Gå til innhold

NSB-konduktøren hadde ikke tid til å vente på at Emil (8) kom seg av toget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Audun Vesterdal raser etter at NSB ikke slapp av sønnen hans i Bø, før det kjørte videre i full fart. – Det er foreldrene sitt ansvar å passe barna sine, svarer NSB.

https://www.tv2.no/nyheter/9811047/

NSB har helt rett, det er foreldrenes ansvar å passe på sine barn. Synd at så mange foreldre ikke er klar over dette.

Anonymkode: e22a8...3fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre har absolutt ansvar for sine barn, men det er lov å vise skjønn for å hjelpe sine medmennesker, spesielt når det mennesket er et barn. Det er slik samfunnet går rundt.

Her hadde konduktøren misforstått situasjonen, så hele saken er litt blåst ut av proposjoner. Synes dog NSB sine svar er ganske krasse og lite forståelsesfulle.

Anonymkode: a3a84...18b

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På forhånd hadde Emils stefar fortalt konduktøren at gutten reiste alene og at han skulle av i Bø."

Er kanskje foreldrene sitt ansvar, men å yte litt service ved å hjelpe en 8-åring som reiser alene krever ikke allverdens av NSB.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig arrogant av NSB, men jeg ville ikke sendt barn alene med toget før jeg visste at de hadde taklet å havne på feil sted alene!

Anonymkode: 69052...c80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig arrogant av faren å le av NSBs anbefalinger, skryte i avisen at han gasset på (med vilje brøt fartsgrensen) og ringte politiet. 

Anonymkode: ff9e4...214

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren hadde forsømt seg: Han burde ha lært gutten at når de varsler i høyttaleren at neste stasjon er Bø, skal han straks gå til utgangsdøra og vente der, ikke bli sittende til toget har stoppet, vinke til faren (!), og DERETTER begynne å bevege på seg.

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, GauteS skrev:

Faren hadde forsømt seg: Han burde ha lært gutten at når de varsler i høyttaleren at neste stasjon er Bø, skal han straks gå til utgangsdøra og vente der, ikke bli sittende til toget har stoppet, vinke til faren (!), og DERETTER begynne å bevege på seg.

Helt riktig. 

Anonymkode: e22a8...3fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig arrogant av faren å le av NSBs anbefalinger, skryte i avisen at han gasset på (med vilje brøt fartsgrensen) og ringte politiet. 

Anonymkode: ff9e4...214

Han er vel en typisk mann som mener at det er alle andres feil. 

Anonymkode: e22a8...3fa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikkverdig av begge parter, mener jeg.

NSB: Slipper ikke av en 8 år gammel gutt. I følge får kunne det ikke misforståes at gutten var på toget. I tillegg er det vel ikke så mange små barn som reiser alene, så de burde holdt et ekstra øye med han. Jeg tenker det er naturlig for et hvert oppegående og medfølende menneske. Og sist, men ikke minst: NSB er veldig arrogante i kommenteringen av saken. Hadde de ordlagt seg riktig, kunne de blitt den vinnende part her.

Far/foreldre til Emil: De må lære gutten at han må være klar til å gå av i god tid før toget stopper, for det var han åpenbart ikke. Kritikkverdig i seg selv å sende en 8-åring alene på toget.

Anonymkode: e80a5...41f

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at noen av dere ikke forstår at barn er foreldrenes ansvar. Også er en 8 åring alt for ung til å reise alene.

Anonymkode: e22a8...3fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Barn modner forskjellig. Denne 8åringen var godt vandt med tog og hadde kjørt strekningen alene før. Faren visste nok hva han gjorde. Jeg kritiserer ikke ham for å sende gutten med tog.

Men unnskyldningen til NSB? Makan til fjas skal man lete lenge etter! Det var så tynt og så dårlig at jeg forstår godt at faren lo av det. Til og med på fly, er besetningen utrolig koselige og behjelpelige med barn som reiser uten voksne. Det er helt problemfritt! NSB er staten. De har ingen konkurranse og kan oppføre seg som de vil og drive bedriten service uten at det får konsekvenser. Drittselskap! Konstante forsinkelser! Avlyser ruter og gir en lang finger i de reisende. Har selv opplevd så mye rør med dem at jeg snart kan gi ut bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tragisk at noen av dere ikke forstår at barn er foreldrenes ansvar. Også er en 8 åring alt for ung til å reise alene.

Anonymkode: e22a8...3fa

En 8-åring er da ikke nødvendigvis for liten til å reise alene. Jeg har selv reist alene siden 1.klasse, både på fly og buss (både korte og lange avstander). Ser ikke problemet med det. Det er ikke opp til NSB å vurdere hvilke barn som er for unge og hvilke som er modne nok.

Broren min har reist alene frem og tilbake til Danmark siden han var 5 år gammel, har aldri vært noe problem.

Anonymkode: 9aa74...0b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tragisk at noen av dere ikke forstår at barn er foreldrenes ansvar. Også er en 8 åring alt for ung til å reise alene.

Anonymkode: e22a8...3fa

Jeg reiste alene med bussen da jeg var 6-8 år. Satt meg foran ved bussjåføren som hjalp meg av der jeg skulle av.

Flyselskapene tilbyr også assistansetjenester for barn som reiser alene, både innenlands og utenlands. Barn kan reise alene fra de er fem år. Barn mellom fem og 12 år som reiser alene får en mappe med reiseinformasjon som de må bære synlig under hele reisen.

Så hvorfor er NSB så vanskelige?

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSB tar ikke ansvar for barn på toget. Jeg og far har vært i stor konflikt, om hvor tidlig barna skulle ta toget alene. Og på toget, tar konduktøren null ansvar for barna, der må de være helt selvstendige og klare seg selv. Det er en 8 åring for liten til, det ser man jo beviset på her, da han ikke kom seg av toget.

På buss, så er det så liten plass, man kan sette barnet foran, og sier man fra til bussjåføren, hjelper de gjerne barnet av. På fly, så blir jo barna passet på, og fulgt både på og av flyet. Så det kan jo virkelig ikke sammenlignes.

Mine barn har jo kjørt samme togstrekning ofte, i mange år. Yngste var 10 år, første gang han fikk ta toget alene.

Anonymkode: a5bd4...2ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, HarryDotter skrev:

Barn modner forskjellig. Denne 8åringen var godt vandt med tog og hadde kjørt strekningen alene før. Faren visste nok hva han gjorde. Jeg kritiserer ikke ham for å sende gutten med tog.

Men unnskyldningen til NSB? Makan til fjas skal man lete lenge etter! Det var så tynt og så dårlig at jeg forstår godt at faren lo av det. Til og med på fly, er besetningen utrolig koselige og behjelpelige med barn som reiser uten voksne. Det er helt problemfritt! NSB er staten. De har ingen konkurranse og kan oppføre seg som de vil og drive bedriten service uten at det får konsekvenser. Drittselskap! Konstante forsinkelser! Avlyser ruter og gir en lang finger i de reisende. Har selv opplevd så mye rør med dem at jeg snart kan gi ut bok.

Vel, pass på dine egne jævla møkkaunger i stedet for å prakke ansvaret på alle andre. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, herremann skrev:

Jeg reiste alene med bussen da jeg var 6-8 år. Satt meg foran ved bussjåføren som hjalp meg av der jeg skulle av.

Flyselskapene tilbyr også assistansetjenester for barn som reiser alene, både innenlands og utenlands. Barn kan reise alene fra de er fem år. Barn mellom fem og 12 år som reiser alene får en mappe med reiseinformasjon som de må bære synlig under hele reisen.

Så hvorfor er NSB så vanskelige?

 

 

Fordi det koster, toget er svært langt, konduktøren har ikke mulighet til å passe på barn. Hadde NSB tilbudt dette, hvordan skulle det blitt gjennomført, en egen vogn for bare barn. Og hvor mange ansatte måtte de hatt ekstra da? For med tenke på alle skilsmissebarn,  så er dette ett tilbud svært mange hadde benyttet seg av.

Anonymkode: a5bd4...2ee

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det koster, toget er svært langt, konduktøren har ikke mulighet til å passe på barn. Hadde NSB tilbudt dette, hvordan skulle det blitt gjennomført, en egen vogn for bare barn. Og hvor mange ansatte måtte de hatt ekstra da? For med tenke på alle skilsmissebarn,  så er dette ett tilbud svært mange hadde benyttet seg av.

Anonymkode: a5bd4...2ee

Er jo bare å sette barna i midten evt foran/bak. Krever ikke ekstra vogner eller ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, herremann skrev:

Jeg reiste alene med bussen da jeg var 6-8 år. Satt meg foran ved bussjåføren som hjalp meg av der jeg skulle av.

Flyselskapene tilbyr også assistansetjenester for barn som reiser alene, både innenlands og utenlands. Barn kan reise alene fra de er fem år. Barn mellom fem og 12 år som reiser alene får en mappe med reiseinformasjon som de må bære synlig under hele reisen.

Så hvorfor er NSB så vanskelige?

 

 

Et tog er som regel ganske mye lenger enn en buss, men det er ikke en konduktør i en vogn. Idet et selskap tar ansvar for barn, så tar man et ansvar for barnas sikkerhet og velferd, noe som gjør at man må ansette langt flere. Dette vil igjen øke driftskostnadene og sannsynligvis også billettprisene. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NSB tar ikke ansvar for barn på toget. Jeg og far har vært i stor konflikt, om hvor tidlig barna skulle ta toget alene. Og på toget, tar konduktøren null ansvar for barna, der må de være helt selvstendige og klare seg selv. Det er en 8 åring for liten til, det ser man jo beviset på her, da han ikke kom seg av toget.

På buss, så er det så liten plass, man kan sette barnet foran, og sier man fra til bussjåføren, hjelper de gjerne barnet av. På fly, så blir jo barna passet på, og fulgt både på og av flyet. Så det kan jo virkelig ikke sammenlignes.

Mine barn har jo kjørt samme togstrekning ofte, i mange år. Yngste var 10 år, første gang han fikk ta toget alene.

Anonymkode: a5bd4...2ee

Du er kanskje ikke klar over dette. Men det er du som er ansvarlig for ditt barn ikke NSB.

Anonymkode: e22a8...3fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...