Gå til innhold

Noen her som har fått følelser for en pasient?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe helsepersonell her som har opplevd å få følelser for en pasient, som kan fortelle litt om hvordan dere håndterte det?

Selv er jeg i en slik situasjon nå. Bare så det er sagt så er jeg fullstendig klar over min rolle som sykepleier, og det er selvfølgelig ikke noe jeg går videre med! Allikevel kan man ikke ikke noe for hva man føler, bare hva man gjør. 

Anonymkode: a5b04...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

No go samme hva. Glem personen 

Anonymkode: 0ae2d...f8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

No go samme hva. Glem personen 

Anonymkode: 0ae2d...f8f

Hvis jeg som pasient liker en av pleieren og kontakten er god. Er det da ulovlig aa invitere paa kaffe etter man er ferdig behandlet??

 

Anonymkode: 788b0...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg som pasient liker en av pleieren og kontakten er god. Er det da ulovlig aa invitere paa kaffe etter man er ferdig behandlet??

 

Anonymkode: 788b0...abf

Ikke ulovlig for deg som pasient å invitere med ut, men ulovlig for sykepleieren å takke ja. Han/hun kan miste autorisasjonen og er uegnet som sykepleier.

Når det er sagt, har jeg hatt mange crush som sykepleierstudent da jeg jobbet mye med yngre og utrolig kjekke menn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ansatte vil miste jobben. Er sikkert gift også. Glem det 

Anonymkode: 0ae2d...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg prøvde å understreke så kommer jeg aldri til å gå videre med det! Ville bare gjerne høre litt erfaringer om hvordan andre har taklet det.

Anonymkode: a5b04...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når pasienten ikke er pasient lenger så er det bare å kjøre på :)

Anonymkode: f9da6...9f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok takle det på samme måte som man må takle alle andre "ulovlige" forelskelser. Fortreng følelsene og hold deg profesjonell, når du ikke lenger møter på han så vil det nok gå av seg selv. 

Anonymkode: 0d201...6dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peaches skrev:

Ikke ulovlig for deg som pasient å invitere med ut, men ulovlig for sykepleieren å takke ja. Han/hun kan miste autorisasjonen og er uegnet som sykepleier.

Når det er sagt, har jeg hatt mange crush som sykepleierstudent da jeg jobbet mye med yngre og utrolig kjekke menn. 

Hvis pasientkontakten har opphørt er det vel ikke ulovlig. Eller mener du at hvis man møtte en tidligere pasient tilfeldigvis på byen 2 år etter så ville man mistet jobben dersom man involverte seg med vedkommende? 

Anonymkode: 616f7...46c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når pasienten ikke er pasient lenger så er det bare å kjøre på :)

Anonymkode: f9da6...9f1

Ja, ligger en pasient inne med beinbrudd og kommer ut igjen, kan man fint invitere på kaffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg som pasient liker en av pleieren og kontakten er god. Er det da ulovlig aa invitere paa kaffe etter man er ferdig behandlet??

 

Anonymkode: 788b0...abf

Der som du allerede har forsøkt å invitere vedkommende og han sa nei, så kan du ikke be han på kaffe, nei. Da må du respektere det

Anonymkode: ebf0f...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis pasientkontakten har opphørt er det vel ikke ulovlig. Eller mener du at hvis man møtte en tidligere pasient tilfeldigvis på byen 2 år etter så ville man mistet jobben dersom man involverte seg med vedkommende? 

Anonymkode: 616f7...46c

Det blir en vurderingssak, men reglene er ganske klare på at pasient/pleier-forhold ikke er lov, selv etter behandlingen er ferdig. Det er for å sikre at ikke helsepersonell skal utnytte pasienter i en sårbar situasjon. Som en hovedregel vil alltid maktforholdet være skjevt fordelt mellom pleier/pasient. En god regel jeg håper ikke mange bryter.

Går det 24 år mellom hver gang og pasienten hadde et håndleddsbrudd, er det jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.4.2018 den 16.09, Peaches skrev:

Det blir en vurderingssak, men reglene er ganske klare på at pasient/pleier-forhold ikke er lov, selv etter behandlingen er ferdig. Det er for å sikre at ikke helsepersonell skal utnytte pasienter i en sårbar situasjon. Som en hovedregel vil alltid maktforholdet være skjevt fordelt mellom pleier/pasient. En god regel jeg håper ikke mange bryter.

Går det 24 år mellom hver gang og pasienten hadde et håndleddsbrudd, er det jo noe annet.

Det må jo komme helt an på hva man har blitt behandlet for, vil ikke si det er et ujevn maktforhold mellom en sykepleier og en pasient som har ligget på sykehus med beinbrudd i 1 uke. Forskjell på det og maktforholdet mellom en psykolog og en pasient for eksempel. På min tidligere arbeidsplass var det en pasient som fattet interesse for en sykepleier som pleiet han og han tok kontakt i ettertid med henne, de er gift og har barn nå. Ingen reaksjoner på det og hun har ikke mistet jobben sin eller fått noen advarsel for det. 

Anonymkode: 616f7...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datet min mannlige lege (spesialist) og vi inngikk etterhvert et forhold.

Det vi gjorde etterhvert var at jeg byttet på hvem som fulgte meg opp.

Da det noen år senere ble slutt mellom oss så var ikke dette et problem.

Anonymkode: 4b702...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg har vært i samme situasjon. Du må være profesjonell og ikke gå til neste steg selv om det er vanskelig. Det kommer også an på hva du ønsker med det. Ett offentlig kjæresteforhold kan bli vanskelig i og med noen kan melde det inn. 

Anonymkode: 2efcf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du mann eller kvinne? 

Anonymkode: 2efcf...815

Kvinne😊

Anonymkode: a5b04...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2018 den 3.19, AnonymBruker skrev:

Er det noe helsepersonell her som har opplevd å få følelser for en pasient, som kan fortelle litt om hvordan dere håndterte det?

Selv er jeg i en slik situasjon nå. Bare så det er sagt så er jeg fullstendig klar over min rolle som sykepleier, og det er selvfølgelig ikke noe jeg går videre med! Allikevel kan man ikke ikke noe for hva man føler, bare hva man gjør. 

Anonymkode: a5b04...1c8

Pasienter er og blir pasienter. Empati er en følelse det er lett å få overfor pasienter men følelser på det seksuelle plan er noe en ikke blander med jobb, det er uprofesjonelt og gjør helsearbeidere både avskiltet og arbeidsløse. 

Skill mellom jobb og privatliv. 

Anonymkode: a2961...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister autorisasjonen og jobben. Vet om er tilfelle hvor sykepleieren mistet jobben selv om det var et år siden pasienten var innlagt. 

Det er ikke en person i hele verden som er mannen/kvinnen i ditt liv. Du finner fort noen annen. Dessuten er det dritt å aldri kunne bruke utdannelsen og ikke kunne jobbe som feks sykepleier mer. 

Anonymkode: 47eed...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...