Gå til innhold

Plasthelvetet i havet


Nordis

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men sånn er det ikke, og sortere.no er landsdekkende, lett å finne og fryktelig enkel å bruke. Du legger inn postnummeret ditt, søker opp det du skal kaste og får beskjed om hvordan tingen skal sorteres akkurat hos deg. 

Og det viktige er jo tross alt ikke at alle gjør det likt, det viktige er at folk sorterer riktig for sitt område. Vi har i mange år fått avfallskalender med sorteringsråd og hentetidspunkter i posten, og nå har vi fått en app i tillegg. Så fryktelig vanskelig er det ikke. 

Anonymkode: 363d5...bc2

Men hvis dette er så enkelt og oversiktlig for publikum som du hevder, hvorfor så mye plast på avveie da? Kan det være at folk flest ikke vet at slike nettsteder finnes? Eller at de av en eller annen grunn ikke er interessert nok? Kanskje de har fått inntrykk at uansett hva de gjør som enkeltmennesker så monner det ikke? Ikke vet jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Nordis skrev:

Det har du sikkert rett i. Mine fleecejakker ligger og støver i et skap. Men skal huske dette når jeg kaster dem. Dette er et godt eksempel på at kommunikasjon rundt avfallshåndteringen ikke er tydelig nok ut til publikum. Jeg er rimelig opptatt av dette. Og likevel er jeg usikker på hvor jeg skal kaste fleece-jakka. Sier sitt :)

Jeg aner virkelig ikke hvordan vi skal greie å kommunisere det bedre. Det står på samtlige plastsekker til emballasjeplast, det står på Grønt Punkt sine sider og til alt overmål kjører Grønt Punkt stadig reklamer på tv om returemballasje. Jeg innser at vi ikke når frem, men vi er litt rådvill i bransjen siden vi stadig vekk ser at denne informasjonen ikke går inn.

Kildesortering av:

Glass og metall - skal ikke inneholde annet enn emballasje. Altså ikke krystallglass, glasskåler, lokket til stekepannen eller gryten.

Papir, papp og kartong - skal inneholde emballasje og magasin og kontorpapir. Dvs ukeblader, aviser, drikkekartonger, konvolutter, brune pappesker, pappflak. Ikke tørkepapir. papirbleier.

Plast - alle typer plastemballsje. Ikke stolben, kulepenner, permer osv.

Alt skal være tørt og rent. Må du skylle plasten i varmt vann for å få den ren er effekten av sorteringen borte. Jeg selv kaster all plast som har inneholdt mat med fett i i restavfall da skylling til det er rent er bortkastet miljømessig.

Anonymkode: c50af...951

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at mye må gjøres, men en stor del av problemet er at mange bare heier frem populistiske tiltak som i verste fall bare gjør problemet verre. 

Man må ta et steg tilbake og se på helheten. Hva ønsker vi? Ønsker vi å redusere plast, eller ønsker vi generelt mer MILJØvennlige tiltak? Når Kiwi nå introduserer papp i stedetfor plast, og folk heier frem dette, så er det et populistisk tiltak med svak oppbacking av forskning. Papp og papirposer kan være mer miljøskadelig enn plast. Å fjerne plast fra matemballasje kan øke matsvinnet. Å oppmuntre til økt bruk av naturfiber som bomull... Vel, aner dere hvor miljøfiendtlig bomullsproduksjon er? 

Den tragiske sannheten er at i mange tilfeller ER plast det mest miljøvennlige alternativet vi har. Det bør ikke nødvendigvis handle om å redusere plastbruken, men om å sikre at plasten ikke havner i naturen. Her er det mye andre land bør gjøre (pant og resirkulering), og i Norge kunne man kanskje innført større bøter for forsøpling? 

Det er altså en veldig kompleks sak, og dessverre ts synes jeg ikke det virker som du har satt deg inn i problemstillingen særlig godt. Det har ikke jeg heller altså, men det vi TRENGER er folk som snakker høyt og kommer med forslag OG som faktisk HAR satt seg inn i forskningen, helhetlig sett. Vi trenger ikke at Kiwi kommer med et PR-stunt. Og ikke minst bør vi legge en stor del av ansvaret over på bedrifter. Det hjelper ikke at vi handler i de forurensende bomullsnettene våre når største delen av avfallet kommer fra industrien. 

Anbefaler alle som ønsker å uttrykke sterke meninger om saken om å lese denne, og tilsvarende innlegg:

https://tjomlid.com/2018/04/20/mikroplast-og-plastproblemet-tallene-bak-debatten/

Også lur å lese: https://tjomlid.com/2007/07/09/resirkulering-p-tide-modernisere/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utfordrer deg: På hvilken nettside står det at fleecetøy skal sorteres som plast?

Plastreturordningen finansieres av emballasjeavgift. Det er derfor kun emballasje som skal kastes i plastsorteringen.

Grunnen til at noen kommuner velger å sortere ut matavfall er at de har gode muligheter for håndtering av dette avfallet i nærheten. Det er lite vits i å sortere ut matavfall for at det skal brennes i den samme ovnen som restavfallet, er du ikke enig? Eller kjøre det halve landet rundt for å håndtere det?

Nå ser det imidlertid ut som det kan komme et krav om utsortering av matavfall fra husholdning og næring og da må det jo også finnes løsninger for avsetning av det.

Anonymkode: c50af...951

Vi trenger ikke avspore en viktig tråd med den typen utfordringer, synes jeg. 

En annen skremmende plasforurensingskilde er alle fotballbanene med kunstgress og plastkuler. Mange av disse kunstgressbanene er finansiert og eller gitt som gaver fra en viss Trond Mohn. Har ikke da mangemillioneren et ansvar for å stoppe plastforsøplingen han har gitt bort og finansiert i mengder? 

Anonymkode: 7fac4...4d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg aner virkelig ikke hvordan vi skal greie å kommunisere det bedre. Det står på samtlige plastsekker til emballasjeplast, det står på Grønt Punkt sine sider og til alt overmål kjører Grønt Punkt stadig reklamer på tv om returemballasje. Jeg innser at vi ikke når frem, men vi er litt rådvill i bransjen siden vi stadig vekk ser at denne informasjonen ikke går inn.

Kildesortering av:

Glass og metall - skal ikke inneholde annet enn emballasje. Altså ikke krystallglass, glasskåler, lokket til stekepannen eller gryten.

Papir, papp og kartong - skal inneholde emballasje og magasin og kontorpapir. Dvs ukeblader, aviser, drikkekartonger, konvolutter, brune pappesker, pappflak. Ikke tørkepapir. papirbleier.

Plast - alle typer plastemballsje. Ikke stolben, kulepenner, permer osv.

Alt skal være tørt og rent. Må du skylle plasten i varmt vann for å få den ren er effekten av sorteringen borte. Jeg selv kaster all plast som har inneholdt mat med fett i i restavfall da skylling til det er rent er bortkastet miljømessig.

Anonymkode: c50af...951

Takk for presiseringen. Den inneholdt noen detaljer jeg ikke var kjent med, noen var jeg kjent med. F.eks har det nok hendt at en plastkulepenn har gått i plastavfallet. Man forsøker å gjøre sitt beste ut fra gode intensjoner. Men ting kan selvsagt havne feil. Og som sagt så er jeg nok mer opptatt av dette en en del andre. Så da kan du tenke deg..

Nei, jeg vet virkelig ikke hvorfor ikke kommunikasjon rundt dette kommer fram. Eller kanskje den gjør det men at det heller handler om holdninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nordis skrev:

Nei, det vet jeg virkelig ikke. Og som du ser så har jeg problematisert akkurat dette ovenfor :)

For å oppsummere: Etter eget utsagn er du over middels interessert i miljøvern, men du har ikke fått med deg at:

  • Avfall ikke sorteres likt i forskjellige kommuner
  • Sortere.no finnes
  • Fleece er ikke emballasje og skal ikke sorteres som plast 
  • Papirposer er mindre miljøvennlige enn plastposer
  • Gjenbruksnett kjøpt i butikken er mindre miljøvennlig enn både plast og papir 

Likevel vil du lære oss hvordan vi skal opptre for å være miljøvennlige? Unnskyld at jeg blir litt frustrert. 

Anonymkode: 363d5...bc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
3 minutter siden, Nordis skrev:

Men hvis dette er så enkelt og oversiktlig for publikum som du hevder, hvorfor så mye plast på avveie da? Kan det være at folk flest ikke vet at slike nettsteder finnes? Eller at de av en eller annen grunn ikke er interessert nok? Kanskje de har fått inntrykk at uansett hva de gjør som enkeltmennesker så monner det ikke? Ikke vet jeg.

Dessverre er det slik at folk driter i det.

De går tur i fjellet og har med seg engangsgrill og pølser opp og ned igjen er det for mye arbeid å bære med seg grillen og posene pølsen kom i så derfor blir dette liggende igjen.

De tar opp bæsjen til hunden sin i pose og så slenger de posen i naturen.

De - eller vi bør nok si "vi" - ser på plast i naturen som noe alle andre har forvoldt og ikke noe som angår den enkeltes hverdag. Er bosspannet eller containeren full? Er det fullt ved returpunktet? Ja, da setter vi like greit posene våre utenfor, istedenfor å ta det med hjem igjen. Ingen tanke for at rotter og kråker har fest på dette og sprer både plast og alt mulig annet utover. 

Papiret til isen vi har spist - det kaster vi for det var jo flere meter å gå til bosspannet og det var dessuten fullt.

Ølboksen som vi nettopp drakk i båten? Den kaster vi over bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selfie

Selv om plasten blir kildesortert, så betyr ikke det at plasten nødvendigvis kan brukes flere ganger til samme formål.  Ofte blir den «downcycled», altså at den blir brukt til noe «dårligere». Matemballasje blir feks brukt til grove hagemøbler eller poser. Sort plast kan brukes til lite, påleggsemballasje og annen emballasje som består av flere typer plast kan brukes til veldig lite. Så det at man kildesorterer plasten betyr altså ikke at alt blir som før. 

Det vi i Norge bør gjøre, er å begrense avfallsmengdene våre og plastforbruket. Det er der skoen trykker. I andre land er det den manglende håndteringen av avfallet som er et problem. 

Og dette med kildesortering på offentlige steder - det funker ikke. Folk kaster feil fordi de ikke bryr seg, og plast er ofte innsauset med mat og må uansett kastes i restavfallet. Så de stedene det er kildesortering ute så må ofte det meste kastes som restavfall uansett.

Tøyposer til frukt, flergangsbestikk osv får man forresten kjøpt i mange norske nettbutikker nå. 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å oppsummere: Etter eget utsagn er du over middels interessert i miljøvern, men du har ikke fått med deg at:

  • Avfall ikke sorteres likt i forskjellige kommuner
  • Sortere.no finnes
  • Fleece er ikke emballasje og skal ikke sorteres som plast 
  • Papirposer er mindre miljøvennlige enn plastposer
  • Gjenbruksnett kjøpt i butikken er mindre miljøvennlig enn både plast og papir 

Likevel vil du lære oss hvordan vi skal opptre for å være miljøvennlige? Unnskyld at jeg blir litt frustrert. 

Anonymkode: 363d5...bc2

Denne tråden handler ikke om meg men om hvordan vi kan redusere at så mye plast havner i havet. Forøvrig ser det ut til at du tillegger meg utsagn jeg ikke har hatt. F.eks har jeg aldri sagt at papirposer er mer miljøvennlige enn plastposer. Har ikke nevnt papirposer med et ord noe sted. Så her surrer du litt og blander nok innlegg fra flere. Greit det. Det viktigste er at vi tar debatten rundt hvordan vi skal få ned plastforsøplingen av havene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare oppsummere noen viktige punkter fra Tjomlid, siden mange her neppe gidder å lese den:

"

Å erstatte plastposer med papirposer er neppe fornuftig. Papirposer krever som nevnt mer vann og energi å produsere, og har rundt 4 ganger høyere klimagassutslipp.

 Handlenett av bomull er enda verre, da produksjonen av bomull krever enorme mengder vann, store mengder sprøytemidler, mye areal (og det verste vi gjør mot naturen er å bruke enda mer areal enn vi allerede gjør), nesten ikke gjenvinnes, og må brukes kanskje flere hundre eller tusen ganger for å kompensere for miljøeffekten sammenlignet med norske plastposer, avhengig av hvilke analyser man ser på."

Da kan man stille seg spørsmålet om det er fornuftig strategi å fokusere så hardt på å gjenvinne papir, men samtidig ville forby plastposer, når papirgjenvinningen er så mye, mye verre når det kommer til mikroplastforsøpling?"

" Kort sagt så ser mikroplasten ut til å ha omtrent samme mengder gift som dyreliv og havet har fra før, slik at systemet er i en slags pervers balanse. Fisken får altså ikke i seg mer gift fra mikroplasten enn den allerede før i seg fra annen mat den spiser – og da i mye større mengder enn den lille andel mikroplast den får i seg."

https://tjomlid.com/2018/04/20/mikroplast-og-plastproblemet-tallene-bak-debatten/

Anbefaler igjen å lese den. Han kommer med mer realistiske tiltak. Det er viktig at vi gjør tiltak som virker, ikke bare tiltak som letter på samvittigheten uten å ha noen reell effekt. I Norge er det ikke plastposer som er det store problemet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg vil bare oppsummere noen viktige punkter fra Tjomlid, siden mange her neppe gidder å lese den:

"

Å erstatte plastposer med papirposer er neppe fornuftig. Papirposer krever som nevnt mer vann og energi å produsere, og har rundt 4 ganger høyere klimagassutslipp.

 Handlenett av bomull er enda verre, da produksjonen av bomull krever enorme mengder vann, store mengder sprøytemidler, mye areal (og det verste vi gjør mot naturen er å bruke enda mer areal enn vi allerede gjør), nesten ikke gjenvinnes, og må brukes kanskje flere hundre eller tusen ganger for å kompensere for miljøeffekten sammenlignet med norske plastposer, avhengig av hvilke analyser man ser på."

Da kan man stille seg spørsmålet om det er fornuftig strategi å fokusere så hardt på å gjenvinne papir, men samtidig ville forby plastposer, når papirgjenvinningen er så mye, mye verre når det kommer til mikroplastforsøpling?"

" Kort sagt så ser mikroplasten ut til å ha omtrent samme mengder gift som dyreliv og havet har fra før, slik at systemet er i en slags pervers balanse. Fisken får altså ikke i seg mer gift fra mikroplasten enn den allerede før i seg fra annen mat den spiser – og da i mye større mengder enn den lille andel mikroplast den får i seg."

https://tjomlid.com/2018/04/20/mikroplast-og-plastproblemet-tallene-bak-debatten/

Anbefaler igjen å lese den. Han kommer med mer realistiske tiltak. Det er viktig at vi gjør tiltak som virker, ikke bare tiltak som letter på samvittigheten uten å ha noen reell effekt. I Norge er det ikke plastposer som er det store problemet... 

Akkurat han Tjomlid er vel noe omdiskutert...

Anonymkode: e945c...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Akkurat han Tjomlid er vel noe omdiskutert...

Anonymkode: e945c...49d

Men han henviser til forskning, så det er fritt frem for å lese forskningen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sisti skrev:

Men han henviser til forskning, så det er fritt frem for å lese forskningen. ;)

"Forskning" som i cherry picking-forskning?

Anonymkode: e945c...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

"Forskning" som i cherry picking-forskning?

Anonymkode: e945c...49d

Skal man bare "cherry pick" "forskningen" som anbefaler enkle men effektløse tiltak? Slik at vi flinke nordmenn kan klappe oss på brystet og si hvor flinke vi er som kan kjøpe jordbær i pappkurv? Kan ikke du heller påpeke hva som er dårlig med forskningen han drar frem, og komme med artikler som sier noe annet? Hvis ikke blir det jo en ganske lite saklig debatt, hvis argumentene bare skal gå på trynefaktor (du liker ikke Tjomlid, ergo avskriver du også forskningen, uten å begrunne hvorfor). Poenget her bør jo være å lære, og diskutere hva som er effektivt, og foreløpig bidrar du med... Ingenting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nordis skrev:

Denne tråden handler ikke om meg men om hvordan vi kan redusere at så mye plast havner i havet. Forøvrig ser det ut til at du tillegger meg utsagn jeg ikke har hatt. F.eks har jeg aldri sagt at papirposer er mer miljøvennlige enn plastposer. Har ikke nevnt papirposer med et ord noe sted. Så her surrer du litt og blander nok innlegg fra flere. Greit det. Det viktigste er at vi tar debatten rundt hvordan vi skal få ned plastforsøplingen av havene våre.

Ja, det gjør jeg. Beklager! Det var et av de andre innleggene tidlig i tråden. 

Men jeg har fremdeles inntrykk av at du fremmer symbolpolitikk, og at du ikke har satt deg inn i sammenhengene bak sakene du argumenterer for. Du vil bl.a. ha bort plastposer, men plastposebruken her i landet er ikke problemet. Den ser faktisk ut til å være ett av de mest miljøvennlige alternativene vi har. Som andre har sagt er det ikke norske bæreposer som utgjør plastforurensningen i havet, den kommer andre steder fra. 

Jeg er helt for å redusere plastbruken. Den saken er grei. Men jeg mener vi må gå løs på all den unødvendige bruken, ikke de områdene der plast faktisk ser ut til å være det beste alternativet. 

Anonymkode: 363d5...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Plasthelvette i havet bidrar vi nordmenn veldig lite til. Det er fiskebåter og annet som er hovedsynderen der, og en del land som dumper avfall i havet for å gjøre det enklest mulig. I Norge blir plast gjerne gjenbrukt gang på gang til det er ubrukelig lengre, men som oftest kommer det ikke så langt engang ettersom folk kaster plast fulle av matrester og klin. Da blir hele containeren med plast ansett som restavfall og blir behandlet deretter.

Anonymkode: 9265e...977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en gammeldags kar som misliker plast i de fleste varianter og bruker minst mulig. Jeg vil ikke forsøple naturen jeg elsker og bruker så mye som mulig. 
Likevel er mitt engasjement stort sett bare lokalt. Jeg har seilt gjennom de store søppelbeltene i verdenshavene og sett dumpingen i  andre land. Det vi gjør i Norge blir bare å pisse i havet i forhold. Vi må begynne å sette krav til andre land. Hadde vi bare hatt noe storpolitisk gjennomslagskraft... 

Anonymkode: 87945...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør jeg. Beklager! Det var et av de andre innleggene tidlig i tråden. 

Men jeg har fremdeles inntrykk av at du fremmer symbolpolitikk, og at du ikke har satt deg inn i sammenhengene bak sakene du argumenterer for. Du vil bl.a. ha bort plastposer, men plastposebruken her i landet er ikke problemet. Den ser faktisk ut til å være ett av de mest miljøvennlige alternativene vi har. Som andre har sagt er det ikke norske bæreposer som utgjør plastforurensningen i havet, den kommer andre steder fra. 

Jeg er helt for å redusere plastbruken. Den saken er grei. Men jeg mener vi må gå løs på all den unødvendige bruken, ikke de områdene der plast faktisk ser ut til å være det beste alternativet. 

Anonymkode: 363d5...bc2

Takk for beklagelsen :) Du har forøvrig helt rett i at jeg ikke kan nok om dette. Det er derfor jeg reiser debatten. For å lære. For jeg ønsker jo å gi mitt bidrag. Det jeg synes er skummelt er om dette gjøres til en elitistisk debatt, der kun "eksperter" og "de som har satt seg inn i forskningen" skal kunne delta. Det kan kvele mange kreative idèer fra hvermansen og potensielt også være et demokratisk problem.

I motsetning til deg så tror jeg symbolpolitikk også kan ha sin rettmessige plass. Jeg tror folk trenger symboler som kan bidra til forståelsen av omfanget av problemet. Jeg er ikke spesielt opptatt av plastposer, men av plasten som havner i havet, i alle utgaver. Mange har en tendens til å skylde på "de andre" i denne debatten. "De andre" er gjerne andre land eller industrien. Sånt tror jeg bidrar til handlingslammelse hos enkeltmennesker. For jeg tror genuint at enkeltmennesker ønsker å bidra. Da må problemet tas fra flere sider samtidig. Både internasjonalt, sanksjoner overfor industrien, samt at enkeltmennesker må oppleve at det de gjør også monner.

Nå skal jeg ut i sola (og plukke plast med meg der jeg ser det). God søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nordis skrev:

Takk for beklagelsen :) Du har forøvrig helt rett i at jeg ikke kan nok om dette. Det er derfor jeg reiser debatten. For å lære. For jeg ønsker jo å gi mitt bidrag. Det jeg synes er skummelt er om dette gjøres til en elitistisk debatt, der kun "eksperter" og "de som har satt seg inn i forskningen" skal kunne delta. Det kan kvele mange kreative idèer fra hvermansen og potensielt også være et demokratisk problem.

I motsetning til deg så tror jeg symbolpolitikk også kan ha sin rettmessige plass. Jeg tror folk trenger symboler som kan bidra til forståelsen av omfanget av problemet. Jeg er ikke spesielt opptatt av plastposer, men av plasten som havner i havet, i alle utgaver. Mange har en tendens til å skylde på "de andre" i denne debatten. "De andre" er gjerne andre land eller industrien. Sånt tror jeg bidrar til handlingslammelse hos enkeltmennesker. For jeg tror genuint at enkeltmennesker ønsker å bidra. Da må problemet tas fra flere sider samtidig. Både internasjonalt, sanksjoner overfor industrien, samt at enkeltmennesker må oppleve at det de gjør også monner.

Nå skal jeg ut i sola (og plukke plast med meg der jeg ser det). God søndag :)

Problemet med å drive symbolpolitikk på uvirksomme forbud er at det undergraver respekten for de som forfekter dem (diverse miljøvernforbund og politikere). Når det messes om plastposeforbud og at "Hvermannsen" må la bilen stå, mens svære skip ligger og spyr ut dieselrøyk på tomgang ved havna uten at man hører noen protestere mister mange respekten for miljøforkjemperne. Og det er farlig. 

Anonymkode: 363d5...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...