Gå til innhold

Spørsmål om olivenolje


lemoncake

Anbefalte innlegg

Jeg oppbevarte en åpnet flaske med olivenolje i kjøleskap da det stod at den skulle oppbevares tørt og kjølig. Den har stått der noen måneder. Da jeg tok den ut nylig var innholdet blitt hvitt og klumpet. Men etter noen timer i rom temperatur ser den helt normal klar og flytende ut. Kanskje det bare var for kaldt i kjøleskap. 

Er den OK, tror dere og kan fortsatt brukes? Vil den lukte harsk om dårlig? Og hvordan skal den egentlig oppbevares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare at oljen blir hard når den står veldig kjølig, den kan helt sikkert brukes.

Anonymkode: bfd5a...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, ikke farlig.


Opplevde det før, har derfor sluttet å oppbevare den i kjøleskap.
Ikke fordi den ble dårlig men fordi det ikke så særlig delikat ut når jeg brukte den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det ante meg. Da bruker jeg den! 😄👍 Ble bare litt i stuss! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan fint brukes. Men ikke sett den i kjøleskapet igjen. Oljen tåler fint å skille seg et par ganger, men den vil harskne dersom dette skjer flere ganger. 

Olivenolje oppbevares best i et vanlig kjøkkenskap. Husk å skru korken godt igjen etter bruk. 

Anonymkode: fbfaa...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen skiller seg ikke, den blir fast fordi temperaturen endrer seg. På samme måte som vann fryser ved null grader, eller at smør smelter om man varmer det opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Chenet skrev:

Oljen skiller seg ikke, den blir fast fordi temperaturen endrer seg. På samme måte som vann fryser ved null grader, eller at smør smelter om man varmer det opp.

Ok, jeg forklarte det kanskje dårlig. Men uansett er poenget det samme. Den skal ikke bli "fast" og deretter klar igjen mange ganger før den harskner. Oljen tåler at dette skjer et par ganger. Så olivenolje skal IKKE oppbevares i kjøleskap. 

Anonymkode: fbfaa...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan helt fint brukes. 

Olivenolje kan fint stå åpnet i over et år før den blir dårlig, også i vanlig lys og temperatur. Jeg oppbevarer oljene i et mørkt skap, og de holder i evigheter. 

Man lukter lett om olje er dårlig, ikke mulig å ta feil når oljen har harsknet. Så lukter alltid før jeg bruker oljer som har stått en stund. Farlig er det ikke uansett, men det kan ødelegge smaken. 

Anonymkode: bbf10...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Jolen77 skrev:

Jeg oppbevarte en åpnet flaske med olivenolje i kjøleskap da det stod at den skulle oppbevares tørt og kjølig. Den har stått der noen måneder. Da jeg tok den ut nylig var innholdet blitt hvitt og klumpet. Men etter noen timer i rom temperatur ser den helt normal klar og flytende ut. Kanskje det bare var for kaldt i kjøleskap. 

Er den OK, tror dere og kan fortsatt brukes? Vil den lukte harsk om dårlig? Og hvordan skal den egentlig oppbevares?

Olje blir harsk ved oppbevaring. Hvilken dato har oljen din? 

Anonymkode: 1ebbd...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...