Gå til innhold

Psykoanalyse av mennesker som oppriktig lar seg provosere av skriveleif


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Viernes skrev:

Hvordan folk skriver på privaten er vel egentlig det samme for meg, men med en gang det er elendig språk når det kommer til en business blir jeg skeptisk.

Styrer unna selgere som ikke skriver riktig, enten det er jobb eller privat. Det ser så ekstremt useriøst ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hehe. Ok, jeg vant

Anonymkode: 1ca1a...777

Hva vant du? Plsn får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er de forutliggende årsakene?

Anonymkode: 0cb17...e0f

Først må vi få klarhet i hva du mener med "forutliggende"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det reageres på at folk ikke kan skrive riktig.

Anonymkode: e6c97...a4a

Ja, men når det reageres så kraftig at man kun henger seg opp i skrivefeilen og ikke selve teksten som gjerne har ett godt poeng, da er jeg enig med ts at man kan lure på om det er mer som ligger bak. På ett åpent forum deler man meninger etc. Det er såvidt jeg vet ingen krav om  rettskriving. Og bra er det! Kan være for alt vi vet, flere her som har dysleksi. Who knows, poenget er at forumet er åpent for alle og det stilles ikke krav til rettskriving for å ytre seg her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke sint av en skriveleif, men kan bli en smule irritert over mange skriveleifer i en tekst som gjør at teksten blir vanskelig å forstå. Og at mange ikke bryr seg om rettskriving og vårt språk. 

Liker ikke at folk skriver på dialekt heller. Er så tungt å lese. Skriv så vi forstår hva du prøver å formidle. 

Anonymkode: 4c6d4...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lure på hvilken diagnose som ligger bak de som gang på gang klikker helt hver gang noen skriver nippel istedenfor brystvorte. Skulle nesten tro det var en dødssynd, selv om alle forstår hva som er ment.

Anonymkode: a4aa9...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det kan være irriterende med mange feil, så det blir vanskelig å fatte hva vedkommende mener, som flere har påpekt alt, men å henge seg opp i en og annen feil blir for dumt. Da synes jeg det er mye mer irriterende med de som skal leke norsklærer, og sporer av det som i utgangspunktet var en interessant tråd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lalala123 said:

Ja, men når det reageres så kraftig at man kun henger seg opp i skrivefeilen og ikke selve teksten som gjerne har ett godt poeng, da er jeg enig med ts at man kan lure på om det er mer som ligger bak. På ett åpent forum deler man meninger etc. Det er såvidt jeg vet ingen krav om  rettskriving. Og bra er det! Kan være for alt vi vet, flere her som har dysleksi. Who knows, poenget er at forumet er åpent for alle og det stilles ikke krav til rettskriving for å ytre seg her. 

Å bruke ett/et feil f.eks. er utrolig utbredt her på KG og har ingenting med dysleksi å gjøre ihvertfall. Ett åpent forum er et spesifikt forum, mens et forum er et random forum. Samme med ett/et godt poeng.

 

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/regler-bruk-av-ett-og-et/

Anonymkode: 4308b...c8a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lalala123 skrev:

Ja, men når det reageres så kraftig at man kun henger seg opp i skrivefeilen og ikke selve teksten som gjerne har ett godt poeng, da er jeg enig med ts at man kan lure på om det er mer som ligger bak. På ett åpent forum deler man meninger etc. Det er såvidt jeg vet ingen krav om  rettskriving. Og bra er det! Kan være for alt vi vet, flere her som har dysleksi. Who knows, poenget er at forumet er åpent for alle og det stilles ikke krav til rettskriving for å ytre seg her. 

Jo, folk kan ha dysleksi og det er lov å skrive feil. En del henger seg opp i en liten skriveleif i tekst og bare MÅ kommentere. Det er tåpelig. Men det jeg kan irritere meg over er at folk ikke bryr seg lenger om rettskriving. Dette ser jeg stadig. Gir blaffen i det! Grammatikk feil og feil bruk av komma/punktum. Hører stadig for tiden folk si og skrive Hvem istedet for Hvilken. Eksempel «Hvem genser skal jeg ha på i dag?» Det heter jo «Hvilken genser skal jeg ha på i dag?» Hva er det skjer med språket vårt? 

Anonymkode: 4c6d4...51e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke ett/et feil f.eks. er utrolig utbredt her på KG og har ingenting med dysleksi å gjøre ihvertfall. Ett åpent forum er et spesifikt forum, mens et forum er et random forum. Samme med ett/et godt poeng.

 

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/regler-bruk-av-ett-og-et/

Anonymkode: 4308b...c8a

My point exactly 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ting jeg har lært av Kvinneguiden:

* Innblanding av engelsk i norsk skriftspråk er en uting. Unntak her er SMS der det brukes forkortelser. Ellers ikke. Etter denne lærdommen for noen år tilbake har jeg skjerpet meg kraftig på dette området.

* Det finnes svært mange dyslektikere som bruker lang tid på å skrive gode innlegg på Kvinneguiden. Disse må ikke forveksles med de som skriver uleselig uten punktum, stor bokstav etter punktum og helt uten avsnitt. Sistnevnte gruppe skriver uleselige innlegg i en stor klump og de kan si hva de vil om skrivekunst, men faktum er at de støter fra seg leserne sine.

* De som skriver på nynorsk har generelt en høyere standard enn gjennomsnittet på innleggene sine. De bryr seg med andre ord om språk. Dette har endret min innstilling til nynorsk!

* En stor gruppe mener at det er OK å kalle de som bryr seg om språk for språknazier - og det siste på stigen er altså å tvile på vår psykiske kapasitet. Takk for den!

* Skal du skrive et innlegg som dette må du gå over det 5268 ganger for å være helt 100 % sikker på at det ikke inneholder skrivefeil, for ingenting er gøyere enn å plukke skrivefeil hos en språknazi!

 

Jeg vil gjerne understreke en ting: Hvis man leser innlegg som inneholder en eller to skrivefeil og ikke klarer å la være å påpeke disse og velger å ignorere innleggets innhold så er man ufin.

Jeg vil også understreke at et innlegg som er veldig dårlig skrevet med dårlig tegnsetting, huns istedenfor hennes eller lignende, skrevet på dialekt der man skriver f.eks. skola istedenfor skolen eller lignende så blir jeg varm i toppen. Jeg blir riktignok varm i toppen av å høre det også. Men jeg kommenterer det ikke, da jeg mener at det får stå for skribentens regning.

Innlegg uten tegnsetting eller avsnitt som er en skjermlengde langt leses ikke av meg. Det er noe å tenke over for den som skriver.

Hilsen en språknazi med sosiale ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dess smartere man er, dess lettere forstår man hvilke ord som skal stå der selv når de er skrevet feil

Da antar jeg at du bruker lang tid på å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, folk kan ha dysleksi og det er lov å skrive feil. En del henger seg opp i en liten skriveleif i tekst og bare MÅ kommentere. Det er tåpelig. Men det jeg kan irritere meg over er at folk ikke bryr seg lenger om rettskriving. Dette ser jeg stadig. Gir blaffen i det! Grammatikk feil og feil bruk av komma/punktum. Hører stadig for tiden folk si og skrive Hvem istedet for Hvilken. Eksempel «Hvem genser skal jeg ha på i dag?» Det heter jo «Hvilken genser skal jeg ha på i dag?» Hva er det skjer med språket vårt? 

Anonymkode: 4c6d4...51e

Jeg skjønner hva du mener, men når kan man vite/ikke vite om det handler om hvorvidt folk gir eller ikke gir blaffen i det? Jeg tenker man heller kan få ut sin frustrasjon, hvis man trenger det, i en egen tråd. Når enkelte irriterer seg så voldsomt at det totalt avsporer tema, så stiller jeg fremdeles spørsmålstegn ved det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Lalala123 said:

My point exactly 😉

:klo:

Anonymkode: 4308b...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:klo:

Anonymkode: 4308b...c8a

At anonymbruker hang seg opp i rettskriving fremfor det som ble skrevet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 hours ago, Lalala123 said:

Ja, men når det reageres så kraftig at man kun henger seg opp i skrivefeilen og ikke selve teksten som gjerne har ett godt poeng, da er jeg enig med ts at man kan lure på om det er mer som ligger bak. På ett åpent forum deler man meninger etc. Det er såvidt jeg vet ingen krav om  rettskriving. Og bra er det! Kan være for alt vi vet, flere her som har dysleksi. Who knows, poenget er at forumet er åpent for alle og det stilles ikke krav til rettskriving for å ytre seg her. 

Du har et poeng, men det er ikke enerådende. Nettopp fordi dette er et skriftlig forum er det mest korrekt å bevisst forsøke å skrive rett og bruke en ellers god språkføring. Det er faktisk mer inkluderende og sikrer en bredere debatt dersom alle enkelt kan forstå det som skrives. Derfor er god norsk så viktig, så vi alle forstår hverandre enkelt og kan delta med utgangspunkt i samme forståelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er de forutliggende årsakene?

Anonymkode: 0cb17...e0f

Hva er hensikten med tråden? Husk at av de menneskene som tilsynelatende  lar seg provosere av skrivefeil, er det mange som kun later som de er provosert/ irritert/ annet, og de tråkker andre ned (de som har skrevet en tekst med skrivefeil) fordi de har en glede av å tråkke på andre.

Anonymkode: 6521b...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lalala123 skrev:

Jeg skjønner hva du mener, men når kan man vite/ikke vite om det handler om hvorvidt folk gir eller ikke gir blaffen i det? Jeg tenker man heller kan få ut sin frustrasjon, hvis man trenger det, i en egen tråd. Når enkelte irriterer seg så voldsomt at det totalt avsporer tema, så stiller jeg fremdeles spørsmålstegn ved det. 

Du har helt rett. Vi kan ikke vite om vedkommende har dysleksi eller bare ikke bryr seg om det er rett eller feil skrevet. Selv om jeg selv kan la meg irritere litt, så kommenterer jeg det ikke med mindre det er en egen tråd om akkurat det tema. Jeg vet jo ikke om rettskriving er et problem som vedkommende har. Så jeg også stiller spørsmålstegn ved at folk kommenterer skrivefeil. Det er for dumt i en tråd som handler om helt andre ting. Men det er min generelle oppfatning at mange gir blaffen i sine skrivefeil. 

Anonymkode: 4c6d4...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter.... Din trådtittel "Psykoanalyse av mennesker som oppriktig lar seg provosere av skriveleif" ...

...Burde du ikke intervjue en og en for at det skal kunne bli en psykoanalyse? ... :lete:  ...

Anonymkode: 6521b...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt og velskrevet innlegg, @Blondie65 ! Jeg er så enig.

TS: Hva mener du med at du skal psykoanalysere mennesker som irriteres over skrivefeil? Har du noen form for kompetanse til å foreta psykoanalyse? Mener du det er mulig å foreta psykoanalyse av fremmede mennesker via internett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...