Gå til innhold

NSB-konduktøren hadde ikke tid til å vente på at Emil (8) kom seg av toget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, GauteS skrev:

Men det sto mer:
Konduktøren trodde at det var en passasjer som skulle på toget, og som sa at toget måtte vente på sønnen hans. Da sa konduktøren at de ikke hadde tid til å vente. Han visste ikke at det var snakk om en gutt som skulle av toget.

Var guttens far i telefonkontakt med konduktøren?

Anonymkode: 1f058...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, GauteS skrev:

Men det sto mer:
Konduktøren trodde at det var en passasjer som skulle på toget, og som sa at toget måtte vente på sønnen hans. Da sa konduktøren at de ikke hadde tid til å vente. Han visste ikke at det var snakk om en gutt som skulle av toget.

Det var det konduktøren sa da faren klagde etterpå. Faren trodde ikke på denne forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Var guttens far i telefonkontakt med konduktøren?

De sto ved siden av hverandre på perrongen, naturligvis. Konduktøren står alltid der når toget er stanset på stasjonen. Har du aldri tatt ordentlige tog?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det sto ingenting om at gutten satt og vinket.  Det sto at faren så gutten gjennom vinduet, at de vinket til hverandre, men at det var mange som skulle ut og inn. 
Gutten sto altså klar til å gå av, men ble hindret av avstigende og påstigende passasjerer.

 

Anonymkode: bf58a...b5e

1: Dette var Bø stasjon, det er aldri så mange som skal av at det blir problemer der.

2: Hvis man står ved utgangen, så er man ikke synlig i noe annet vindu enn de små vinduene på døra. Det er garantert ikke disse vinduene det er snakk om. Han var synlig i vinduet inni vognen. Konduktøren venter alltid til "køen" med folk har kommet seg ut, og gutten vår da tydeligvis ikke i denne køen. Foreldrene har ikke lært han hvor dårlig tid man har på å komme seg ut av et tog. Man skal stå klar ved utgangen i det toget stanser.

Anonymkode: e80a5...41f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Thyra said:

Det var det konduktøren sa da faren klagde etterpå. Faren trodde ikke på denne forklaringen.

Så du hadde lest det! Du er er bare uredelig og lar være å gjengi det. Javisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er kanskje ikke klar over dette. Men det er du som er ansvarlig for ditt barn ikke NSB.

Anonymkode: e22a8...3fa

Det er jo det jeg skriver, klarer du ikke å lese. Konflikten har gått på at far ville sende barna alt for tidlig på toget, noe jeg har vært helt imot, da jeg vet at de må klare seg helt selv. Da NSB har ikke noe ansvar for de.

Anonymkode: a5bd4...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, herremann skrev:

Er jo bare å sette barna i midten evt foran/bak. Krever ikke ekstra vogner eller ansatte.

Jeg har ikke skrevet at det krever ekstra vogner, men det krever helt klart ekstra ansatte.

Anonymkode: a5bd4...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GauteS skrev:

De sto ved siden av hverandre på perrongen, naturligvis. Konduktøren står alltid der når toget er stanset på stasjonen. Har du aldri tatt ordentlige tog?

Takk. Nei, jeg har bare tatt leketog.

Anonymkode: 1f058...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, GauteS skrev:

De sto ved siden av hverandre på perrongen, naturligvis. Konduktøren står alltid der når toget er stanset på stasjonen. Har du aldri tatt ordentlige tog?

Bør jeg skamme meg over å aldri ha reist med tog?

Anonymkode: 1f058...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Thyra skrev:

Det var det konduktøren sa da faren klagde etterpå. Faren trodde ikke på denne forklaringen.

Jeg ser ingen grunn til å ikke tro på kondoktøren i dette tilfellet. Han må være passe gal hvis han med viten og vilje lar et barn bli sittende igjen alene på toget, forbi stoppet han skulle av på. Han har antakelig ikke hørt ordentlig hva faren sa, og gått utfra at det var snakk om å vente på noen som enda ikke var kommet. Dette er noe NSB hører ganske ofte, nemlig, og de er nok ganske lei slike henvendelser. 

Anonymkode: e80a5...41f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bør jeg skamme meg over å aldri ha reist med tog?

Neida, å være lite bereist er en ærlig sak. Noen av mine beste venner er heimfødinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Barn som reiser med tog må være store nok til å klare seg selv. Foreldrene avgjør når det er. 

Togpersonalet er ikke barnevakter. 

Denne saken var jo en bagatell ift hva som kan skje på togtur. Toget kan stoppe med teknisk feil, det blir bestilt buss der det bare er plass til halvparten osv osv. Konduktørene 2-3 stk har ansvar for alle passasjerer, kanskje opp til 400 stk. Sier seg selv at de ikke kan følge spesielt med på ungen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konduktørens forklaring virker da troverdig og misforståelser skjer. Det ER foreldrenes ansvar å forberede barna. Når det er sagt så hadde det vært fint om man hadde muligheten for å huke av på en "trenger du assistanse"-knapp når man bestiller billett og samtidig betale ekstra for den servicen.

Anonymkode: 12703...9e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, herremann skrev:

"På forhånd hadde Emils stefar fortalt konduktøren at gutten reiste alene og at han skulle av i Bø."

Er kanskje foreldrene sitt ansvar, men å yte litt service ved å hjelpe en 8-åring som reiser alene krever ikke allverdens av NSB.

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HarryDotter skrev:

Barn modner forskjellig. Denne 8åringen var godt vandt med tog og hadde kjørt strekningen alene før. Faren visste nok hva han gjorde. Jeg kritiserer ikke ham for å sende gutten med tog.

Men unnskyldningen til NSB? Makan til fjas skal man lete lenge etter! Det var så tynt og så dårlig at jeg forstår godt at faren lo av det. Til og med på fly, er besetningen utrolig koselige og behjelpelige med barn som reiser uten voksne. Det er helt problemfritt! NSB er staten. De har ingen konkurranse og kan oppføre seg som de vil og drive bedriten service uten at det får konsekvenser. Drittselskap! Konstante forsinkelser! Avlyser ruter og gir en lang finger i de reisende. Har selv opplevd så mye rør med dem at jeg snart kan gi ut bok.

Litt lettere med barn på fly, da det tross alt bare er ett stoppested. Skal det bli slik at "alle" skal sende små barn alene på tog og konduktøren skal følge med på alle, blir det veldig vanskelig å holde styr på. Dessuten har konduktøren annen jobb å passe på enn å holde styr på barn. 

Anonymkode: b6e29...48c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
33 minutter siden, Myrthel skrev:

Her motsier du deg selv, så det blir komisk. Du klager over at NSB er konstant forsinket, men likevel mener du at de skal stoppe og vente på at barn (som tydeligvis ikke står klar ved døra) skal komme av toget. Hvis dette skjer ved noen stasjoner hver dag, hva tror du forsinkelse kommer av?

Jeg vet nemlig at VELDIG mye av forsinkelsene kommer fra passasjerer. Hadde du vist hvor mange passasjerer som krever særbehanling, er trege til å gå ut, "skal bare hente noe de har glemt", er fulle, kranglete og forstyrrer andre osv. så hadde du kanskje ikke klaget så mye. Det er også veldig mange som velger å avslutte livet foran et tog. Dette gir ringvirkninger på togens kjøreplan over store områder og ingenting NSB kan noe for.

Tror du sporene hadde blitt bedre (sporene som IKKE er NSB sitt ansvar) om det hadde vært flere selskaper som kjørte tog? Nei, det hadde ikke det skjønner du, det hadde nok heller blitt mange flere ulykker, siden flere skulle kjøre på de samme skinnene med mye mer koordinering.

I denne saken har foreldrene sendt et altfor lite barn alene på toget. Hva hadde skjedd om toget hadde fått stans etter en ulykke? Hvem skulle passet på barnet?

Forsinkelser skyldes ikke ene og alene passasjerer. Og avlyste ruter, som det er forbausende mye av hos NSB, skyldes IKKE passasjerer. Så nei jeg snakker ikke imot meg selv. Ja det er nok enormt mye som kreves for å holde et så stort system i sving. Men....

For interessant er det jo at samtlige av andre store transportsselskaper som ikke er eid av staten, klarer stort sett å holde skjema sitt. På tross av et vel så stort trykk med passasjerer og en logistikkplan som er mye mye mer hektisk, dyr og innviklet! Man ser også dette svært tydelig i en annen bransje hvor staten er innblandet, som jeg har førstehånds erfaring med over flere år: Posttransport. Posten har lengst leveringstid, yter null ansvar for behandling/skader når pakkene er under deres ansvar og det er null hjelp å få dersom verdifulle pakker blir borte under transport! Opplever det til stadighet som privatperson og i bedriftsammenheng. Så ser man på de konkurrerende alternativene som DHL/Fedex o.l. De som opphører dersom de ikke leverer tidsnok og som er avhengige av fornøyde kunder for å overleve. DE finner måter å løse ting på. De får levert tidsnok. De får gjort jobben. De leverer på tross av de samme utfordringene som posten har. Hvorfor?Der det er vilje er det muligheter.

Er en grunn til at NSB har vært så ofte negativt omtalt i media over flere år nå. Allt går på et minimum av det de må for å drifte og noen som helst form for service kan man glemme! Og dette betaler vi faktisk for?? Dette er altså ikke en ytelse vi får spandert på oss av staten, som vi bør være taknemlige for! Jeg har selv blitt skjellt ut på det groveste av en konduktør, fordi jeg måtte kjøpe billetten PÅ toget. Årsak? Toget mitt som jeg kom fra på vei inn til Oslo sentralstasjon, var forsinket. Jeg måtte spurte med tung bagasje ut av toget, over perrongen, inn på oslo S, finne ny perrong og løpe inn på neste tog så vidt det var. Også får jeg kjeft mens hele togkabinen hører på, fordi jeg ikke rakk billettluken?!? Smidighet? Forståelse for kunden? Serviceminded? 

I think not.

Si hva du vil, sammenlign med lignende konkurransedrevne aktører, så ser du en totalt annen form for ytelse og service mot kundene som de tross allt lever av.

Og bare et lite PS.....om en 12åring og en 8åring var alene på et tog som kræsjet, hvem tror du ville blitt mest redd? Tror du 8åringen ville vært dobbelt så redd? Dobbelt så hjelpesløs? For 12åringen kan jo etter NSBs anbefaling få reise aleine, sant? Tenk litt på det. Jeg tror personale på slik transport har et stort ansvar for passasjerene sine uansett alder på dem. Skjer det noe så må de ta ansvar, enten de er 13 eller 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sammenligningen mellom tog og fly mtp. å passe på barn blir ganske søkt. Et fly skal fra A til B, og om det skal videre til C og D også, så er det til en hver tid kontroll av hvor mange som er på flyet, på grunn av sikkerhetsrutinene. Barn som reiser alene er det varslet om, de har plasser der kabinansatte VET at de sitter, og i tillegg er det slik at man skal sitte i setet med beltet på før landing, altså er det ingen mulighet for at noen for eksempel går på toalettet slik at de ansatte ikke får med seg at de ikke er borte. Flyet har bare noen få utganger, der alle er under oppsyn av ansatte, som kun åpnes når passasjerer skal av og på. 

Et tog har en drøss med stopp, og konduktøren har som jobb å billettere og holde oppsyn med HELE toget, altså flere adskilte vogner. Hvor konduktøren befinner seg i det toget stopper, kommer an på hvor lang tid dette tar, og er ofte styrt av passasjerer med spørsmål, ugyldige billetter og annet som krever oppmerksomhet. I motsetning til på fly, er det ikke noe system for å sjekke om alle som skulle av gikk av, og om alle som skulle på kom på, blant annet fordi man ikke vet. Barn kan sitte hvor som helst i toget, og godt spredt (dette kunne NSB selvfølgelig lagt opp til en annen organisering av, om de ønsket det), det er likevel ikke gitt at konduktøren ikke hadde blitt oppholdt når stasjonen ett av barna skulle av på nærmer seg, og det er definitivt ingen garanti for at vedkommende er i nærheten om et barn bestemmer seg for å gå av på en annen stasjon. Passasjerene kan gå på toalettet når de ønsker det, det kan da selvfølgelig også barna, og det vil være umulig for konduktøren å vite om et barn har vandret seg en tur til en annen vogn, til toalettet eller om det har gått av toget i en av de rundt 15-20 utgangene et togsett ofte har. Skal det endres på, så må oppholdene på hver stasjon være mye lenger, noe som vil redusere tilbudet til de andre passasjerene betraktelig. Fly og tog er ikke sammenlignbart. 

Ellers er det sånn at om konduktøren har rukket å gi beskjed om «avgang», så setter lokføreren i gang avgangsprosessen, og konduktøren må «hive seg på» for å være med videre. Det er ikke gitt at det er en prosess man rekker å avbryte (se for eksempel sakene der konduktørene har blitt stående igjen på stasjonen fordi noe har skjedd etter klarsignalet har blitt gitt). 

Jeg tar masse tog, og blir litt skremt av hvor mange relativt små barn som tar tog alene. De vet hvor de skal, og vanligvis går det HELT fint, men selv jeg har vurdert å gå av fordi det har dukket opp mennesker som er fulle og oppfører seg truende etc. på høylys dag, eller blitt stresset av å måtte gå av på grunn av teknisk feil, der alternativ transport bare har vært kaos. Da stoler man VELDIG på at andre voksne på toget vil ta ansvar for barneskolebarna sine. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, personangrep og spekulasjoner, samt svar til dette.

Yvonne (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen står det at han fortalte at sønnen var på vei ut, konduktøren kan ha tolket dette som på vei ut bilen, eller venterommet.

Om sønnen var på vei mot utgangen da kontuktøren blåste var nok ikke gutten godt nok forberedt på dette, kanskje man har lite tid for å gå på og av toget men om du står ved utgangen har du nok tid.

Anonymkode: 355fd...5dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 14-15 år klarte jeg å sette meg på et tog i feil retning,

Konudktøren tok kontakt med det andre toget,så vi stoppet midt i skinnene uten at det var stasjon, og jeg fikk gå over til det andre toget,

NSB her driter seg ut, 

Anonymkode: da275...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...