Gå til innhold

NSB-konduktøren hadde ikke tid til å vente på at Emil (8) kom seg av toget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, pass på dine egne jævla møkkaunger i stedet for å prakke ansvaret på alle andre. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

Hva med at dine unger kan være litt forskjellige fra mine? Det er ikke snakk om å prakke ansvar over på NSB. Det er snakk om sundt bondevett! Å se til at et barn slipper av på stoppet sitt, burde være verdens enkleste sak. Hva med eldre som er dårlig til beins? Kan de ikke ta toget fordi jævla NSB ikke har tid til å la dem gå til døren??

Forbanna latnisser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, herremann skrev:

Er jo bare å sette barna i midten evt foran/bak. Krever ikke ekstra vogner eller ansatte.

Selvsagt gjør det jo det. Når man i tillegg skal passe på barn, så må man ha kontinuerlig tilsyn. Jeg ønsker ikke at NSB skal bli nok et tilbud for Norges bortskjemte moderne foreldre, en av de største drittsekkgenerasjonene som noensinne har eksistert. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, chisandra said:

Jeg synes konduktøren utviste altfor liten smidighet i denne saken. 

Konduktøren forsto det sånn at de skulle vente på et barn som skulle med toget og ikke var kommet. Det har han helt rett i at de ikke har tid til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mest forstemmende at toget kjørte videre i full fart. Hadde det enda kjørt videre i sakte fart...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt på 8 er for ung til å reise alene med tog. Her står det om barn og tog: Tog
Barneombudet anbefaler at barn under ti år ikke reiser alene med tog. For lengre reiser med togbytte, mener de at barnet bør være 12 år eller eldre. 

NSB opplyser på sine nettsider at de støtter Barneombudets anbefalinger, og presiserer samtidig at foreldrene selv må vurdere barnas modenhet. NSB mener det er lurt at en voksen reiser med barnet de første gangene, slik at barnet blir vant til reisen. Les mer om barn som reiser alene her: https://www.familieverden.no/familieliv/reise-og-ferie/nar-barnet-reiser-alene/ I denne saken er det altså bestefaren som har rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Hva med at dine unger kan være litt forskjellige fra mine? Det er ikke snakk om å prakke ansvar over på NSB. Det er snakk om sundt bondevett! Å se til at et barn slipper av på stoppet sitt, burde være verdens enkleste sak. Hva med eldre som er dårlig til beins? Kan de ikke ta toget fordi jævla NSB ikke har tid til å la dem gå til døren??

Forbanna latnisser!

Barn i min familie vedgår deg ikke. Vi tar uansett vare på dem selv, men det er kanskje for mye å forlange av dere unge foreldre i dag? 

Sunt bondevett er å ikke sende en åtteåring med tog i utgangspunktet. Nei, eldre som er dårlig til bens bør ikke bruke tog. Et tog har et stramt rutetidsskjema, særlig i trafikkerte strøk da det er mange tog bak. Forsinkelser påvirker alt, siden det ofte bare er et eller få spor, det er ikke som en bil eller buss som i aller verste fall kan kjøre en litt annen rute hvis det er store forsinkelser på veien. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
17 minutter siden, herremann skrev:

Så hvorfor er NSB så vanskelige?

 

 

Fordi de er staten. Fordi de kan og fordi de ikke blir pushet til service av konkurransen i markedet. Tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det koster, toget er svært langt, konduktøren har ikke mulighet til å passe på barn. Hadde NSB tilbudt dette, hvordan skulle det blitt gjennomført, en egen vogn for bare barn. Og hvor mange ansatte måtte de hatt ekstra da? For med tenke på alle skilsmissebarn,  så er dette ett tilbud svært mange hadde benyttet seg av.

Anonymkode: a5bd4...2ee

Dette. Det er helt annen bemanning på et fly og tog. Samtidig er det ikke mange vogner og holdeplasser å ta hensyn til på fly. Dum sanmenligning. Dersom NSB skal begynne tilby denne tjenesten må de ansatte mange fler. NSB sliter allerede med bemanningen. Tror de som tar tog ofte har mer interesse av at togene skal gå i rute enn av at foreldre skal få frata seg ansvaret sitt og sende barna alene på toget. 

 

 

Anonymkode: c4ced...6d5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HarryDotter said:

Hva med eldre som er dårlig til beins? Kan de ikke ta toget fordi jævla NSB ikke har tid til å la dem gå til døren??

NSB varsler alltid i god tid, og uansett alder har passasjerene rikelig med tid til å komme seg til døra før toget har stoppet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Fordi de er staten. Fordi de kan og fordi de ikke blir pushet til service av konkurransen i markedet. Tragisk!

Det som er tragisk er at du ikke forstår at det er DU som er ansvarlig for dine barn

Anonymkode: e22a8...3fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, herremann said:

Jeg reiste alene med bussen da jeg var 6-8 år. Satt meg foran ved bussjåføren som hjalp meg av der jeg skulle av.

Flyselskapene tilbyr også assistansetjenester for barn som reiser alene, både innenlands og utenlands. Barn kan reise alene fra de er fem år. Barn mellom fem og 12 år som reiser alene får en mappe med reiseinformasjon som de må bære synlig under hele reisen.

Så hvorfor er NSB så vanskelige?

Sannsynligvis fordi det er én konduktør på mange hundre passasjerer. Er det fem unger blant dem, som skal fraktes mellom foreldrene (noe som ikke er usannsynlig), blir det mange å skulle være barnevakt for, i tillegg til ordinære konduktøroppgaver. Konduktøren kan rett og slett ikke ta ansvaret for disse barna.

Det ville selvsagt vært mulig for NSB å ansette en egen barnevakt, i tillegg til konduktøren, men da blir billettene vesentlig dyrere, eller staten må sponse tilbudet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut "Emil 8 år" med "Karsten 90 år, og dårlig til beins".  Ville NSBs svar vært det samme da?

Gutten var selvstendig.  Han visste når han skulle av, han var på vei ut, men ble hindret av fysisk større mennesker som gikk inn før han klarte å komme seg ut.
Dette kunne like gjerne skjedd eldre mennesker, og konduktøren viste dårlig skjønn i denne situasjonen.

Anonymkode: bf58a...b5e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GauteS skrev:

NSB varsler alltid i god tid, og uansett alder har passasjerene rikelig med tid til å komme seg til døra før toget har stoppet.

Helt riktig 

Anonymkode: e22a8...3fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn i min familie vedgår deg ikke. Vi tar uansett vare på dem selv, men det er kanskje for mye å forlange av dere unge foreldre i dag? 

Sunt bondevett er å ikke sende en åtteåring med tog i utgangspunktet. Nei, eldre som er dårlig til bens bør ikke bruke tog. Et tog har et stramt rutetidsskjema, særlig i trafikkerte strøk da det er mange tog bak. Forsinkelser påvirker alt, siden det ofte bare er et eller få spor, det er ikke som en bil eller buss som i aller verste fall kan kjøre en litt annen rute hvis det er store forsinkelser på veien. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

Du evner ikke å forstå at barn modner forskjellig! Ta deg en bolle.

Jeg har selv tatt buss og tog alene eller sammen med en jevngamle søsken fra jeg var lite barn. Helt problemfritt og har aldri gitt forsinkelser eller trøbbel for konduktør/bussjåfør. Snarere tvert imot. Og jeg syntes det var gøy og stas å kunne reise alene. Barn er forskjellige. Og NSB er vel det eneste reiseselskapet som gir faen i kundene sine på den måten. Som sagt har til og med flyselskapene egen tilrettelagt service for reisende barn. Og DER er det ingen slingringsmon for forsinkelser. Likevel går det så smertefritt.

Innlegget er ryddet for brukerdebatt.

Yvonne (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HarryDotter skrev:

Du evner ikke å forstå at barn modner forskjellig! Ta deg en bolle.

Jeg har selv tatt buss og tog alene eller sammen med en jevngamle søsken fra jeg var lite barn. Helt problemfritt og har aldri gitt forsinkelser eller trøbbel for konduktør/bussjåfør. Snarere tvert imot. Og jeg syntes det var gøy og stas å kunne reise alene. Barn er forskjellige. Og NSB er vel det eneste reiseselskapet som gir faen i kundene sine på den måten. Som sagt har til og med flyselskapene egen tilrettelagt service for reisende barn. Og DER er det ingen slingringsmon for forsinkelser. Likevel går det så smertefritt.

Joda, barn er forskjellige, poenget er at du evnet ikke å forstå at det uansett er foreldrene som har ansvaret. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold, samt svar til dette.

Yvonne (admin)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nsb virker å være en oppsamling mennesker som hater jobben sin

Anonymkode: 34983...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det jo foreldrene og gutten selv som har sviktet!

De skulle prentet inn i barnets skalle at han skulle reise seg og gå til døren med EN GANG de annonserte neste stoppested. Ikke sitte stille, vente på at toget stoppet og vinke til faren fra plassen sin før han reiste seg. Om gutten ikke klarte dette er han ikke moden nok for å reise alene. Om foreldrene ikke prentet inn dette skulle han heller aldri vært på toget! 

Hva er greia med å løpe til media straks samfunnet ikke danser etter deres pipe? 

Anonymkode: 2dba4...530

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er tragisk er at du ikke forstår at det er DU som er ansvarlig for dine barn

Anonymkode: e22a8...3fa

Jeg forstår utmerket godt at jeg har ansvar for mine barn. Det er ikke snakk om her at faren overlot barnet i NSB sitt fang. Gutten VAR VANDT MED TOGREISEN ALENE! Han var selvstendig. Han fikset allt alene og var ingen hjelpeløs byrde for de ansatte. Hvor hardt er det for den trange skallen din å forstå det? Gutten visste når han skulle av og gjorde som han skulle, men rakk ikke av fordi konduktøren blåste før han rakk å komme seg ut av døren. Jeg har selv, som voksen, opplevd å stå klar foran døren til toget og knapt fått trykt meg inn i tide, pga venting på avstigende passasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, GauteS skrev:

NSB varsler alltid i god tid, og uansett alder har passasjerene rikelig med tid til å komme seg til døra før toget har stoppet.

Jeg er hverken gammel, ung, dårlig til beins, har ikke balanseproblemer, ikke er jeg unormalt lav heller, og jeg har stått klar til å gå av toget før det stopper, men har likevel blitt hindret av mennesker som skal presse seg både ut og inn.

Forestill deg da hvordan dette oppleves for en som er halvparten så stor som de som står rundt seg, og som ikke ser annet enn sin egen nesetipp.

Anonymkode: bf58a...b5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HarryDotter skrev:

Jeg forstår utmerket godt at jeg har ansvar for mine barn. Det er ikke snakk om her at faren overlot barnet i NSB sitt fang. Gutten VAR VANDT MED TOGREISEN ALENE! Han var selvstendig. Han fikset allt alene og var ingen hjelpeløs byrde for de ansatte. Hvor hardt er det for den trange skallen din å forstå det? Gutten visste når han skulle av og gjorde som han skulle, men rakk ikke av fordi konduktøren blåste før han rakk å komme seg ut av døren. Jeg har selv, som voksen, opplevd å stå klar foran døren til toget og knapt fått trykt meg inn i tide, pga venting på avstigende passasjerer.

Når man som barn sitter og vinker til de som venter på perrongen, men ikke gjør noen tegn til å gå av, så er man åpenbart ikke moden nok til å reise med tog som man liker å tro. og DEN vurderinga av foreldre er det du rett og slett er for evneveik til å forstå.

At du ikke greier å gå på et jævla tog som voksen sier jo mer om deg enn noen andre. Men alle har ikke de problemene. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...