Gå til innhold

Plasthelvetet i havet


Nordis

Anbefalte innlegg

Er det ikke snart på tide å forby både plastposer og engangsprodukter i plast? Flere andre land har slike forbud, og da bør vi her i Norge kunne ha det også.

Klarer vi virkelig ikke å ta med oss handlenett på butikken? Hvorfor tilbyr ikke matbutikkene poser i mer miljøvennlige materialer til frukt og grønt? Poser som kan brukes flere ganger? Hvorfor skal det gjøres så vanskelig å være miljøvennlig? Nå er jo alt lagt opp til private initiativer fra forbrukerne, der man omtrent må være miljøaktivist for å få tak i slike produkter. Lete opp nettsider som selger smale produkter må man gjøre selv.

Jeg stemmer for at alle matbutikker selger miljøvennlige flergangsposer til frukt og grønt til en rimelig penge, som et alternativ til plasten. De bør få påbud om det. Alle kafèer bør selge kopper til flergangsbruk (vet at noen allerede gjør det). Det bør bli vanlig og naturlig at folk kommer med medbrakt kopp inn i kafèen og ber om å få kaffen i den. Her trengs det holdningsendringer hos forbrukerne, men også, og ikke minst, hos butikker og kafèer. Vi bør komme dit at kjøp av plastpose i butikken, engangskopper, plastbestikk osv sees på som harry, egoistisk og white trash-oppførsel. Først da skjer det noe med folk kanskje. 

Jeg har mange ganger hatt lyst til å ta mat ut av emballasjen i butikken og legge igjen plasten der. Men det er ikke så lett, man har ikke lyst til å fremstå som en rar og sær aktivist-type. I min barndom kan jeg huske at min bestemor hadde med seg handlenett i matbutikken. Jeg vet ikke hvorfor hun hadde det, kanskje var plastposene dyre. Jeg kan også huske at hun kjøpte "oppskjær" (kjøttpålegg) over disk og at dette var innpakket i papir, ikke plast. Vi må virkelig tilbake dit.

Jeg er alvorlig bekymret for plastmengdene i havet og hvilken tilstand vi leverer kloden i til fremtidige generasjoner. Vi gjør som vi vil og trekker stigen opp etter oss, kan det virke som. Det er forferdelig egoistisk. Det må selvsagt jobbes internasjonalt med dette, men samtidig så ser man at enkelte partier bruker et slikt argument som en sovepute for ikke å gjøre noe nasjonalt. Jeg tror at man bør gjøre begge deler. Og vi som er her i dette landet vi kan starte nå. I det små. Akkurat nå.

Endret av Nordis
skrivefeil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg. I Sverige har de hatt papirposer i butikkene i alle år, hvorfor er det ingen butikker i Norge som tilbyr det. Mener jeg så noe om at Kiwi nå skulle komme med det.

Jeg har alltid handlenett med meg. Men jeg sliter med mye sykdom, og verst på vinteren. Så da får jeg ofte levert matvarer på døra, selvfølgelig levert i plastposer. Men man får kjøpt handlenett, så jeg bestilte det, men de brukte de ikke, de lå i en plastpose. Kontaktet de, og spurte hvorfor de ikke hadde brukt de, og at jeg gjerne ville bruke handlenett da jeg handlet hos de. Men det var vist ikke mulig.

På sommerhalvåret handler jeg en del frukt og grønt på innvandrer butikker, der er ikke så mye pakket i plast. 

Så tenker jeg at vi som tenker dette, får og plukke opp andre sin søppel og kaste det. 

Men vet du hvor man får tak i poser til frukt og grønt, som er miljøvennlige, og butikken aksepterer at man bruker?

Anonymkode: 7ff79...066

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det må tas politiske grep, men jeg vet ikke helt hva. Politikere hater forbud. Det er vanskelig å navigere her synes jeg, for produksjon av handlenett og flerbrukskopp har jo også konsekvenser for miljøet. Hvor mange ganger må jeg bruke slike produkter for det faktisk er det miljøvennlige valget? Mange tusen ganger regner jeg med. Vi burde sydd handlenett av utslitte dynetrekk o.l.

Og maten; er den ikke pakket i plast så blir den dårlig mye fortere. Vi har allerede mye matsvinn i Norge, og med matmangel i resten av verden så kan ikke alle leve på økologisk og "naturlig" mat. Kanskje vi burde det vi som har mulighet, men jeg er usikker på dette punktet. Jeg har kjøpt bivokspapir som jeg pakker inn mat med. Det kan vaskes og fungerer bra. Hvis du tar det med til butikken kan du pakke det inn etter du har betalt. 

Men; om min største bekymring er plast i havet så er jo valget lett.

Jeg synes det er utrolig trist at det har gått så langt. Hvis vi vil ha sunn fisk må vi fiske den i ferskvann selv, alt som kommer fra havet er enten fullt av mikroplast eller medisiner.. 

Det jeg kunne tenkt meg er flere søppelkasser for resirkulering i byen. Nå er det bare restavfall og disse flyter over. I byen her brennes alt restavfall. Så jeg tar med meg plast- og papiravfall hjem for å kildesortere. Jeg kunne tenkt meg sortering av matavfall, jeg vet mange kommuner har dette. Kanskje man kunne få pant for plastsøppel?

Det burde vært flere nasjonale dager/prosjekter for søppelplukking. Ta søpla før den havner i havet! På strendene i byen her står det store containere for restavfall. Ingen for plast og papp. De er fulle sommeren gjennom og søppelet flyr rundt.

I såkalte innvandrerbutikker har de mer frukt og grønt i løsvekt, og du slipper et hav av plast bare for 2 avokadoer.. 

Folk flest løfter ikke en finger for miljøet, og vi må nok finne en teknologisk/biologisk løsning for dette problemet også. Nå er det jo funnet et enzym som bryter ned plast, og da spørs det om vi kan sette dette i system. 

Anonymkode: cc205...9ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. I Sverige har de hatt papirposer i butikkene i alle år, hvorfor er det ingen butikker i Norge som tilbyr det. Mener jeg så noe om at Kiwi nå skulle komme med det.

Jeg har alltid handlenett med meg. Men jeg sliter med mye sykdom, og verst på vinteren. Så da får jeg ofte levert matvarer på døra, selvfølgelig levert i plastposer. Men man får kjøpt handlenett, så jeg bestilte det, men de brukte de ikke, de lå i en plastpose. Kontaktet de, og spurte hvorfor de ikke hadde brukt de, og at jeg gjerne ville bruke handlenett da jeg handlet hos de. Men det var vist ikke mulig.

På sommerhalvåret handler jeg en del frukt og grønt på innvandrer butikker, der er ikke så mye pakket i plast. 

Så tenker jeg at vi som tenker dette, får og plukke opp andre sin søppel og kaste det. 

Men vet du hvor man får tak i poser til frukt og grønt, som er miljøvennlige, og butikken aksepterer at man bruker?

Anonymkode: 7ff79...066

Jeg handler innimellom og får tilkjørt. Sist jeg fikk tilkjørt fra Meny fikk jeg 5 plastposer som fint kunne vært 2 stykker. Det er så utrolig unødvendig. 

Jeg sendte mail til Meny og klaget og jeg håper de tar det til etterretning. Det er ganske viktig å redusere plasten, og plastposer når man handler burde vært det som er enklest å få ned. 

Anonymkode: 5b79c...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi tar grep :)  Mener også at Bama planlegger å bytte ut plastkurvene til jordbær med pappkurver.

IMG_1668.PNG

Endret av toothfairy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser argumentene dine og er enig at dette ikke nødvendigvis er enkelt. Men hvis man holder fokuset på å få ned mengden plast som havner i havet, så MÅ plastforbruket ned. Jeg har også hørt det argumentet om at hvis maten ikke pakkes inn i plast så øker matsvinnet. Men er det så enkelt? Hva om man, i det øyeblikk kan kom inn døra hjemme med matvarene, puttet maten i tette bokser i kjøleskapet? Eller er problemet at frukt og grønt vil råtne i butikken eller under transport til butikken om den ikke er innpakket i plast? Dette må svares tydelig på av folk med bedre peiling enn meg.

Ja, produksjon av handlenett, i f.eks tøy, har også en miljøkostnad. Men disse havner sjeldnere i havet i det minste. Folk tar også mer vare på ting som koster litt. Du kaster liksom ikke et tøynett eller en sekk fra deg på stranda før du går. Ingen gjør det. Ja, selvsagt burde vi ideelt sett sydd våre egne tøynett av utslitte dynetrekk osv, men det kommer neppe til å bli veldig utbredt. Det må finnes lett tilgjengelige alternativer for folk som samtidige er bærekraftige og av en slik verdi at ikke folk kaster dem fra seg her og der.

Jeg er enig i at det ikke er lett å vite hva som er de beste løsningene. Men personlig tror jeg at mye kan skje om man klarer å gjøre bruk av plastprodukter, særlig engangsprodukter, ukult. Ingen vil være ukule. Se bare på det med røyking. Nå er jo det blitt ganske ukult. Jeg kjenner flere som smugrøyker som sier de ikke vil bli sett på nærbutikken når de handler røyk. Det sier litt. Vi bør komme dit med plasten også.

(Dette er et svar til #3. Glemte å sitere)

Endret av Nordis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For hver person som handler i Norge går det som regel en plast pose med på kjøpe, gjerne 2-3 om de handler mye. Tenk da hvor mye plastposer dette blir når 1 million mennesker handler og kjøper poser, de bruker også (inkludert meg) posene som søppel poser hvor de hiver søppel. 

Dette søplet samler seg i søppelfyllinger og er med på å hope opp plast problemet, jeg skulle ønske at vi i Norge slik som i USA bruker papir poser, dette hjelper veldig på i miljøet da papir gjerne blir til jord og ødelegger ikke så mye som plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det må tas politiske grep, men jeg vet ikke helt hva. Politikere hater forbud. Det er vanskelig å navigere her synes jeg, for produksjon av handlenett og flerbrukskopp har jo også konsekvenser for miljøet. Hvor mange ganger må jeg bruke slike produkter for det faktisk er det miljøvennlige valget? Mange tusen ganger regner jeg med. Vi burde sydd handlenett av utslitte dynetrekk o.l.

Og maten; er den ikke pakket i plast så blir den dårlig mye fortere. Vi har allerede mye matsvinn i Norge, og med matmangel i resten av verden så kan ikke alle leve på økologisk og "naturlig" mat. Kanskje vi burde det vi som har mulighet, men jeg er usikker på dette punktet. Jeg har kjøpt bivokspapir som jeg pakker inn mat med. Det kan vaskes og fungerer bra. Hvis du tar det med til butikken kan du pakke det inn etter du har betalt. 

Men; om min største bekymring er plast i havet så er jo valget lett.

Jeg synes det er utrolig trist at det har gått så langt. Hvis vi vil ha sunn fisk må vi fiske den i ferskvann selv, alt som kommer fra havet er enten fullt av mikroplast eller medisiner.. 

Det jeg kunne tenkt meg er flere søppelkasser for resirkulering i byen. Nå er det bare restavfall og disse flyter over. I byen her brennes alt restavfall. Så jeg tar med meg plast- og papiravfall hjem for å kildesortere. Jeg kunne tenkt meg sortering av matavfall, jeg vet mange kommuner har dette. Kanskje man kunne få pant for plastsøppel?

Det burde vært flere nasjonale dager/prosjekter for søppelplukking. Ta søpla før den havner i havet! På strendene i byen her står det store containere for restavfall. Ingen for plast og papp. De er fulle sommeren gjennom og søppelet flyr rundt.

I såkalte innvandrerbutikker har de mer frukt og grønt i løsvekt, og du slipper et hav av plast bare for 2 avokadoer.. 

Folk flest løfter ikke en finger for miljøet, og vi må nok finne en teknologisk/biologisk løsning for dette problemet også. Nå er det jo funnet et enzym som bryter ned plast, og da spørs det om vi kan sette dette i system. 

Anonymkode: cc205...9ed

Har dere ikke sortering av matavfall? Wow. Trodde alle kommuner i det minste hadde det.

Her jeg bor har vi sortering for matavfall, glass og metall, papir og plast. Egne søppelkasser til alle disse kategoriene. Alt "det andre" skal i restavfall (utenom spesialavfall, selvsagt). Plastavfallssorteringen kom sist på plass. Og det var da den ble innført at jeg virkelig så hvilke enorme plastmengder jeg drar i hus. Plastavfallsdunken under kjøkkenbenken er smekkfull støtt og stadig. Omtrent ALT vi kjøper er innpakket i plast..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges ikke handleposer noe sted. bare på matbutikkene, og det er selvsagt passe kleint å gå rundt med kiwiposer på rema osv. Ikke er de pene å se på heller

Anonymkode: 43dd2...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det selges ikke handleposer noe sted. bare på matbutikkene, og det er selvsagt passe kleint å gå rundt med kiwiposer på rema osv. Ikke er de pene å se på heller

Anonymkode: 43dd2...676

Jeg går ofte med Kiwi-flerbruksnett på Rema, og omvendt. Synes ikke det er kleint. Synes det er mye mer kleint når jeg har glemt nettene hjemme og må kjøpe de hersens plastposene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det selges ikke handleposer noe sted. bare på matbutikkene, og det er selvsagt passe kleint å gå rundt med kiwiposer på rema osv. Ikke er de pene å se på heller

Anonymkode: 43dd2...676

Vil tro ebay ol selger vanntette nett. Og du kan alltids bruke ryggsekk.

Anonymkode: c5d2e...8d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nordis skrev:

Er det ikke snart på tide å forby både plastposer og engangsprodukter i plast? Flere andre land har slike forbud, og da bør vi her i Norge kunne ha det også.

Klarer vi virkelig ikke å ta med oss handlenett på butikken? Hvorfor tilbyr ikke matbutikkene poser i mer miljøvennlige materialer til frukt og grønt? Poser som kan brukes flere ganger? Hvorfor skal det gjøres så vanskelig å være miljøvennlig? Nå er jo alt lagt opp til private initiativer fra forbrukerne, der man omtrent må være miljøaktivist for å få tak i slike produkter. Lete opp nettsider som selger smale produkter må man gjøre selv.

Jeg stemmer for at alle matbutikker selger miljøvennlige flergangsposer til frukt og grønt til en rimelig penge, som et alternativ til plasten. De bør få påbud om det. Alle kafèer bør selge kopper til flergangsbruk (vet at noen allerede gjør det). Det bør bli vanlig og naturlig at folk kommer med medbrakt kopp inn i kafèen og ber om å få kaffen i den. Her trengs det holdningsendringer hos forbrukerne, men også, og ikke minst, hos butikker og kafèer. Vi bør komme dit at kjøp av plastpose i butikken, engangskopper, plastbestikk osv sees på som harry, egoistisk og white trash-oppførsel. Først da skjer det noe med folk kanskje. 

Jeg har mange ganger hatt lyst til å ta mat ut av emballasjen i butikken og legge igjen plasten der. Men det er ikke så lett, man har ikke lyst til å fremstå som en rar og sær aktivist-type. I min barndom kan jeg huske at min bestemor hadde med seg handlenett i matbutikken. Jeg vet ikke hvorfor hun hadde det, kanskje var plastposene dyre. Jeg kan også huske at hun kjøpte "oppskjær" (kjøttpålegg) over disk og at dette var innpakket i papir, ikke plast. Vi må virkelig tilbake dit.

Jeg er alvorlig bekymret for plastmengdene i havet og hvilken tilstand vi leverer kloden i til fremtidige generasjoner. Vi gjør som vi vil og trekker stigen opp etter oss, kan det virke som. Det er forferdelig egoistisk. Det må selvsagt jobbes internasjonalt med dette, men samtidig så ser man at enkelte partier bruker et slikt argument som en sovepute for ikke å gjøre noe nasjonalt. Jeg tror at man bør gjøre begge deler. Og vi som er her i dette landet vi kan starte nå. I det små. Akkurat nå.

Det er ikke hovesaklog plastposer  som forsøpler havet og strender, men flasker, kanner, tau, plastkasser og den typen produkter. 

De flrste plastposer blir brukt på land og gjenbrukt til søppel etter bruk. 

Produkter på sjøen/havet blir kastet eller "mistet" på sjøen fra båter så der er hovedproblemet. 

Så du kanskje nyhetene i går der kartonger i mengder ble lempet på havet fra et stort skip? Det samme skjer nok også med plast i ulike varianter. Ute av syne ute av sinn er nok en tankegang mange har. 

En god begynnelse hadde vært om alle brukte gjenbruksdrikkeflasker fremfor å kjøpe en vannflaske hver gang de er tørst. For 30 - 40 år siden var det knapt mulig å kjøpe en vannflaske i Norge, i dag er vannflaskesalg masseindustri og masseforsøpling. (Å gjenbruke engangsflasker vet vel alle at ikke er heldig? Da drikker dere vann med plast i.)

Anonymkode: 7fac4...4d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro ebay ol selger vanntette nett. Og du kan alltids bruke ryggsekk.

Anonymkode: c5d2e...8d3

Og her vi inne på sakens kjerne. Vi må på ebay? Hvorfor i huleste finnes ikke fine nett, også til frukt og grønt og alt i løsvekt, lett tilgjengelig på den nærmeste matbutikken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hovesaklog plastposer  som forsøpler havet og strender, men flasker, kanner, tau, plastkasser og den typen produkter. 

De flrste plastposer blir brukt på land og gjenbrukt til søppel etter bruk. 

Produkter på sjøen/havet blir kastet eller "mistet" på sjøen fra båter så der er hovedproblemet. 

Så du kanskje nyhetene i går der kartonger i mengder ble lempet på havet fra et stort skip? Det samme skjer nok også med plast i ulike varianter. Ute av syne ute av sinn er nok en tankegang mange har. 

En god begynnelse hadde vært om alle brukte gjenbruksdrikkeflasker fremfor å kjøpe en vannflaske hver gang de er tørst. For 30 - 40 år siden var det knapt mulig å kjøpe en vannflaske i Norge, i dag er vannflaskesalg masseindustri og masseforsøpling. (Å gjenbruke engangsflasker vet vel alle at ikke er heldig? Da drikker dere vann med plast i.)

Anonymkode: 7fac4...4d2

Enig med deg, og jeg vet godt at plastposer kun utgjør en del av plastproblemet. Her må det jobbes fra flere sider. Mange av oss driver ikke med båt eller kaster kanner og tau ut fra båt eller lemner slikt på strender. Noen gjør det. Men de aller, aller fleste handler i matbutikker eller besøker kafèer flere ganger i uka, og det er sted å begynne.

Det må bli en integrert vane å ta med seg handlenett, flerbrukskopp/drikkeflaske når man går ut døra om morgenen. Vi vet jo at vi får behov for å drikke og handle i løpet av dagen, det kommer liksom ikke brått på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det selges ikke handleposer noe sted. bare på matbutikkene, og det er selvsagt passe kleint å gå rundt med kiwiposer på rema osv. Ikke er de pene å se på heller

Anonymkode: 43dd2...676

For det første selges det ikke bare handleposer på matbutikkene, og for det andre er det da ikke "kleint" å gå med handleposer med andre logoer når man handler mat?

Bruker tjukke tøyposer jeg. Lett å få plass i veska også, og tåler en del vann hvis det regner.

Anonymkode: a76fc...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla plastfanatikere.. I Norge blir plastposer gjenbrukt og resirkulert, det er i resten av verden problemet ligger, ikke her. Dette er bare enda en måte for nordmenn å heve seg ved å rope høyt for noe som egentlig ikke har en dritt å si i det store bildet. DET ER IKKE I NORGE PROBLEMET LIGGER! 

Gå tilbake til de triste livene deres som består av bæsjebleier og Pepsimax og vent på neste trend, nå er jeg faen meg lei det der maset om plast. Vi har fått med oss at dere er trendy og miljøbevisste nå. 

PS: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6ajbQ/--Plastposer-er-mer-miljovennlig-enn-papirposer

så HOLD KJEFT 

Anonymkode: 3e819...372

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg oppfordrer alle som ikke har egen plastavfallssortering i sin kommune til å på eget initiativ sortere ut plasten hjemme en ukes tid. Dere vil bli skremt over mengden plast. Jeg ble det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingen ting med hva vi i Norge gjør eller ikke. Vi panter flaskene våres og leverer all plasten og kildesortert avfall i husholdningen vår til gjennvinning. 

Mens det i en del møkkaland går rett i elva. Det er der folk kaster søpla si. Så går det rett ut i havet. 

Der må det skjerpings til! Man kan begynne med å innføre pant på flasker. I Norge er det en selvfølge. Så kan de også begynne med gjennvinning og at det offentlige kommer og henter kildesortert søppel. Men de landene har langt større problemer å rydde opp i før de får en virkende infrastruktur. 

En annen ting er at verden er overbefolket. Så klager noen på at i noen land så har befolkningsveksten stoppet opp. Det er jo en bra ting. Antall mennesker går i et med hvor mye forurensing det finnes. 

 

Anonymkode: d45cd...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ingen ting med hva vi i Norge gjør eller ikke. Vi panter flaskene våres og leverer all plasten og kildesortert avfall i husholdningen vår til gjennvinning. 

Mens det i en del møkkaland går rett i elva. Det er der folk kaster søpla si. Så går det rett ut i havet. 

Der må det skjerpings til! Man kan begynne med å innføre pant på flasker. I Norge er det en selvfølge. Så kan de også begynne med gjennvinning og at det offentlige kommer og henter kildesortert søppel. Men de landene har langt større problemer å rydde opp i før de får en virkende infrastruktur. 

En annen ting er at verden er overbefolket. Så klager noen på at i noen land så har befolkningsveksten stoppet opp. Det er jo en bra ting. Antall mennesker går i et med hvor mye forurensing det finnes. 

 

Anonymkode: d45cd...12e

Du har rett i at det er et problem at mange land dumper plasten i elver og hav. Derfor må det også jobbes internasjonalt med dette problemet. Og vi i Norge er ledende på det med pant på drikkeflasker. Det er veldig bra, og her bør andre land komme etter.

Men jeg ser ikke hvorfor ikke vi skal bli enda flinkere på dette? Panteordning på alt av plast er en god idè, det kan bidra til at folk rydder strender. Unger kan tjene seg lommepenger på en god sak. Og så må vi bruke vår forbrukermakt på en slik måte at produsentene blir tvunget til å finne alternativer til den massive plastinnpakkingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nordis skrev:

Enig med deg, og jeg vet godt at plastposer kun utgjør en del av plastproblemet. Her må det jobbes fra flere sider. Mange av oss driver ikke med båt eller kaster kanner og tau ut fra båt eller lemner slikt på strender. Noen gjør det. Men de aller, aller fleste handler i matbutikker eller besøker kafèer flere ganger i uka, og det er sted å begynne.

Det må bli en integrert vane å ta med seg handlenett, flerbrukskopp/drikkeflaske når man går ut døra om morgenen. Vi vet jo at vi får behov for å drikke og handle i løpet av dagen, det kommer liksom ikke brått på.

Når jeg snakker om båt, så snakker jeg ikke om små privatbåter men båter som brukes i næring. Alt fra små fiskeskøyter til store oljetankere inkludert ferjer ol. 

Anonymkode: 7fac4...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...