Gå til innhold

Psykoanalyse av mennesker som oppriktig lar seg provosere av skriveleif


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Ichiko skrev:

Jeg fant Årets Flisepikker i denne tråden, en som virker å provoseres av at andre provoseres; og som gir uttrykk for å være synsk når det gjelder hvordan disse andre tenker og føler. Se innlegget under

 Jeg er verken provosert eller synsk, men jeg skrev faktisk  fakta om saken :) 

Anonymkode: 6521b...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, Overrasket skrev:

Du har et poeng, men det er ikke enerådende. Nettopp fordi dette er et skriftlig forum er det mest korrekt å bevisst forsøke å skrive rett og bruke en ellers god språkføring. Det er faktisk mer inkluderende og sikrer en bredere debatt dersom alle enkelt kan forstå det som skrives. Derfor er god norsk så viktig, så vi alle forstår hverandre enkelt og kan delta med utgangspunkt i samme forståelse. 

Den ser jeg. Er man konstruktiv så blir man møtt, man kan til og med lære seg noe nytt. Slik du forklarer det er ett godt eksempel på hvordan man kan nå frem om man ønsker en endring ift. rettskriving. 

Endret av Lalala123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg ikke provosere av skrivefeil, men jeg lar meg irritere. Noen ganger bare fordi det ikke er riktig, andre ganger fordi det er vanskelig å forstå hva som menes. Jeg leste nettopp et innlegg i en gruppe på facebook der jeg faktisk ikke forsto hva hun som skrev mente. Det var et`vilt sammensurium av skrivefeil og dialekt, så jeg håper for hennes egen skyld at det ikke var noe viktig hun ville si.

Det er en grunn til at det blir utarbeidet regler, så med mindre man er en svært bevisst språkbruker, bør man være forsiktig med å ikke ta hensyn til dem. 

Jeg kan bruke trådtittelen for å illustrere hva jeg mener: "Psyko analyse av mennesker som oppriktig lar seg provosere av skriveleif." Det blir noe annet enn "Psykoanalyse av mennesker som oppriktig lar seg provosere av skriveleif". Eller hva synes du, TS?

Endret av ti10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fryktelig irritert på meg selv når jeg skriver feil. Det skjer oftest når jeg bruker telefon! 

Jeg ser lett om folk har dysleksi for det er noen kjennetegn, og det er ikke plagsomt! 

Ellers irriterer det meg. Vi bør kunne skrive i Norge! Jeg er ikke opprinnelig norsk, men skriver bedre norsk enn morsmål ( italiensk). Vi bør klare å skrive riktig. Jeg blir så flau hver gang det skjer jeg. Iblant er det autocorrect og andre ganger går det litt fort i svingene her. 

Syns det er en skam når folk skriver "onkli " istedenfor "ordentlig". Tar meg tid å skjønne hva f...De mener nå og da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

 Jeg er verken provosert eller synsk, men jeg skrev faktisk  fakta om saken :) 

Anonymkode: 6521b...b2e

Nei, du skrev din mening om saken: det er ikke nødvendigvis fakta. Når du presenterer noe som fakta, bør du ha dokumentasjon til å underbygge påstanden; i det minste komme med noen argumenter. Det er god debatteknikk, og til stor nytte for alle deltagerne i en debatt; akkurat som et riktig og velformulert språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 hour ago, Arabella said:

Det er det vel ingenting som heter. Vedkommende mener sikkert "underliggende" årsaker.

Jeg antar enten forutgående eller underliggende. Det hadde vært greit å vite, fordi det betyr jo ikke det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg thenker at det kansksje har med at man sltier med perfeksjonsime, og at man er sykeilg opptatt av at ting skal være prefekt.

Anonymkode: c8ea7...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan irritere meg av gjentakende skrivefeil som jeg tror skribenten er fullt klar over selv. 

Som for eksempel: 

"Hvem bil burde jeg velge?" 

Hvem i stedet for hvilken, evt. Hva slags, er en feil som irriterer meg. Gidder likevel ikke rette på vedkommende. Skriver nok ikke helt feilfritt jeg heller, men enkelte feil blir for åpenbare og fordummende. 

Er det en tekst full av skrivefeil, tegnsettingsfeil, null avsnitt, mangel på stor og liten bokstav så lar jeg være å lese det. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flaut å rette feil. 

De som liker best å rette på andre takler det minst selv. 

Det er liksom derfor de retter på andre. Fokus vekk fra seg og over på noe annet. 

Anonymkode: 42bcf...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker uten dysleksi eller innvandrerbakgrunn har ingen unnskyldning for å ikke lære seg korrekt, flytende norsk. 

Anonymkode: 9634d...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Voksne mennesker uten dysleksi eller innvandrerbakgrunn har ingen unnskyldning for å ikke lære seg korrekt, flytende norsk. 

Anonymkode: 9634d...4f0

Voksne mennesker uten personlighetsforstyrrelse eller syndrom har ingen unnskyldning for å gi seg hen til slike irritasjonsmomenter. Ei litta kopp med pust me' magan, to skjeer med mind your own business og en klype med selvinnsikt.

Anonymkode: 0cb17...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 14.37, Ichiko skrev:

Nei, du skrev din mening om saken: det er ikke nødvendigvis fakta. Når du presenterer noe som fakta, bør du ha dokumentasjon til å underbygge påstanden; i det minste komme med noen argumenter. Det er god debatteknikk, og til stor nytte for alle deltagerne i en debatt; akkurat som et riktig og velformulert språk.

Du har rett :) 

Anonymkode: 6521b...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeleWasShite

Jeg tror det med å påpeke skrivefeil i debatter som handler om noe annet i stor grad handler om intelligens og evne til abstrakt tenkning, og til en viss grad også om sosial trening og intellektuell anstendighet. Folk som bruker skrivefeil og grammatiske feil som argument mangler rett og slett noe på begge områder. De er har typisk IQ på rundt 100, hvilket er nok til å ha god kontroll på rigide systemer som "bare er sånn" (som f.eks. rettskriving og grammatikk), men ikke nok til å tenke abstrakt eller kreativt, noe som er nødvendig for å kunne følge eller se mangler i et logisk resonnement.

For å kunne "holde seg til saken" må man jo faktisk se hva "saken" er, og det er det rett og slett ikke alle som evner. Påpeking av skrivefeil blir dermed den eneste måten disse menneskene kan delta på i det hele tatt, og følgelig ville det vært ekskluderende å forvente at de faktisk holdt seg til sak, en form for diskriminering av de middels intelligente med minimal sosial trening.

Når det er sagt kan hvem som helst tenke sitt om skrivefeil og grammatiske feil. Men det er her den sosiale treningen kommer inn i bildet: Et sosialt oppegående menneske forstår nemlig at språkfeil er noe som taler for seg selv, og derfor ikke noe som behøver å påpekes for å hamre hjem et "poeng". Tvert imot, i det øyeblikket man gjør det oppnår man ingenting annet enn å fremstå som desperat og veldig opphengt i å "ha rett", om så på sviktende grunnlag. Man mister altså noe av sin troverdighet.

Kort fortalt: Språknazier er gjennomsnittlig intelligente mennesker med manglende sosial trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...