothlorien- skrev:

At de har ulike motiver og farger på jente- og gutteklær er vel ikke noe problem, da kan du gå å kjøpe klær til motsatt kjønn om du vil. Eneste som er et virkelig problem, er når barna blir litt eldre (5 år og oppover), så er klærne til jenter trangere, shortser og t-skjorter etc. er kortere. Dette er da et mye større problem; at små barn seksualiseres. Det er ekkelt, så jeg kjøper iblant klær til datteren min som egentlig er gutteklær, så hun skal slippe å ha trange, korte seksualiserte plagg.

Helt enig!

Ble rimelig frustrert i fjor sommer når jeg skulle handle sommertøy til datteren min som da var litt over ett år, til og med bleien hennes dekte kroppen hennes mer enn enkelte «shorts». I den alderen er det nesten som klærne er laget mer til pynt enn til bruk. Ikke hos alle merker da men. I år går vi rett i gutteavdelingen!

Og, skulle ønske det var sommerfugler på klærne istedet for Elsa O V E R A L T ! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet. Om sønnen din ønsker å bruke rosa, så la han bruke rosa, om datteren din vil ha blått, så la hun bruke blått. Det finnes hvite klær med biler, blomster, sommerfugler, kaniner osv, og man må kanskje over i motsatt avdeling for å finne det, men er det så nøye da?

Og ja, man finner litt trange og ungdommelige klær til jenter allerede når de er 10 år, men det er ikke vanskeligere enn å la være å kjøpe dem og finne noe annet isteden?

 

Anonymkode: 81b9f...34c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...