Gå til innhold

Strikker for stramt, hva kan jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner i strikking og holder på med en genser. Alt ser fint og jevnt ut men jeg strikker litt stramt, jeg har 26 masker på 10 cm istedetfor 24. Prøvde å gå fra 2.5 til 3 i pinnestr. men da fikk jeg alt for få (Har bare 3 pinner også, så ikke så mye å velge i). Har prøvd å strikke så løst jeg greier, men skal jeg gi ut mer tråd eller hvordan blir det løsere?

Skal starte på ermene nå, bolen passer fortsatt fint til meg men om ermene blir trange blir det ikke pent så håper noen har tips til meg :)

Anonymkode: 9fa61...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg til noen flere masker, evt gå opp en størrelse i oppskriften. Så sjekker du bare etterhvert hvordan størrelsen er mens du strikker og justerer deretter. 

Anonymkode: 323aa...ffb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig dumt ut, men det er bare en måte å strikke løsere på og det er å strikke løsere. Ikke hold tråden så stramt, slipp den opp mye mer, du holder i et strikketøy, ikke i et båt-tau for å holde båten inntil land, eller et hundekobbel for å holde hunden igjen når den ser et ekorn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Legg til noen flere masker, evt gå opp en størrelse i oppskriften. Så sjekker du bare etterhvert hvordan størrelsen er mens du strikker og justerer deretter. 

Anonymkode: 323aa...ffb

Går opp en størrelse neste gang, men har strikket hele bolen med mønster nå så tror ikke jeg orker å rekke opp alt siden den fortsatt passer helt greit. Jeg lagde prøvelapper og da stemte strikkefastheten, så fryktelig irriterende at det er litt strammere nå som så mye er ferdig :(

Quote