Gå til innhold

Strikker for stramt, hva kan jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner i strikking og holder på med en genser. Alt ser fint og jevnt ut men jeg strikker litt stramt, jeg har 26 masker på 10 cm istedetfor 24. Prøvde å gå fra 2.5 til 3 i pinnestr. men da fikk jeg alt for få (Har bare 3 pinner også, så ikke så mye å velge i). Har prøvd å strikke så løst jeg greier, men skal jeg gi ut mer tråd eller hvordan blir det løsere?

Skal starte på ermene nå, bolen passer fortsatt fint til meg men om ermene blir trange blir det ikke pent så håper noen har tips til meg :)

Anonymkode: 9fa61...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg til noen flere masker, evt gå opp en størrelse i oppskriften. Så sjekker du bare etterhvert hvordan størrelsen er mens du strikker og justerer deretter. 

Anonymkode: 323aa...ffb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig dumt ut, men det er bare en måte å strikke løsere på og det er å strikke løsere. Ikke hold tråden så stramt, slipp den opp mye mer, du holder i et strikketøy, ikke i et båt-tau for å holde båten inntil land, eller et hundekobbel for å holde hunden igjen når den ser et ekorn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Legg til noen flere masker, evt gå opp en størrelse i oppskriften. Så sjekker du bare etterhvert hvordan størrelsen er mens du strikker og justerer deretter. 

Anonymkode: 323aa...ffb

Går opp en størrelse neste gang, men har strikket hele bolen med mønster nå så tror ikke jeg orker å rekke opp alt siden den fortsatt passer helt greit. Jeg lagde prøvelapper og da stemte strikkefastheten, så fryktelig irriterende at det er litt strammere nå som så mye er ferdig :(

Quote

Det høres utrolig dumt ut, men det er bare en måte å strikke løsere på og det er å strikke løsere. Ikke hold tråden så stramt, slipp den opp mye mer, du holder i et strikketøy, ikke i et båt-tau for å holde båten inntil land, eller et hundekobbel for å holde hunden igjen når den ser et ekorn.

haha:fnise: Skal huske på det! Nå kommer jeg til å tenke på digre motorbåter og ekorn hver gang jeg skal sjekke strikkefasthet.

Anonymkode: 9fa61...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Går opp en størrelse neste gang, men har strikket hele bolen med mønster nå så tror ikke jeg orker å rekke opp alt siden den fortsatt passer helt greit. Jeg lagde prøvelapper og da stemte strikkefastheten, så fryktelig irriterende at det er litt strammere nå som så mye er ferdig :(

haha:fnise: Skal huske på det! Nå kommer jeg til å tenke på digre motorbåter og ekorn hver gang jeg skal sjekke strikkefasthet.

Anonymkode: 9fa61...736

Jeg regner med at prøvelappen var frem og tilbake, mens genseren er rundt og rundt? Det er en vanlig bommert :) Men nå vet du til neste gang :)

Anonymkode: 4db04...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå opp en pinnestørrelse, det er det enkleste. Så slipper du å bruke mer garn på å strikke en større genser.

Anonymkode: 587bf...b17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, prøvd å bytte pinner? F. Eks fra runde til firkantede? Metall til tre osv? Det kan hjelpe, evt kaste tråden hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her :) Takk for svar.

Prøvelappen var på rundpinnen(men strikket bare 3 runder med sånne vanlige masker og målte), har kun 3 rundpinner i str 2, 2,5 og 3. Jeg prøvde å bytte fra 2.5 til 3 men da ble det for få masker per 10 cm. Kanskje det finnes 2.75? men om det også ble feil og man må ha 5 størrelser mellom hver halve blir det bare for komplisert for meg tror jeg :fnise: Hadde jeg hatt masse pinner kunne jeg ha prøvd, men fikk garn og disse pinnene i gave med en strikkebok så er helt nybegynner uten masse utstyr.

Hva vil det si å kaste tråden hver gang? Tenkte det er bedre å lære seg å strikke litt løsere enn å kjøpe inn masse utstyr. 

Anonymkode: 9fa61...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det rett og slett kommet med litt øvelse, om jeg kan si det slik. Jo mer jeg strikker, jo mer avslappet blir jeg i hendene. Da holder jeg ikke lenger som om jeg holder igjen en hund. :fnise: Det er forresten vanlig å strikke litt strammere når man strikker mønster, så om du strikket prøvelappen uten og genseren med, kan det være årsaken.

Anonymkode: 36439...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker også veldig stramt, og jeg har strikket siden jeg var 10 år. Jeg tror det skjer fordi jeg strikker så fort. Med mønsterfarger må jeg følge skikkelig med for at det ikke skal bli stramt, fort gjort å gå ned 1-2 str bare over mønsteret :fnise:

Så måten jeg løser det på er at jeg går opp 1 pinnestr, eller 1 klesstr (særlig på barneklær). Men jeg ser at når jeg bruker de firkantede pinnene så blir det perfekt. Du kan lete på nett etter tilbud før neste strikkeprosjekt, om du vil prøve firkantede :)

Anonymkode: dbcaa...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde "alltid" korrekt strikkefasthet med runde pinner, nå nåt jeg strikker med firkanta strikker jeg for stramt 😅 men de er desidert best de firkanta uansett da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kan strikke litt stramt som nybegynnere, og inntrykket mitt er at det kan skyldes at man stresser litt, holder pinnene for hardt og spenner nakken og den type ting. Hvis det er tilfelle, ville jeg fokusert på å senke skuldrene og slappe av når du strikker. Ellers, er det jo å gå opp i pinnestørrelse. Ofte anbefaler man å prøve å gå opp en halv størrelse, men det fins jo også kvarte størrelser, hvertfall i de tynne pinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

TS her, tusen takk for gode svar. Jeg gikk opp en halv pinnestørrelse og en størrelse på genseren - nå blir det kjempefint og helt riktige mål til slutt :) Litt kjedelig å starte på nytt, men kjipere om den ikke passer.

Har kjøpt garn til neste prosjekt også, dette er en kofte, men kan jeg "ignorere" klippemaskene og la det bli en genser? Synes det ser litt skummelt ut med å klippe opp, hva om alt rakner!

Anonymkode: 9fa61...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte rett og slett øve på mindre prosjekter, pulsvanter, luer og sånt. Det er en nybegynnerfeil, så man må strikke seg inn til man har senket skuldrene. Og en genser er såpass stort prosjekt, at det er dumt å strikke seg inn halvveis, uansett hvor mye man har tilpasset oppskrift og pinner fra starten. 

Anonymkode: 71aaf...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg måtte rett og slett øve på mindre prosjekter, pulsvanter, luer og sånt. Det er en nybegynnerfeil, så man må strikke seg inn til man har senket skuldrene. Og en genser er såpass stort prosjekt, at det er dumt å strikke seg inn halvveis, uansett hvor mye man har tilpasset oppskrift og pinner fra starten. 

Anonymkode: 71aaf...87a

Om du leste det forrige svaret mitt så går det fint nå etter at jeg startet på nytt :) Er nesten ferdig med mønsteret så litt sent å begynne å øve seg på små prosjekter nå. Har også mye sokker, luer, pulsvarmere og slike ting - så kjedelig å strikke ting man ikke har bruk for.

Anonymkode: 9fa61...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/13/2018 den 15.00, AnonymBruker skrev:

TS her, tusen takk for gode svar. Jeg gikk opp en halv pinnestørrelse og en størrelse på genseren - nå blir det kjempefint og helt riktige mål til slutt :) Litt kjedelig å starte på nytt, men kjipere om den ikke passer.

Har kjøpt garn til neste prosjekt også, dette er en kofte, men kan jeg "ignorere" klippemaskene og la det bli en genser? Synes det ser litt skummelt ut med å klippe opp, hva om alt rakner!

Anonymkode: 9fa61...736

Du kan helt sikkert lage genser istedet, men jeg synes du skal prøve deg på oppklipping en gang. Det er ikke så vanskelig som det ser ut til, kanskje du kan prøve på en liten babyjakke f.eks.? Strikke den rundt med klippemasker og ta det som et øvelsesprosjekt? Hvis du lager bare en liten jakke så gjør det ikke så mye om det blir mislykket første gangen og samtidig lærer du mye. 

Anonymkode: 3d30d...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Du kan helt sikkert lage genser istedet, men jeg synes du skal prøve deg på oppklipping en gang. Det er ikke så vanskelig som det ser ut til, kanskje du kan prøve på en liten babyjakke f.eks.? Strikke den rundt med klippemasker og ta det som et øvelsesprosjekt? Hvis du lager bare en liten jakke så gjør det ikke så mye om det blir mislykket første gangen og samtidig lærer du mye. 

Anonymkode: 3d30d...a1a

Tusen takk for svar :) Har ei venninne med datter på 4 år, kanskje jeg skal prøve å strikke en jakke til henne først, det går nok mye fortere enn en genser! Er det vanskelig å få alt til å se pent ut til slutt? Har sett noen kofter hvor man ser sømmene, eller tråder/bak ikke er skjult med bånd eller strikket over, og jeg er perfeksjonist så det hadde vært kjedelig.

Lurer også på om noen vet hvor man kan få tak i fine/litt uvanlige knapper til kofter, og slike bånd som kan syes på bak (ikke fremsiden), som ikke ser ut som rosemaling fra 70 tallet. Gjerne sommerlige og blomstrede. Er det best å ha metallknapper, eller plast? og hvor store bør de være? Ser mønstrene jeg har bare sier 8 knapper, og ikke noe om størrelse eller materiale.

Fargene jeg liker er duse og pastell farger, så føler det ikke passer så bra med sånne bånd som er veldig sterke knæsje farger.

Anonymkode: 9fa61...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare droppe oppklippsmaskene og strikke genser, ja. Men det er ikke vanskelig å sy og klippe opp foran, altså. Du må bare sy flere symaskinsømmer på hver side av der du klipper opp (du kan også gjøre dette uten symaskin, med heklemetoden, men det er litt mer å sette seg inn i, dessuten funker den bare på garn i ren saueull, som ikke er superwash-behandlet). Det er bare å sjekke at du har sydd over alle maskene, fra start til slutt. Jeg syr gjerne en rettsøm og to sikksakk på hver side av der jeg klipper opp. Vær nøye med å ikke klippe i sømmen. Og så kan du dekke til sårkanten med et bånd, det syns jeg er det greieste. Du kan se på Panduro, Stoff og stil e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så plukker jeg alltid opp masker til knappestolper før jeg klipper opp, for å sikre meg mot at maskene blir dratt i. Knappene kjøper jeg når alt er ferdig, da ser jeg hva som blir finest. Det er jo litt preferanse også, jeg liker f.eks. ikke mange og store knapper, syns det tar for mye fokus bort fra jakka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...