Gå til innhold

Hvordan disponere egenkapital


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kjøpt ny bolig, og etter salg av den gamle sitter jeg igjen med ganske mye mer egenkapital enn forventet. Har ca 800.000, hvorav 175.000 er på bsu. Egenkapitalskravet på det nye lånet er 550.000. 

Noen som har tips til hva som er lurt å gjøre? Har fortsatt 7 år igjen hvor jeg kan spare på bsu. I utgangspunktet er dette en bolig jeg ser for meg å kunne bo i til jeg blir gammel, og som ikke vil trenge oppussing på 5-10 år, så noe i meg tenker det ikke er så dumt å bruke BSU nå. Samtidig anbefaler jo alle å unngå å åpne den så lenge som mulig. 

Dersom jeg bruker BSU nå vil jeg gjøre et større innskudd i fondet hvor jeg sparer til pensjon og også stå litt friere i forhold til å bruke på andre ting, som ny bil (som jeg vil trenge ganske snart) og reiser (noe jeg ikke har unnet meg på nærmere 10 år)

 

Hva ville dere gjort, og hvorfor? 

Anonymkode: 4a55e...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville latt BSU stå ettersom du kan spare såpass mange år til og få mye rente og skattefradrag.

Dermed har du bare 75.000 igjen i mellom om jeg forstår det rett. Da hadde jeg reist på en ferie for noe av det og spart resten til bilen som du snart skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk BSU’en. Det er en skikkelig dårlig idé utifra ditt utgangspunkt, da er det bedre at du venter litt lengre med ny bil eller eventuelt skipper ferie/tar en billig ferie. 

Du vil vel får omtrent 80.000 i renter og skattefradrag over sju år? 

Anonymkode: 9352a...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tandra skrev:

Jeg ville latt BSU stå ettersom du kan spare såpass mange år til og få mye rente og skattefradrag.

Dermed har du bare 75.000 igjen i mellom om jeg forstår det rett. Da hadde jeg reist på en ferie for noe av det og spart resten til bilen som du snart skal kjøpe.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk BSU’en. Det er en skikkelig dårlig idé utifra ditt utgangspunkt, da er det bedre at du venter litt lengre med ny bil eller eventuelt skipper ferie/tar en billig ferie. 

Du vil vel får omtrent 80.000 i renter og skattefradrag over sju år? 

Anonymkode: 9352a...cc7

Takk for svar, dere. Er jo egentlig helt enig i dette, i og med at BSU er så gunstig. Samtidig føler jeg på en måte ikke jeg har "bruk" for å ha de pengene stående. Utfra det jeg finner på nett er det litt ulikt hvordan bankene praktiserer dette med å kunne betale ned boliglånet med BSU. Det samme gjelder jo at man ikke kan bruke de til oppussing. Og da føles det litt dumt å ha pengene låst, når man er i etableringsfasen av livet og forhåpentligvis får familie og dermed andre økonomiske forpliktelser med tiden. Da er føles det litt dumt at pengene er låst. Noen som vet mer om dette? 

 

Alternativet mitt dersom jeg bruker BSU nå vil være å sette samme beløp inn i aksjofond, ha ca 40.000 på sparekonto, bruke ca 15.000 på ferie og ca 15.000 på måler osv når vi flytter. Det er kanskje mer ufornuftig nå, men føles samtidig litt tryggere i og med at jeg da har pengene mer tilgjengelig  

Anonymkode: 4a55e...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Utfra det jeg finner på nett er det litt ulikt hvordan bankene praktiserer dette med å kunne betale ned boliglånet med BSU.

Det skal ikke være noe uklart eller ulik behandling av det. De kan brukes til å betale ned lån på primærboligen.

Anonymkode: 1113d...ad7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville IKKE satt noe penger i aksjer som jeg ikke har råd til å risikere å miste, nå i disse tider. Trump kan fucke opp mye på den økonomiske siden, vær forsiktig. BSU er det tryggeste. Du kan betale ned på lånet på primærbolig, det er ingen forskjell blant bankene der (høres litt ut som du prøver å rettferdiggjøre for deg selv det å ta ut BSUen tidligere enn nødvendig til tross for at det vil være en lite taktisk avgjørelse)

Anonymkode: 9352a...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville IKKE satt noe penger i aksjer som jeg ikke har råd til å risikere å miste, nå i disse tider. Trump kan fucke opp mye på den økonomiske siden, vær forsiktig. BSU er det tryggeste. Du kan betale ned på lånet på primærbolig, det er ingen forskjell blant bankene der (høres litt ut som du prøver å rettferdiggjøre for deg selv det å ta ut BSUen tidligere enn nødvendig til tross for at det vil være en lite taktisk avgjørelse)

Anonymkode: 9352a...cc7

Ja, det er jeg vel egentlig ganske tydelig på? At jeg kjenner at jeg har lyst til å ha pengene mer tilgjengelig. 

 

De artiklene jeg leste i går gav med veldig sprikende svar på hva som var ok å bruke BSU på, men ser nå at banken min sier at det kan brukes på å betale ned boliglånet. Så da er jeg mer positiv til å beholde kontoen :)

Anonymkode: 4a55e...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville IKKE satt noe penger i aksjer som jeg ikke har råd til å risikere å miste, nå i disse tider. Trump kan fucke opp mye på den økonomiske siden, vær forsiktig. BSU er det tryggeste. Du kan betale ned på lånet på primærbolig, det er ingen forskjell blant bankene der (høres litt ut som du prøver å rettferdiggjøre for deg selv det å ta ut BSUen tidligere enn nødvendig til tross for at det vil være en lite taktisk avgjørelse)

Anonymkode: 9352a...cc7

Det er alltid risikabelt å være i aksjemarkedet. Det er derfor det har lønt seg i være der. Det har ingenting med Trump å gjøre.

Anonymkode: 2ba81...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det snakkes om renteøkning på boliglånsmarkedet, hvorfor vil du sitte med mer boliglån enn du må? Jeg ville brukt alt jeg hadde av tilgjengelig egenkapital på boligen, så lånet kunne bli minst mulig. Da vil du betale mindre i måneden i fremtiden.

Vi vet ikke hvor høyt renten vil gå, og du vil kunne komme til å angre på at du "sløste" bort massevis av penger på annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...