Gå til innhold

Plasthelvetet i havet


Nordis

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Når det gjelder handlenett så jeg nettopp en annen artikkel om hvor fæle handlenett i tøy var i forhold til plastposer. Forutsetningen til artikkelforfatteren var at alle plastposer ble gjenbrukt minst en gang og en voldsom frekvens på vaskingen av bærenettene i tøy.

For min del kan jeg si at hvis jeg tar ny plastpose hver gang jeg handler vil jeg ikke ha en snøballs sjanse i havet til å gjenbruke det plastposefjellet jeg hadde blitt sittende med. Dette vet jeg fordi jeg nettopp har kvittet meg med et slikt plastposelager. Ergo er forutsetning nr 1 - utstrakt gjenbruk av alle plastposer - borte. Jeg vasker ikke handlenettene titt og ofte, men det er klart at det kan være jeg må vaske hvert av dem en gang pr år.

Argumentasjonen mot bomull provoserer meg. Vi produserer faktisk bomull av andre grunner. Vi produserer faktisk til og med økologisk bomull. Noe av denne bomullen blir brukt til handlenett. Det er altså en produksjon som alt er der. Ingen av nettene jeg har som er i bomull er kjøpt, det er reklamemateriell jeg har fått.

Men jeg har tenkt å bøte på denne statistikken også ved å lage nett selv av slitt tøy eller tøy kjøpt brukt hos f.eks. Fretex.

Og før noen spør: bosset mitt kjøper jeg egne poser til. Disse er mye mer egnet til formålet og inneholder mindre plast enn bæreposene fra butikkene. Jeg har hatt en runde med maisposer - disse har for dårlig kvalitet.

Og enda en ting: Dersom vi skal få slutt på plastavhengigheten vår må det skapes alternativer. Disse skapes ikke med mindre det finnes etterspørsel. Ergo er det et annet poeng med å bruke handlenett som er laget av annet materiale enn plast: å skape etterspørsel etter alternativer.

Papirposer er dessverre et feilgrep.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler innimellom og får tilkjørt. Sist jeg fikk tilkjørt fra Meny fikk jeg 5 plastposer som fint kunne vært 2 stykker. Det er så utrolig unødvendig. 

Jeg sendte mail til Meny og klaget og jeg håper de tar det til etterretning. Det er ganske viktig å redusere plasten, og plastposer når man handler burde vært det som er enklest å få ned. 

Anonymkode: 5b79c...9f4

Tok kontakt med meny på facebook, og fikk melding om at Meny kommer med papirposer i butikk i juni. Da kan jeg bestille varer, med litt bedre samvittighet.

Det handlenettet her har jeg, de kommer i flere farger. Hatt de i 2 år, godt brukt, og de er like fine.

https://www.kitchn.no//nettbutikk/boker-og-tekstil/tekstil/kjokken/46160161/

Anonymkode: 7ff79...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Apex said:

For hver person som handler i Norge går det som regel en plast pose med på kjøpe, gjerne 2-3 om de handler mye. Tenk da hvor mye plastposer dette blir når 1 million mennesker handler og kjøper poser, de bruker også (inkludert meg) posene som søppel poser hvor de hiver søppel. 

Dette søplet samler seg i søppelfyllinger og er med på å hope opp plast problemet, jeg skulle ønske at vi i Norge slik som i USA bruker papir poser, dette hjelper veldig på i miljøet da papir gjerne blir til jord og ødelegger ikke så mye som plast.

Plast er faktisk bedre for miljøet i den formen vi benytter det. Å produsere en plast pose krever mindre energi enn en papir pose. Det er også slik at der en plastpose veier rundt 6gram veier en i papir nærmere 40gram og tar rundt 6ganger mer fysisk plass, dette blir mange ekstra paller som skal fraktes rundt i verden. Det kreves også enormt mye skog for å produsere disse papirposene, noe som er negativt mtp skogens opptak av C02. Videre så benyttes plastposer i Norge til avfalshåndtering og uten disse posene ville det blitt en svinesti uten like i søppelhåndteringen.

Det er mye plast vi burde kvitte oss med, men akkurat i Norge er ikke plastposen en av de.

Anonymkode: 6614e...b00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hovesaklog plastposer  som forsøpler havet og strender, men flasker, kanner, tau, plastkasser og den typen produkter. 

De flrste plastposer blir brukt på land og gjenbrukt til søppel etter bruk. 

Produkter på sjøen/havet blir kastet eller "mistet" på sjøen fra båter så der er hovedproblemet. 

Så du kanskje nyhetene i går der kartonger i mengder ble lempet på havet fra et stort skip? Det samme skjer nok også med plast i ulike varianter. Ute av syne ute av sinn er nok en tankegang mange har. 

En god begynnelse hadde vært om alle brukte gjenbruksdrikkeflasker fremfor å kjøpe en vannflaske hver gang de er tørst. For 30 - 40 år siden var det knapt mulig å kjøpe en vannflaske i Norge, i dag er vannflaskesalg masseindustri og masseforsøpling. (Å gjenbruke engangsflasker vet vel alle at ikke er heldig? Da drikker dere vann med plast i.)

Anonymkode: 7fac4...4d2

Her er en ti på topp-liste over hva slags plast som hovedsakelig finnes på strendene våre:

Ti på topp

Naturvernforbundet gjennomførte en undersøkelse i forbindelse med strandrydding i Telemark, Østfold og Troms i 2017. Undersøkelsen avdekket de ti plastproduktene som det var mest av på strendene.

1. Plastkorker
2. Drikkeflasker og bokser
3. Q-tips
4. Ballonger
5. Snackemballasje
6. Gjennomsiktige småposer
7. Engangsbestikk og sugerør
8. Annen matemballasje
9. Handleposer
10. Plastkopper

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/etterlyser-forbud-mot-salg-av-sugerr-og-q-tips-av-plast-i-norge/3423448259.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsbestikk og plastkopper er virkelig noe som burde blitt gjort noe med, dette er det svært mange som tydeligvis bryr seg lite om å resirkulere eller kaste riktig og her kan da ikke papp (fat og kopper) være noe dårligere?

Anonymkode: 6614e...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det selges ikke handleposer noe sted. bare på matbutikkene, og det er selvsagt passe kleint å gå rundt med kiwiposer på rema osv. Ikke er de pene å se på heller

Anonymkode: 43dd2...676

Jeg går med Bunnpris nett på Meny, Coop nett på Rema, og Rema nett på Coop. Kleinheten går over. Men noe glansbilde er de jo ikke.

Det mest idiotiske jeg har hørt er at menn ikke kan gå rundt med handlenett, fordi det er en "dameting". Seriously?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 11.06, AnonymBruker skrev:

Jævla plastfanatikere.. I Norge blir plastposer gjenbrukt og resirkulert, det er i resten av verden problemet ligger, ikke her. Dette er bare enda en måte for nordmenn å heve seg ved å rope høyt for noe som egentlig ikke har en dritt å si i det store bildet. DET ER IKKE I NORGE PROBLEMET LIGGER! 

Gå tilbake til de triste livene deres som består av bæsjebleier og Pepsimax og vent på neste trend, nå er jeg faen meg lei det der maset om plast. Vi har fått med oss at dere er trendy og miljøbevisste nå. 

PS: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6ajbQ/--Plastposer-er-mer-miljovennlig-enn-papirposer

så HOLD KJEFT 

Anonymkode: 3e819...372

"I motsetning til det mange tror, kommer hoveddelen av plastavfallet i sjøen i Norge fra nettopp Norge." skriver NRK. Da er vel dette tilbakevist, da. 

https://www.nrk.no/norge/ingen-i-norge-har-ansvar-for-sopla-til-havs-1.14017608

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2018 at 10:48 AM, AnonymBruker said:

Det selges ikke handleposer noe sted. bare på matbutikkene, og det er selvsagt passe kleint å gå rundt med kiwiposer på rema osv. Ikke er de pene å se på heller

Anonymkode: 43dd2...676

Wtf? lol

Anonymkode: 4734b...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordkloden fullstendig drukner i søppel. Det hsr vel allerede kommet så langt at det er for seint å snu. Avfall fra flere milliarder mennesker forsøpler selv de mest avsidesliggende områder. Fra Nordpolen til Sydpolen. Fra det dypeste havet, til den høyeste fjelltoppen.  

Det er ikke bare havet som blir mer og mer forsuret. Verdens høyest fjell, Mount Everest, oversvømmes av stadig mer søppel. Folk som forsøker å bestige denne fjelltoppen må også tråkke seg gjennom et fjell av gamle tau, tomme oksygen-beholdere, og alt mulig skrot som tidligere ekspedisjoner bare har kastet fra seg underveis...  

Anonymkode: 52aa6...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jordkloden fullstendig drukner i søppel. Det hsr vel allerede kommet så langt at det er for seint å snu. Avfall fra flere milliarder mennesker forsøpler selv de mest avsidesliggende områder. Fra Nordpolen til Sydpolen. Fra det dypeste havet, til den høyeste fjelltoppen.  

Det er ikke bare havet som blir mer og mer forsuret. Verdens høyest fjell, Mount Everest, oversvømmes av stadig mer søppel. Folk som forsøker å bestige denne fjelltoppen må også tråkke seg gjennom et fjell av gamle tau, tomme oksygen-beholdere, og alt mulig skrot som tidligere ekspedisjoner bare har kastet fra seg underveis...  

Anonymkode: 52aa6...780

:icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er nok dette litt mediaskapt også, har jobbet på sjøen i mange år og ser svært skjelden noe til at "havet drukner i plast". Plastforurensning er selvsagt ikke bra, men hysteriet er langt på vei medieskapt.

Bare tenk på den såkalte klimakrisen (før kalt menneskapte klimaforandringer(!)), det har ikke vært global oppvarming siden 96/97 (ref FN) men media og stort sett alle har blitt hjernevasket etter å ha hørt det mange nok ganger. 

Anonymkode: 6ed42...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 11.29, AnonymBruker skrev:

Hvor ellers selger man handleposer? For det er ingen av lokalbutikkene som selger det, annet enn atbutikk og polet

Anonymkode: 43dd2...676

Europris og nille

Anonymkode: cc46a...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kanskje vi burde forandre navnet fra Planeten Jorden til Romfergen Jorden.  

 Alle mennesker er del av en felles skjebne, og burde alle tatt sin del av ansvaret. 

Anonymkode: 52aa6...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...