Gå til innhold

kan jeg kreve av IKEA at de pakker ut all pappen ute, er livrdee for sølvkre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har selv hatt papp i leiligheten min, jeg har ikke en edderkopp her en gang. Vi er over 700 studenter som ofte kjøper Ikea varer, men jeg har aldri hørt om insekter i bygger. Jeg tror ikke dette problemet er så stort som folk skal ha det til. 

Tips: Etter du er ferdig å pakke ut, rydd opp etter deg. Jeg tviler sterkt på at slike dyr vil spre seg i hele huset ditt bare du åpner en eske. 

Anonymkode: 69d87...412

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Blondie65 skrev:

Pappaen? Hva har han gjort galt?

 

(Sorry, morsom skrivefeil, klarte ikke dy meg)

 

Over til mer generell og saklig kommentar:

Jeg har nettopp flyttet og kjøpt mye fra Ikea. Ikke noe sølvkre her i hus. Er vi blitt litt hysteriske?

Du ser ikke sølvkre de første månedene. Har du fått eggene i hus så skal eggene klekkes. Dyrene er knøttsmå til å begynne med. Da ser du gjerne en om du kommer brått på når det er stille i huset og lyset blir satt på. Men de er lynraske. Jeg har prøvd Sølvkre i en leilighet.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi andre? Snakk for deg selv. ☺️

Anonymkode: b0079...1cf

Tror du jeg "vi'er" meg med deg, eller andre fremmede forumister liksom :nigo: Nei, da er du for innbilsk.

Vel, vi andre er en stor del av både vår familie og vår omgangskrets. Ikke vi andre på kvinneguiden - hva dere gjør vetnjeg fint lite om. 

Som nevnt over jeg har prøvd sølvkre, de bodde i en leilighet jeg flyttet midlertidig inn. Det ble ikke noe gøy for å si det slik, verken å blo med andre små leieboere eller å flytte ut igjen derfra. Da måtte alle tingene håndteres for å ikke dra elendigheten med inn i ny bolig. 

 

Anonymkode: 6032f...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om dette før engang, jeg. Jeg har vært på IKEA x antall ganger de siste to-tre ukene og kjøpt masse... og nå kjente jeg at jeg fikk litt vondt i magen.

Jeg har pakket opp og fått ut pappen for hver gang, men noe har ligget i gangen i et par dager før jeg kastet det ut. Akkurat nå står det en uåpnet pakke med en kommode i stua her, jeg har bare ikke orket å starte med den.

Den er ikke pakket ut, men kan det være fare for sånne kryp som har kommet seg ut av esken dersom det er noe der? Og hjelper det om jeg f.eks tar den med ut nå og lar den stå ute over natta? Det er ikke veldig kaldt her for tiden, det er nesten 10 varmegrader ute nå.

Jeg tør ikke søke opp på nettet nå for da dukker det sikkert opp bilder og det vil jeg ikke se rett før jeg skal legge meg i hvert fall. 

På en skala fra 1 - 10 ... hvor engstelig trenger jeg å være nå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drømmeløper skrev:

@Polly Ester - ikke bekymre deg, det går helt sikkert bra! 

Takk. Jeg ble bittelitt stresset nå. Jeg håper du har rett. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 minutt siden, Polly Ester skrev:

Jeg har ikke hørt om dette før engang, jeg. Jeg har vært på IKEA x antall ganger de siste to-tre ukene og kjøpt masse... og nå kjente jeg at jeg fikk litt vondt i magen.

Jeg har pakket opp og fått ut pappen for hver gang, men noe har ligget i gangen i et par dager før jeg kastet det ut. Akkurat nå står det en uåpnet pakke med en kommode i stua her, jeg har bare ikke orket å starte med den.

Den er ikke pakket ut, men kan det være fare for sånne kryp som har kommet seg ut av esken dersom det er noe der? Og hjelper det om jeg f.eks tar den med ut nå og lar den stå ute over natta? Det er ikke veldig kaldt her for tiden, det er nesten 10 varmegrader ute nå.

Jeg tør ikke søke opp på nettet nå for da dukker det sikkert opp bilder og det vil jeg ikke se rett før jeg skal legge meg i hvert fall. 

På en skala fra 1 - 10 ... hvor engstelig trenger jeg å være nå? 

Men nå må du lese hva som står da.

Det er funnet skjeggkre på alle varehusene til IKEA - men bare et eller to ble det sitert her tidligere. Et eller to skjeggkre av hvor store lagre på hvor mange varehus? Og hvorfor singles IKEA ut?

Det er ikke hysterisk å ville unngå skjeggkre eller sølvkre. Det er hysterisk å single ut IKEA fordi noen har valgt å henge dem ut når problemet kan oppstå ved alle typer møbelleveranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tiara07 skrev:

Har IKEA mer problemer enn andre møbelleverandører? 

https://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/MDHP11001118/14-03-2018

Ta og se nrk saken på skjeggkre og sølvkre. Ikea er den eneste møbelgiganten som har innrømmet å ha problemer med insektene. Utryddingen og rådene de gir i programmet er ikke jeg så enig med ekspertene i etter å ha prøvd "dyrene" og utrydding. 

Anonymkode: 6032f...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men nå må du lese hva som står da.

Det er funnet skjeggkre på alle varehusene til IKEA - men bare et eller to ble det sitert her tidligere. Et eller to skjeggkre av hvor store lagre på hvor mange varehus? Og hvorfor singles IKEA ut?

Det er ikke hysterisk å ville unngå skjeggkre eller sølvkre. Det er hysterisk å single ut IKEA fordi noen har valgt å henge dem ut når problemet kan oppstå ved alle typer møbelleveranser.

Nå synes jeg du skal gi deg og se nrk Brennpunkt. Ingen har hengt ut Ilea. Ikea har svart ærlig på spørsmål fra Brennpunktredaksjonen at ja, de har påvist sølvkre/skjeggkre på sine varehus. 

Det er også en fordel å kjenne til hvordan disse kreene oppfører seg. De er nattdyr, lever av stivelse, lim på papir, hudrester, muggsopper og andre stivelsesrike produkter. De skyr mennesker, lys og tørre områder, fordi de også er "krepsedyr" i slekt med kakelakker og sengemidd. Å sette ut noen limfeller og så telle hvor mange som går i fella gir ikke noe nøyaktig tall på hvor mange som finnes og heller ikke hvor de finnes. Er der en så er der flere. 

Kommer pappen inn i et hus, slik den har gjort hos de to på Brennpunkt, så har kreene trivdes der og formert seg der fordi de er tilstrekkig næring og tistrekkeig fuktighet. Derfor søker også disse kre(k)ene (For B dritt :alice:) seg til bad, kjøkken og ytterganger. Og de gjemmer seg godt ned i sprekker, under skobrett, bak gulvlister og møbler. Først når de har formert seg grundig så ser en de. I den leiligheten jeg hadde problemet satte utleier og fagfolkene seg ned og regnet på hvor mange man minimum kunne ha etter minste formeringstallet og formeringssyklussen til kreene. I løpet av kort tid kom de frem til skremmende høye tall. Jeg husker ikke nå tallet. For ordens skyld kreene var i leiligheten før jeg kom. 

Å vite og å kumme litt om det a uraler seg om er aldri bortkastet særlig når andre blir bekymret av både skremselspropaganda og av bagatellisering. 

Anonymkode: 6032f...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du skal gi deg og se nrk Brennpunkt. Ingen har hengt ut Ilea. Ikea har svart ærlig på spørsmål fra Brennpunktredaksjonen at ja, de har påvist sølvkre/skjeggkre på sine varehus. 

Det er også en fordel å kjenne til hvordan disse kreene oppfører seg. De er nattdyr, lever av stivelse, lim på papir, hudrester, muggsopper og andre stivelsesrike produkter. De skyr mennesker, lys og tørre områder, fordi de også er "krepsedyr" i slekt med kakelakker og sengemidd. Å sette ut noen limfeller og så telle hvor mange som går i fella gir ikke noe nøyaktig tall på hvor mange som finnes og heller ikke hvor de finnes. Er der en så er der flere. 

Kommer pappen inn i et hus, slik den har gjort hos de to på Brennpunkt, så har kreene trivdes der og formert seg der fordi de er tilstrekkig næring og tistrekkeig fuktighet. Derfor søker også disse kre(k)ene (For B dritt :alice:) seg til bad, kjøkken og ytterganger. Og de gjemmer seg godt ned i sprekker, under skobrett, bak gulvlister og møbler. Først når de har formert seg grundig så ser en de. I den leiligheten jeg hadde problemet satte utleier og fagfolkene seg ned og regnet på hvor mange man minimum kunne ha etter minste formeringstallet og formeringssyklussen til kreene. I løpet av kort tid kom de frem til skremmende høye tall. Jeg husker ikke nå tallet. For ordens skyld kreene var i leiligheten før jeg kom. 

Å vite og å kumme litt om det a uraler seg om er aldri bortkastet særlig når andre blir bekymret av både skremselspropaganda og av bagatellisering. 

Anonymkode: 6032f...eef

Jeg har også opplevd et utbrudd av dette. Skadedyrfirma ble tilkalt. Tre dyr gikk i fellene, vi så aldri noe mer til dem.

Jeg har også hatt en nabo som hadde fullt utbrudd av sølvkre uten at det påvirket min bolig. Så tro meg jeg er obs på dette.

Nå er det slik at når man velger å skrive i en tråd at en aldri skal handle hos IKEA så henger en nettopp ut IKEA. Dette er noe spesielt siden disse dyrene som koser seg sånn i papp kan komme fra et hvilket som helst møbelhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller være på den sikre siden sier jeg bare.. Vi leide nylig en plass der det var sølvkre allerede før vi flyttet inn, dumme meg bare kverket dyret uten å sjekke opp hva det var, men etter vi flyttet inn la vi merke til fler og fler. Vi brukte hundrevis av kroner på spray og limfeller, men de jævelskapene kom fra ingensteder uansett hvor mye vi prøvde å bli kvitt dem.. Har flyttet nå og ord kan ikke beskrive hvor fantastisk deilig det er å være kvitt krypene! Har lest det kommer med pappesker og ting man bestiller på nettet gjerne, så har sluttet helt å pakke opp ting inne, bare for sikkerhets skyld. Vil aldri noen gang bo i et sånt mareritt engang til.

Anonymkode: 72dbf...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nøyaktig hva gjør disse krypene?? Hvordan skader de? Jeg klarer ikke å oppfatte HVORFOR dette er krise?

De biter vel ikke? Og spiser ikke treverk? Eller?

Anonymkode: c2f17...28c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nøyaktig hva gjør disse krypene?? Hvordan skader de? Jeg klarer ikke å oppfatte HVORFOR dette er krise?

De biter vel ikke? Og spiser ikke treverk? Eller?

Anonymkode: c2f17...28c

Leste en plass at de er på grensa til skadedyr, de spiser blant annet tapetlim, stivelse og papir. De biter ikke og gjorde i grunnen ingen skade på tingene våres, men det er slitsomt å hele tiden måtte se seg for hvor man går fordi man kan risikere å tråkke på dem (etter å ha sett hvordan de ser ut skvist i et papir ønsker jeg absolutt ikke ha dem skvist under foten). Til og med i skuffene på kjøkkenet fant vi de, så all mat var i esker. De kan bli veldig mange, og i noen tilfeller utrolig vanskelig, til og med umulig å bli kvitt. Uansett hvor ufarlige de er tror jeg ingen ønsker å ha dem i hus.

Etter noen måneder med slike var jeg utrolig nedfor i mange måneder fordi jeg følte det var ekkelt hjemme, jeg ville ikke hjem mer og gruet meg til å sove fordi de kom frem om nettene. Man kunne for all del ikke la ting ligge unødvendig på gulvet, for da var det stor sannsynlighet for at det var krypdyrparty under den gjenstanden dagen etter. 

Anonymkode: 72dbf...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heller være på den sikre siden sier jeg bare.. Vi leide nylig en plass der det var sølvkre allerede før vi flyttet inn, dumme meg bare kverket dyret uten å sjekke opp hva det var, men etter vi flyttet inn la vi merke til fler og fler. Vi brukte hundrevis av kroner på spray og limfeller, men de jævelskapene kom fra ingensteder uansett hvor mye vi prøvde å bli kvitt dem.. Har flyttet nå og ord kan ikke beskrive hvor fantastisk deilig det er å være kvitt krypene! Har lest det kommer med pappesker og ting man bestiller på nettet gjerne, så har sluttet helt å pakke opp ting inne, bare for sikkerhets skyld. Vil aldri noen gang bo i et sånt mareritt engang til.

Anonymkode: 72dbf...f21

Beklager å måtte si det, men mest sannsynlig har du dem med deg til den nye boligen, via møblene dine...

Anonymkode: 7dac3...ff9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte si det, men mest sannsynlig har du dem med deg til den nye boligen, via møblene dine...

Anonymkode: 7dac3...ff9

Det har vi nok ikke, for her er både flytteesker, andre esker, møbler og egentlig alt vi eier grundig sjekket før det kom inn i den nye leiligheten. Har bodd her i over en måned nå og har ikke sett et eneste ett her😊 Heldigvis. 

Anonymkode: 72dbf...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man kan bestille at IKEA setter opp og skrur sammen det man har kjøpt? Ja da kan du sikkert be de fjerne pappen ute, og ikke inne  . Bør ikke være noe problem det. Men om du kun har bestilt levering så må du ta deg av pappen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, letanglia skrev:

Er det ikke sånn at man kan bestille at IKEA setter opp og skrur sammen det man har kjøpt? Ja da kan du sikkert be de fjerne pappen ute, og ikke inne  . Bør ikke være noe problem det. Men om du kun har bestilt levering så må du ta deg av pappen selv.

Ja, de monterer for 30% av varens pris. 

Anonymkode: ac880...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Blondie65 skrev:

Pappaen? Hva har han gjort galt?

 

(Sorry, morsom skrivefeil, klarte ikke dy meg)

 

Over til mer generell og saklig kommentar:

Jeg har nettopp flyttet og kjøpt mye fra Ikea. Ikke noe sølvkre her i hus. Er vi blitt litt hysteriske?

Pappaen har absolutt ikke gjort noe galt, han er fantastisk (og pakker til og med pappaen opp ute når jeg ber han om det)

Anonymkode: ddd11...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...