Gå til innhold

Skatt ved salg av bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lillebror har prøvd å være en liten luring, og har meldt adresseendring til en leilighet han leier ut, men aldri kommer til å bo i selv. Vi tror han kommer trolig til å selge den i løpet av 1 år, og da er jeg redd han skal få straffeskatt på. Mannen og jeg skal sette oss ned med han i morgen kveld men vil gjerne ha noen meninger før det/skremselspropaganda. Det er en liten 2-roms sentralt i Oslo på 35 kvm som han kjøpte i 2015 for 2,7 mill. Noen som vet hvor mye han kan straffes for det? 

Anonymkode: 01326...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld fra til skatteetaten!

Anonymkode: 66e56...c2f

Les innlegget først, så ser du at VI TROR han skal selge, og skal sette oss ned med han i kveld. 

Og hvem trenger fiender, når du synes man skal melde broren sin. 

 

ts

Anonymkode: 01326...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk:) Den slags skremselspropaganda skal funke. 

Anonymkode: 01326...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lillebror har prøvd å være en liten luring, og har meldt adresseendring til en leilighet han leier ut, men aldri kommer til å bo i selv. Vi tror han kommer trolig til å selge den i løpet av 1 år, og da er jeg redd han skal få straffeskatt på. Mannen og jeg skal sette oss ned med han i morgen kveld men vil gjerne ha noen meninger før det/skremselspropaganda. Det er en liten 2-roms sentralt i Oslo på 35 kvm som han kjøpte i 2015 for 2,7 mill. Noen som vet hvor mye han kan straffes for det? 

Anonymkode: 01326...393

Bor en ikke i boligen de siste nøyaktige 730 av 365 dagene så skatter en på gevinst ved salg. Altså forskjellen mellom kjøpepris og salgspris. 

Å tro skatteetaten er så dum at de ikke avslører en fiktiv adresseendring i forkant av et salg, er temmelig naivt. Så naiv var nemlig en av mien ekser for mangfoldige år siden. Straffeskatt på hele intekten ble resultatet og en kraftig lærepenge på flere måter enn økonomisk ble konsekvensene for han. 

Anonymkode: e21ce...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker, da har mannen og jeg argumenter på plass og skal sørge for at han skjønner problematikken.

Anonymkode: 01326...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk:) Den slags skremselspropaganda skal funke. 

Anonymkode: 01326...393

Hæ? Vet du Hva ordet skremselspropaganda betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker, da har mannen og jeg argumenter på plass og skal sørge for at han skjønner problematikken.

Anonymkode: 01326...393

Hvilke argumenter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid man har kjøpt seg en bolig / for så en gang å selge: 

 

hvorfor skal man straffes med skatt på allerede beskattede penger? Kan man ikke få selge i fred? Så frekt.

Anonymkode: c6ee8...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss gjøre et regnestykke:

Han kjøpte leiligheten for 2,7 mill i 2015. Hvis man legger boligprisindeksen til grunn, vil leiligheten kunne selges for ca 3,2 i dag. Hvordan prisene vil endre seg i løpet av året vet vi jo ikke, men la oss si at de stiger litt til og at han selger den for 3,35.

Da har han tjent 650 000 brutto. Man skatter av NETTO gevinst, så han vil kunne trekke fra meglerkostnader, annonsering ++, kanskje ca 50 000. Da sitter han igjen med 600 000 i gevinst. Disse pengene skal han skatte 23% av, dvs 138 000.

------

Med dette som grunnlag: Vil han virkelig gjøre seg til kjeltring for skarve 138 000, noe som er omtrent 1/4 av en gjennomsnittlig årslønn i Norge?? Konsekvensen av skattesvik er bøter eller fengsel, og han vil dømmes til å betale full skatt PLUSS et klekkelig straffegebyr, og får alt på rullebladet sitt, noe som kan ha konsekvenser for ham senere, bl.a. når det gjelder visum/innreisetillatelse til USA og flere andre land. 

Skatteetaten er godt kjent med akkurat denne måten å forsøke å unndra skatt på, så det er en stor risiko å ta. 

Håper dette har gitt dere noen innspill, som kan gi ham noe å tenke på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...