Gå til innhold

Passeringstrening- hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hundefolk!

Jeg har en belgisk gjeterhund på snart 2 år som reagerer på andre hunder i bånd, derfor trener vi på kontakt og passering. Ellers leker han fint med andre hunder, og hilser helt ok når han er løs. Prøver å lære han at når han er løs får han lov til å hilse, mens når han er i bånd skal han ta kontakt med meg og ignorere den andre hunden. For å oppnå dette bruker vi kindereggmetoden. Det går fint så lenge vi får god nok avstand fra den andre hunden. Men har et stort problem som jeg tror ødelegger fremgangen helt. Når vi brått møter på en hund rundt en sving og vi ikke har mulighet til å gå langt ut til siden, er det umulig å unngå reaksjon. Har prøvd leker med lyd og all slags godbiter, det nytter bare ikke å få kontakt med han. Dette tærer fryktelig på motivasjonen min, og gjør at tur ikke er en like hyggelig greie som det var før. Men jeg nekter å gi meg altså.

Har noen tips til andre ting å distrahere han med? Noen nyttige eller hjelpsomme duppeditter, bånd, utstyr? Eller burde jeg snu og gå den andre retningen? I så fall, hva slags signaler sender jeg han da? Hvor mye vil det ødelegge fremgangen, om vi f. eks får to vellykkede passeringen og en reaksjon på tur? 

Så lurer jeg på hvorfor han reagerer når han ellers leker fint med hunder. Er det frykt, frustrasjon, aggresjon, dominans, eller bare bøllete atferd? Når han er i bånd går han i "gjeterposisjon" når han ser en hund, blikket låser seg og kan kryper langs bakken eller legger seg ned. Når hunden er nærme bykser han mot de, og når han da ikke får hilse bjeffer han og nakkehårene reiser seg. Men han knurrer ikke og flekker ikke tenner. Denne atferden startet da han ble kjønnsmoden, lurer derfor på om det kan bli lettere å trene han om han kastreres? Er så usikker angående det, hvis det er fryktaggresjon så vil vel kastrering bare forverre situasjonen? Når han er løs og hilser på en hund, løper eller går han mot de i en u- sving, altså ikke ansikt mot ansikt. Ofte reiser nakkehårene seg, ørene står rett opp, logrer med halen men litt stivt, han får rett og slett et ganske "cocky" kroppsspråk. Av og til bjeffer han og vil leke med de, mens andre ganger trasker han bare videre, det skjer aldri noen antydning til en negativ reaksjon.

Vil gjerne høre deres teorier, tips/råd, erfaringer, og spør gjerne om dere trenger å vite noe mer!

Anonymkode: d943f...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok båndet som er grunnen til at hunden reagerer som den gjør, den føler seg fanget og blir nervøs, og så får man all denne adferden man ikke vil ha. Men man må jo ha hunder i bånd, så løsningen blir å trene, trene trene....

Jeg sliter med det samme med min hund og fant en nødløsning hos Sophia Yin. Hun snur hunden mot seg og gir godbiter i raskt tempo. Det er mye lettere enn å ha hunden ved siden av seg da den har lettere for å fokusere på fører.
Jeg presiserer at jeg er IKKE for å bruke grime som hun gjør i denne videoen, hun gikk også tilbake på det etterpå, da grime kan skade nakken til hunden når den kaster seg ut i båndet slik som denne hunden gjør. Istedenfor kan man bruke en sele med feste foran, og feste både i ringen på selen OG i ringen på halsbåndet, for da får ikke hunden snudd seg bort fra deg uansett hva den gjør. Det finnes mange typer slike seler, jeg bruker en helt vanlig Rogz H-sele pluss et helt vanlig flatt halsbånd og fester karabinkroken i begge ringene.

 

Anonymkode: fa740...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser hun har festet båndet i halsbånd og sele også, slik som jeg beskriver. Men den selen kan være ukomfortabel og gnage så man må gjerne finne en annen type sele.

Anonymkode: fa740...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stapper en neve med godbiter foran snuten på ham, vil han da spise i slike situasjoner? Ren mating er avledning og ikke trening, men det er bedre enn en utagering.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...