Gå til innhold

Uførepensjon gjennom arbeidsgiver som betaler for forsikringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...er et bra tilbud til ansatte. 

Men hva når den ansatte får en diagnose - og bytter jobb/arbeidsgiver?

Hvis også ny arbeidsgiver tilbyr uførepensjon/uføreforsikring så er jo det supert - men da vil ikke den være gyldig for den ansatte fordi han allerede har en diagnose? 

 

Anonymkode: 72090...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått en diagnose, så må du fortsette på den uføreforsikringen du har hos arbeidsgiver, en fortsettelsesforsikring du vil bli tilbudt om ansettelsesforholdet avsluttes, og du må betale på privat da. For den nye arbeidsgiver sitt tilbud om uføreforsikring, blir tatt fra nåværende tidspunkt, du må skrive ny egenerklæring, og eksisterende diagnose og alle følgesykdommer vil da bli ekskludert, det vil ikke bli dekket om du blir ufør. Kun dekket for andre ting du ikke har pr. nå. 

Så ja, den første arbeidsgivers uføreforsikring, der du skrev en egenerklæring før du ble syk, er gull verdt. Jeg betalte 20 000 pr år privat på den, da jeg hadde diagnose før jeg sluttet i jobben, og den har reddet meg økonomisk nå noen år etter, når jeg ble 100% ufør. 

Anonymkode: c9255...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått en diagnose, så må du fortsette på den uføreforsikringen du har hos arbeidsgiver, en fortsettelsesforsikring du vil bli tilbudt om ansettelsesforholdet avsluttes, og du må betale på privat da. For den nye arbeidsgiver sitt tilbud om uføreforsikring, blir tatt fra nåværende tidspunkt, du må skrive ny egenerklæring, og eksisterende diagnose og alle følgesykdommer vil da bli ekskludert, det vil ikke bli dekket om du blir ufør. Kun dekket for andre ting du ikke har pr. nå. 

Så ja, den første arbeidsgivers uføreforsikring, der du skrev en egenerklæring før du ble syk, er gull verdt. Jeg betalte 20 000 pr år privat på den, da jeg hadde diagnose før jeg sluttet i jobben, og den har reddet meg økonomisk nå noen år etter, når jeg ble 100% ufør. 

Anonymkode: c9255...045

Kan ikke huske at vi ansatte skrev egenerklæringer den gang da vi ble ansatt.

Når en diagnose kommer noen år etter at uførepensjon ble tegnet av arbeidsgiver så kan den ansatte som finner ny jobb/ny arbeidsgiver betale privat for å holde den i drift - og da gjelder den fordi diagnose kom noen år etter at arbeidsgiver tegnet den kollektivt for flere ansatte? 

Den gir visst kun kr 100.000,- i året, det er jo ikke mye.

 

 

Anonymkode: 72090...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan ikke huske at vi ansatte skrev egenerklæringer den gang da vi ble ansatt.

Når en diagnose kommer noen år etter at uførepensjon ble tegnet av arbeidsgiver så kan den ansatte som finner ny jobb/ny arbeidsgiver betale privat for å holde den i drift - og da gjelder den fordi diagnose kom noen år etter at arbeidsgiver tegnet den kollektivt for flere ansatte? 

Den gir visst kun kr 100.000,- i året, det er jo ikke mye.

 

 

Anonymkode: 72090...ccc

Stemmer! Men om du ikke husker om dere skrev egenerklæring (meget detaljert, om sykdom -  år tilbake i tid, med legebesøk etc som man signerer på ære og samvittighet) så undersøk hva uføreforsikring dere har i bedriften.

100 000 - ca 30% skatt = ca 5800 pr mnd, det skal jeg love deg er mye, når du er 100% ufør å får 66% av tidligere inntekt inntil 6 G, si det er ca 20 000 pr mnd + forsikring på 5800, da ser du hvor mye de 100 000 er. Forsikringen redder meg iallfall med 5-6000 pr mnd.

Anonymkode: c9255...045

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...