Gå til innhold

Får ikke separert meg.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må nesten få ut litt frustrasjon her...

Jeg var så dum og giftet meg for 6 år siden og flyttet til utlandet med min da værende kjæreste. Det var starten på en laaaang og vanskelig eksteskap med mye vold og trussel mot både meg og barna. Det ente med at jeg til slutt klarte å få lurt han , og kom meg tilbake til Norge med kun den ene barnet mitt (den andre bor fortsatt med han). Som om det i seg selv ikke er tungt, så har jeg siden desember ventet på seperasjon. 

Jeg fikk vite at det tar litt tid, men jeg trodde aldri at det skulle ta så langt tid. Først etter 2mnd fikk jeg et brev om at han ikke hadde svart, og at norske myndigheter skulle behandle saken. Men da la jeg merke til at navnet var feil, og måtte sende enda en til. Etter litt over 2mnd fikk jeg en brev fra en oversettelses kontor, som skulle oversette brevet til morsmålet hans, og at dette skulle sendes ned til han en tredje gang. 

Jeg ringte selvsagt saksbehandler og lurte på hvorfor hun ikke hadde gjort dette fra begynnelsen og fikk de svar at det  er fordi det koster. Ble litt paff for å si det sån......!!! 

Hvordan kan dette være mulig i en land som Norge? 

Anonymkode: 2064f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier det selv; du var dum og nå får du kjenne på konsekvensene av det. 

Personlig så hadde jeg vært veldig mye mer bekymret for barnet mitt, enn at det formelle rundt separasjonen ikke har gått i orden. Det er jo bare snakk om tid. For barnet er det kanskje snakk om er liv!

Anonymkode: 0fce6...f8a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

1. Kva skal til for å få separasjon og skilsmisse?

Svar: Ein ektefelle som ikkje vil fortsetje samlivet, kan krevje separasjon etter ekteskapslova § 20. Eitt år etter at Fylkesmannen har gitt separasjonsløyve, kan ektefellane søkje om skilsmisse, jf. ekteskapslova § 21. Vilkåret for skilsmisse er at ektefellane har budd ifrå kvarandre i separasjonstida. Separasjonen vert utan rettsverknad dersom ektefellane held fram eller tek oppatt samlivet. I så fall må det søkjast om separasjon på nytt. Samliv i ei overgangstid eller kortvarige forsøk på å ta oppatt samlivet, kan likevel aksepterast. Fylkesmannen gjer i slike tilfelle ei konkret vurdering når det vert søkt om skilsmisse."

https://www.fylkesmannen.no/Hordaland/Folk-og-samfunn/Separasjon-og-skilsmisse/Sepskil/

Trenger du i hele tatt å få et svar fra han? Er jo ingenting han må godkjenne eller kan nekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier det selv; du var dum og nå får du kjenne på konsekvensene av det. 

Personlig så hadde jeg vært veldig mye mer bekymret for barnet mitt, enn at det formelle rundt separasjonen ikke har gått i orden. Det er jo bare snakk om tid. For barnet er det kanskje snakk om er liv!

Anonymkode: 0fce6...f8a

Det er barnet jeg tenker på ja! Han kan jo bare komme å hente den andre her uten at det blir sett på som kidnapping....

Anonymkode: 2064f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herremann skrev:

"

1. Kva skal til for å få separasjon og skilsmisse?

Svar: Ein ektefelle som ikkje vil fortsetje samlivet, kan krevje separasjon etter ekteskapslova § 20. Eitt år etter at Fylkesmannen har gitt separasjonsløyve, kan ektefellane søkje om skilsmisse, jf. ekteskapslova § 21. Vilkåret for skilsmisse er at ektefellane har budd ifrå kvarandre i separasjonstida. Separasjonen vert utan rettsverknad dersom ektefellane held fram eller tek oppatt samlivet. I så fall må det søkjast om separasjon på nytt. Samliv i ei overgangstid eller kortvarige forsøk på å ta oppatt samlivet, kan likevel aksepterast. Fylkesmannen gjer i slike tilfelle ei konkret vurdering når det vert søkt om skilsmisse."

https://www.fylkesmannen.no/Hordaland/Folk-og-samfunn/Separasjon-og-skilsmisse/Sepskil/

Trenger du i hele tatt å få et svar fra han? Er jo ingenting han må godkjenne eller kan nekte.

De prøver altså å forsikre seg om at han har fått med seg at jeg ønsker seperasjon....

Anonymkode: 2064f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er barnet jeg tenker på ja! Han kan jo bare komme å hente den andre her uten at det blir sett på som kidnapping....

Anonymkode: 2064f...a38

Kan ikke du da hente barn nr 2 uten at det blir sett på som kidnapping?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *nordby* skrev:

Kan ikke du da hente barn nr 2 uten at det blir sett på som kidnapping?

I det landet kan mannen nekte kona ut av landet. Jeg klarte å lure han til å skrive under på at jeg drar ut, men om jeg drar inn i landet hans igjen vil han neppe la meg reise ut igjen. 

Anonymkode: 2064f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mer bekymret for status på seperasjonen enn ditt andre barn ? 

Anonymkode: 37366...1ae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel lært å holde det bort fra utlendinger nå. De som får svi mest her er jo barna deres.

Anonymkode: c2481...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er barnet jeg tenker på ja! Han kan jo bare komme å hente den andre her uten at det blir sett på som kidnapping....

Anonymkode: 2064f...a38

Det kan han i så fall uansett om dere er separert eller ikke.

Anonymkode: 1693b...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fremdeles rimelig naiv som tror norske myndigheter har påvirkningskraft til å gjennomføre separasjon med tvang i andre land, det er svært lite norske myndigheter kan bidra med i regimer man ikke har samarbeidsavtale med. Her er det du som har gjort noen grove feilvalg, og nå må du ta konsekvensen. Men tenk for en følelse barnet som blir etterlatt sitter igjen med, stakkars unge! Tenker du burde bekymre deg mer over det enn separasjon. 

Anonymkode: 38062...5bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere med lesevansker, ser jeg.... 

1. Hun har flyktet, men fikk kun med seg ett barn.

2. Hun vil hente barn nummer to.

3. Hun kan ikke reise til mannens hjemland, for da kan hun holdes tilbake fordi hun er hans kone. 

4. Holdes hun igjen klarer hun derfor ikke å redde barn nummer to, og barn nummer en settes også i fare.

5. Derfor er skilsmissen viktig, og det er ingen tid og miste.

6. For å skilles må hun først separeres og denne prosessen er bare rot, noe som naturlig nok frustrere TS, siden det er barnas vel og ve hun tenker på.

Flere av svarene her inne ser bærer preg av å misse problemstillingen og i stedet svares det på om TS er dum som giftet seg med en "utlending". TS svarer selv på det spørsmålet i HI, så dere trenger ikke å ta dere bryet med å påpeke det. Hun har liksom nok å tenke på, synes dere ikke?

 

Anonymkode: d6145...9f6

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøkenskog

Jeg hadde aldri fått barn med en mann fra et annet land, nettopp fordi da har barna 2 pass, og far kan "kidnappe" dem.. Og mange land har ikke samme rettsvesen og vern om barn som her. Synes synd på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare sende en klem ts og håper virkelig det ordner seg for deg og barna 💕 :hug:

Anonymkode: 2e621...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det mulig separasjon og skilsmisse ikke er nok. Litt avhengig av hvilket land det er snakk om, blir man nok fortsatt sett på som gift, med de samme begrensningene som du har nå. (at både du og barna er hans eiendom, i dette landet) 

Jeg ville heller tatt opp kampen om barnet fra Norge, og brukt min energi på det. Jeg håper du får den hjelpen du trenger. 

Anonymkode: 99420...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde du ingen venner eller foreldre som advarte deg mot at dette kunne skje..

Du må ha en rimelig kjip omgangskrets. Kalid Sha saken og ikke uten min datter er jo velkjent. 

Ikke klag på myndighetene for noe du har rota deg oppi helt selv med åpne øyne.

Anonymkode: fd316...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du ingen venner eller foreldre som advarte deg mot at dette kunne skje..

Du må ha en rimelig kjip omgangskrets. Kalid Sha saken og ikke uten min datter er jo velkjent. 

Ikke klag på myndighetene for noe du har rota deg oppi helt selv med åpne øyne.

Anonymkode: fd316...7ae

Khalid Skah ja..

Vet du? Dette kan skje om man gifter seg med en engelskmann også!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Absurdah skrev:

Khalid Skah ja..

Vet du? Dette kan skje om man gifter seg med en engelskmann også!

Ja, fordi kvinnen blir mannens eiendom i Storbritannia!!! Ingen kulturell eller juridisk forskjell på Nord Afrika, midtøsten og Shetland.  

Janeidaså...

Anonymkode: fd316...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier det selv; du var dum og nå får du kjenne på konsekvensene av det. 

Personlig så hadde jeg vært veldig mye mer bekymret for barnet mitt, enn at det formelle rundt separasjonen ikke har gått i orden. Det er jo bare snakk om tid. For barnet er det kanskje snakk om er liv!

Anonymkode: 0fce6...f8a

Enig her. Veldig spesielt at det ikke er så tungt for ts at barnet hennes er igjen med en voldelig og truende far! Jeg hadde heller brukt ressursene mine på å få dette barnet til Norge enn på om saksbehandler har oversatt skilsmissepapirene.

Anonymkode: 685f7...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...