Gå til innhold

NSB-konduktøren hadde ikke tid til å vente på at Emil (8) kom seg av toget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis stefaren sa fra på forhånd, så syns jeg det er litt rart at konduktøren ikke tenkte over det da gutten ikke kom av i Bø. På nattoget (jeg har tatt det en del ganger) kommer konduktøren rundt og vekker de som sover før avstigningen deres kommer. Dette er jo supert, og jeg setter alltid pris på at de kommer rundt i tilfelle man sovner av. Det er heller ikke av og til, eller engangshendelser, men hver gang vi har tatt nattoget. Det er snakk om voksne folk i tillegg. Derfor så kan man jo undre hvorfor han ikke kunne hjulpet til her, selv om han, som flertallet i tråden, mener gutten var for ung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HarryDotter
1 time siden, Myrthel skrev:

Jeg skrev heller ikke at forsinkelser kun skyldes passasjerer, jeg skrev at mange av de - gjorde det.

Jeg synes heller ikke det går an å sammenligne posten, mot toget - fordi toget kun har en "vei-mulighet", nemlig togskinnene. Biler kan i de fleste tilfeller kjøre andre veier hvis noe er stengt - eller snu og kjøre en omvei. Kjører du tog hjelper det lite om du sitter på med NSB eller et annet selskap hvis sporet er stengt. Et annet selskap vil derfor ikke komme frem før, eller unngå forsinkelser. 

Diskusjonen er interessant, men jeg vil ikke dra den lengre vekk fra barnet som den i utgangspunktet handler om. Jeg ville bare få frem at toget blir forsinket hvis man hele tiden skal ta hensyn til at "ditt og datt" skjer. Episoden sett helt isolert, så kan kanskje noen reagere på at toget ikke stoppet igjen, rygge tilbake osv., men det kan føre til forsinkelser på store deler av togtrafikken. 

Jeg forstår at toget ikke kan rygge og at det kan oppstå flere minutts forsinkelser. Men det dreier seg vel ofte om timer med NSB. 

I mitt hode er det mye som kan skje med offentlig transport. Det er nok vanskelig å håndtere så mye, men med litt smidighet og en smule ydmyk holdning fra de i NSB til de som betaler for gilde, nemlig kundene, så kommer man så jævlig mye lenger. Det skal ikke mer til. Et lite "oisan det var uheldig, her oppstod det nok en missforståelse. Beklager"

Måten NSB håndterte dette på syntes jeg er forkastelig. Selv om de ikke har ansvaret for barn alene på tog, så går det an å vise litt behjelplighet og storsinn. Men igjen, det sjokkerer meg overhodet ikke. Det er staten det dreier seg om tross allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konduktørens forklaring virker da troverdig og misforståelser skjer. Det ER foreldrenes ansvar å forberede barna. Når det er sagt så hadde det vært fint om man hadde muligheten for å huke av på en "trenger du assistanse"-knapp når man bestiller billett og samtidig betale ekstra for den servicen.

Anonymkode: 12703...9e2

Det som er interessant er at om du ringer kundeservice før reisen din kan du få assistanse av og på toget. Det er mange eldre som ringer inn fordi de trenger hjelp til å gå ned trappene eller komme seg av toget og det får de. Dette er en gratis tjeneste fra NSB men den må bestilles over telefon på forhånd, da har konduktørene kontroll på hvem disse passasjerene er, hvor de skal av og hvor de sitter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GauteS skrev:

Så du hadde lest det! Du er er bare uredelig og lar være å gjengi det. Javisst.

Jeg trodde på farens versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det åpenbart at faren ikke tok det ansvaret han skulle. Man setter ikke en 8 åring alene på toget. Da legger du skjebnen til barnet ditt i andres hender og det er en rolle de verken har bedt om eller er bevisst. Når man på død og liv må flytte på seg etter en skilsmisse så bør man flytte i noenlunde nærhet til barndomshjemmet, ikke en lang togtur unna. Er det ungene eller en selv man tenker på mest da? Svaret gir seg selv. Når det gjelder at barnet nå skal bli kjørt av besteforeldrene synes jeg det virker som en god løsning. Men moren til denne gutten kan vel kjøre tilbake da, for å dele på kjøringen. Synes det hele virker tungvint og unødvendig men sånn er det blitt. Barna er kasteballer når foreldre skal realisere seg og ikke klarer å være sammen.  Det at faren la skylda på konduktøren er klassisk ansvarsfraskrivelse. Ta toget sammen med guttungen da vel, hvis han ikke evner å vite når han skal av. Common sense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Arata skrev:

Det som er interessant er at om du ringer kundeservice før reisen din kan du få assistanse av og på toget. Det er mange eldre som ringer inn fordi de trenger hjelp til å gå ned trappene eller komme seg av toget og det får de. Dette er en gratis tjeneste fra NSB men den må bestilles over telefon på forhånd, da har konduktørene kontroll på hvem disse passasjerene er, hvor de skal av og hvor de sitter. 

Den tjenesten der er mildt sagt upålitelig. 

Anonymkode: c7a8a...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt og personangrep, samt svar til dette.

Yvonne (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at kollektivtransport skal være ganske streng når det gjelder å holde tidene med åpning og lukking av dører. Men mener helt klart at det bør gå an å ta hensyn hvis et barn skal av/på. Voksne er en helt annen sak.

Anonymkode: 3b8a1...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at så mange foreldre her på KG ikke forstår at det er foreldre som er ansvarlige for sine barn.

Anonymkode: e22a8...3fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest alvorlige i denne saken må være at toget kjørte i full fart. Togene som trafikkerer denne strekningen har typisk en topphastighet på 200 km/t. Ingen del av denne strekningen er godkjent for den hastigheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten var stor nok 😊

•Han har gjort dette flere ganger før. •Han kom seg av på neste stasjon. •Han er ikke blitt skremt, og sier ting går bra. 

NSB skulle skamme seg, så ufine og lite service innstilte som de hørtes ut. Både han på perrongen, og de som er øverst i organisasjonen. Dra inn barneombud er bare idiotisk. Hva har skjedd med sunn fornuft, folkeskikk og praktisk tilnærming til livet. 

Faren er også passe idiot, ase opp til panikk, politi og avis. Chill Pill! 

Eneste normale i dette er guttungen på 8! 

Anonymkode: f2b86...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
På 21.4.2018 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Når man som barn sitter og vinker til de som venter på perrongen, men ikke gjør noen tegn til å gå av, så er man åpenbart ikke moden nok til å reise med tog som man liker å tro. og DEN vurderinga av foreldre er det du rett og slett er for evneveik til å forstå.

At du ikke greier å gå på et jævla tog som voksen sier jo mer om deg enn noen andre. Men alle har ikke de problemene. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

Så nå får vi ikke vinke når vi ser kjente på perrongen? Gutten satt ikke på setet og vinket i en liten evighet. Gutten hadde tatt toget alene fire ganger før, og det gikk fint. Tror ikke han plutselig glemte alt han hadde lært om å gå av toget.

 

På 21.4.2018 den 10.22, AnonymBruker skrev:

NSB har ikke tid til å stoppe i fire sekunder. Er dette en spøk? NSB er en stor vits. Tog er forsinket og innstilt hele tiden på grunn av allslags dårlige unnskyldninger, og det er ofte ikke nok plass i toget så folk må skuffe seg inn eller må ta supplerende buss, men det å vente på stasjonen bittelitt lenger for at et barn skal komme seg av har de ikke tid til. Da raser verden tydeligvis helt sammen. 

Jeg synes eksempelvis at bussjåfører viser mye mer skjønn. De stopper som regel når de ser noen løpende og sier hvilken holdeplass man skal gå av på. Jeg synes hele dette PR-innslaget fra NSB er arrogant.

Anonymkode: 77b03...cc6

Helt enig. 

 

På 21.4.2018 den 11.14, GauteS skrev:

Men det sto mer:
Konduktøren trodde at det var en passasjer som skulle på toget, og som sa at toget måtte vente på sønnen hans. Da sa konduktøren at de ikke hadde tid til å vente. Han visste ikke at det var snakk om en gutt som skulle av toget.

Og den går du på? Det er helt typisk av offentlig ansatte å oppføre seg på denne arrogante måten, og det var en dårlig unnskyldning det de kom med etterpå. Misforståelse? Snakk om å vri seg unna. Hvor vanskelig er det å forstå farens beskjed om at sønnen skal av toget, når han peker på vinduet der sønnen er og snakker norsk. Ansvarsfraskrivelse står tydeligvis øverst i stillingsbeskrivelsen hos de som er subsidiert av staten. Argumentene om logistikk osv: Norge er et lite land, i forhold til andre land er det ikke så komplisert jernbanenettverk.

 

På 21.4.2018 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til å ikke tro på kondoktøren i dette tilfellet. Han må være passe gal hvis han med viten og vilje lar et barn bli sittende igjen alene på toget, forbi stoppet han skulle av på. Han har antakelig ikke hørt ordentlig hva faren sa, og gått utfra at det var snakk om å vente på noen som enda ikke var kommet. Dette er noe NSB hører ganske ofte, nemlig, og de er nok ganske lei slike henvendelser. 

Anonymkode: e80a5...41f

Kanskje konduktøren var passe gal, ihvertfall en drittsekk. Konduktøren har sikkert blitt fornærmet og sur for at noen krevde noe av han. Mulig at faren virket for desperat og ikke var høflig nok. Faren fremsto litt desperat, men det er snakk om sønnen hans tross alt. Ja, noen foreldre krever alt for mye av andre når det gjelder barna sine og er helt latterlige. Men dette var noe annet, synes jeg.

 

På 21.4.2018 den 14.21, EvaLena skrev:

Jeg tok tog ofte alene i den alderen og det gikk bra. Jeg var opplært til å gå til utgangen når de ropte opp der jeg skulle av. Dette skulle dette barnet lært seg også FØR han fikk reise alene.

Konduktøren kunne også utvist mer smidighet, men det er uansett ikke hans ansvar.

Jeg synes faren er en tosk som reagerer som han gjør. Barnet hadde vel mobil og kunne snakket med far om å gå av på neste stopp og vente der.

I artikkelen står det da at de snakket sammen på mobil.

 

På 21.4.2018 den 16.21, Guile skrev:

Folk i dag er så "alle skal tilpasse seg MEG". Latterlig å legge skylden for denne hendelsen på NSB. 

Du kan snu på det og si at alle skal tilpasse seg den statsansatte for å få et snev av service. Vennligst legg deg ned og kyss føttene våre først... Jeg synes Norge har en veldig kommunistisk profil, uansett hvilke partier som sitter i regjering. Men samfunnet har også endret seg mye de siste ti årene når det gjelder service, ingen gjør noen ting ekstra uten at de får betalt. 

Jeg synes det er helt ok av faren å la sin 8 år gamle sønn ta toget, selv om noen (her) mener at barn er spedbarn til de er 12 år. Og hvorfor uttaler folk som aldri har tatt tog seg? Lett å være sint på barnefamilier når de selv kan kjøre limousine dit de skal. Synd NSB er så arrogante mot de som betaler for tjenestene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig å ikke kunne kjøre barnet dit det skal, istedetfor å etterlate det til fremmende. Ansvarsfraskrivelse og latskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Bossa Nova said:

Og den går du på? Det er helt typisk av offentlig ansatte å oppføre seg på denne arrogante måten, og det var en dårlig unnskyldning det de kom med etterpå. Misforståelse? Snakk om å vri seg unna. Hvor vanskelig er det å forstå farens beskjed om at sønnen skal av toget, når han peker på vinduet der sønnen er og snakker norsk. Ansvarsfraskrivelse står tydeligvis øverst i stillingsbeskrivelsen hos de som er subsidiert av staten. Argumentene om logistikk osv: Norge er et lite land, i forhold til andre land er det ikke så komplisert jernbanenettverk.

Konduktørens forklaring høres ytterst rimelig ut, og folk pleier ikke å lyve om sånne småting. 10 minutter ekstra tur!
Men på seg selv kjenner en andre, så du kan ha andre erfaringer med sannheten.
Jeg vil bare nevne at i 99 av 100 tilfeller når konduktøren blir spurt om å vente "fire sekunder" , er det noen som skal med toget og ikke er kommet. Det har de ikke tid til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
2 minutter siden, GauteS skrev:

Konduktørens forklaring høres ytterst rimelig ut, og folk pleier ikke å lyve om sånne småting. 10 minutter ekstra tur!
Men på seg selv kjenner en andre, så du kan ha andre erfaringer med sannheten.
Jeg vil bare nevne at i 99 av 100 tilfeller når konduktøren blir spurt om å vente "fire sekunder" , er det noen som skal med toget og ikke er kommet. Det har de ikke tid til.

Jeg ville aldri gjort noe slikt selv, nei. Det har du nok ikke rett i. Er du konduktør selv siden du har nøyaktig statistikk? Selv om de fleste spør om å vente pga at de skal på, skal det litt til å ikke få med seg hva faren mente. De burde i tillegg ha utviklet evner til å se hvem som skal med toget og hvem som skal av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
1 time siden, Bossa Nova skrev:

Du kan snu på det og si at alle skal tilpasse seg den statsansatte for å få et snev av service. Vennligst legg deg ned og kyss føttene våre først...

Når man velger å reise kollektivt så må man faktisk innfinne seg. Det sitter et par hundre andre på det toget som gjerne vil komme frem til avtalt tid, men drit i det, vi må vente på herr Viktig som har overvurdert ungen sin. 

Ungen var ikke i livsfare, og faren har skyld i denne episoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.4.2018 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Joda, barn er forskjellige, poenget er at du evnet ikke å forstå at det uansett er foreldrene som har ansvaret. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold, samt svar til dette.

Yvonne (admin)

Er litt vanskelug for foreldre å passe på at han kommer av toget når de ikke selv er på toget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skade skjedd. Dette er helt uproblematisk, bortsett fra at det var en svært lite service innstilt konduktør på NSB 😉

Anonymkode: f2b86...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 21.4.2018 den 7.57, herremann skrev:

"På forhånd hadde Emils stefar fortalt konduktøren at gutten reiste alene og at han skulle av i Bø."

Er kanskje foreldrene sitt ansvar, men å yte litt service ved å hjelpe en 8-åring som reiser alene krever ikke allverdens av NSB.

Det kan være flere konduktører på et tog. Det er ikke sikkert det er snakk om samme person.

En konduktør har mange flere arbeidsoppgaver enn folk tror, det er ikke bare å selge/sjekke biletter. De har ikke tid til å være barnevakt for barn som er for unge til at de skulle blitt sendt alene med toget. De fleste tog har bare et par minutters stopp på hvert sted. (I Oslo-området kun 20 sekunder). Togene blir målt på punktlighet hele tiden, og det selskapet som forårsaker en forsinkelse, må betale for de selskapene det går ut over.

Når avgangstiden er der, og alle er ombord, kjører toget. Det er passasjerenes eget ansvar å komme seg ombord i tide, og å være klart til å gå av når de kommer til stasjonen de skal av på. Konduktørene er ingens barnevakt. Det er derfor barn ikke bør reise alene på toget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2018 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Ingen skade skjedd. Dette er helt uproblematisk, bortsett fra at det var en svært lite service innstilt konduktør på NSB 😉

Anonymkode: f2b86...089

Å ikke forsinke toget på grunn av noe slikt er god service for alle de andre reisende ombord, og for andre tog som da ikke blir forsinket av at dette toget hadde for langt stasjonsopphold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...