Gå til innhold

Å bli på fest natta over - med samboer hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par i begynnelsen av 40-årene. Jeg har barn, ikke han. Han har flyttet inn til oss, kommer opprinnelig fra en annen by. 

Når han blir invitert med på noe, så har det en tendens til å (i mine øyne), ta litt av, dvs det drikkes mye og ender opp fyllesjuk utover helgen. Det skjer ikke så ofte, men innimellom. Skjer aldri at noen av dem tar seg et par pils og deretter hjem. Samme på gutteturer han har vært på, drikking står i fokus i det sosiale samværet deres og det varer gjerne hele natta. 

Fordi han kommer fra annen by, en times tid unna, så ser han på det som mest praktisk og naturlig at han overnatter hos kameraten eller på festen. For lang avstand med taxi, og han synes det er kjedelig å være edru og kjøre, når alle andre drikker. 

Hvordan ville dere sett på dette, uproblematisk en gang i blant eller bør han ofre vekk disse tingene pga samboerskapet med meg og barna?

Jeg lurer på om det kommer noen alder der gutter og menn normalt sett vokser av seg behov for å drikke og overnatte hos kompiser. 

Anonymkode: 10eb1...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er på samme måte - selv om vi bor i samme by. Innimellom drikker han bare til han er kake og sover hos en av kompisene til kl 5 om ettermiddagen. Jeg liker det ikke i det hele tatt. I begynnelsen trodde jeg han var utro men jeg får ofte snapper og filmer av kompisene der han ligger og snorker på sofaen så jeg er ikke bekymret for det (pluss at jeg aldri har sett han flørte eller melde eller noe med andre)

Alkoholbruken derimot, bekymrer meg. Det er ikke normalt å ikke klare å stoppe. Han blir ikke teit i fylla eller noe men hele dagen etterpå ryker fordi han er et vrak 

Han er veldig klar over dette selv men virker som han ikke klarer å gjøre noe med det. For min del vil nok dette bli dealbreaker etter hvert, jeg syns det er helt på trynet. Nå er han litt yngre enn din samboer men fremdeles over den alderen at det er «normalt». 

Anonymkode: f6161...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du stoler på han ellers bør det ikke være et problem. Ikke rart mange forhold går rett vest, når den ene skal "nekte" den andre ting. Er du av samme kaliber som nekter gutteturer etc, der det konsumeres alkohol? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bedre at han sover ut rusen hos kompiser enn å være fyllesyk rundt ungene...

Anonymkode: 109c3...7f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uproblematisk. Så lenge han er edru når han er med deg og barnet, og ellers er ordentlig og snill og du stoler på han. La nå mannen få utløp med kompisene sine en gang i blant. Skjønner ikke hvorfor det er så mange her inne som er hysterisk for at mannen skal på guttetur, fest, byen osv. Så lenge han ikke forsømmer dere så synes jeg alle bør få lov til å ta en utblåsning/fyllekule dersom det er det han synes er gøy. Spesielt om han ikke har barn selv. 

Jeg hadde aldri akseptert at samboeren min skulle ha sagt «nå er vi samboere så da synes jeg ikke at du trenger å feste med vennene dine en gang i ny og ne».  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Poppeloppane skrev:

Så lenge du stoler på han ellers bør det ikke være et problem. Ikke rart mange forhold går rett vest, når den ene skal "nekte" den andre ting. Er du av samme kaliber som nekter gutteturer etc, der det konsumeres alkohol? 

Har foreløpig ikke nektet noe som helst. Men kjenner jeg blir lei av at alkohol og festing kommer imellom oss. Forrige gang han var full, ringte han meg og sa masse dumt. Ble liggende søvnløs utover natta, og er ikke første gang. 

TS

Anonymkode: 10eb1...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du visste om dette før han flytter inn? Du sier ikke noe om hvor ofte dette skjer. At han skal kutte ut dette fordi du har unger og ikke liker det, blir litt feil. Dere burde blitt enig om dette FØR han flyttet inn. 

Anonymkode: b9093...8ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har foreløpig ikke nektet noe som helst. Men kjenner jeg blir lei av at alkohol og festing kommer imellom oss. Forrige gang han var full, ringte han meg og sa masse dumt. Ble liggende søvnløs utover natta, og er ikke første gang. 

TS

Anonymkode: 10eb1...c64

Ja, fyll får folk til å oppføre seg som idioter. Newsflash. Om alkoholinntak er en dealbreaker for deg er vel ikke dette mannen du bør være sammen med da. Og her ligger det jo i bunnen at du ikke stoler på han, så da må du a) jobbe med deg selv og godta det, evt finne kompromisser med fyren, eller b) finne deg en mann som ikke drikker (store mengder) alkohol. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ofre sine venner av hensyn til deg og dine barn? Han han tar en fest en gang iblant ser jeg virkelig ikke problemet med, og personlig hadde jeg satt pris på at han sov ut rusen et annet sted heller enn å komme dritings hjem i sene nattetimer. Har han det med å ringe og si dumme ting så la være å ta telefonen når du vet han er på fest...

Anonymkode: 76893...37b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har foreløpig ikke nektet noe som helst. Men kjenner jeg blir lei av at alkohol og festing kommer imellom oss. Forrige gang han var full, ringte han meg og sa masse dumt. Ble liggende søvnløs utover natta, og er ikke første gang. 

TS

Anonymkode: 10eb1...c64

Men samtidig så sier du jo at dette ikke skjer ofte. Han bør la være å ringe deg i fylla, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med det her. Jeg er den som ble nektet å feste og dra på nach/overnatting av min samboer, og det lager bare mer problemer enn det er til å starte med, det kan jeg love deg. Vi er ikke sammen nå lenger heller, for ikke f*** om noen skal komme her og si hva jeg kan gjøre og ikke med mine venner så lenge jeg ikke gjør noe upassende. Ble selvfølgelig ikke slutt bare på grunn av at jeg ikke fikk feste med vennene mine, men mye frustrasjon ble bygget opp rundt det ellers også. 

Anonymkode: 6d700...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, PeleWasShite skrev:

Det er strengt tatt ikke din business hva han gjør og ikke gjør, er det vel?

Men menn vil gjerne ha kontroll over hva kvinner gjør, ikke sant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, la han leve sitt liv, selv om du har en annen holdning til fyll. Hadde selvfølgelig vært annerledes om det ble prioritert hver helg, fremfor tid med deg, eller om dere hadde barn som må følges opp gjennom helgen. 

At han ringer deg og er ufin er et annet problem, og det er ikke ok. Det bør du ta opp med han. 

Er kvinne, 37, med mann og uten barn. Vi gir hverandre frihet og tillit. Senest i går ble det litt sent, og litt mye vin med jentene. Alt som møtte meg da jeg krøp opp i senga var en god klem og spørsmål om jeg hadde hatt det fint. Om han skulle begynt å kontrollere hva jeg gjør, eller om jeg ikke hadde stolt på han når han var ute en tur, ville jeg ikke ønsket å fortsette forholdet. 

Anonymkode: c5218...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dette med at folk sier dumme ting i fylla handler om en slags sosial enighet om at det er greit "ja, men han var jo full" eller "det man sier når man er full får man ta med en klype salt". Man blir forventet å akseptere ufin oppførsel f.eks at en mann klasker deg på rumpa fordi han var jo beruset.  Denne sosiale enigheten om at alkohol og rus fraskriver ansvar er nettopp det som fører til slik atferd. Alkohol gjør at du sjangler, får dårligere koordinasjon, dårligere konsekvenstenking og dårligere inhibisjonsevne, men den får ikke folk til å si stygge ting, eller klaske noen på rumpa. Og vår enighet som fellesskap om å se gjennom fingrene på dette (gjerne fordi vi alle ønsker et slags "fristed") er med på å opprettholde uønsket atferd. 

Jeg mener at det er ikke alkoholen som kommer mellom dere. Det er oppførselen hans. Hvis han sa de tingene hans sa på fylla til deg mens han var edru, hvilken konsekvens ville det fått? Jeg ville praktisert samme konsekvens om han sa det på fylla. Det er ikke greit å bli skjelt ut midt på natta av samboer enten full eller edru. Jeg synes det er feil å skulle begrense partner på en sånn måte at han ikke kan dra på fest/guttetur noen helger innimellom, men du skal jo ikke tåle at han behandler deg dårlig fordi, enten hjemme eller på guttetur eller på fest. Sett grenser for deg selv. Visse ting finner du deg ikke i uavhengig av foranledning. 

Ellers kan du jo også tenke over hvilke ting er det han sier, er det noe sant i dem bare en ubehagelig sannhet for deg? Jeg har vanskelig for å tro at en samboer som er glad og fornøyd i sitt forhold vil bruke tid på en fest med venner til å ringe og si slemme ting til den han elsker. Hva er det han sier og er disse tingene noe dere kan jobbe med? (F.eks hvis det nettopp handler om at du er så kontrollerende.) Eller er tingene av en så slem og ufin karakter at dette er en person du ikke ønsker å være sammen med (f.eks "Du har stygge pupper! Det er ekkelt å ligge med deg, du er så slapp i fitta" o.l.). 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde sett på det som helt problematisk, så lenge du stoler på han og at det ikke skjer veldig ofte. Hadde bare synes dey var koselig at han tilbringte tid med kamerater. 

Anonymkode: 661e2...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har foreløpig ikke nektet noe som helst. Men kjenner jeg blir lei av at alkohol og festing kommer imellom oss. Forrige gang han var full, ringte han meg og sa masse dumt. Ble liggende søvnløs utover natta, og er ikke første gang. 

TS

Anonymkode: 10eb1...c64

Skjønner ikke at voksne folk ikke kan drikke med måte! Så ufyselig med drit fulle folk, og som attpåtil oppfører seg bedritent i fylla. Mannen er jo voksen! At han drar på gutteturer er jo greit, men han virker så barnslig til å være 40+. 

Hadde aldri i verden giddet en sånn fyr. Drikk med måte og oppfør deg, så kan en drikke så ofte en vil før meg. Æsj, jeg ville ikke klart en med alkoholproblem. Det har han tydeligvis når han blir så full og annerledes. Nedtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

Men menn vil gjerne ha kontroll over hva kvinner gjør, ikke sant?

Eller hva de gjorde i fortiden, jf tråden om henne som hadde gruppesex. 

Anonymkode: da4eb...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sett på det som helt problematisk, så lenge du stoler på han og at det ikke skjer veldig ofte. Hadde bare synes dey var koselig at han tilbringte tid med kamerater. 

Anonymkode: 661e2...f7e

Jepp, veldig koselig når samboer ringer og skjeller deg ut midt på natta. Rene festen! 

Anonymkode: da4eb...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...