Gå til innhold

Plasthelvetet i havet


Nordis

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg snakker om båt, så snakker jeg ikke om små privatbåter men båter som brukes i næring. Alt fra små fiskeskøyter til store oljetankere inkludert ferjer ol. 

Anonymkode: 7fac4...4d2

Skjønte at det gjaldt disse også. Vi er vel enige om at det er en uting. Her bør det bøtelegges for plastforsøpling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen sak, langt mer skremmende enn den plasten vi ser, er at når vi bruker fleeceplagg eller tepper og vasker fleecen så går det mengder av små fibre fra fleecen ut med vaskevannet og havner i havet. Det kasse microplast. Microplasten er så knøttliten at vi verken ser den eller kjenner den, ingenting klarer heller å fange den opp. 

Om vi samtidig med bruken av disse produktene puster i oss microprodukter og dermed puster på oss helseproblemer er og et stort spørsmål. Vi vet at astma øker, kan det være en sammenheng med fleece? Jeg vet i hvertfall en ting, mine gamle fleecejakker skal i søpla. 

Anonymkode: 7fac4...4d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis plastposer i naturen ikke er et problem i Norge, hvorfor ses disse både i skogen, på fjellet og i sjøen her? 

Jeg har akkurat flyttet og da ryddet jeg i mitt personlige plastposehelvete. Jeg hadde nok plastposer til flere års avfallshåndtering. Disse er nå levert til resirkulering og jeg handler nå bare med handlenett og ryggsekk. Jeg har flere poser og jeg bryr meg svært lite om Rema må se en Kiwi pose og omvendt.

Fokuset på plastposer hjelper meg til å også begrense annen engangsplast.

Forøvrig: når det gjelder butikkplasten - f.eks. plast på grønnsaker osv - så er innpakningen der for å beskytte frukt og grønt under transport. Likevel har Bama og dagligvaregrossistene nå innsett at noe må gjøres og arbeider med det nå. Jeg er ikke nødvendigvis for papirposer  - disse er faktisk engangs. Men jeg er for flergangs poser for grønnsaker og frukt som man selv kan ta med til butikken. Jeg er for papirkurver til bær. Jeg er for at man prøver å redusere mengden plast og ikke ser på det som en uendelig resurs man bare kan pøse på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vi samtidig med bruken av disse produktene puster i oss microprodukter og dermed puster på oss helseproblemer er og et stort spørsmål. Vi vet at astma øker, kan det være en sammenheng med fleece? Jeg vet i hvertfall en ting, mine gamle fleecejakker skal i søpla. 

Anonymkode: 7fac4...4d2

Hvorfor det? Er det ikke bedre at når disse jakkene er utslitt så kjøper du nye i naturfibre? Hvorfor kaste ting før de er ødelagt? Det er også et miljøproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen sak, langt mer skremmende enn den plasten vi ser, er at når vi bruker fleeceplagg eller tepper og vasker fleecen så går det mengder av små fibre fra fleecen ut med vaskevannet og havner i havet. Det kasse microplast. Microplasten er så knøttliten at vi verken ser den eller kjenner den, ingenting klarer heller å fange den opp. 

Om vi samtidig med bruken av disse produktene puster i oss microprodukter og dermed puster på oss helseproblemer er og et stort spørsmål. Vi vet at astma øker, kan det være en sammenheng med fleece? Jeg vet i hvertfall en ting, mine gamle fleecejakker skal i søpla. 

Anonymkode: 7fac4...4d2

Husk å kaste de i plastavfallet, da :) Jeg har også sluttet med fleece, bruker ull i stedet. Og før noen kommer med hvor problematisk ullproduksjon kan være: Ingen sier at dette er lett. Og et sted må vi begynne. Det som er farlig er hvis vi kommuniserer at "alt" har en slik miljøbelastning at det likevel ikke nytter å gjøre noe. Det fører bare til handlingslammelse og man kommer ingen vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasten som ligger i sjøen er ikke akkurat kortreist, mesteparten blir dumpet helt andre steder før den dukker opp her. Bæreposer fra Kiwi og Rema er ikke akkurat overrepresentert skvalpende i vannkanten her. 

Typisk norsk å skulle redde verden ved å kjøre elbil og bære varer hjem i gamle dynetrekk. 

Anonymkode: 38a45...172

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hovesaklog plastposer  som forsøpler havet og strender, men flasker, kanner, tau, plastkasser og den typen produkter. 

De flrste plastposer blir brukt på land og gjenbrukt til søppel etter bruk. 

Produkter på sjøen/havet blir kastet eller "mistet" på sjøen fra båter så der er hovedproblemet. 

Så du kanskje nyhetene i går der kartonger i mengder ble lempet på havet fra et stort skip? Det samme skjer nok også med plast i ulike varianter. Ute av syne ute av sinn er nok en tankegang mange har. 

En god begynnelse hadde vært om alle brukte gjenbruksdrikkeflasker fremfor å kjøpe en vannflaske hver gang de er tørst. For 30 - 40 år siden var det knapt mulig å kjøpe en vannflaske i Norge, i dag er vannflaskesalg masseindustri og masseforsøpling. (Å gjenbruke engangsflasker vet vel alle at ikke er heldig? Da drikker dere vann med plast i.)

Anonymkode: 7fac4...4d2

Her var det mye fornuftig. Vi må se på hva som faktisk er problemet ved vårt eget forbruk, ikke se oss blinde på problemene andre skaper og innføre symboltiltak som har null virkning eller i verste fall er mindre miljøvennlige enn den utskjelte plastposen.

Norske plastposer havner sjelden eller aldri i havet eller naturen, de gjenbrukes som søppelposer og forbrennes på forsvarlig vis med resten av søpla vår. Papirposer er mindre skadelige enn plastposer når de først havner i naturen og/eller havet, men de tar det igjen ved å forurense mye mer under produksjon og ikke minst under transport, siden de har veldig mye høyere volum (og vekt?) enn plastposer. (Se link lagt ut av AB'en over - om dere ser forbi banningen og skjellingen har han/hun mye rett.) 

Og handlenett er rene miljøverstingene i forhold til begge, om danskene har rett. Selvsagt med mindre de lages selv av tekstiler som ellers hadde havnet i søpla, som gamle dynetrekk og gardiner slik jeg vet enkelte KG'ere gjør. DA er de miljøvennlige, og det er miljøvern i praksis i stedet for symbolpolitikk. 

Når det gjelder gjenbruksposer for frukt/grønt vil jeg si dette også har med hygiene å gjøre. Hvordan skal posene rengjøres, hvor ofte, og hvor mye forurenser dette sammenliknet med en tynn liten plastpose? Jeg vet ikke svaret, men slikt er viktig å tenke over om man vil gjøre noe som faktisk funker, og ikke bare skryte av at man er miljøvennlig. 

Og om man vil gjøre noe som faktisk monner: Om alle her i landet som har godt, friskt vann i springen sluttet å kjøpe flaskevann hadde vi spart massevis av både plast og transportforurensning. 

Anonymkode: 363d5...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første selges det ikke bare handleposer på matbutikkene, og for det andre er det da ikke "kleint" å gå med handleposer med andre logoer når man handler mat?

Bruker tjukke tøyposer jeg. Lett å få plass i veska også, og tåler en del vann hvis det regner.

Anonymkode: a76fc...48a

Hvor ellers selger man handleposer? For det er ingen av lokalbutikkene som selger det, annet enn atbutikk og polet

Anonymkode: 43dd2...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nordis skrev:

Husk å kaste de i plastavfallet, da :) Jeg har også sluttet med fleece, bruker ull i stedet. Og før noen kommer med hvor problematisk ullproduksjon kan være: Ingen sier at dette er lett. Og et sted må vi begynne. Det som er farlig er hvis vi kommuniserer at "alt" har en slik miljøbelastning at det likevel ikke nytter å gjøre noe. Det fører bare til handlingslammelse og man kommer ingen vei.

Ikke her jeg bor - her skal fleece sorteres som tekstiler og sko til ombruk! Så dette rådet bør tas med en klype salt. 

Hvordan avfall skal sorteres varierer fra sted til sted, så det er bedre å anbefale folk å sjekke selv på sortere.no enn å gi generelle anbefalinger basert på lokale forhold. 

Anonymkode: 363d5...bc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvis plastposer i naturen ikke er et problem i Norge, hvorfor ses disse både i skogen, på fjellet og i sjøen her? 

Jeg har akkurat flyttet og da ryddet jeg i mitt personlige plastposehelvete. Jeg hadde nok plastposer til flere års avfallshåndtering. Disse er nå levert til resirkulering og jeg handler nå bare med handlenett og ryggsekk. Jeg har flere poser og jeg bryr meg svært lite om Rema må se en Kiwi pose og omvendt.

Fokuset på plastposer hjelper meg til å også begrense annen engangsplast.

Forøvrig: når det gjelder butikkplasten - f.eks. plast på grønnsaker osv - så er innpakningen der for å beskytte frukt og grønt under transport. Likevel har Bama og dagligvaregrossistene nå innsett at noe må gjøres og arbeider med det nå. Jeg er ikke nødvendigvis for papirposer  - disse er faktisk engangs. Men jeg er for flergangs poser for grønnsaker og frukt som man selv kan ta med til butikken. Jeg er for papirkurver til bær. Jeg er for at man prøver å redusere mengden plast og ikke ser på det som en uendelig resurs man bare kan pøse på med.

Hver eneste pose i naturen er selvsagt en pose for mye, men i forhold til hvor mange plastposer som kjøpes/brukes er problemet forsvinnende lite her i landet. 

Anonymkode: 363d5...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke her jeg bor - her skal fleece sorteres som tekstiler og sko til ombruk! Så dette rådet bør tas med en klype salt. 

Hvordan avfall skal sorteres varierer fra sted til sted, så det er bedre å anbefale folk å sjekke selv på sortere.no enn å gi generelle anbefalinger basert på lokale forhold. 

Anonymkode: 363d5...bc2

Ja, der er tydelig at avfallsorteringen varierer fra kommune til kommune. Det jeg er skeptisk til er hvis vi gjør dette så komplisert for folk at de egenhendig må sjekke nettsteder som sortere.no (jeg visste ikke at det fantes en gang) for å vite hva de skal gjøre med søpla. Det beste hadde vært å ha like ordninger for avfallshåndtering i alle kommuner og at disse ble kommunisert tydelig til publikum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt enig med deg. I Sverige har de hatt papirposer i butikkene i alle år, hvorfor er det ingen butikker i Norge som tilbyr det. Mener jeg så noe om at Kiwi nå skulle komme med det.

Anonymkode: 7ff79...066

Hva kaster folk i Sverige søppelet sitt i da? Alle plastposene jeg plukker med meg fra butikken går til å kaste restavfall i... 

Anonymkode: c1448...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Nordis skrev:

Husk å kaste de i plastavfallet, da :) Jeg har også sluttet med fleece, bruker ull i stedet. Og før noen kommer med hvor problematisk ullproduksjon kan være: Ingen sier at dette er lett. Og et sted må vi begynne. Det som er farlig er hvis vi kommuniserer at "alt" har en slik miljøbelastning at det likevel ikke nytter å gjøre noe. Det fører bare til handlingslammelse og man kommer ingen vei.

Nei, de skal ikke i plastavfallet. De skal i restavfall. Kun EMBALLASJE skal i plastavfall!

Anonymkode: c50af...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nordis skrev:

Er det ikke snart på tide å forby både plastposer og engangsprodukter i plast? Flere andre land har slike forbud, og da bør vi her i Norge kunne ha det også.

Jeg har mange ganger hatt lyst til å ta mat ut av emballasjen i butikken og legge igjen plasten der. Men det er ikke så lett, man har ikke lyst til å fremstå som en rar og sær aktivist-type. I min barndom kan jeg huske at min bestemor hadde med seg handlenett i matbutikken. Jeg vet ikke hvorfor hun hadde det, kanskje var plastposene dyre. Jeg kan også huske at hun kjøpte "oppskjær" (kjøttpålegg) over disk og at dette var innpakket i papir, ikke plast. Vi må virkelig tilbake dit.

Hvorfor vil du ta av emballasjen? Slik at de må kaste enda mer mat enn før, pga vi ikke skal bruke det som er lettest å gjenvinne? Plast er faktisk det!

Nå fokuserer du/dere veldig på havet, vi nordmenn, amerikanere, europeer er sjanseløse som enkelt individer, det er faktisk 10 elver som står for 90% av all plast i havet, 8 av de ligger i Asia, 2 i Afrika. 

Kan også være verdt å tenke på at handlenett ikke er det mest miljøvennlige, men her har du "Tesla effekten". Samtidig så blir disse handlenettene lagd i Asia, mest sannsynlig ved en av de altfor mange fabrikkene som forurenser elvene i Asia. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de skal ikke i plastavfallet. De skal i restavfall. Kun EMBALLASJE skal i plastavfall!

Anonymkode: c50af...951

Det har du sikkert rett i. Mine fleecejakker ligger og støver i et skap. Men skal huske dette når jeg kaster dem. Dette er et godt eksempel på at kommunikasjon rundt avfallshåndteringen ikke er tydelig nok ut til publikum. Jeg er rimelig opptatt av dette. Og likevel er jeg usikker på hvor jeg skal kaste fleece-jakka. Sier sitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Nordis skrev:

Ja, der er tydelig at avfallsorteringen varierer fra kommune til kommune. Det jeg er skeptisk til er hvis vi gjør dette så komplisert for folk at de egenhendig må sjekke nettsteder som sortere.no (jeg visste ikke at det fantes en gang) for å vite hva de skal gjøre med søpla. Det beste hadde vært å ha like ordninger for avfallshåndtering i alle kommuner og at disse ble kommunisert tydelig til publikum.

Jeg utfordrer deg: På hvilken nettside står det at fleecetøy skal sorteres som plast?

Plastreturordningen finansieres av emballasjeavgift. Det er derfor kun emballasje som skal kastes i plastsorteringen.

Grunnen til at noen kommuner velger å sortere ut matavfall er at de har gode muligheter for håndtering av dette avfallet i nærheten. Det er lite vits i å sortere ut matavfall for at det skal brennes i den samme ovnen som restavfallet, er du ikke enig? Eller kjøre det halve landet rundt for å håndtere det?

Nå ser det imidlertid ut som det kan komme et krav om utsortering av matavfall fra husholdning og næring og da må det jo også finnes løsninger for avsetning av det.

Anonymkode: c50af...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvorfor det? Er det ikke bedre at når disse jakkene er utslitt så kjøper du nye i naturfibre? Hvorfor kaste ting før de er ødelagt? Det er også et miljøproblem.

Svaret dtår i det siterte innlegget. 

For å presisere; når fleecen vaskes slippes mengder av mikroskopisk små fibre av plasten ut i vaskevannet og videre ut til fiskene og annet havliv. Microplasten, de er så liten at vi ikke ser den uten nettopp mikroskop. Men den skader livet i havet langt mer enn den plasten vi ser og kan rydde opp i med bare nevene. 

Neste grunn er at jeg vil ikke gå og puste i fleeceprodukter når jeg alt har omfattende lungeskade fåført av andre. 

Anonymkode: 7fac4...4d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nordis skrev:

Ja, der er tydelig at avfallsorteringen varierer fra kommune til kommune. Det jeg er skeptisk til er hvis vi gjør dette så komplisert for folk at de egenhendig må sjekke nettsteder som sortere.no (jeg visste ikke at det fantes en gang) for å vite hva de skal gjøre med søpla. Det beste hadde vært å ha like ordninger for avfallshåndtering i alle kommuner og at disse ble kommunisert tydelig til publikum.

Men sånn er det ikke, og sortere.no er landsdekkende, lett å finne og fryktelig enkel å bruke. Du legger inn postnummeret ditt, søker opp det du skal kaste og får beskjed om hvordan tingen skal sorteres akkurat hos deg. 

Og det viktige er jo tross alt ikke at alle gjør det likt, det viktige er at folk sorterer riktig for sitt område. Vi har i mange år fått avfallskalender med sorteringsråd og hentetidspunkter i posten, og nå har vi fått en app i tillegg. Så fryktelig vanskelig er det ikke. 

Anonymkode: 363d5...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utfordrer deg: På hvilken nettside står det at fleecetøy skal sorteres som plast?

Plastreturordningen finansieres av emballasjeavgift. Det er derfor kun emballasje som skal kastes i plastsorteringen.

Grunnen til at noen kommuner velger å sortere ut matavfall er at de har gode muligheter for håndtering av dette avfallet i nærheten. Det er lite vits i å sortere ut matavfall for at det skal brennes i den samme ovnen som restavfallet, er du ikke enig? Eller kjøre det halve landet rundt for å håndtere det?

Nå ser det imidlertid ut som det kan komme et krav om utsortering av matavfall fra husholdning og næring og da må det jo også finnes løsninger for avsetning av det.

Anonymkode: c50af...951

Nei, det vet jeg virkelig ikke. Og som du ser så har jeg problematisert akkurat dette ovenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...